Att hålla sig till rutten eller inte

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Att hålla sig till rutten eller inte

Inläggav Daniel Ridings » 16-06-12 18:06

Vid starten för 400 den 11/6 ifrågesattes klubbens krav att alla måste hålla sig till rutten. Någon menade att det räckte att man stämplade på kontrollerna, men man kunde komma till kontrollerna som man ville. Det ifrågesattes också möjligheten att klubben skulle kunna ordna hemliga kontroller.

Det kan mycket väl hända att en annan organisatör av brevetlopp i Göteborgsområde följer egna hemsnickrade regler. HCK håller sig till reglerna som finns hos Randonneurs Sverige och i slutändan hos Audax Club Parisien.

Man kan läsa reglerna på: Rules of BRM Worldwide.

Den gällande regeln i den här frågan är "Article 8."

Article 8 : At the start, each rider will receive a brevet card and a cue sheet indicating the route and the location of the checkpoints. Riders must stay on the route. If a rider leaves the route, they must return to the route at the same point prior to continuing, ie. no shortcuts or detours from the route, unless specified by the organizer. Riders must stop at each checkpoint to have their card stamped. Organizers may also include unannounced checkpoints along the route. This assures that everyone will stay on the prescribed route.

The organizer must use the Audax Club Parisien brevet cards or the local brevet cards approved by Audax Club Parisien.

Det är mot bakgrund av den här regeln att vi har gjort iordning noter (cue sheets) för våra lopp. Just loppet den 11/6 saknade noter eftersom den fick ändras på kortvarsel när det uppstod tveksamhet om Marieholmsbron var öppen eller inte. Men GPS-spår har vi alltid och den kan tolkas som moderna tidens motsvarighet till "cue sheets."

Kör man ett lopp hos HCK, kan man känna sig trygg med att det har ordnats och genomförts korrekt.

Om attityden att man inte behöver hålla sig till rutten sprider sig, kommer vi att införa hemliga kontroller.

Att man tar en cykelbana som löper parallellt med ruttens väg, eller tvärtom, betraktar vi inte som en avvikelse från rutten, förstås. I städerna kan det också vara lite flexibelt beroende av var man vill stämpla. Det finns "wiggle room", men inte sådana som resulterar i en signifikant genväg.

Daniel

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Magnus Lindström
HCK-medlem
Registrerades: 09-06-01 22:49

Re: Att hålla sig till rutten eller inte

Inläggav Magnus Lindström » 16-06-14 08:36

Vad bra, då var det utrett.

Att reglerna för brevet är lite föråldrade och kan vara i behov av uppdateringar för att bättre möta de förändringar som skett de senaste hundra åren tror jag att alla är med på? Till exempel har vi ju regeln om att om man kommer till en stämplingsort där inget är öppet kan skicka ett vykort från platsen till arrangörerna kanske inte är helt anpassat till dagens förhållanden. Jag har sett breveter som har haft fotokontroller, där ett geotaggat foto skulle mmsas till arrangören. Detta sätt är mer anpassat till tiden, men är vad jag förstår inte i linje med reglerna.

Vanskligt kan det vara att hänvisa till regler där arrangören inte uppfyllt sitt eget ansvar. Reglerna säger tydligt att man skall följa en "route" som beskrivs i ett "cue sheet". Om man inte har något cue sheet som i helgens lopp så ser jag inte hur reglerna kan användas mot någon som inte har följt den exakta rutten. GPS spår kan kanske ses som ett modernt cue sheet, men det är en tolkning som det inte finns stöd för i regelverket.

Att det skulle finnas en annan arrangör i Göteborg som är mindre nogräknad antar jag är Daniels personliga åsikt och inte arrangörens (HCKs) officiella hållning? I vilket fall så kan det knappast anses att denna arrangör kör med hemsnickrade regler enligt detta:

"Riders must stay on the route. If a rider leaves the route, they must return to the route at the same point prior to continuing, ie. no shortcuts or detours from the route, unless specified by the organizer."

DVS: Om arrangören godkänner vissa alternativa vägar så är det helt i enlighet med reglerna. Vi hade ett exempel i helgen vad gällde Marieholmsbron.

Jag vet ingen som har för avsikt att fuska i ett Brevet lopp. Om det riskerar att bli ett utbrett fenomen så tycker jag givetvis att arrangören skall ta sitt ansvar för att i möjligaste mån stävja detta. En bra start kan ju alltid vara att förtydliga reglerna.

I Helgens lopp lämnade jag personligen den gps rutt som jag fått från arrangören vid 4 tillfällen. En av dessa hade godkänts i förväg (marieholmsbron). GPS spåret finns snart på Strava om arragören vill detaljstudera den.

I vilket fall så har jag fått för mig att tanken med kontrollerna är att de skall ligga så att det inte går att nå dem utan att täcka sträckan för loppet. Rätta mig om jag har fel.

MVH
Magnus

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Återgå till "Brevetlopp"