BRM 600 km Söder lördagen 2016-07-02

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

BRM 600 km Söder lördagen 2016-07-02

Inläggav Åke Haraldsson » 16-03-10 21:16

Tid: Lördagen 2016-07-02
Plats: STATOIL, Fässberg
Start: 07:00
Betalning: senast 06.45, gärna med Swish. 150:- med medalj, 100:- utan.
Swish: 0709-857511 (Åke Haraldsson)
Maxtid: 40 timmar

Banan (kan man köpa på Statoil, numera Circle K)

BRM 600 S

Kartan på OpenRunner
Kontrolltider 600S
Noter 600 S

Anmälningsinformation

Ni kan anmäla er här: Anmälan till brevetlopp 2016

Ni kan se alla föranmälningar här: Föranmälda

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Re: BRM 600 km Söder lördagen 2016-07-02

Inläggav Daniel Ridings » 16-06-14 14:02

Dags för 600. Den här går först norrut och sedan ned till Båstad, via Trollhättan, Vårgårda, Svenljunga osv. Det är en trevlig runda. Det finns inte många backar, men man kan få lite kämpigt med vinden ibland.

För gamla randonneurer, så kommer detta hem från Båstad på en rakare väg, via Kattegattleden. Det är beskrivit i noterna och syns på GPS. Det är ett mycket lugnt och fint alternativ som undviker den stora vägen mellan Laholm och Halmstad.

Trollhättan använder samma runda (har gjort det iallafall) och med start i Trollhättan, är Laholm en lämplig övernattningsställe. Det passar inte precis lika fint med start i Göteborg. Å andra sidan avverkar vi sträckan mellan Ljungskile och Trollhättan tidigt, med friska ben och de får sträckan i slutet istället. Känns ändå lite orättvist. De stannar sällan för att vila ändå. :-)

Jag planerar att åka.

Daniel

Magnus Lindström
HCK-medlem
Registrerades: 09-06-01 22:49

Inläggav Magnus Lindström » 16-06-14 14:32

Det ser på pappret ut som en bra runda. Mycket lätt cykling på slutat när man är som tröttast. Denna veckan är tight för mig. Men jag kommer att hålla mig uppdaterad om vädret och kanske står på startlinjen om förutsättningarna att ta den i ett svep infinner sig.

MVH
Magnus

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-06-14 16:26

Magnus Lindström skrev:om förutsättningarna att ta den i ett svep infinner sig.

MVH
Magnus

Ingen dum idé. Om man inte orkar och behöver en powernap, hellre en på stranden än ute i skogen med alla mygg och knott (om man försöker samma sak på den norra banan).

Daniel

Magnus Lindström
HCK-medlem
Registrerades: 09-06-01 22:49

Inläggav Magnus Lindström » 16-06-16 11:10

Ja, precis.

Och om vädret duger så slipper man göra den i ett värmeskåp på någon mack. Men det gick ju att göra 50 mil utan att vila på PBP, så jag tänker att 60 är ju inte så mycket mer :)

MVH
Magnus

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-06-24 07:51

Suck ... ser ut att bli regn, och jag som hade sett så, så mycket fram till en period med finare cyklar, istället för "The Tank" (Surly) ...

Anna-Lena Kilborn Arvérus
HCK-medlem
Registrerades: 14-08-05 19:56

Inläggav Anna-Lena Kilborn Arvérus » 16-06-26 16:29

Sååå, ni kör omvänd ordning på brevet-loppen i år?

För de som vaknar sent.

/ Anna-Lena

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-06-26 17:17

Hej Anna-Lena,

Jag kan förstå att det ser så ut, om man tittar på loppen som är kvar. Men vi körde/kör i vanlig ordning fram till slutet av juli. De kortare distanserna kördes, när vi följde seriens ordning, i mars, april, maj och juni. Det som egentligen har kommit till är flera lopp på sensommaren. Vi har inte haft det så mycket under tidigare år.

Men det är riktigt, när 400 och 300 och 200 kommer i augusti och september, är de i just den ordningen, den omvända.

Jag minns när jag först började, eller snarare året innan jag började, så märkte jag att jag började titta för sent och det var bara längre lopp kvar på året. Så det finns åtminstone lite mer att välja från i år i augusti och september.

Det kan mycket väl hända att en och annan vill köra lite kortare rundor, utan gula kort. Jag vet att 20-milare är populära som träningsrundor och för att spana in nya vägar. Håll ett öga på forumet.

Hälsningar,
Daniel

HCK-medlem

Inläggav Anna-Lena Kilborn Arvérus » 16-06-26 20:52

Jo, jag har allt sett att det funnits gott om 20-, 30- och 40-milare tidigare i år. Det var jag som kom igång lite sent bara.

Har tänkt att göra en liten helgutflykt med cykeln på lörd, om det inte spöregnar, och tänkte starta 60-milaren i alla fall så får jag se hur långt jag kommer. Om det inte blir några föranmälningar, kommer någon att vara där för att hålla i starten och lämna ut kort? Jag kan meddela på fred kväll till den personen, bestämmer mig då.

En annan sak, Daniel. Jag har inte lyckats ladda ner rundan från open runner på GPSen. Kan du hjälpa mig?

/Anna-Lena

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-06-26 21:08

Hej igen Anna-Lena,
Enligt mina anteckningar, ska jag vara "starter", men i bakhuvudet har jag att Åke sa något om att han skulle vara hemma då och kunde ta starten. I vilket fall som helst, jag åker så någon kommer att vara på plats.

GPS vill du allt ha, för att slippa ta 3-4 extra mil på Onsalahalvön igen i år :-)

Det är klart jag kan hjälpa. Alla enheter är lite olika, men jag _tror_ att man laddar ned (välj "track" inte "route") från Openrunner och sedan kopierar man in filen till mappen GPX på minneskortet. Solmaz kanske vet bäst. Hon använder själv en sådan Etrex 30. Men jag kan göra ett tappert försök. Jag är hemma hela veckan.

Vi hörs!
Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-06-27 13:10

We have an English speaking rider coming. He needs a couple of things: 1) notes in English or 2) a GPS file that will work with Garmin Edge 500.

Evidently the Edge 500 will work with TCX files. RideWithGPS can export TCX files, but they are only useful if you have done the mapping in RideWithGPS and not somewhere else and then imported it.

I looks like I had done that last year. This route is off by 2 km, if you compare with OpenRunner or compare with BaseCamp, but that is not enough to matter. Who knows? Some maps are off because they don't take elevation into consideration when they calculate distances.

Anyway, if you export this one as TCX and check the box for turn warnings 30 meters in advance, it might work.

600S on RideWithGPS

I haven't studied it in detail and don't remember why I made it, but it's there ...

It should work with Edge 500 giving turn by turn directions. I don't have one, so I don't really know.

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-07-01 05:56

Prognos: Vädret på lördag/söndag

Det ser ut att bli regncykeln (Surly) för min del. Jag hade sett så fram emot att cykla på något lättare nu när sommaren är här.

Men det blir inte kallt. Det är ju fint.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-07-01 18:01

Se där, se där ... det ser ut att bli mycket bättre imorgon. Det är fint när prognoserna ser illa ut långt i förväg. Oftast har de då fel, och det kan bara bli bättre, vilket det också gör nu.

Föranmälan är nu stängd, men det hindrar inte att man startar om man vill. Anmäl dig här på forumet bara. Så ser jag till att det finns ett gult kort vid starten.

I skrivande stund är vi tre.

Daniel

HCK-medlem

Inläggav Anna-Lena Kilborn Arvérus » 16-07-01 22:53

Jag kommer till starten, men lovar inte att komma runt hela. Får se hur det känns. Ännu sämre förberedd i år än förra. Typiskt!

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-07-04 17:32

Tre som kom till starten, sov en halvtimme under lampan till Handelsbankens ingång i Hyltebruk, en halvtimme på parkeringen vid Eftra, regn, vind, elaka sår här och där, mest där.

Och tre som kom i mål.

Årets bragd går till Anna-Lena (igen). Hon kom sent igång. Hon cyklade några mil i slutet av maj, cyklar till arbetet varje dag, men bestämde sig för att köra brevlopp först sent, när alla korta distanserna i början av säsongen redan hade avverkats.

Så hennes första (och förhoppningsvis inte sista) brevetlopp i år var en 60-milare. Hon blir kanske den första som bitar av lopp till en Super Randonneur i omvänd ordning?

Daniel

HCK-medlem

Inläggav Anna-Lena Kilborn Arvérus » 16-07-04 22:06

Tack Daniel för support! Och tack för sällskapet! Var inställd på att åka själv, men det var trevligt med sällskap och skönt att slippa köra själv i de mörka skogarna mellan Hyltebruk och Simlångdalen. Vi höll ihop nästan hela vägen, men strax efter Falkenberg orkade jag inte med er fart längre, fast det hade jag tänkt ca 100 gånger innan. Jag hade ont precis överallt när jag kom i mål, kan inte ens trycka ner datortangenterna med lillfingrarna, men inga skavsår som tur är. Tror ändå jag hade ondare efter 60-milaren förra året (som ju blev 67 utan GPS inkl en extra tur runt Onsalahalvön, Gottskär, Vallda ... osv). Kunde inte stödja alls på benet den gången när jag kom i mål.

Det blev safari som vanligt: älg, rådjur, häger, vildsvin, men inga älgar på vägen denna gång. Jag som är så kvällstrött lyckade klara hela med bara ett par pauser för att slumra lite. Men trött var jag. Man gör konstiga saker när man är trött. Som att glömma att jag hade noter och tänkte göra en vänstersväng på fel ställe fast det var åt helt fel riktning, bara för att GPSen sa det (eller för att jag tyckte GPSen sa det) eller att jag började läsa noter (efter att batterierna till GPSen tagit slut och jag kommit på att jag hade noter) medan jag cyklade och nästan krockade med en bil, för att jag inte orkade gå av cykeln.

Ett par saker jag lärde mig: En extra tröja att ta på när graderna drar sig ner mot 2,9 (som vi hade vid 3-4-tiden), äta mer och riktig mat istället för snabba sockriga kalorier. Jag frös inte när jag kom hem som jag brukar och har inte frusit dagen efter heller.

Men Daniel, hur skulle jag kunna bryta loppet? Tyckte det var någon som sa att alla kan klara ett 60-milslopp, att man har gott om tid, och att jag inte är motiverad (eller blåste en del av orden bort, tror det var det jag hörde :wink: ), när jag försökte trycka på i motvinden mellan Laholm och Båstad men inget hände och benen bara kändes som trästockar. Det var rätt tändvätska för mig!

Jag orkar inte titta på cykeln än, men om ett par dagar ska jag försöka få bort snigelklägget och annat smått och gott som dekorerar min cykel. Får se vad som händer sen, gillar ju inte att planera.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-07-05 10:45

Anna-Lena Kilborn Arvérus skrev:Men Daniel, hur skulle jag kunna bryta loppet? Tyckte det var någon som sa att alla kan klara ett 60-milslopp, att man har gott om tid, och att jag inte är motiverad (eller blåste en del av orden bort, tror det var det jag hörde :wink: ), när jag försökte trycka på i motvinden mellan Laholm och Båstad men inget hände och benen bara kändes som trästockar. Det var rätt tändvätska för mig!

Det är klart att jag inte sa att du inte var motiverad (men tack för tipset ;-) ) ... möjligen sa jag något i stil med att det enda som kan stoppa dig är OM du inte är motiverad.

Jag misstänker att du hörde det som du behövde höra :-)

Prashanth var lite orolig att du inte skulle komma fram. Jag försäkrade honom: det behöver du INTE vara. Möjligen hade Anna-Lena tappat modet om vi stannade kvar hela sträckan (det var runt Varberg att vi skildes åt), men NU ... nu när vi är här och hon är där bak ... Det finns ingen som helst risk att hon inte klarar det.

Det var kul, tyckte jag. Jag fick ett par elaka blåsor. Det var inte så kul. Och det enda sättet jag kunde lyfta rumpan en aning från sadeln var att trycka på med benen.

Kedjan var snustorr utan minsta antydan av olje när jag kom hem. Den var helt utsliten och jag fick byta den på en gång. Jag vet inte riktigt hur många mil den har gått (kanske sedan PBP, jag minns inte), men den hade helt gjort sitt och ville inte samarbeta med kassetten.

Det är ok att låtsas spotta på cykeln när du går förbi. Den har inga känslor ...

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Några bilder

Inläggav Daniel Ridings » 16-07-05 10:53

Ett par bilder ...

Bilder på Google Drive

Återgå till "Brevetlopp"