100 mil från Örebro.

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

100 mil från Örebro.

Inläggav Åke Haraldsson » 13-07-10 13:58

I morgon bitti kl 07:00 startar jag i brevet 1000 km i Örebro.
Totalt är det 14 stycken anmälda och Hck representeras förutom mig även av Daniel Ridings.

Semesterlediga soffrandonneurer som vill följa loppet kan surfa in på Örebrocyklisternas hemsida, där skall det finnas någon form av uppdatering som bygger på att deltagarna skickar sms vid stämplingarna.
http://www.orebrocyklisterna.se/?newsid=871

Inför årets säsong hade jag 5 mål som skulle uppfyllas, det handlar både om tider och distanser som skall bockas av. 100 milaren i morgon är 3:e målet och detta handlar enbart om att klara distansen på maxtiden. I de två tidigare målen står det 1-1, ett klarat på tiden, det andra missat. På lördag hoppas jag att det står 2-1 till mig.

Daniels mål med loppet vet jag inte men jag tror att det även i hans fall handlar om att genomföra distansen inom maxtiden samt att skapa sig rutin inför det 5:e målet, SBS.

Åke

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Re: 100 mil från Örebro.

Inläggav Daniel Ridings » 13-07-10 16:15

Pirrigt känns det. Jag vill komma i mål i rätt (före max) tid, inget annat än det. Om jag lyckas sova en liten stund i samband med det målet, är jag nöjd. För andra, är det en säker sak. För mig ser det svettigt ut. 38 mil första dagen med en och annan backe. Audax-tid är ca midnatt. Det kommer jag inte att klara. Jag kommer att göra mitt bästa, men jag är realist. Backar är inte något jag är bra på. Bättre än förr, men inte bra. Så jag kommer att satsa på så korta stopp som möjligt för att se till att så mycket tid som möjligt går åt att cykla.

Det betyder, förmodligen, inga lagade måltider annat än korv och moss. Som tur är, så fungerar det bra för mig. Det gäller bara att se till att man äter det i rätt tid och inte får slut på energi någonstans ute i skogarna.

Detta är två övernattningar. SBS är fyra. Efter 600 km hade jag svårt att tänka mig att sova en liten stund och sedan gå upp för att köra lika mycket till. Så det här är nästa steg på vägen. Det är tänkbart att jag inte behövde skaffa den erfarenheten med en så backig runda (över 8100 höjdmeter allt som allt). Men ...

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Användarvisningsbild
Lars Björkman
HCK-medlem
Registrerades: 08-09-27 22:14

Inläggav Lars Björkman » 13-07-11 08:10

- Jag önskar er båda lycka till!
"Jag äter hellre själv än ser mina barn svälta"

Användarvisningsbild
Thomas Westlund
Registrerades: 04-01-04 00:24

Inläggav Thomas Westlund » 13-07-11 21:31

Ett trevligt lopp. Bra organiserat med övernattningar. Man får se en stor del av Mellansverige åtminstone om man kör så sakta som undertecknad. Ni klarar det som lätt. Kör bara inte fel när ni skall in i Örebro på hemvägen så ni hamnar på staketvägen.
It´s never to late to try

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 13-07-11 23:09

Dag ett avklarad. Har hunnit att duscha och basta och fått i mig en massa mat.
Fin cykling hela dagen på ganska mycket små vägar med lite trafik. 14 som startade blev snabbt två grupper med 7 cyklister i vardera grupp.
Medvind de första 14 milen ner till Hjo, sedan lite grinig motvind några timmar. Vinden avtog framåt eftermiddagen för att så småningom avta helt.
Stämplade i Lesjöfors 21:02 efter 38 mil och
dryga 2400 höjdmeter.
Åke

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 13-07-14 13:49

Hemma igen med lite ömma lår, känner även var sittbenen finns någonstans.

En mycket fin och väl arrangerad tur, mestadels småvägar med lite trafik. Solsken och fint väder dock hade en och annan lite problem med värmen under sista dagen.
Stämplade vid målet lördag kväll 19:45, 100 mil, ca 6500 hm, 60 tim 45 min av vilka ungefär hälften var på cykeln. Det känns som om jag ätit och sovit resten av tiden, men lite bastu och en hel del skratt har jag hunnit med också.

Åke

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-07-14 19:04

Så var det gjort ... min första 100-milare. Örebrocyklisterna ska ha kudos för ett nästan perfekt lopp.

Man kunde jämföra varandras tider inför loppet och det var ganska klart att det fanns tre grupperingar: tätgruppen och sedan en annan grupp mellan tätgruppen och den jag hoppades skulle formas, en grupp med tre stycken.

Första dagen blev det bara två grupper. Den mitt-emellan-grupp tyckte de kunde vara lite social och hänga med oss. Vi blev sju stycken och vi delade föringar 5 minuter var hela dagen. Det var tacksamt och vi lyckades avverka första dagens 38 mil med god tid att sova.

Dag 2 kändes klart backigare och killarna i mellangruppen hittade lätt varandra och likaså vi tre andra. Det var lite jobbigt i början eftersom det inte uttryckligen sades att vi skulle dela upp så. Det bara blev så. Det var lite jobbigt att hålla sig kvar i gruppen, ta en föring och sedan bli avhängd i backarna, hitta fram till gruppen igen, ta en föring och sedan bli avhängd i backarna. Det blev lite ryckigt tills vi erkände för varandra att det var dags att dela på sig.

Dag 2 var drygt 30 mil. Alla andra stannade i Hedemora för att äta men jag räknade ut att med 10 mil kvar, så ville jag hellre ha tid till att sova istället för mer mat i magen. Jag trampade vidare och började oroa mig lite för att jag inte blev omkörd efter någon timme. Någon mil från målet, Sala, kom de två andra i grupp 3 och vi körde fram till vandrarhemmet tillsammans. Grupp 2 hade tydligen lärt sig att korvkiosken, en populär korvkiosk, är mycket välbesökt på en fredagkväll ute på landet och kön var mycket lång. Den snabbare gruppen kom fram till vandrarhemmet någon 20 minuter efter oss. De såg lite trötta ut.

Dag 3 var varmt, mycket varmt. 27 grader när vi var i Ludvika. Jag oroade mig för att låta cyklarna stå i solen mellan vi åt. Inga av oss hade pumpat upp däcken sedan start, så vi tyckte det var vårt minsta problem. En drabbades hårt, mycket hårt, av värmen. Den andra fick plågsamma problem med fötterna. Vi stannade, tog igen oss i skuggan och masserade fötterna, kanske en gång varje tredje eller fjärde mil. Killen som drabbades hårt av solen kvicknade till runt 17 tiden när temperaturen föll.

Vi kom till Örebro kvart i midnatt och snurrade runt i ett industriområde någon halvtimme tills vi kom fram till glada arrangörer, kaffe, läsk och fina smörgåsar.

Jag köpte en Trek Domane för några veckor sedan och var ute på den. Den ska vara mycket bekväm. Jag har lite ont här och där idag, så jag får väl reklamera den :-)

Det var backigt. Ni kan se detaljerna i Åkes inlägg. Siffrorna i all ära, men det kändes riktigt riktigt backigt bra länge. Upp till Leksand, när vi lämnade Kopparberg var minnesvärt.

Det var ett mycket glatt gäng. Vi såg inte mycket av tätgruppen annat vid start och när de glatt hälsade oss in till delmålen på kvällarna. Alla i vår grupp, ömsom 7, ömsom 3, hade väldigt kul ihop också. Helt klart ett lyckat lopp i en vacker del av Sverige. Nu har har sett många orter jag bara har hört talas om och en hel del andra som jag inte har hört talas om. Men jag har fortfarande inte sett Borlänge. Jag har alltid tyckt att Borlänge är rätt långt norrut (för en Göteborgare) ... men vi cyklade norr om Borlänge, så vi kom aldrig dit.

Jag kan helt klart rekommendera detta. En hel del cyklister från andra platser än Örebro kommer även på deras ordinarie brevet. Tänk på det om ni vill pricka in en distans och träffa ett trevligt gäng.
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-09-12 20:46
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 13-07-14 22:58

Grattis Åke och Daniel!

Grattis till din KIM Daniel (KIM = Komma I Mål). Åke det känns lite oklart om du nådde mål 3 :-)????

Då är vi 3 st som fixat en 100 milare i klubben hittills i år. Skall bli kul att se hur många fler det blir som kommer över 100 mil.

-:) Stefan
Med vänlig hälsning, Stefan Gunnarsson 0721508427 :D

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 13-07-15 15:02

Stefan Gunnarsson skrev:Grattis Åke och Daniel!

Grattis till din KIM Daniel (KIM = Komma I Mål). Åke det känns lite oklart om du nådde mål 3 :-)????

Mål 3 var KIM, så nu står 2-1 till mig.

Åke

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-07-15 16:25

Jag glömde det viktigaste ... att cykla ihop med ett fint gäng och träffa nya människor, Wei, Kenneth, Martin, Hans, Girard och Jari fick jag många timmar ihop med. Det var alltid kul med en leende Åke som hälsade när vi kom in också. Kul.

Daniel
---

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-07-16 10:49

Om ni vill se lite detaljer ...

På högra sidan välj "Metrics" (mittemellan overview och photos). Då ser ni hur värmen slog ut en del av gruppen på dag 3. Vi stannade hela 4+ timmar. Det är stopp som kostar tid, mycket tid. Det hade räckt med 2 - 2.5 timmar och då hade vi kommit en på en trevlig tid istället för midnatt. Jag klagar inte. Jag bara noterar för framtiden. Jag tycker om att sova, så varje timme man kan sova istället för att cykla är bonus :-)

Dag 1:
http://ridewithgps.com/trips/1503616

Dag 2:
http://ridewithgps.com/trips/1503615

Dag 3:
http://ridewithgps.com/trips/1503617
---

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-11-27 16:51

Ok, jag är (inte så) litet barnsligt förtjust! Med posten idag kom min första medalj som randonneur från Örebrocyklisterna, medaljen och brevetkortet. Jag är glad :-)

Rats! Bilden får inte plats, så jag länkar till den istället.

Bilden med kortet och medaljen
---

Återgå till "Övriga Audax/Randonneurlopp"