BRM 200 km Söder lördagen 2015-03-14

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

BRM 200 km Söder lördagen 2015-03-14

Inläggav Åke Haraldsson » 15-02-20 14:22

Tid:........Lördagen 2015-03-14
Plats:.....STATOIL, Fässberg
Start:.....07:00
Maxtid:...
Bana:......

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Re: BRM 200 km Söder lördagen 2015-03-14

Inläggav Christian Behre » 15-03-09 00:04

Nu är det äntligen dags för Brevetloppspremiär 2015! PBP-år i år och vinterns alla träningstimmar skall omvandlas till i första hand 150 kvalificeringsmil - spännande!
Paris-Brest-Paris är en tuff utmaning. Det är långt. Det är mörka nätter. Det är många backar. Det är kul! Därför skall vi träna under liknande förutsättningar.
Flera av Brevet-rundorna är helt eller delvis nya. En del av de gamla ligger i malpåse och kan tas fram andra säsonger.
Vi börjar med Brevet 200 SS 1. S=södra startplatsen. S=söderut. Vi styr först mot Varberg, mestadels på mindre vägar och faktiskt med några nedförsbackar!
Stämpling i Varberg, t.ex. på McDonald´s eller Shell/7-Eleven vid Lassabackarondellen eller ett par km senare på Statoil vid Håstens Torg.
Från Håstens Torg, 84 km, följ cykelbanan på vänster sida av Trädlyckevägen. Efter en km se man första gröna skylten med "Åkullaleden". Den skall vi följa till 97 km - följ noga alla svängarna! Det är en grön skylt med pil i varje sväng.

Nästa stämpling blir i Källsjö, 117 km. Där lär det vara svårt att hitta någon person som kan stämpla, om man inte knackar på i något hus. Jag har därför hängt ut en behållare med klistermärken, som får fungera som signatur. Plastbehållaren hänger på anslagstavlan vid dörren på Källsjö mejeri. Framme vid Källsjö kyrka svänger rutten vänster mot Karl Gustav. Mejeriet ligger 100 m åt höger, mot Ullared. Kör först dit.

I Horred, 146 km, lämpligen stämpling på ICA. Här kan man naturligtvis få sig att äta och dricka. Är man snabb kan man med fördel dock vänta med kaloriintaget till 160 km där Gårdsbageriet i Idala ligger. Trevligt fikaställe, men det stänger kl. 14.00.

Sedan är det hem över Fjärås-Gåsevadholm-Lindome.

Ha en god tur!

Karta: 200 SS 1

Kontrolltider: Kontrolltider för HCK 200 SS 1

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-03-09 13:08

Bild

Vi fortsätter förbi skylten till vi kommer till en korsning vid kyrkan. Vi ska fortsätta till vänster i korsningen, men först efter att ha "stämplat" 100 m till höger vid mejeriet. Det är fastigheten strax före QStar macken (obemannat).

Kom fram nu, alla solskenscyklister!

"I Kungsäter ligger även dansbanan Solbacken med utsikt över Fävren, byggd 1939. Här har bl.a. Snoddas (1953), Sven-Ingvars (1964), Lars Berghagen (1976) och Björn Skifs (1976) spelat. Publikrekordet var under Sven-Ingvars uppträdande 1964 med över 3 000 betalande." (wikipedia.se)

Bild

Vi cyklar förbi en av de få centralkyrkorna i Sverige:

Bild

Man anmäler sig här: Anmälan till brevetlopp 2015

Här ser ni vilka som har anmält sig: Föranmälda till brevetlopp 2015

Användarvisningsbild
Marcus Brogeby
HCK-medlem
Registrerades: 13-06-23 21:18

Inläggav Marcus Brogeby » 15-03-09 14:44

Anmäld. Jag har knappt suttit på en cykel sedan oktober, så det blir spännande. Jag satsar på att ta mig runt i lugn takt.

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Inläggav Martin Bergström » 15-03-09 18:08

Underbart, snart ute på vägarna igen, cykeln är putsad, kedjan är oljad!

Jag provcyklade rundan i höstas- den är jättefin- kan rekommenderas!

Nu börjar min tredje säsong som Randonneur (Varför är det så svårt att stava?). Jag är långt ifrån de rutinerade, men känner ett visst lugn inför "upptakten" på lördag. Jag kommer så väl ihåg mina första lopp. Jag var nervös, spänd och undrade hur jag skulle kunna hänga med dessa outtröttliga supercyklister. Det första jag hörde var "-Lägg dej bakom killen där framme." Jag cyklade på som en tok och kom ifatt. Det var en cyklist som inte var med i vår klunga och jag undrade varför det blev så ensamt. Jag skämdes över min okunskap och Åke trodde att han hade skrämt bort mej från kommande Brevet cyklingar. Men jag är kvar, har fått många nya trevliga kamrater och många trevliga mil i sadeln.

Om du funderar på att göra ett försök men tvekar- tveka inte, häng på. Det brukar bli lite olika fart men du kan också behöva cykla långa sträckor själv.

Några reflektioner från mig inför din första start:
Ta med dig nödvändiga grejor, förstärkningsplagg, energi etc, ta inte med en massa onödiga prylar (Vad som är nödvändigt resp. onödigt är väldigt personligt), studera kartan, ladda över på GPSen, planera dina stopp vid kontrollerna: vad skall du göra och vad behöver du inte lägga tid på? Plötsligt är dina kompisar klara att cykla iväg och då är det bra att vara klar och snabbt iväg. Det är lätt att det går mycket extra tid på kontrollerna utan att det är medvetet.

Så det är bara att anmäla sig så ses vi på lördag.

Martin

Bettina Meiners
HCK-medlem
Registrerades: 14-02-02 14:36

Inläggav Bettina Meiners » 15-03-11 13:36

Jobbar natt men hoppas att jag inte är helt utslagen därefter. Försöker komma.

Bettina

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-05 22:41

Inläggav Aina Illiano » 15-03-12 21:48

Gary och jag funderar på att cykla men då vi "bara" har racer och inga vinerdäck är vi tveksamma till den tidiga starten om det är frost på marken. Hur gör ni andra? Jag har funderat på om det är torrt nog att ändå göra ett försök. Tipsa gärna hur ni gör. Vi känner oss inte tillräckligt tränade för att cykla 200 km på mtb :(
Pain is temporary, pride is forever - NYC marathon 2010

Användarvisningsbild
Ivar Torstensson
HCK-medlem
Registrerades: 13-08-09 22:24

Inläggav Ivar Torstensson » 15-03-12 22:52

Jag kommer.

Har varit torrt väder ett par dagar, och ser ut att fortsätta så. Jag tror inte racer kommer vara något problem.

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-06-09 17:43

Inläggav Jonas Birgersson » 15-03-12 23:02

Härligt att få sätta sig på sadeln igen.
Kör ni på sommar- eller vintercykel?

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-03-13 06:37

Vägarna är snustorra och det förutspås ju ingen fukt eller väta, så till och med jag har tagit av dubbdäcken. Brukar annars köra dem tills gruset är uppsopat. Nu har jag istället satt på rätt grova odubbade däck. Jag rekommenderar inte de halvslitna fjolårsdäcken, då det ligger kvar rätt mycket grus, särskilt på cykelbanorna kring start och mål, samt genom Kungsbacka och Varberg. På nästan alla ställena KAN man dock välja mellan gatan (inget grus) och cykelbanan.

Och Jonas, jag kör på tempocykeln, som jag hade när vi körde mot varandra på Klubbmästerskapet. Har annars en ny sommarcykel på gång. Ett bygge som inte liknar något som har synts i HCK tidigare...

Magnus Lindström
HCK-medlem
Registrerades: 09-06-01 22:49

Inläggav Magnus Lindström » 15-03-13 09:45

Jag satte på grova breda odubbade touring däck i går kväll och tänkte gå in här och fråga er andra hur ni gör. Men det verkar vara fler som tänkte samma tanke. Jag kör på dem som sitter på, de heter ju trots allt Vittoria randoneur.

Ses imorgon!

MVH
Magnus

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-03-13 10:06

Jag kör antingen med Cross Check och Continental 4-seasons eller min gamla "touring"-cykel från 1980 som jag har återupprättat. Den har Panaracer Pasela. Frestad att plocka fram plastcykeln, men inte ännu. Jag är för lat för att byta växelvajer.

Det säger kanske inte så mycket, men det är samma däck och på cyklarna som jag tänker använda hela året, även framöver.

Jag cyklade rundan för ett par veckor sedan. Det finns så mycket salt på vägarna att det inte blir frost och när man har kommit en bit utanför Göteborg/Mölndal är vägarna snustorra ändå.

Tänk: "Danmark" och välj däck därefter, pga grus.

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Användarvisningsbild
Marcus Brogeby
HCK-medlem
Registrerades: 13-06-23 21:18

Inläggav Marcus Brogeby » 15-03-13 10:45

Jag som tänkte köra på mina pro4 sc. De är trots allt aldrig punkade... Jag får nog köpa nått grövre idag.

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-06-09 17:43

Inläggav Jonas Birgersson » 15-03-13 10:59

Christian Behre skrev:Och Jonas, jag kör på tempocykeln, som jag hade när vi körde mot varandra på Klubbmästerskapet. Har annars en ny sommarcykel på gång. Ett bygge som inte liknar något som har synts i HCK tidigare...

Tack för den Christian, det mästerskapet har jag förträngt sedan länge...

Bara ut och testa hojen idag då och se vad som sitter på och om man behöver ge sig iväg till Cykel-Citys rea.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-03-13 11:22

Jonas Birgersson skrev:Bara ut och testa hojen idag då och se vad som sitter på och om man behöver ge sig iväg till Cykel-Citys rea.

Det klart man behöver ... vi kanske ses där :-)

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem

Inläggav Aina Illiano » 15-03-13 13:22

Blev ju inte mindre nervöst när det var minugrader i morse och frost på marken. Jag har ringt Åke och han godkänner att de som vill skjuter upp starten till kl 08, mao skjuter fram hela tidsschemat i tim. Det är frivilligt och ni som inte är oroliga för frost och har bättre däck kan starta kl 07.

Jag försökte nå dig Christian, men lyckades inte, för att höra om du kan lägga 2 kort eller fler i kassan på Statoil?

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem

Inläggav Aina Illiano » 15-03-13 13:23

Daniel Ridings skrev:Tänk: "Danmark" och välj däck därefter, pga grus.

Daniel

Eller ta med 7 slangar :D :D :D

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-03-13 13:36

Christian har skrivit dessa noter, men hinner inte just nu att lägga in dem i forumet. (Han har ett arbete eller något annat ansvarsfullt på gång.) Jag lägger in dem, men det är Christian ni ska tacka. Dessa är mycket värdefulla för den som kör första gången. Det är nästan omöjligt att köra vilse när man har dessa.

---

Ny Brevetrunda, som går både på cykelbanor och vägar i Västergötland och Halland. Här är lite noter som, tillsammans med karta eller GPS, hjälper dig att hitta vägen. 

200SS
Start Statoil, Jolengatan
0 km Vä på Jolengatan
2 km Vä Sisjövägen
3 km Hö Knapegårdsvägen - övergår i Gamla Särovägen
7 km Hö Klåvavägen på viadukt över väg 158 - fortsätt Klåvavägen åt vänster
8 km Vä i rondell, Brottkärrsvägen efter 100 m Hö på Billdalsvägen - övergår i Skintebovägen
10 km  Vä Billdals Allé 
11 km Hö Södra Särövägen
14 km Hö Lindomevägen/Gamla Särövägen
16 km Hö Kullaviksvägen efter 200 m Vä Gamla Särövägen
19 km Vä vid Shell. Kör på Östra Särövägen. 
23 km Kör inte ut på väg 158 utan 75 m innan följ cykelbanan mot Kungsbacka
25 km Höger mot Onsala, på Onsalavägen eller cykelbanan på östra (vänstra) sidan 
40 km Vänster mot Tom
40,5 km Hö mot Torpa Kvarn
41 km Hö in på Torpa Maaväg – övergår i Dotetorpsvägen
47 km Vä, där skylt Kungsbacka 5 pekar åt andra hållet. Du kör på Ölmevallavägen.
48 km Vä Landa 3 
52 km Vä Breared 5
52,5 km Hö Frillesås 4. Fortsätt på gamla E6, Varbergsvägen.
66 km 2 km efter Väröbacka observera skylt Nyebro. 75 m längre fram, in hö på cykelbana.

Följ så Ginstleden genom Kärradal och Tångaberg. 

74 km Just efter Tångaberg: vid skylt Tången 1 sväng in på cykelbana på hö sida om järnvägen.
77 km Korsar Trönningenäsvägen genom att svänga hö och genast vä 
80 km Vä på Getterövägen
81 km STÄMPLA på McDonald´s eller Shell - eller vid 83 km på Statoil 

Cykelbana hö sida av Värnamovägen. 

82 km Hö på Äckragårdsvägen
Efter att ha kört över järnvägsspår, kör ut i gatan (cyklebanan svår att hitta på)
83 km Vä på Trädlyckevägen – kör cykelbanan på vä sida.
Den övergår snart i Åkullaleden som vi följer till 97 km.

Sedan ganska lätt att hitta: Rolfstorp - Skällinge – Nösslinge – KällsjöKarl GustavGunnarsjö – KungsäterHorred.

147 km I Horred: Hö Idala 10.
158 km Vä Frillesås 12
159 km Hö Gällinge 5
171 km Vä Kungsbacka 9 och genast Hö Fjärås Centrum
182 km Hö Lerbergsvägen
184 km Vä Älvsåkersvägen
185 km Vä Göteborgsvägen/Gamla Riksvägen
193 km Hö på viadukt – Vä ner på Gamla Riksvägen genom Kållered
196 km Rakt fram, upp över viadukt över först järnväg
sedan motorväg E6,
sedan Vä Ekenleden Hö Pepparedsleden
199 km Vä Aminogatan
201 km Rakt genom första rondellen – över Söderleden – Vä i andra rondellen = MÅL!
Senast redigerad av Daniel Ridings 15-03-13 19:17, redigerad totalt 3 gånger.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-03-13 14:02

Aina Illiano skrev:
Daniel Ridings skrev:Tänk: "Danmark" och välj däck därefter, pga grus.

Daniel

Eller ta med 7 slangar :D :D :D

Nja :-) "Tänk på Danmark" var kanske en överdrift. Ett par nya däck, vilka som helst man kör med under året, går nog alldeles utmärkt.

Hoppas jag nu inte blir kölhalad för varje punktering imorgon :-)

Det är fin, fina vägar. Jag är inte i det minsta orolig för något utöver det vanliga.

Daniel
---

Användarvisningsbild
Bo Rosenquist
HCK Motion Ledare
Registrerades: 10-08-17 18:35

Inläggav Bo Rosenquist » 15-03-13 16:55

Jag kommer inte med imorgon. :(

Det ser ut som att ni kommer få en fin start på säsongen. Ha det bra på vägarna.
/Bo

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Nördalert

Inläggav Daniel Ridings » 15-03-13 17:40

Bo,
Synd att du inte kan vara med.

Du kan följa på Twitter: #brmgbg

Jag har skaffat SPOT så jag kan spåras var tionde minut ... vi går inte in på det ... det är lite "over the top". Det kommer, det kommer. Min fru uppskattar det. Nu säger hon alltid, när jag ska ut på en längre tur: "du tar med den grejen, va?"

Hon har en länk och kan följa mig på Google maps med en position var tionde minut. Om vi var fler som hade det, skulle man kunna se spridningen på oss. Men, men ...

Daniel
---

Magnus Lindström
HCK-medlem

Inläggav Magnus Lindström » 15-03-13 18:39

Jag kör garmin connect live track när jag är ute så att frugan kan följa mig. Man måste passa sig bara så att man stänger av den om man tar en öl på vägen hem :).

MVH
Magnus

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-03-13 20:07

"Sedan ganska lätt att hitta: Rolfstorp - Skällinge – Nösslinge – Källsjö – Karl Gustav –Gunnarsjö – Kungsäter – Horred."

Kör man efter skyltarna i denna ordning håller man sig på rätt väg. Karl Gustav kör vi inte enda fram till, utan svänger av mot Gunnarsjö. I Kungsäter svänger vi inte, då kör vi mot Horred utan att skyltarna visar dit.

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-03-13 21:04

Det blir ju rätt kallt imorgon bitti. Sned medvind ner mot Varberg dock. Banan genom Kungsbacka erbjuder inget fika-/värmestopp, men man kan ju avvika till någon mack. Macken vid Fjärås Station har sannolikt öppet. I Varberg finns mycket att välja på.
Sedan blir det tomt fram till Horred - möjligt att jag har missat någon liten lanthandel, men räkna inte med det. Jo, Kungsäter och sedan i Horred finns ICA. 13 km senare Gårdsbageriet i Idala, trevligt men det stänger kl. 14!
Fjärås Centrum, Lindome, Kållered kan man också komma inomhus.

Andra värmetips: Många tunna lager som kan plockas av allt eftersom. Inte duscha imorgon bitti. Undvika att bli svettig.

Väl mött imorgon!

Magnus Lindström
HCK-medlem

Inläggav Magnus Lindström » 15-03-14 19:18

Vilken fantastisk dag vi fick! Sista två milen dippade humöret lite. Måste ha varit för att det höll på att ta slut :)

Kan konstatera att jag nästan utan undantag dricker för lite när det är kallt ute. Sitter i soffan nu och försöker att komma till rätt med krampen. Jag får tänka på det nästa gång....

Tack alla för idag!

MVH
Magnus

Återgå till "HCK:s brevetlopp"