BRM 200 km Söder lördagen 2015-03-14

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Re: BRM 200 km Söder lördagen 2015-03-14

Inläggav Daniel Ridings » 15-03-14 20:45

Magnus Lindström skrev:Sitter i soffan nu och försöker att komma till rätt med krampen. Jag får tänka på det nästa gång....
Magnus

Resorb (finns på apoteken). En tablett i ett glas vatten så mår du lite bättre dagen efter.

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-03-15 08:19

Sleepy heads ...

Har ni tagit sovmorgon, eller?

Vilken tur att vinden var snällare än förra veckan. Den räckte som det var.

Energin tog fullständigt slut vid korsningen Gällingen/Fjärås. Jag kröp fram till Fjäråssamhället på lilla klingan över den öppna skärselden och tog en gel i busshållplatsen. Den fick mig fram till Lindome, där jag mycket resolut inte tittade till vänster (på mitt hus), stannade och tog en till. Det fick mig till mål.

Jag är nöjd. Det blev en timme bättre än förra veckan. Så mycket snällare var vinden.

Jag trodde att det var hela gänget som gav sig av i början och tänkte "jag hakar på ett litet tag." Men pulsen upp i 90% och farten en bit över 40km/t, stundtals, så tänkte jag om och körde solo. Christian, Kari, Mats och någon till körde om mig efter Shell i Fjärås. Jonas ett tag senare. Jag fick höra att Bettina och Marcus hade sällskap "mer eller mindre" (beroende av backarna) och släppte dem innan Kläppa (jag visste vad som skulle komma där).

Stämplade i Statoil nära Håstens torg. Körde fel någon km efter Varberg. Jag missade där Åkullaleden lämnade vägen och stack norröver. Om det var skyltat, så missade jag skylten (mest sannolikt).

Men jag upptäckte det längst ner i backen och det var bara att ta sig uppåt igen. Såg gula reflexvästar på håll men gjorde inget försök att komma i kapp.

Mejeriet i Källsjö hade öppet så jag gick in och köpte en cola och fyllde på vatten. Fint ställe.

Allt var skyltat precis som Christian sa. Vilket minne ha nar för sådant.

I Horred stämplar jag hos Bilisten, macken till vänster när man kommer in. Tanten där är alltid så snäll och hon har kaffe och chocklad/kokosbullar för 18 kr. Kanelbulle har hon också. Jag kan gott rekommendera macken istället för ICA i Horred.

Sedan var det mot mål. Körde solo hela vägen utom när jag blev omkörd.

På väg hem från Statoil till Lindome såg jag en och annan randonneur. Snart har de det bra, tänkte jag.

Ses om ett par veckor. Nu när den platta uppvärmningsrundan är avverkat ...

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 15-03-15 09:41

Jo, det blev en fin dag, om än jobbigt blåsig emellanåt. Jag återkommer senare med en rapport, när jag har hämtat startkorten. Har lite att fixa med först - idag prioriteras inte cykling.

Solmaz Lundin
HCK-medlem
Registrerades: 13-05-01 22:48

Inläggav Solmaz Lundin » 15-03-15 13:00

Lundinarna tackar för en fin start på brevetsäsongen. Väldigt fina vägar, tack Christian! Dock undvek vi cykelvägarna där bilvägen gick parallellt, pga de väldiga mängderna grus! Calle verkade obrydd precis hela vägen och susade upp för backarna som vanligt, själv fick jag slita men tack vare det fina vädret hölls humöret uppe. Tack även till Magnus för trevligt sällskap.
Solmaz och Calle

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-05 22:41

Inläggav Aina Illiano » 15-03-15 13:49

Vi startade kl 08 och sköt fram tiden som planerat vilket var jätte skönt då all oro för halka var borta. Vi hade förberett oss mer än någonsin. Inget onödigt i bagaget, GPS laddad, kartor och alla vägbeskrivningar var med, energi, bra kläder.
Dock hade vi missat att Gary hade för tunna handskar så det fick bli plastpåsar på händerna och sedermera engångshandskar från obemannade macken Ingo. Därefter inga problem med kalla händer!

Våra matstopp var perfekta, korta och effektiva. Men ändå tog vi lång tid på oss vilket inte är bra. Det som hände var att trots kartor och beskrivningar var vi osäkra på vägen och stoppade ofta för att kolla att vi var rätt. Löjligt rädda för att köra fel tog detta mycket tid. Min GPS var inte inställd som den var i höstas (konstigt att i ingen ställt in den) så den varnade när vi kört fel inte som jag vill, varna innan vi skall svänga.
Rundan var i backigaste laget för mig så här tidigt på säsongen men då jag bytt hjul och till kompaktdrev så var det oerhört mycket lättare i år. Jag borde kollat banprofilen bättre så jag skall inte klaga.
Vinden var stygg och vägrade mojna sent på kvällen men åt andra sidan så var det inget regn :D

Ett stort problem vi hade var att vattnet tog slut. Vi måste lära oss att fylla på så fort tillfälle ges eller ta med mer vatten. Slank in på en kyrkogård men tyvärr var vattnet avstängt.

Åt på Shell i Varberg samt medhavd energi tills vi kom till Horred där vi delade på en pizza. Mycket snabb och effektiv pizzeria, kan rekommenderas även om backen tillbaka till ICA och upp mot Idala blev lite tung efter stoppet.

Vi fick köra i mörker vilket inte var så kul igår men idag så är jag tacksam för att återigen fått den träningen. Trött och törstig idag men ändå känner jag mig helt ok i benen vilket bådar gott. Skönt att ha klarat av första delmålet.

Stort tack till Daniel och Christian som gett så mycket bra info och hjälp =D> =D>
Pain is temporary, pride is forever - NYC marathon 2010

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-03-15 16:22

Första Brevet 200 km 2015 i HCK:s regi är alltså genomfört. -4°C när jag körde hemifrån. +5°C när jag kom hem. Kanske +7°C när jag cabbade ner till barbent i Idala. Då var det skön vår!
Torrt. Starkt nordostlig vind gav både med- och mot- och sidvind, alltid kraftig. Jobbig var den ju bara när det var platt: Åkullaleden, Kungsäter-Horred, Gällinge-Fjärås-Lindome. Alltså borde man kanske lägga in fler backar? Nej, jag tycker det är en fin runda i varierad natur och med lite biltrafik. Gällinge-Fjärås är det dock alltid mycket bilar!
Hoppas att vägvalet ner till Varberg visar att det finns trevligare alternativ än den trista gamla E6. Åkullaleden är som ett smakprov av Amstel Gold Race - hit och dit över åkrarna. Sedan lite lummigt och kuperat.

Jag har inte hört om några allvarliga fadäser. Bara ett och annat kraftlöst lår. Aina och Garys problem med att hitta vill jag gärna höra lite mer om, så att vägnoterna kan bli tydligare.

Brevetlopp skall ju inte ha någon officiell tidtagning, varför jag inte redovisar namn, men första gruppen om fyra st kom i mål på 7.38 tim. En cyklist lär ha släppt dem efter Horred och kom in på 7.59 tim.
Nästa grupp om tre cyklister var i mål efter 9.15 tim. och sedan en kvintett på 9.38.
Därefter droppade enstaka randonneurer in: 10.23; 11.20; 11.29; 12.59; 13.05 (två).

Dela gärna med er av era erfarenheter av den här nya rundan.

Det är härligt att vara igång med säsongen 2015! Träna duktigt och förbered er för Brevet 300 km. Om ni skall köra den nya 30-milaren 28 mars, så läs in er på banan och höjdprofilen. Den kommer att bli rejält krävande! Allt för att få HCK-randonneurerna välpreparerade inför PBP!

Med vänlig hälsning
Christian

Användarvisningsbild
Marcus Brogeby
HCK-medlem
Registrerades: 13-06-23 21:18

Inläggav Marcus Brogeby » 15-03-15 17:22

Detta gick inte helt som jag hade hoppats. Jag har knappt tränat eller pendlat på cykel sen jag blev föräldraledig i höstas, så jag visste inte riktigt hur det skulle gå med 20 mil.

Jag försökte ta det lugnt i början, men redan de första backarna började kännas ordentligt i benen. Efter 4 mil var jag inställd på att vända hemåt, men då hade Bettina väntat in mig. Vi åkte ihop en stund men jag halkade efter och snart var jag ensam igen, det brann i benen i varje liten kulle och jag tänkte då att jag tar nog tåget från Varberg. Men återigen så var Bettina där vid statoil, så då kunde jag inte bryta heller.

Efter Varberg så kom Bettina ikapp mig bakifrån, jag hade inte genat nånstans vad jag vet, så jag tror att hon åkte en omväg. Sen när leden började bli kuperad blev jag ensam igen och skulle så förbli resten av turen. Men utan hennes sällskap de bitarna hade jag brutit. Tack så mycket!

Jag började oroa mig för maxtiden, i Varberg hade jag en timme till godo, när jag väl kom till Källsjö hade det sjunkit till 40 minuter. Det gick långsamt att ta sig framåt, jag mäktade knappt med 17km/h på platten. Jag fick stanna så kort tid som möjligt. Jag köpte en rulle mandelmassa i Horred som jag tryckte i mig i farten. Det blev mörkt nånstans runt Kungsbacka. Christian hade visat mig hur man kör cykelbana från Lindome till mål förra året vilket jag var tacksam för när jag åkte så långsamt i mörker.

Banan var mycket fin och varierad med lite trafik. Jag ser fram emot att köra den igen. Jag tror inte att jag kan bli superrandonneur i år, med det träningen jag har, så jag får köra några kortare rundor och spara de längre till nästa år.

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-06-09 17:43

Inläggav Jonas Birgersson » 15-03-15 17:36

Det gör ont att cykla otränad!

Efter nästan ingen träning alls i vinter satte jag mig på cykeln med tankarna att det ändå bara är en 20-milare, det ska gå bra om jag bara tar det väldigt lugnt uppför och i motvinden.

Resan ned till Varberg funkade jättebra, körde en del med Mats, Kari, Per-Åke och Christian men släppte i en uppförsbacke. Väl uppe tog de en pissepaus och jag trampade på i min takt. Kände mig stark i medvinden på de vackra vägarna. :D Strax före Varberg var vi återförenade och tog in på McDonalds. Lite halvchockad över att randonneurer äter mat där missade jag trixet att man borde köpt en extra chesseburgare för att ha i fickan.

Vi drog iväg igen och efter mindre än en mil kände jag att tempot var för högt, grabbarna var betydligt starkare än mig så jag släppte. Några minuter senare i en vägkorsning står de och väntar in mig. Jag hade inget val, det var bara att bita ihop och hänga på de sista 11 milen.

Jag drog inte en meter efter Varberg, låg och pinades trots att jag låg bakom eller på vinge i lä, vaderna smärtade, låren smärtade, ryggen smärtade. Räknade hela tiden ned antal kilometer till nästa stopp för att pressa mig. Till slut var vi framme och till min glädje fanns familjen där och jag slapp trampa hem de sista 16 km.

Stort tack till de fyra starka för att ni var tålmodiga, utan er hade jag kommit tillbaka i skymningen och missat att följa hockeyn. Förhoppningsvis kunde jag ändå förgylla tillvaron lite med mitt trötta yrande om att vi var i Gällstad etc :P

Suveräna GPX-spår och noter, bra jobbat Daniel och Christian!

Stefan Flink
Registrerades: 07-07-25 15:23

Inläggav Stefan Flink » 15-03-15 19:01

Stort tack Christian för en härlig runda och Martin,Per och ni andra två som jag inte känner vid namn.
Även fast jag legat i och tränat (hårt och mycket) i vinter så var det en jobbig runda. Väldigt vacker och utmanade och med vinden i ryggen ner till Varberg så gick det fort stundtals.

Fick chansen att träna på att köra med noter när min GPS la av. Det fungerade bra förutom när jag skulle korsa Hällingsjövägen vid ca 180 km. Det fanns ingen not om det och jag fick för mig att jag var vid 182 km och skulle till vänster. Så här ser det ut i korsningen:
https://www.google.se/maps/@57.504324,1 ... yadCeg!2e0
Nu tog jag vänster och kom ner till Kungsbacka innan jag insåg att det var fel och cyklade tillbaks. Var lite trött och borde fattat att jag skulle rakt fram :-(
Kanske kan det stå
180 km Hö Hällingsjö 26 och direkt vänster Älvsåker 5

Streetview är bra för att se hur ser ut och vad det står på skyltar i korsningar.

Stefan

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Inläggav Martin Bergström » 15-03-16 09:28

Sent inlägg (måndag) men jag var ute och cykla igår!. Jan och jag hade planerat en liten återhämtnings runda, så det blev 160 km igår, en riktigt rejäl cykelhelg. När vi stack iväg igår, söndag, var det inte så att kroppen direkt skrek efter att börja jobba.
Men lördagen. En fantastiskt fin premiär, som andra sagt, lätt och kul med lite nya vägar ner till Varberg. Vinden i ryggen och ett stort leende på läpparna. Passagen ut från Varberg gick perfekt, GPS spåret funkade perfekt, sen började det jobbiga, motvind och backar upp mot Källsjö. Vi var fem i gruppen, Per, Stefan, Jan, Ivar och jag. Ett snabbt stopp i Källsjö och sen vidare med en del motlut mot Karl Gustav. Framme i Horred splittrades gruppen, tre av oss tog ett snabbstopp och så var vi tre. När Per, Jan och jag rullade in på Statoil , Fässberg var vi ganska slitna, ett par minuter senare rullade Ivar in och strax därefter kom Stefan i mål. Alla verkar nöjda och trötta efter en vacker dag i sadeln.

Då är det dags att anmäla sig till 300 km om två veckor!

Martin

Joel93
HCK-medlem
Registrerades: 15-03-15 10:37

Inläggav Joel93 » 15-03-17 15:27

Tack för trevligt arrangemang! Detta var min första breve som jag kört och gick förvånansvärt bra för att vara starten på säsongen. Lyckades oturligt nog åka fel på en väg i slutet som blev en två mils omväg istället.... Jag undrar även hur man får medalj, hämtar man det någonstans?

Jan Bodman
HCK-medlem
Registrerades: 12-04-24 21:52

Inläggav Jan Bodman » 15-03-17 19:34

Medaljen får man tyvärr vänta på Joel >> brukar dyka upp i slutet på året när vi summerar säsongen, Åke och dom andra rävarna har nog bättre koll än jag. Då får man även tillbaka stämpel korten.

>> Den som väntar på något gott... eller hur var det nu!! :D

Missade årets premiär men hoppas dyka upp till följande 20 milare innan jag ger mig på de längre distanserna.

// Jan

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Inläggav Martin Bergström » 15-03-17 20:02

Joel,
Kul att du gillade att cykla Brevet lopp. Det är lite nervöst dom första gångerna, välkommen i gänget!
Hoppas att du ger dig på dom kommande loppen också, den 28/3 blir det 300 km. Det är en ny bana för oss alla men den kommer att vara krävande med mycket backar (lika mycket utför som uppför).

Det är helt rätt att vi alla får vänta på medaljerna. Det är en bra anledning att ses och tala cykel i höstmörkret.

Hoppas att vi ses på cykeln snart igen.

Martin

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-03-17 21:06

Ledsen för er skull Stefan och Joel, att ni körde fel! Jag skall komplettera noterna. För oss gamla HCK-rävar var det bara "raka vägen hem", men visst finns det vägkorsningar och möjliga val även där.

Återgå till "HCK:s brevetlopp"