BRM 200 km lördagen 2017-04-01

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

BRM 200 km lördagen 2017-04-01

Inläggav Åke Haraldsson » 17-03-05 11:29

Tid: Lördag 2017-04-01
Plats: Statoil Backadal
Start: 07:00
Betalning: senast 06.45, gärna med Swish. 150:- med medalj, 100:- utan.
Swish: 0709-857511 (Åke Haraldsson)
Maxtid: 13,5 timmar
Bana:
Twitter:
Instagram:

Banan

Noter till 200 N

BRM 200 N på OpenRunner

Anmälningsinformation

Ni kan anmäla er här: Anmälan till brevetlopp 2017

Ni kan se alla föranmälningar här: Föranmälda

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Bettina Meiners
HCK-medlem
Registrerades: 14-02-02 14:36

Re: BRM 200 km lördagen 2017-04-01

Inläggav Bettina Meiners » 17-03-30 15:37

Är lite förkyld. Får känna efter på lördag morgon...

Bettina

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 17-03-31 18:01

Jag ser att jag hade anmält mig, men jag kör Trollhättans 30-milare imorgon. Jag har ganska svårt att pyssla ihop lopp i år. Det mesta av april faller bort för mig och jag kommer i otakt.

Hoppas ni får det fint och vackert med mycket medvind.

Daniel

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 17-03-31 20:16

Tack detsamma Daniel.

Kul att det ser ut att bli ett litet gäng i morgon.

Åke

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 17-04-02 15:54

Det här är ett klassiskt HCK-Brevet. Första gången jag körde var 1986 eller 1987, mina första år i klubben. Då körde vi inte ut till Skärhamn, utan rakt till Varekil och vidare över Henån till Rotviksbro-Uddevalla. Sedan hem över Ljungskile-Ucklum, om jag minns rätt. Då, som ibland nu, följde race-åkare med för att, när vi kom upp på längre distanser, lysa med sin frånvaro. Skyltspurten in mot Varekil vanns av Gunnar Hansson.
Genom åren har jag alltså kört den här rundan ganska många gånger. Men efter 30 år som randonneur fick jag igår uppleva något nytt.

Jag kör ganska många mil om året. Sköter om mina cyklar. Kollar däckens slitbana för sår och skräp efter rundorna. Byter däcken efter max två punkteringar eller om de eljest uppvisar oroväckande slitage. Men jag har aldrig kommit på tanken att byta dem för att de blivit gamla och torra, för det hinner de inte bli. Eller?
Efter 20 min igår drabbades jag av en explosionspunka. Kanten på däcket, där det försvinner in under fälgen, hade spruckit och det bildades en utbuktning som sprack. Det hade jag inte kollat, men det kan ju uppenbarligen ske under förvaringen under vintern. Hade ändå kört en 15-milarunda på cykeln förra helgen, då det höll.

I med en ny slang och lägsta möjliga däckstryck och sedan rullade jag försiktigt vidare i ensamhet. Slangen höll en halvtimme tills jag kom in i Kungälv. Där rullade jag försiktigt vidare stående med så mycket tyngd som möjligt på framhjulet. Bröt mig in i Åkes verkstad och snodde ett nytt däck och en ny slang, som jag krängde på. Tog för säkerhets skull ytterligare ett däck att ha i reserv, då framdäcket också var från förra säsongen. Eller kanske skulle det stå någon annan snål randonneur efter vägen, som heller inte hade bytt till färska däck!

Dis och duggregn övergick ute vid de kustnära delarna av Tjörn och Orust till fuktig tjocka. På med belysningen och ut på cykelbanan så mycket som möjligt. ...där jag fick en glasbitspunka på den osopade cykelbanan in mot Skärhamn. Dags att bli skitig om händerna igen alltså.

Lite kalorier vid stämplingen vid Styckens Bageri. Dimman lättade och jag fick vinden i ryggen mot Kållekärr, dit man kan köra på cykelbana och den gamla vägen och slippa att ligga ute på den nya rätt tungt trafikerade. Som alltid rolig körning förbi Sundsby säteri. Men numera trist att tampas med bilar på väg 160 till Varekil.
Gamla vägen från Varekil ut mot Ellös gick upp i serpentinerna på Stalavägen. Frågan är om vi inte skall lägga den där på nytt. Väg 178 till Ellös blir bara mer trafikerad och vägrenen har krympt till ingenting. Jag har funderingar på annan sträckning där ute. Det fungerar så i huvudet på en ensam randonneur.
I Ellös var dock allt sig likt. Men det är klart, rumänen utanför Hemköp fanns inte för 20-30 år sedan.

Efter Henån har vi ju sedan några år skippat väg 160 och kör istället slingrigt och backigt mot Slussen och genom Myckleby till Svanesund. Här kan man antingen råka ut för en färjespurt eller få lov att kör lugnt, då färjan i Svanesund ju bara går en gång i halvtimmen. På båten kom jag ikapp Uli, Bettina och Anna-Lena, så därifrån blev det randonneur-gemenskap igen!

Väl hemma var det så dags för cykelvård med vattenslang och trasa. Och på med en tvättmaskin. Så mycket skitigare väder än igår går knappast att få. Därefter personvård med dusch, en stunds sömn med katten och sedan lasagne.

Och idag går jag och funderar på om jag skall byta däck även på framhjulet...

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 17-04-02 18:26

Christian,

Bettina tipsade mig om Park Tools Tire Boot för ett par år sedan. Jag åker aldrig utan numera. De har räddat en runda åt mig en gång, och åt andra mer än bara ett par gånger.

https://www.bikester.se/park-tool-tb-2c ... 14533.html

De finns också på Veloform i en korg som hänger (hängde?) just vid ingången fylld med lagningslappar och liknande. De kan rädda ett däck som har fått ett stort hål, och jag klippar dem i småbitar för att lägga på insidan av ett däck när jag får en punktering.

Jag fick många på hemvägen från Danmark. Jag blev riktigt orolig för att jag skulle missa färjan. Jag hittade en butik som hade öppet och köpte fem extra slangar för säkerhets skull. Jag hade bara en slang i reserv efter 25 km och mer än 10-mil kvar till färjan. Regn och flintsten är ingen bra kombination. Jag hade helt nya däck på cykeln också.

Gärna en annan väg från Varekil till Ellös. Den vär har nu är som du beskriver, mer trafikerad och känns som en transportsträcka. Jag vet att Jonas var inne på ett par vägar som går "innanför" när han höll på med VKR. Jag har aldrig cyklat dem, men har hört talas om dem.

Jag blev rätt smutsig igår också. Jag har fortfarande 3-4 svarta fläckar på ansiktet som bara inte vill gå bort med tvål och vatten. Jag får väl plocka fram avfettningsmedlet. Vi fick mycket regn de första 2, kalla, timmar. Solen pekade inte fram förrän vi kom till Ulricehamn. Det var bara Freddie och jag som körde. Freddie i den yngste Super Randonneur någonsin i Sverige. Han tog det förra året, 19 år gammal. Han saknar andra unga och han saknar tjejer. Det var ett genomtrevligt sällskap. Vi hade samma känsla för hur länge (kort) man skulle stanna. Jag lyckades slå min gamla tiden på den banan med 1,5 timmar. Men det ska sägas att förhållanden den första gången var klart sämre med mycket regn i slutet, istället för i början.

Vinden ökade på kvällen. Under dagen hade vi skydd av skog och annat.

Daniel

Återgå till "Brevetlopp"