BRM 400 2020-05-02

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

BRM 400 2020-05-02

Inläggav Daniel Ridings » 19-10-13 17:05

Tid: Lördag 2020-05-02
Plats: Circle K, Fässbergsmotet, Mölndal
Start: 08.00
Bana: Nästan Lygnern runt
Betalning: senast 07.45, gärna med Swish. 150:- med medalj, 100:- utan.
Swish: 123 085 58 74 (Skriv BRM300 2/5 och ditt namn)
Maxtid: 27 timmar
Kontroller: Start, Nossebro, Ulricehamn, Fegen, Falkenberg, mål

OBS: Obligatorisk föranmälan senast kl. 12.00, 2020-05-01

Flera förhållningsregler kan komma.

Anmälningssida
Antal anmälda

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Kanske en annan bana BRM 400 2020-05-02

Inläggav Daniel Ridings » 20-04-24 16:28

Jag har försökt att förlänga någonstans för att slippa den motbjudande svängen om Sätila på tillbaka vägen. Det känns alltid psykologiskt bättre att åka raka vägen. Jag la in Sätila för att komma upp till 400 km. Utan Sätila kan jag få det till 383 km, vilket är 5% avvikelse, men det känns inte bra.

Så det är mycket möjligt att jag ta fram en av våra tidigare 400-banor och bestämmer om det det ska vara högersväng eller vänstersväng (med/motsols) berorende av vinden.

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Re: BRM 400 2020-05-02

Inläggav Daniel Ridings » 20-04-26 14:48

Banan har ändrats för att slippa Sätila. Tack Åke!

Daniel

Smärre justeringar kan komma, mest för att få bort "svansar" och liknande när man klickar och drar i en bana.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Välkomna till BRM 400 2020-05-02

Inläggav Daniel Ridings » 20-04-29 20:48

BRM 400 S 2/5

När jag ritade den här banan ville jag ha en 400 som var enkelt. Jag ville bara att dra den på 400 km utan ambition att pricka in backar eller annat besvärligt. Bara en lättnavigerad bana.

Jag lyckades till 80% och Åke kunde hjälpa mig med det sista 20. Nu är den nästan prick 400 km utan konstgjorda svängar för att nå distansen.

Det är inte många kontroller, bara kontroller som ser till att man hålla sig till banan. Mellan Falkenberg och målet finns inga kontroller. Det är väl knappast möjligt att gena.

Men även utan kontroller passerar banan flera samhällen, så vill man ta en fika, finns det möjligheter.

Banan korsar E20 på ett ställe och det ser ut som man kommer ut på E20 några meter, och det gör man. Man kommer ut på ett körfält för att svänga vänster. Det finns ett alternativ lite söder om det stället, men då måste man ha uppsikt över trafiken från båda håll för att kunna köra rätt över.

Det var länge sedan jag cyklade genom Herrljunga. Nu var det dags igen.

Jag kommer med lite mer information när anmälningstiden har gått ut, kl. 12 på fredag.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Vädret: BRM 400 2020-05-02

Inläggav Daniel Ridings » 20-05-01 06:14

Nu tror jag att Weatherbagel är lite väl pessimistisk. SMHI visar lite regn, men väldigt lite (mindre än 1 mm här och där). Så det blir nog inte konstant regn, men lite avkylande här och där.

https://weatherbagel.com/f/59cdd7c5-a32 ... 8d9777cf46

Jag kör (med stänkskärmar).

Anmälningstiden går ut kl. 12 idag, 1/5.

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Tracking: BRM 400 2020-05-02

Inläggav Daniel Ridings » 20-05-01 18:02

Vi är 4 imorgon. Åke cyklar med samma gäng som på 200 och 300. Vill ni se hur mycket socialdistans de lämnar till mig, kan ni följa oss på:

https://spotwalla.com/locationViewer.php?id=454

Man får "zooma" in lite till banan. Inget rör sig, förstås, förrän imorgon.

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Daniel BRM 400 2020-05-02

Inläggav Daniel Ridings » 20-05-06 05:32

Vi var fyra som startade, men de andra får berätta om sitt lopp själva.

Alla kom i mål.

Det var också en erfarenhet ... How not to prepare for a 400

På engelska finns en term: "bonk"

Ordet är onomapoetiskt. Tänk er en hammare som slår dig i huvudet: bonk

Sedan 2018 har jag skippat vintercykling till förmån för en trainer. Jag skadade axeln och hade ingen lust att halka på blöta löv och blad på hal asfalt och landa på axeln igen. Tre av fyra huvudledband har rivits av så det finns inte mycket kvar att ge stöd åt nyckelbenet.

Så vintern 2018-2019 körde jag inomhus, och sedan la jag av med trainern under säsongen.

Vid slutet av säsongen 2019 började jag igen och genomförde ett testprotokoll bara för att upptäcka att säsongens lopp, inklusive PBP, inte gav någon förbättring i styrkan. Ja, den hade till och med gått tillbaka ett snäpp.

Samtidigt kom TrainerRoad ut med en "plan builder" där man kunde mata in alla sina lopp för säsongen, markera dem som "rutin" (B-lopp) eller "huvudattraktioner" (A-lopp) och få fram ett förslag på träningsupplägg.

Så i år ville jag testa att köra TR även under säsongen och använda "the plan builder" för att skräddarsy ett upplägg runt alla brevetlopp. Loppen hade jag lagt in som "B-lopp" med Iron Porcupine (1200 i augusti) som A-lopp. "Planen" körde på som vanligt med den lilla justeringen att intervaller på brevetdagen och dagen efter togs bort. Annars var det som vanligt.

Det fungerade ett par veckor. Men i år har jag kört ett brevetlopp varje helg, 200 x 2, 300 x 2 och nu 400.

Jag märkte under veckan att kroppen inte vill. Jag gjorde "testprotokollet" (ramp test) där effekten ökas varje minut. Klarar man sig 19:30, så har man kommit till gällande FTP. Allt över innebär en höjning.

Jag klarade 17 minuter, om jag minns rätt. Det gick bara inte.

Sedan gav jag mig ut på en 400. Det var slut med energi i Ulricehamn, bomstopp.

Jag har kört på enbart fettbränning en gång tidigare, från Uddevalla till målet, ca 10 mil, i slutet av en 600. Jag minns då att jag kom till backen upp till Spekeröd och försökte stå i och verkligen få upp pulsen. Nix.

Bonk efter 16 mil med 24 kvar. Jag hade ännu inte gjort en 400 i år, så jag ville genomföra det. Det gjorde jag, men det var tungt. Jag förlikade mig med att det inte skulle gå fort (bryr mig inte om tiden eller farten i vanligt fall heller, om sanningen ska fram) och fortsatte.

En flaska Fortimel kunde ge en kick i ca en kvart, sedan var det tillbaka till lågnivå.

Genomsnittpuls de sista 7 timmar var 91.

Jaha, tänkte jag. Vi får ta detta som en bantningskur.

Jag hann till Falkenberg för att äta på Max. Jag lämnade banan men anslöt mig tillbaka till den som man ska (det är för djävligt att vara ansvarig för reglerna). Jag var förberedd på att cykla förbi mitt hus med en mil kvar, men jag för förutseende. Jag hade bilen vid start. Jag visste att jag inte skulle känna för att vända om och cykla en mil tillbaka samma väg efter jag gick i mål.

Visserligen är jag äldre, men jag tar inte så hårt på detta. Jag vet att jag kan göra bättre på en 400. Tiden blir kanske inte bättre. Jag bryr mig inte om något annat än maxtid egentligen. Men i vanliga fall skulle jag kunna sova ett par timmar och ändå komma in med samma tid. Jag höll mig vaken, men det är tur att det var så öde längs vägen ... jag vrålade högt för att hålla mig vaken.

Tack Christian, Bettina och Åke för stöd från ett avstånd.

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 20-05-06 20:37

Jag, Per Andersson och Mattias Tellgren körde tillsammans även denna runda och vi hade inte samma upplevelse som Daniel.

Hyggligt väder på fina vägar, dock lite motvind men den störde inte så mycket.
Efter fotokontroll i Nossebro och ett relativt snabbt matstopp i Ulricehamn vände vi mot sydväst med vinden i ryggen och det rullade på bra utan någon större ansträngning, allt var bra ändå tills vi närmade oss Tranemo, då kom regnet och det höll oss sällskap mer eller mindre i 10 mil, det höll upp korta stunder och ett tag byttes regnet mot hagel som ombyte.
Kallt om händer och fötter och kontrollen i Fegen efter ca 25 mil hann kyla ner oss blöta som vi var.

Vi fortsatte mot Falkenberg och en ljusnande himmel och när vi rullade in i Falkenberg så sken solen från en klar himmel och vi satt ute kl 18:00 vid torggrillen och åt dagens andra Hamburgare.

Efter Falkenberg var riktningen mot norr så då fick vi tillbaks vår gamle kompis motvinden. Vi körde dock lugnt och disciplinerat och drygt 3,5 timmar efter det att vi lämnat 30 mils kontrollen i Falkenberg så rullade vi in på Circle K i Fässberg, 15 timmar och 11 minuter efter det att vi åkt på morgonen.

Sånär som på regnet så var det en perfekt randonneurdag på mycket fina vägar med i stort sett obefintlig trafik, en mycket fin bana som jag gärna kör igen.

Åke

Mattias Tellgren
Registrerades: 20-05-06 10:31

Inläggav Mattias Tellgren » 20-05-10 17:44

Tranemo-Falkenberg kommer jag att minnas länge. Hagel... :-)

Återgå till "HCK:s brevetlopp"