Brevet 600km, NORR - Lördagen 27 juni -09

Moderator: Moderatorer - Randonneur

BeGe Olsson
Registrerades: 04-01-10 12:10

Brevet 600km, NORR - Lördagen 27 juni -09

Inläggav BeGe Olsson » 09-06-12 22:18

Brevet 600 km Norr, 27/6

Tid:........Lördagen den 27 juni
Plats:.....Shell, Tuvevägen 75
Start:.....07.00 Maxtid:..40 tim
Bana:.....Tuve, Shell - Säve- Kungälv- Ljungskile- Uddevalla- Färjelanda- Bäckefors- Bengtsfors- Årjäng- Åmotfors- Eda Glasbruk- (samma väg tillbaka)- Kungälv- Hisings Backa- Tuve, Shell

Karta och vägbeskriving
Så körs ett Brevet lopp
Övriga Brevetlopp 2009

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Eive Wallman
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-14 17:36

Inläggav Eive Wallman » 09-06-15 11:21

Jag har som plan att vara med, någon mer?

/Eive 8)

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 09-06-15 15:22

Även min plan är att komma.

Åke

Yngve Rittedal
HCK-medlem
Registrerades: 05-04-02 11:38

Inläggav Yngve Rittedal » 09-06-15 15:53

Hej

Kommer om det inte regnar.

/Yngve

Pär Lindén
HCK-medlem
Registrerades: 06-01-13 13:06

Inläggav Pär Lindén » 09-06-15 16:19

Jag hade tänkt att köra den här turen.... måtte det inte regna
"Other forms of transport grow daily more nightmarish. The bicycle alone remains pure at heart." Iris Murdoch: The red and the green.

Användarvisningsbild
Torgny Tennby
HCK-medlem
Registrerades: 04-10-26 23:04

Inläggav Torgny Tennby » 09-06-15 17:52

Klart det blir vackert väder, eller hur?????? 8) :lol:

Användarvisningsbild
Annie Johansson
Registrerades: 04-08-30 18:11

Inläggav Annie Johansson » 09-06-17 14:23

Det var fullt på Karl XII om ni skall ha övernattning.
Jag fick sista rummet.

//Annie

Användarvisningsbild
Eive Wallman
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-14 17:36

Inläggav Eive Wallman » 09-06-17 17:05

Annie Johansson skrev:Det var fullt på Karl XII om ni skall ha övernattning.
Jag fick sista rummet.

//Annie

Nej!!
Så får dom väl inte göra :twisted:
Är det någon som vet var man kan bo? :-k

/Eive 8)

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 09-06-17 17:46

Min plan (jag kanske ändrar på den beroende på dagsform) har hela tiden varit att inte stanna för att sova någon längre stund. 27-28 i rullsnitt, relativt korta pauser, nödsovsäck i Vaudeväskan, hemma igen efter 25-30 timmar.
Att det är fullbokat ser jag som en god nyhet, då kanske jag kan få sällskap av någon eller några hela vägen hem.

Eive, du kan få vara grindvakt.

Åke

Användarvisningsbild
Peter Ranefjärd
Registrerades: 08-12-11 08:58

Inläggav Peter Ranefjärd » 09-06-18 08:59

Jag hänger med på lördagen...

Skall bli mycket spännande med min första 60-milare :lol:

MVH
Peter

Användarvisningsbild
Tony Bergqvist
Registrerades: 05-02-23 02:16
Kontakt:

Inläggav Tony Bergqvist » 09-06-18 15:29

> ja vad kul det ska bli jag har tänkt att cykla 60 milan :bike:
> skit i rengnet ynve trampa dej varm hehe :P

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-09-12 20:46
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 09-06-28 16:35

Åke Haraldsson skrev:Min plan (jag kanske ändrar på den beroende på dagsform) har hela tiden varit att inte stanna för att sova någon längre stund. 27-28 i rullsnitt, relativt korta pauser, nödsovsäck i Vaudeväskan, hemma igen efter 25-30 timmar.
Att det är fullbokat ser jag som en god nyhet, då kanske jag kan få sällskap av någon eller några hela vägen hem.

Åke

Hej Åke!

Du såg fräsch ut när vi mötte dig vid 11 tiden med bara ca en mil kvar till mål. Härligt. Du måste fixat turen på 28 till 29 timmar.

Det måste ha blåst igår men natten var väl lugn kan jag tänka mig.

Jag hade gärna varit med men fick inte ihop det.

:D Stefan

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 09-06-29 13:27

Stefan Gunnarsson skrev:
Åke Haraldsson skrev:Min plan (jag kanske ändrar på den beroende på dagsform) har hela tiden varit att inte stanna för att sova någon längre stund. 27-28 i rullsnitt, relativt korta pauser, nödsovsäck i Vaudeväskan, hemma igen efter 25-30 timmar.

Åke

Hej Åke!

Du såg fräsch ut när vi mötte dig vid 11 tiden med bara ca en mil kvar till mål. Härligt. Du måste fixat turen på 28 till 29 timmar.

Det måste ha blåst igår men natten var väl lugn kan jag tänka mig.

Jag hade gärna varit med men fick inte ihop det.

Det var synd att du inte var med, vi var fyra som åkte ihop och det hade inte gjort något om vi hade varit fler för vinden var stundtals lite irriterande.
Vid halvtre tiden, någonstans efter Bengtsfors, skulle min kropp sova så de andra som inte hade samma behov fortsatte utan mig, det var därför som jag var ensam när ni såg mig.
Fräscheten kom sig av en rejäl dopning med energikakor, men tack ändå.

Åke

Mikael Carlsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-06-05 23:27
Kontakt:

Inläggav Mikael Carlsson » 09-06-29 14:10

Det var för varmt. Det var för kallt. Det var perfekt.

Resan upp till Charlottenberg och norska gränsen startade vid 7 tiden på lördagsmorgonen. Det var en härlig gryning. Tunna stället på, alla bara delar insmorda med skyddsfaktor 30.
Vi var i runda slängar 15 personer som skulle ut på äventyret. Resan går upp till Ljungskile och Uddevalla. Därefter i princip väg 172 till Norska gränsen via Bäckefors, Bengtsfors, Årjäng och Charlottenberg. Sedan är det samma väg hem. Enkelt, det behövs inte karta, bara att köra på. Men mycket backigt på vissa avsnitt.

Man är som en kalv på grönbete. Det riktigt spritter i benen. Vi var några stycken som kände på samma sätt. Kristian, Henrik, Åke och jag drog i väg i 35 knyck utan att tänka ett ögonblick på att vi skulle avverka 60 mil. Efter bara några kilometer var de förståndiga avhängda och vi fyra bara dundrade på och hade hur härligt som helst. Strax söder om Ljungskile brakar det till i Henriks cykel. Framväxeln har lossnat från fästet och trasslat in sig i kedjan. Efter lite mekande visar det sig att Henrik har två val. Antingen att lägga av och rulla hem eller att köra hela vägen på stora kakan. Han valde utan omsvep det senare.

Det är alltigt lurigt att veta när man måste slå av på farten för att kroppen ska hålla. Speciellt när det är så varmt, kanske var det uppemot 30 grader. Man svettas mycket och salt/vattenbalansen kan komma i olag. Efter cirka tio mil såg jag saltutfällningar på Kristians tröja och då visste jag vad klockan var slagen. Han brukar få kramphugg och saltutfällningar ungefär samtidigt. Men som rutinerade superrandonneur löste Kristian de värsta problemen med salttabletter, vatten och försiktig körning. Det förefaller emellertid som att en obalans i salt/vattensystemet tar lång tid att få helt i ordning. Kristian fick nog mer eller mindre mixtra med detta resten av resan.

Efter mosbricka i Bäckefors och Årjäng var vi framme vid Eda Glasbruk vid Norska gränsen strax efter 7. Resan dit hade tag drygt 12 timmar vilket vi kände oss mycket nöjda med eftersom vinden hade varit ogynnsam, kommande från nordost. Efter bunkring i Charlottenberg drog vi vidare söder över till Årjäng. Här drack vi kaffe åt mosbricka igen och fyllde på vatten och matförråd. Nu förberedde vi också nattkörningen genom att ta på mer kläder, fixa ljus och reflexer. På toppen satte vi på den alldeles nya kombinerade vind och reflexvästen som BeGe designat. Kanon! Natten blev så småningom mycket kall eller var det den jättevarma dagen som gjort oss känsliga för kyla. Hur som helst upplevde vi det som bara ett par plusgrader och vi frös som hundar fram på småtimmarna.

Framåt tretiden hade Åke fått nog. Klok som alltid rullade han åt sidan och tog fram världens minsta sovsäck, tack och god natt så var vi bara tre. Strax där efter såg jag två vargar. Men ingen annan såg dem, synd. Väl i Uddevalla blev det en efterlängtad frukost, mosbricka va klart. Sedan gäller det bara att komma hem. Det var några härliga timmars gryningscykling sedan kom värmen igen och det var tunga sista mil mot mål. En glass i Kode gjorde att det hela kändes ganska okej. Sedan vet man att varje tramptag tar en närmare duschen, ölen och sängen. Underbart.

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Kontakt:

Körde 60 milan norr den 24 och 25 juli

Inläggav Stefan Gunnarsson » 09-07-26 10:36

Äntligen fick jag ihop två dagar för att köra 60 milan Norr. Detta blev en testrunda för mig utan kontroller.

Startade hemma i Lindås men körde i stort sett hela banan så totalt blev det ca 645 km.

Startade hemifrån 06.00 den 24/7 och nådde Eda Glasbruk ca 18.45 tack vare en fin medvind i stort sett hela vägen. Jag fick en fin lunch i Bäckefors med Dillkött och potatis. Glass i Gustavfors. Detta är ett fantastiskt fint samhälle med kanotuthyrning. När man passerar bron så ligger en holme i älven mellan sjöarna Lelång och Västra Silen som kallas Alcatraz. Stället ägs av ett holländskt par. Middag i Åmotfors. Pizza. Mindre lyckat. Tog lång tid att smälta.

Ambitionen var att vända och köra i ett streck hem. Jag hade dock med en fliströja och en regnjacka som "sovsäck". Sov i skogen total tre timmar vid tre olika tillfällen pga dåligt med energi i kroppen men också för att jag var trött. Fick i mig dåligt vatten som jag tog på en kyrkogård i Koppom vilket gjorde att jag hade svårt att äta under natten. Det var dock ingen större fara.

Hemfärden i mörkret var fascinerande. Hade köpt en ny lampa som var fantastiskt bra. Mickel räv hoppade ut framför mig när jag susade ner för en av backarna efter Koppom. Det var nära jag klippte svansen på honom. Detta var en lördag kväll så det svärmade av raggarbilar runt Bengtsfors vid 2 tiden på natten. Jag var rädd att de skulle köra som dårar men cyklister på natten är något de tar stor hänsyn till.

Vid tretiden på natten började det blåsa rejäl motvind. Backarna är ju också talrika på denna sträckan (Har aldrig varit med om dess like. En tur runt Lygnen är en "Walk in the park" i jämförelse.). Detta sammantaget gjorde att hastigheten hemåt sjönk rejält. Från Färjelanda fram till Uddevalla gick jag på tre Enervit tabletter och den sista halvlitern vatten till en härlig frukost med korv, mos, kaffe och 1.2 liter festis i den första Shell tappen i Uddevalla.

Kroppen var forsatt lite seg efter det för lite ätande under natten så backarna fram till Spekeröd var lite sega. Efter en Whopper på Burger King piggnade benen till och hemfärden gick som en dans tack vare också att vinden vred och jag fick medvind.

Jag var hemma igen 14.00 vilket gav en tid på 31 timmar som jag känner mig nöjd med.

Detta var sommarens äventyr.

Helt underbart att vakna i skogen efter sov stunderna. Vid ett tillfälle hade en flock Kajor samlats och satt och studerade mig. De lösa cykelbenen och -ärmarna stoppar effektivt myggen från att bita. Jag studerade en mygga som försökte sticka mig. Hon fick ont i snabeln och gav upp. Trots att det var ganska mycket mygg fick jag inte ett enda bett. Något att tänka på inför en fjällvandring.

Vyerna kring Bengtsfors, Billingsfors, Gustavfors och Årjäng är fantastiska där man väldigt ofta skymtar de fina paddelsjöarna, som mina killar och jag padlat på.

Det är en stor kontrast att komma ut på väg 61 mot Charlottenberg efter att ha kört Årjäng och Åmotfors. Först inga bilar och skog. Sedan mängder av Norrmän och detta otroligt stora köpcenter i Charlottenberg.

Nästa år är ambitionen att hänga med på Randonné turerna.

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 09-07-27 13:02

Bra jobbat Stefan. Det skall bli kul att träffa dig och höra mer i detalj hur du upplevde turen.

Åke

Mikael Carlsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-06-05 23:27
Kontakt:

Inläggav Mikael Carlsson » 09-07-30 22:17

Kul Stefan och bra kört! Visst är det en speciell upplevelse och en härlig utmaning
mvh
Mikael[/b]

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 09-07-30 22:42

Mikael Carlsson skrev:Kul Stefan och bra kört! Visst är det en speciell upplevelse och en härlig utmaning
mvh
Mikael[/b]

Hej Mikael och Åke!

Ja, detta är en härlig kombination av cykling och frilutsliv. Kändes mycket skönt och avslappnat att ligga i gräset och äta glass mm imellanåt. Lite skillnad mot VR.

Kändes som att jag hade rätt kläder med mig. Min nya Vaude väska var full men inte så tung.

Jag fick dock skavsår i baken igen precis som efter VR. Måste jobba med detta. Har beställt Ringblomssalva. Funderar på om jag skall fixa ny sadel.

Måste också bli bättre på ätandet. Ingen pizza mer det är klart och inget vatten från kyrkogård. Annars fungerade maten bra. Hade dock dåligt med energi under natten vilket mest berodde på lätt illamående efter vattnet vilket gjorde att jag inte åt nötter mm som jag hade med mig.

Det var en jättebra test kände jag. Vi ses säkert snart på någon träning.

Yngve Rittedal
HCK-medlem

Inläggav Yngve Rittedal » 09-07-31 00:13

Hej Stefan

Jag säger som Torgny att det finns bara ett bra
hjälpmedel för akterpartiet.
Smörj in med ASSOS / Mayonääs både brallan och baken.

/Yngve

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 09-07-31 10:23

Yngve Rittedal skrev:Hej Stefan

Jag säger som Torgny att det finns bara ett bra
hjälpmedel för akterpartiet.
Smörj in med ASSOS / Mayonääs både brallan och baken.

/Yngve

Vad är det? Var får man tag i det?

Tack för tipset.

Yngve Rittedal
HCK-medlem

Inläggav Yngve Rittedal » 09-07-31 11:52

Hej Stefan

Jag köper från Cyclecomponents.

Assos, Chamois creme art.nr ASSOS002 pris 125kr + frakt.

Cykelcity har tror jag.

/Yngve

Användarvisningsbild
Kjell Bengtsson
Registrerades: 03-12-27 15:44
Kontakt:

Inläggav Kjell Bengtsson » 09-07-31 14:42

Bild

135:- hos Cykel City :wink:
Mvh Kjell ;-)
.:www.kjellbengtsson.se:.

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 09-07-31 17:15

Stefan.

Prova med att sänka sadeln något, det gjorde skillnad för mig. Man behöver inte "rulla" mycket innan det blir skavsår på den distansen.

Åke

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 09-07-31 22:29

Hej!

Tack för tipsen. Skall åka och inhandla krämen. Sänka sadeln tror jag dock inte är problemet. Det gjorde jag i Indien och då fick jag en sträckning i sätesmuskeln.

Återgå till "HCK:s brevetlopp"