Det kan mycket väl hända att en annan organisatör av brevetlopp i Göteborgsområde följer egna hemsnickrade regler. HCK håller sig till reglerna som finns hos Randonneurs Sverige och i slutändan hos Audax Club Parisien.
Man kan läsa reglerna på: Rules of BRM Worldwide.
Den gällande regeln i den här frågan är "Article 8."
Article 8 : At the start, each rider will receive a brevet card and a cue sheet indicating the route and the location of the checkpoints. Riders must stay on the route. If a rider leaves the route, they must return to the route at the same point prior to continuing, ie. no shortcuts or detours from the route, unless specified by the organizer. Riders must stop at each checkpoint to have their card stamped. Organizers may also include unannounced checkpoints along the route. This assures that everyone will stay on the prescribed route.
The organizer must use the Audax Club Parisien brevet cards or the local brevet cards approved by Audax Club Parisien.
Det är mot bakgrund av den här regeln att vi har gjort iordning noter (cue sheets) för våra lopp. Just loppet den 11/6 saknade noter eftersom den fick ändras på kortvarsel när det uppstod tveksamhet om Marieholmsbron var öppen eller inte. Men GPS-spår har vi alltid och den kan tolkas som moderna tidens motsvarighet till "cue sheets."
Kör man ett lopp hos HCK, kan man känna sig trygg med att det har ordnats och genomförts korrekt.
Om attityden att man inte behöver hålla sig till rutten sprider sig, kommer vi att införa hemliga kontroller.
Att man tar en cykelbana som löper parallellt med ruttens väg, eller tvärtom, betraktar vi inte som en avvikelse från rutten, förstås. I städerna kan det också vara lite flexibelt beroende av var man vill stämpla. Det finns "wiggle room", men inte sådana som resulterar i en signifikant genväg.
Daniel