Årets sista audax : 21/9 kl. 09:00

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Årets sista audax : 21/9 kl. 09:00

Inläggav Daniel Ridings » 13-09-18 13:33

(Detta kom via epost. Jag lägger in det här ifall att intresset finns för dem som inte är med på epostlistan, Daniel)

Bäste Randonneur

Då var det dags att avsluta årets randonneur säsong med en audax runda. Vi cyklar tillsammans hela tiden med en medelfart av 22,5 km/tim inkl. ev. småstopp.

Starten är kl 09:00 från STATOIL vid Fässbergsmotet i Mölndal.

Av den bifogade kartan framgår det att vi cyklar på mycket småvägar med förhoppningsvis många sköna naturupplevelser. Banan är lagd så att vi vid behov enkelt kan korta av med 22 km vid Vallda.

Mellan Mölnlycke och Mölndal är det planerat en gemensam måltid ( Bertilssons Stuga, Gunnebo Slott, Café Skåne) som vi tar beslut om innan start. Tidpunkten för måltiden är beräknad till kl 14. Glöm inte att med "lite gott" som du kan tugga på under cyklingen.

Hjärtligt Välkomna
BeGe

För er som har GPS bifogar jag en GPSies fil
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=sjw ... =trackList

PS Om vi får småstopp som motsvarar 6min/tim (totalt 30 min) får vi öka cykelhastigheten till 25 km/tim. DS
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Re: Årets sista audax : 21/9 kl. 09:00

Inläggav Daniel Ridings » 13-09-18 21:00

Hoppas ni får det riktigt fint. Jag är bortrest från fredag till och med måndag, så jag missar detta.

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-09-12 20:46
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 13-09-20 16:46

Hej allihop!

Jag kommer leda vår Audax cykling imorgon. Vädret ser ut att bli idealiskt för en skön höstcykling. BeGe har lagt en fin tur på många småvägar som han hittat på sina utflykter.

Alla är jätte välkomna. Alla randonnurer och alla ni som vill lära känna oss randonneurer. Nästa år är året man skall kvalificera sig för att kunna anmäla sig till Paris- Brest-Paris. Så skulle ni vilja cykla detta loppet 2015 så är det tid för att börja planera detta.

Audaxcykling innebär att vi all cyklar tillsammans. Vi anpassar farten så att gruppen håller ihop hela vägen.

För alla som vill kommer vi stanna vid Bertilsson stuga och äta tillsammans för att summera säsongen.

Vi ses i solskenet imorgon.

:D Stefan
Med vänlig hälsning, Stefan Gunnarsson 0721508427 :D

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 13-09-21 16:27

Det blev en fin höstcykling på en jättefin bana som BeGe lagt där han bakat in alla sina fina "cykelpärlor" med fin utsikt vid Särö, fina över- och undergångar av väg 158 mm.

Kristian och jag körde tillsammans i höstvädret med lite lätt regn, lite sol och lite moln. Det var mycket vackra höstlöv på vägarna. Efter 8 mil valde Kristian att åka hem med trötta ben.

Jag fortsatte och följde BeGe's bana. Det krävdes koncentration. Han hade många fina avsnitt jag aldrig cyklat på trots att banan gick igenom områden jag cyklat mycket i.

Jag åt en god lunch i Bertilssons stuga. De tar inte kort men jag gick mat ändå om jag betalade via bankgiro. Det satt två äldre damer bredvid och berättade för varandra att de hade inte varit i Bertilssons stuga sedan sin barndom vilket var 45 år sedan. Begrundade detta och konstaterade att unga jag senast var i stugan för 50 år sedan. Det är fortfarande ett jättetrevligt ställe att äta på.

Jag begrundade också säsongen och kom fram till att det varit ett härligt år. 20 mila turen på Orust och Tjörn är fantastisk. 30 milaren söderut är en utmaning med fina backar på slutet. 40 milaren ner till Halmstad är jättefin. Det är lite öde i skogarna i östra Halland på hemvägen med några fina pärlor som Fegen, Mårdaklev mm. Jag hade också en jättefin cykling med Jan-Erik i Nässjö på 100 mil med övernattningar i Kalmar hos min son som studerar där. En toppen säsong på fina banor och cykling när kroppen vill och mår bra.

Vi ses nästa år.

Användarvisningsbild
Bo Rosenquist
HCK Motion Ledare
Registrerades: 10-08-17 18:35

Inläggav Bo Rosenquist » 13-09-22 07:47

Kul att du fick en fin tur Stefan, trots att ni inte blev så många och att du fick avsluta den ensam.
Hade tänkt att följa med, men slarvade bort turen pga dålig tidsplanering. Nu fick jag en glimt av den iallafall genom din berättelse. :-)

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 13-09-23 14:34

Hej Bo!

Om du har tid någon gång ta chansen att cykla denna tur. Det finns mycket att lära. BeGe har verkligen letat efter fina vägar.

Vi kan säkert bygga på våra motionsrundor med ider från denna rundan.

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Inläggav Martin Bergström » 13-09-26 22:59

Stefan, Bege, Åke, Thanos, Jan, Daniel och alla andra Randonneurer!
Även jag missade sista turen!
Tack för en härlig första säsong, från den första stapplande 20 milaren till den mäktiga 60 milaren med Åke. Det är många fina minnen och erfarenheter och viktigast av allt alla nya goda vänner.Jag tänker försöka med PBP och nästa år får jag försöka mig på en 100 milare också.
Jag ser redan fram emot kommande Brevet cyklingar.Men nu får det bli lite rullskidor inför vinterns längdåkning.
Martin

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-09-27 20:31

Jag vill göra som Martin och tacka alla för en fin, fin säsong. Jag är mycket glad att jag äntligen kom med i rutinerna.

Rundorna finns inget att klaga på, tvärtom. Det märks att jag har kommit in i en mycket mogen verksamhet och BeGe har plockat fram en väldigt bra samling brevetlopp. Jag vet att det tar mycket tid och det uppskattar jag verkligen.

Jag har inte spikat några planer för nästa år. Svergetempo? Men då får man köra drygt 30 mil om dagen i 7 dagar. Det är inte alls säkert det är något jag ska ge mig in på. Maxtid 180 timmar.

Martin, 100-milen från Örebro går 10/7 nästa år. Det var ett mycket trevligt lopp med folk från olika håll i Sverige.

Jag hade tänkt att dra ett streck för långdistanscykling i år. Jag har hunnit göra något jag har velat göra länge, men det passade inte när man hade brevetlopp på helgerna, dvs, pendla till jobbet. Alla andra pendlar till jobbet och det ville jag också göra. :-) Men jag jobbar i Odense på Fyn i Danmark. Planen var att cykla ned till Varberg, ta 8:50 färjan över till Grenå och sedan cykla från Grenå till Odense över Århus, Horsens, Vejle, över Lillebæltet till Middelfart och sedan de sista 5 milen till Odense.

Jag har gjort det två gånger, sista veckan i augusti och för ett par veckor sedan i september. Det har varit kul. På hemvägen, första gången, satte jag med ett gäng motorcyklister i Grenå och väntade på färjan. De skulle åka runt i Sverige. Ett mycket vänligt gäng. Hon som hade hand om kontoret var med i diskussionen också.

Hon var genomtrevlig och snäll. Hon berättade med glädje om hur drottningen skulle komma veckan efter för att åka ut till vindkraftverken. Det var en stor ära och hon såg verkligen fram emot det.

Jag kom tillbaka två veckor senare. Jag cyklade upp till luckan. Hon hälsade att jag skulle komma in i vänterummet och ta en kopp kaffe först. Vi pratade. Jag bytte till torra kläder och gick fram till disken för att hämta ut biljetten. Jag frågade om drottningen eftersom jag mindes hur glad hon var i besöket. Hon lyste upp och berättade om hur även prinsen kom, och det var inte planerat. Många andra saker också.

Vips ... så räckte hon över biljetten. Jag behövde aldrig visa upp någonting, inte min bokning, inte ett kvitto, ingenting. Hon kom ihåg mig från den tidigare gången och gjorde iordning allt när jag bytte undertröjan på WC:n.

Det där tyckte jag var kul.

Så ... istället för att dra ett streck över säsongen ... jag hoppas kunna göra om resan tur och retur till Odense en gång till i år. Sedan får det vara nog :-)

Tack alla! Det var speciellt roligt att stiga av färjan 6:30 och cykla norrut. Efter en stund började det regna och jag stannade för att ta på mig vindjackan. Såg en cyklist cyklande mot mig i ganska hög fart. Han bromsade hårt när han såg mig och då såg jag att det var Christian. Se? Alla pendlar till jobbet.

Ses på vägarna!

Daniel

Edit: inte 50 mil mellan Middelfart och Odense, förstås, utan 50 km.
---

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Inläggav Martin Bergström » 13-10-05 14:26

Stefan och ni andra PBP,are!
Vad gäller inför 2015, Stefan du skrev att vi skall kvalificera oss nästa år. Stämmer det? Nog för att jag tänker försöka köra en hel serie , men om....
Lite goda råd vore bra- det närmar ju sig..

Martin

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 13-10-11 14:44

Martin Bergström skrev:Stefan och ni andra PBP,are!
Vad gäller inför 2015, Stefan du skrev att vi skall kvalificera oss nästa år. Stämmer det? Nog för att jag tänker försöka köra en hel serie , men om....
Lite goda råd vore bra- det närmar ju sig..

Martin

Så här skriver Bengt Sandborgh i ämnet;

Det har kommit lite info från ACP angående nästa PBP (2015):

You have to know that we will use the BRM validated in 2014 for the preregistration for PBP 2015, as we did in 2011 (the longest you rode in 2014, the soonest you can preregister). However, there won’t be quotas per country, only a global number of entries. In 2011, we had many available places. It should be the same in 2015 but we have to prevent ourselves from a too large demand. There is no maximum decided yet but it could be from 6000 to 6500 riders, roughly 1000 more than the numbers of riders in 2011. About PBP, we are still uncertain for the date of the event in 2015. It will be held on August 16th to 20th or 23th to 27th. A decision will be taken in January 2014.

Alltså ingen hysterisk miljakt nästa år, alla som kör minst ett randonneurlopp under 2014 bör vara garanterade en plats.

Återgå till "Övriga Audax/Randonneurlopp"