BRM 200 km Söder Långfredag 2016-03-25

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

BRM 200 km Söder Långfredag 2016-03-25

Inläggav Åke Haraldsson » 16-03-10 21:33

Tid: Fredagen 2016-03-25
Plats: STATOIL, Fässberg
Start: 07:00
Betalning: senast 06.45, gärna med Swish. 150:- med medalj, 100:- utan.
Swish: 0709-857511 (Åke Haraldsson)
Maxtid: 13,5 timmar
Bana: Brevet 200 S
Twitter: #brmgbg
Instagram: #HisingensCK #brmgbg

Bana: Brevet 200 S

Noter: Noter Brevet 200 S

Anmälningsinformation

Ni kan anmäla er här: Anmälan till brevetlopp 2016

Ni kan se alla föranmälningar här: Föranmälda

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Re: BRM 200 km Söder Långfredag 2016-03-25

Inläggav Christian Behre » 16-03-25 09:29

Fem sköna randonneurer och en debutant gav sig iväg i duggregn och +4 C° kl. 07.00. Heja på Patrik, Karin, Ivar, Kari, Fredrik och Sam!

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 16-03-26 19:34

Det blev en blöt och kall runda, där tid fick läggas på att inte bara cykla utan också krypa inomhus för värme - på de få ställen som erbjuds på denna runda. Tyvärr fick vi inte någon ny randonneur denna dag, då Sam Mehrafzoon gav upp i Källsjö och ringde efter hämtning.

Resultat:

Ivar Torstensson 8 h 9 min
Fredrik Stahre 9 h 58 min
Kari Martens 9 h 58 min
Karin Feltzing 14 h 55 min
Patrik Acksell 14 h 55 min

Karin Feltzing
Registrerades: 16-03-27 11:16

Inläggav Karin Feltzing » 16-03-27 11:22

Att hitta ut ur Göteborg var knepigt. Särö och Billdal hör inte till våra vanliga cykelvägar. Vi har cyklat där tidigare, men vi stannade ändå i var och varannan korsning för att navigera/läsa i noterna vart vi skulle vidare... Det blev en del felcyklingar där i början också, vi var nog lite tondöva. Så det tog en faslig tid att nå Kungsbacka. Sen var det mer bekanta vägar, fast motvind! Och mottdugg, jäklar vad sketen jag var när vi äntligen kom till Varberg!

Tunnbrödsrulle med vildsvinskorv var fantastiskt gott på Statoil där vi stämplade, med 15 min tillgodo...

Så nu var det dags att lägga på ett kol, medvind och vackert – Åkullaleden var hur rolig som helst att fara fram på. Dimman låg tät. Någonstans vid/efter Skällinge visste vi att vi skulle ta av, men vi stannade precis efter den stora blåa skylten som ingen av oss heller såg, så vi fortsatte rakt fram … Vid nästa korsning förstod vi att vi var fel. Det var 6 kilometer fel, som bestod av 4-5 små men jävligt branta backar. Suck, vi åt lite av vår reservproviant och cyklade tillbaks. En av backarna var så jävlig så den gick vi uppför …, trötta.

Men sen var det fint. Vi kom rejält försenade till Källsjö, men aldrig har väl ostkaka med vispgrädde smakat så gott. Vägen mellan Skällinge och Källsjö var dessutom magisk; is, snö och dimma – sikt på 30 meter eller så …!

Sen kom ett vidrigt ösregn, så nu frös vi inte bara, nu var vi dyngsura in på bara benen också. I Horred stämplade vi på Bilisten inför storögd lokalbefolkning.

Nu var det mörkt. Först var det vackert i skymningen, sen blev det bläcksvart. När vi kom till rondellen nedanför Fjärås kyrka tog vi vänster och raka vägen in till Kungsbacka. Halv special på första bästa Statoil innan vi tog rakaste mest hemvana vägen tillbaks. Vi hoppade alltså över Fjärås, Anneberg och Balltorp. Nästan bara cykelbanan den vägen med. Smart val med tanke på trötthetsgraden vi befann oss i.

En timme och tjugo minuter försent stämplade vi in i Fässberg Statoil, 222 km blev det totalt!

// Karin och Patrik - som trots allt hade en kanondag på cykeln :D

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-03-28 07:16

Respect, Karin och Patrik.

Man samlar lite erfarenhet när man kör brevetlopp. Med många pass hos klubbarna, kan man alltid räkna med att någon annan är med och kan tipsa om vägval osv. Men på brevetlopp är man helt och hållet på egen hand. Jag blir frånåkt ca 95% av tiden att jag har lärt mig att räkna med det, ja, många gånger föredrar jag det. Men det kräver att man kör igenom rundan i huvudet i förväg och notera var det kan vara problem.

Jag körde Jönköpings 300km på Långfredagen. Jag åkte av mellan Tidbro och Skövde. Jag tog en föring, drog mig åt sidan för att växla, slappade lite, fångades upp av vinden och lyckades inte hitta tillbaka till gruppen. Jag kom i kapp igen i Falköping. Vinden var så ettrig att det inte var en så stor fördel att köra i grupp. Men det var det sedan! Efter Falköping var det 8 mil rakt, rakt, rakt, direkt i motvind ned till Tranemo. Vi åkte på en banvall. En gång sa Marcus: Jag säger det bara ... det kommer en sväng så småningom. Annars var det spikrakt hela vägen och gruppen var snällt nog att släppa med mig. Jag följde med i rotationen, men när jag var framme, tog någon annan snart över. De var starkare och vinden var jobbig, framförallt när det började regna så kännbart mellan Ulricehamn och Tranemo.

Från Tranemo var det kuperat tillbaka till Jönköping. Men då hade vi vinden lite mer i ryggen och jag bad dem att cykla på, att inte vänta in mig. Jag hängde med en god bit, men det kommer alltid en viss typ backe där hjärtat säger "nej". Benen har styrkan, men pumpen vill inte vara med. Så jag släppte. I slutändan kom jag bara en kvart efter, men resten av vägen blev ensam, in till Jönköping.

Jag visste i förväg att just vägen in till Jönköping skulle vara ett svarthål för mig, så jag hade studerat det rätt bra i förväg. Ändå körde jag fel minst två gånger (aldrig kul i slutet av en 30-milare) men jag upptäckte alltid det inom 50-100 meter. Det är helt enkelt lite svårt att veta vilken "vänstersväng" man ska ta, när man har två eller tre kandidater.

Att studera vägen och kunna hitta, är väldigt viktigt, som ni nu vet, och det är alltid jobbigaste runt städerna med alla dessa eländiga cykelbanor som _kan_ leda dig rätt, men som kan lika gärna leda dig till närmaste dagis eller mjölkbutik.

Jag hoppas verkligen ni har fått blodat tand och ger er på 200 N (start i norr) som kommer inom en snar framtid. Det är inte lika krångligt för den som inte känner till området och den har också en mycket fin sträckning. Göteborg, Kungälv, Tjörn, Orust, färjan tillbaka till fastlandet i Svanesund och sedan nästan raka vägen hemåt till Göteborg igen.

Ni har redan den allra viktigaste förmågan: att inte ge upp. Kudos!

Daniel

Återgå till "Brevetlopp"