BRM 300 km Söder långfredag 2015-04-03

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-06-09 17:43

Re: BRM 300 km Söder långfredag 2015-04-03

Inläggav Jonas Birgersson » 15-04-06 00:05

Vid kyla och ihållande regn är Endura stealth lite grymma
http://www.endurasport.com/products/?ProductID=551

Har bara behövt använda mina en gång, blir väldigt varmt om det inte är kallt och blött. Men de håller verkligen vätan borta. Sedan är en bra regnjacka ett perfekt komplement.

Skoöverdrag i neopren vid kallt och regn men det svåra tycker jag är att hålla händerna varma och torra. Förslag?

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-06 06:49

Jonas,

Jag använder något slags "kombination"-vante/handske från Craft:

Hybrid Weather Glove

Man ser det inte i bilden, men det som ser ut som en vanlig vante, det kan man rulla tillbaka och stoppa in i en liten ficka. Det stoppar vind och regn och när man vill, kan man plocka fram fingrarna utan att stanna.

Jag är inte så känslig om händerna. Jag har också varit nöjd med dessa billiga stickade fingervantar med 3M isolering som foder. Händerna blir inte torra, men jag har aldrig frusit. Jag har cyklat i regn och kylan med dem.

Diadora (XXL) har handskar i neophrene, men jag blir väldigt blöt innefrån med dem. Min fru gillar dem.

Hittade min regnjacka (på XXL):

Craft regnjacka

Jonas, jag är också mycket nöjd med Enduraprodukter. Var hittar du dem i Sverige?
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-06-09 17:43

Inläggav Jonas Birgersson » 15-04-06 09:43

Tack för tipsen Daniel!

Vi köpte våra Endura-brallor på Cykel-city, men det var vid den förra PBP-cykeln. Vi körde i konstant regn i 20 mil med dem utan att bli blöta.

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 15-04-06 10:05

1. Skärmar! Att hålla byxorna torra under 30-40 mil i regn är guld värt! Annars får man ofelbart saddle sores.

2. Showers Pass regnjacka. Tunn skaljacka. Dragkedjor under ärmarna för att reglera ventilationen. Kylan avgör vad man behöver under.
Showers Pass regnjacka

3. Skoöverdrag. Luftigt sittande, ökar tiden tills jag blir blöt av svett, vilket är lika illa som blöt av regn.
GORE skoöverdrag

4. Rain-legs över lårens framsida + liknande på underbenens framsida (hemmagjorda). OBS, dessa skall löpa ner utanpå skoskydden. Som alternativ till Rain-legs har jag ett par lösa ben i Gore-tex, avklippta från ett par långbyxor i Gore-tex. Dessa blir dock alltför varma under sommaren, men jag skall pröva att klippa bort baksidan.
[urlhttp://www.rainlegs.com/en/home]Rain-legs[/url]
Regnbyxor att klippa sönder...

5. Shimanos vinterkängor i Gore-tex håller all väta ute, om jag lyckas undvika att vatten rinner ner i dem, se Punkt 4. Och kör i lagom fart så jag inte blir svettig. På sommaren blir det knepigare, då sommarskor släpper in väta.
Vinterkängor

6. Handskar är svårast. Nu när det fortfarande är kall, har jag en regntät skalvante, där jag har tätat sömmarna med Liquisole. Regnar det mycket drar jag jackans ärmar över vantens krage, så att vattnet inte rinner ner i vanten. För mig blir fingerhandskar alltid för kalla, antingen av köld och väta utifrån eller av svett innifrån (Seal-skins).
Liquisole

7. Plastpåse i hjälmen. Om det kräkregnar länge och är kallt, lägger jag en plastpåse i hjälmen. Kanske borde man köra med en sydväst, så att en del av regnvattnet inte rinner ner innanför jackans krage, men där har väl äntligen Gubbvarningsgränsen passerats!

//Det är rätt mycket paltor att ha med...

Återgå till "HCK:s brevetlopp"