BRM 200/400 km Söder lördagen 2015-04-18

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

BRM 200/400 km Söder lördagen 2015-04-18

Inläggav Åke Haraldsson » 15-02-20 14:13

Tid Lördagen 2015-04-18
Plats STATOIL, Fässberg
Start 07:00
Betalning av startavgift senast 06.45
Swish 0709-857511
Maxtid BRM 400 27 timmar
Maxtid BRM 200 13,5 timmar
Banor Se nedan
Twitter #brmgbg
Instagram #HisingensCK #brmgbg

BRM 200 SS

Noter för 200 SS

Kontrolltider för 200 SS

Karta: 200 SS på OpenRunner

BRM 400 SS

Kontrolltider för 400 SS

400 SS noter

Karta: 400 SS på Openrunner

Turistkarta Falkenberg

Cykelkarta Halmstad

Anmälningsinformation

Ni kan anmäla er här: Anmäan till brevetlopp 2015

Ni kan se alla föranmälningar här: Föranmälda till brevetlopp 2015

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Re: BRM 200/400 km Söder lördagen 2015-04-18

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-07 07:55

Vi har ändrat detta tillbaka till vårt alternativ som går söderut. Här är det inte längre tal om backar hit och dit eller att pressa sig till gränsen. De snabba får mycket planmark att blåsa på (om det inte blåser längs kusten) och några av oss andra (åtminstone mig) får en promenadrunda med goda förutsättningar att samla ett gäng med lugnare åkare som kan hålla ihop. Det är oftast backarna som splittrar upp en grupp, och här finns det inte fler än att man enkelt kan vänta in folk (mig) som håller pulsen i schack.

Jag har kört denna runda ett par gånger och jag har inget minne av svåra backar (sådana glömmer jag inte).

Vi håller på med att skriva ihop noter och ändrar, kanske, lite på banan för att slippa den större vägen ned till Varberg. Men ändringarna handlar om säkerhet och trivsel. Det handlar inte om att hitta några backar. Var lugn :-)

Daniel

Edit: Den här beskrivningen gäller båda rundorna, 200 och 400. Båda är mycket lämpliga för en behaglig vårrunda.

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-06-09 17:43

Inläggav Jonas Birgersson » 15-04-07 11:48

Ser fram emot denna 400 km även att det inte blir någon toppbestigning på Taberg denna gång.

Mycket vacker 400km SS, speciellt i Simlångsdalen. Senast jag körde den var det dock 15 mil längs havet med kraftig sidvind följt av 20 mil med ihållande regn så lite sol denna gång hade inte varit fel.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-07 12:07

Och detta skriver du efter alla de goda råden för att hantera regnet ... (vinden får man gratis på västkusten).

Nej, det ska vara blå himmel och blommor.

Om du blir hungrig, ligger Hyltebruk bra till. Hawaii Pizzeria, strax till vänster när man har kört över Nissan, är rekommenderad av många. Ring gärna 20 minuter i förväg med din beställning: 0345-174 44

Eniro information

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Inläggav Martin Bergström » 15-04-12 21:03

Det ser varken ut att bli stark vind eller regn på lördag!
Men-sol, lätta vindar, vitsippsbackar, fin runda och trevligt sällskap kommer vi att få!
Det blir min tredje start på denna 400 S för mig, jag har bara trevliga minnen av detta Brevet och skall nu bara olja kedjan, pumpa däcken och invänta lördag morgon!

Vi ses!

Martin

GustavRydell
HCK-medlem
Registrerades: 15-02-18 22:57

Inläggav GustavRydell » 15-04-13 13:25

Jag är anmäld att köra den kortare rundan på Lördag, det blir min första brevetrunda.
Är det någon som har tips på Android-app för navigering där man kan läsa in filer från openrunner? Har ingen garmin-dator och ett halvkass lokalsinne. :)

(Länken [Karta: 200 SS på OpenRunner] behöver redigeras. Nu går den till openruner.com)

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Inläggav Martin Bergström » 15-04-13 16:44

Gustav,
Välkommen till gänget!- det ser ut att bli en riktigt fin lördag!

Jag är ingen expert på det du frågar om, men, de noterna som finns är ett bra stöd som tillsammans med en utskriven kartagör att du klarar dig utan gps.
Före gpsens tid var det så det cyklades Brevet lopp. Får du inga bra svar föreslår jag att du tar fram kartan, skriver ut noterna och studerar banan ordentlig i god tid före start. Det är rätt kul att gå igenom loppet i förväg och det är mycket trevligare att veta var man är.
Jag brukar gå igenom banan på datorn och det gör att navigeringen blir mycket lättare.

Kom gärna i god tid till starten på lördag så du kan ställa alla frågor du behöver. Senast 06.45, gärna lite tidigare, jag brukar vara på plats ca 06.30. Då hinner man med att äta lite extra före staren också.

Martin

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-13 19:36

Hej Gustav,

Jag måste poängtera ... jag använder inte detta själv för att navigera. Jag använder det mest när jag är utomlands och behöver en statskarta eller en lokalkarta.

http://osmand.net/

Man kan ladda ned kartor för olika länder. Ett visst antal ingår i den gratisversionen man kan skaffa till telefonen. Kartan, OpenStreeMap, är mycket detaljerad. Enligt informationen på sidan, finns det navigering för cyklister också. Jag har INTE testat det.

Fördelen, när man är utomlands, är att kartan ligger lokalt i telefonen och man slipper dyra datakostnader.

RideWithGPS (ingen erfarenhet med det, jag har Garmin)

http://ridewithgps.com/news/offline_maps_release

Daniel

Edit: la till RideWithGPS länk

GustavRydell
HCK-medlem
Registrerades: 15-02-18 22:57

Inläggav GustavRydell » 15-04-15 07:21

Jag skriver ut och läser på noterna innan.

Får googla lite mer kring appar, har lyckats få in rundan i google maps via deras "Mina kartor". Det verkar inte gå att koppla till en "turn-by-turn"-navigering, men man kan ju ha den om man blir osäker. Ska testa OsmAnds också.

Tror nog att det löser sig.

Magnus Lindström
HCK-medlem
Registrerades: 09-06-01 22:49

Inläggav Magnus Lindström » 15-04-15 08:35

Jag brukar föredra om man kan köra gps utan turn by turn navigering. Jag tycker att en linje att följa räcker gott. För garmin så sparar det en hel del batteritid eftersom den piper och lyser upp vid varje sväng.

Ha det så kul på lördag. Jag skall till Skövde och fira svärmors 70 års dag. Jag cyklar både dit och hem förstås, det blir ju fint väder i helgen :).

MVH
Magnus

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 15-04-15 16:39

Just nu är det 16 st som anmält sig till lördagens brevet cykling, 12 till den långa och 4 till den korta rundan.

Det ser ut som om det kommer att bli fint väder, sol och lätta vindar och ingen nederbörd, så det finns förutsättningar för att det kan bli en bra dag på cykeln.

Jag kommer att sköta starten och som vanligt uppskattas om alla kommer i god tid och har med sig jämna pengar så att alla är klara att rulla iväg kl 7:00.
Förutom jämna pengar kan jag även ta emot betalning via Swish, mitt nummer är 0709-857511.

Vi ses på lördag.

Åke Haraldsson

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Getting through Halmstad

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-16 06:53

I will write this in English. We have a visitor from Denmark who is originally from the UK. If he is like me, he might have learned one Scandinavian language, but the others could just as well be Greek.

Study how to get through Halmstad in advance. Do not rely on GPS to get you through larger towns.

The notes will take you off of the larger Kustvägen onto Gamla Kustvägen. That will take you past (kind of "around" at one point) the airport.

After you've circumvented the airport, take the first "major" left onto Magnus Stenbrocks väg around the 150-152km mark, depending on how you got through Varberg and Falkenberg. There might be a little side street or two to the left first, but you want this one:

Magnus Stenbrocks väg

The cement truck might have moved.

From this point, you have only 3, possibly 4, turns to get to the control. I say possibly 4 if you count just going with the flow, skirting a round-about as a turn. It just takes more words to describe it.

You will keep going straight on Magnus Stenbocks väg for about 1.2 km. You'll know it is time to do something because when it ends, there are a about 5 streets that meet.

You want to veer right onto Karlsbergsvägen. the second possibility, if you are pedantic. The first would take you back in the same direction you came.

Onto Karlsbergsvägen

Follow Karlsbergsvägen until it ends (about 300 meters). It winds off to the left in the process.

When Karlsbergsvägen ends, keep going straight onto the bike path taking you to a tunnel under the big road.

Through the tunnel

When you come out on the other side, keep going straight for about 300 meters. Stay on the bike path because it will lead you to an old railway bridge over the river.

To the bridge

After the bridge, keep going straight until you come to a T-crossing (about 300 meters). Turn to the left onto Gamletullsgatan.

Left onto Gamletullsgatan

Stay on the bike path on the left side. It makes it easier to cross Wrangelsgatan in about 200 meters.

Cross Wrangelsgatan and continue to the right, following Wrangelsgatan. You want to be on the other side because it will get you past the round-about where Wrangelsgatan meets Växsjövägen (Väg 25) easily.

Wrangelsgatan

Stay on the bike path, on the left side of Wrangelsgatan for about 1 km, when you come to the big round-about where it meets Väg 25.

Wrangelsgatan and Växsjövägen / Väg 25

Keep going on the bike path, past the convention center until you come to Statoil or OKQ8. They are right there together. Get your stamp.

Statoil / OKQ8 (I'm a Statoil guy, myself).

After that, you cross over Växsjövägen and continue south on the street you see in the right in the picture above.

As you can see on this map it is more or less a straight shot. You can zoom in even more to see details.

Here is a PDF of the same map, but you can't zoom in on it. Print it out.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Borås

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-16 10:46

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-16 11:31

Det händer alltid något när man är ute på ett längre brevetlopp.

Förra gången kom vi till Falkenberg. Vi stannade för att äta en korv och en man började prata med oss, undrade vad vi höll på med. Vi berättade om just den här 40-milaren.

Han skakade på huvudet och berättade om en kille som passerade ca en timme tidigare. Han hade vad som såg ut att vara en barnvagn, men solpaneler och allt han ägde. Han skulle gå från Stockholm till Sydney, Australien.

Vi cyklade iväg och efter ett tag ... "det måste vara han!" ... vi vände om för att prata lite.

The walker

The walker

Vi fick en bild på hans visitkort (vi räknade med att han skulle behöva alla kort längre fram). Han sålde lägenheten och allt han ägde i Stockholm och skulle gå till Sydney. Hans förklaring var ungefär lika begripligt (för en utomstående) som vår förklaring till varför vi cyklar 40-mil när man skulle kunna sitta och gasa i solen men en kall öl.

Vi trampade vidare ... och han är fortfarande ut på sin promenad.

The Walk

Det är ingen tävling ... personligen vill jag alltid ha tid för att få uppleva lite annat än att trampa.

Daniel

Adam
HCK-medlem
Registrerades: 15-04-16 16:33

Inläggav Adam » 15-04-16 16:49

Hello HCK

I'm looking forward to meeting you all on Saturday for the 400BRM. Thanks to Daniel for showing the way through Halmstad, I'm sure I won't get lost with those precise directions and to Åke for welcoming me.

I speak Danish and a little Norsk, but Swedish is a different "kettle of fish" entirely and may just as well be Greek. I can just about get the idea of whats going on when written.

I'll be staying at the youth hostel in Stigbergsliden on Friday and what remains of Saturday night, so if anyone knows the best way from there to the start I would really appreciate some easy directions.

See you all Saturday for a super sunny, no wind brevet.

Adam

Bettina Meiners
HCK-medlem
Registrerades: 14-02-02 14:36

Inläggav Bettina Meiners » 15-04-16 21:49

Är småsugen. Men inte helt säkert att jag kan vara med. Kommer att vara ett spontant beslut. I så fall blir det "sprintsträckan" pga akut träningsbrist. Är det samma sträckan vi körde den 14/03? Samma stämplingsroutin med klistermärken i Källsjö?

Bettina

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-17 07:40

Det är samma bana som 14/3 med stämpling i Källsjö, dvs, man plockar upp ett klistermärke med ett hemligt meddelande ur en flaska som hänger på mejeriets anslagstavla.

Även om mejeriet har stängt, kan det vara värt att dra i dörren. Det har oftast öppet för självbetjäning och man kan köpa små sötsaker, mjölk och annat. Man lägger pengarna i asken på bordet. Ta med små pengar. Det är inte dyrt.

Jag hoppas alla har noterat att man kan betala till Åke med Swift. Det förenklar för oss ganska mycket om vi inte behöver åka omkring med en massa kontanter.

Som Åke skriver ovan ...

Förutom jämna pengar kan jag även ta emot betalning via Swish, mitt nummer är 0709-857511.

Det kommer att bli en fantastisk dag för en cykeltur. Båda rundorna bjuder på fin natur och saknar jobbiga backar. Båda grupperna, 20-milaren och 40-milaren, åker samma väg ned till Varberg. Sedan delas de upp. Men kom ihåg, man kan inte ändra sig då. Har man anmält sig till den ena eller den andra, måste man hålla sig till den hela vägen.

Ses imorgon!

Bild

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Twitter och Instagram

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-17 15:44

Twitter: #brmgbg
Instagram: #HisingensCK #brmgbg

Om man taggar bilder med #HisingensCK, kommer de automatiskt med under "Bilder" på hemsidan.

Daniel

Bettina Meiners
HCK-medlem
Registrerades: 14-02-02 14:36

Inläggav Bettina Meiners » 15-04-17 19:33

Det blir tyvärr inget för min del i morgon :(
Hjärnan vill men kroppen är helt tydligt med att det inte kommer att bli bra. Får bygga upp min träning på nytt. Är ju ingen idee att köra slut på kroppen så pass tidigt på säsongen.

Vi ses snart tillbaka på cykeln
Bettina

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 15-04-17 19:54

Adam!

Here is a way for You to ride to the start tomorrow. It is bike-paths all the way.

Stigbergsliden - Fässberg

Solmaz Lundin
HCK-medlem
Registrerades: 13-05-01 22:48

Inläggav Solmaz Lundin » 15-04-17 20:49

God kväll!
När jag sitter och tittar på morgondagens långa rutt ser jag att spåret i Openrunner som ni lagt upp visar en annan väg genom Halmstad än den i noterna. Vilken ska man följa tycker ni? Den i Openrunner tar oss t.ex. över en annan bro än den som beskrivs i noterna.
Hälsningar
Solmaz

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-17 20:58

Noterna (de är enklare) eller GPS .. om det blir enklare för dig.

"Anything goes" genom städerna. Men eftersom du ska låna min GPS, så kommer den att stämma med noterna.

Ni kan dela på er. Den ena ta den ena vägen, och den andra tar den andra. Sedan kan ni jämföra och berätta för oss :-)

Allvarligt, jag tror att noterna är enklare. Men viktigaste är att ni kommer till Statoil/OKQ8.

Daniel

Solmaz Lundin
HCK-medlem
Registrerades: 13-05-01 22:48

Inläggav Solmaz Lundin » 15-04-17 21:25

Tack Daniel!
Vilken tur att det finns fler nördar som sitter uppe på fredagkvällen och kollar forumet.
Vi ses imorgon!

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 15-04-18 05:17

De senaste dagarna har noter och karta stämt överens.

Väl mött vid start!

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-19 08:59

Längst uppe på backen mellan Rävlanda och Hindås:

Jag: (helt desperat) vi kunde helt enkelt gå ut på vägrenen på motorvägen. Vad kan hända? Polisen kommer och kör bort oss.

Kari: (godkände den idé varmt) Ja! Så kommer polisen och eskortera oss av vägen. Det skulle funka.

Varken jag eller Kari ville 1) åka tillbaka till Rävlanda och ta hem via Hällingsjö, Lindome (förbi mitt hem!) eller 2) åka över Härskogen om vi inte valde nr 1 och det visade sig att vägen verkligen var avstängd för all trafik.

Christian: sa inte ett ord, ... blängde på oss ... "if looks could kill" ...

Vi släppte den tanketråden ...

Återgå till "HCK:s brevetlopp"