BRM 300 km Norr kväll lördagen 2015-04-25

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

BRM 300 km Norr kväll lördagen 2015-04-25

Inläggav Åke Haraldsson » 15-02-20 14:10

Tid Lördagen 2015-04-25
Plats STATOIL, Backadal
Start 19:00
Betalning av startavgift senast 18.45, gärna med Swish
Swish 0709-857511 (Åke Haraldsson)
Maxtid BRM 300 20 timmar
Banor Se nedan
Twitter #brmgbg
Instagram #HisingensCK #brmgbg

Banan

BRM 300 N beskrivning

Noter till 300N kvällsstart. Dessa avviker lite från den ordinarie rutten för att kunna få oss till stämpelplatser som har öppet. Det gäller framförallt Bollebygd (Statoil vid motorvägen) och Alingsås, som tar dig lite mer inne i staden för att hitta McDonald's, som har öppet 24 timmar.

Noter i PDF-format.

Kontrolltider i dokumentet härunder är vad som gäller. Vi startar ju kl. 19, inte kl. 7.

Kontroller för kvällssstart

OBS! för att hinna till McDonalds i Vårgårda innan de stänger kl. 01:00, behöver man hålla audaxfart.

BRM 300 N på GPSies.com

BRM 300 N på Openrunner

Anmälningsinformation

Ni kan anmäla er här: Anmälan till brevetlopp 2015

Ni kan se alla föranmälningar här: Föranmälda till brevetlopp 2015

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Re: BRM 300 km Norr kväll lördagen 2015-04-25

Inläggav Åke Haraldsson » 15-04-21 14:59

För att man skall kunna få en bra möjlighet att testa lampor och reflexväst inför sensommarens utmaning i Frankrike har vi valt att lägga en 300 km brevet med start kl 19:00, stora delar av rundan kommer med andra ord att gå i mörker men man får också möjligheten att uppleva hur himlen ljusnar och solen kommer upp över horisonten. Värmen kommer tillbaka och tinar upp frusna och trötta cyklister, faktiskt en mycket trevlig upplevelse.

En utmaning kommer att bli att hitta någon som kan skriva på kortet på stämplingsorterna eftersom det mesta är stängt under natten, vilket innebär att det även är svårt att hitta vatten och mat. Ett tips är att ha med sig skaffning så att man klarar sig en stund, en aluminium filt att krypa in under om man blir trött är också att rekommendera.

I Trollhättan lär det inte vara några problem att hitta något som är öppet, Shell som vi passerar skall enligt internet ha öppet 24 timmar. Stämplingen i Fristad flyttas till Vårgårda, här stänger Statoil 24:00 och Mc Donalds 1:00, kan bli tight om man står och hänger för länge i THN.
Statoil i Bollebygd har öppet hela dygnet, dock så får dom inte släppa in sina kunder efter 24:00, man får handla genom luckan men det kan bli kallt.
I Alingsås har McDonalds lika generösa öppettider, alltså hela dygnet. Nödinge blir ett litet problem för de som har bråttom, macken verkar vara det som öppnar först men klockan har hunnit bli 8:00 innan de vrider om nyckeln och startar upp verksamheten. Ett bankomat kvitto eller en bild av en vägskylt med ortsnamnet får duga om man inte hittar någon privatperson som kan signa kortet.

OBS att jag har kollat tiderna på nätet och att jag inte tar något ansvar för att de stämmer. Kolla gärna själva och kolla samtidigt var ni kan hitta de olika ställena, alla ligger inte helt och hållet efter rutten.

Som jag skrivit i samma dags 20 mila tråd så finns det möjlighet att starta när man kommit i mål efter 20 mil om man vill ta nästa distans på direkten, detta för att få bort eventuell dötid. Att starta tidigare gäller alltså bara de som kör en dubbel.

Åke

Åke

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-23 12:23

Det verkar inte som vi blir så många på lördagkväll.

Jag körde den här rundan förra året. Det tog mig då 13:50. Jag hade sällskap, vill jag minnas.

Den här banan är inte lika svår som den nya som går söderut, eller åtminstone startar i söder. Men innan Christian tog fram den nya 300, så var nog denna den backigaste vi hade. Den har några backar från den nya (Fristad - Sandared) och lite nya, över Ödenäs till Alingsås och kanske några till. Jag minns inte riktigt nu. Den är iallafall inte alls lika tung som den nya.

Jag gör som PBP kräver och tar med två separata belysningssystem: ett batteridrivet och ett som drivs av navdynamo.

Jag har rotat i skåpet hemma för att hitta några matlådor. Det blir säkert minst en pannbiff med ägg, pasta + något om jag kan komma på "något" som är praktiskt att äta. Jag funderar också på en eller två rökt sill ("kippers"). Det kan vara bra med lite salt. Ett par kokta ägg också. Kari hade med sig kokta ägg på 40-milaren och det satte riktigt fint. Jag funderar på 4 flaskor Fortimel också (måltid-i-en-flaska). Några skivor knäckebröd utan pålägg, bara för att få i mig lite fiber också. Jag funderade på att göra iordning några sushirullar (utan fisk) för risets skull. Med undantag för Fortimel, är dessa alla saker jag tycker om.

Kläder ... det ser inte ut att bli så kallt, runt +9 om natten, men det blir lite extra kläder. Jag har bara inte bestämt hur jag ska klä mig ännu.

Om någon vill ha det spåret som resulterade i förra årets körning, säg till. Det är ett spår, men det kanske kan användas.

Blir det en hemlig kontroll någonstans? :-)

Daniel

Användarvisningsbild
Uli Kappes
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-02-17 23:25

Inläggav Uli Kappes » 15-04-23 18:23

Hej Daniel,

jag vet inte varifrån du har fått uppgiften om att vi måste ha två belysningssystem.

I PBPs artikel 8 "Rules for Bikes" står det "Backup lighting systems are strongly recommended.". Jag tolkar det som att det inte finns något krav. Sedan kan det vara bra att ha, men med dagens LED-lampor och NAV-dynamo borde det räcka med ett system.

Lycka till på lördag. Jag skall tänka på dig när jag sitter med ett glas vin i handen vid hotellpoolen i Italien. :D :D :D

// Uli
Rettenbachferner 2.803, Passo dello Stelvio 2.758, Col du Galibier 2.645, Timmelsjoch 2.509, Umbrailpass 2.505, Grossglockner 2.504, Passo della Novena 2.478, Col du Gd St Bernard 2.473, Furkapass 2.436, Col de Granon 2.413, Flüelapass 2.383.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-23 19:21

Tack, Uli. Jag gick bara på vad jag hade hört, inte vad jag hade läst. När vi startade SBS krävde de två belysningssystem och jag fick förklaringen att de gjorde så därför att PBP gjorde så. Mer fördjupade kunskaper än så har jag inte.

Egentligen tar jag två för att kunna köra utan navdynamo så länge som möjligt. När batteriet tar slut på lördag, kan jag gå över till dynamo. Då slipper jag ha den lilla extra belastningen under hela natten. Jag såg att Christian gjorde så på 40-milaren och det verkade inte vara en dum idé.

Ah ... Italien ... du har det bra du. Men här i skandinavien går vi mot den allra finaste delen på året. Gräset är väl redan utbränt i Italien?

Hoppas du har det bra

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-25 08:40

Att hålla energinivåerna uppe är viktigt.

Näringslära

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-26 18:34

Bild

Runt halvåtta imorse. "Ibland får man leta lite djupare, men något har du vl lärt dig som du kan ha nytta av."

Ja, ... det kommer, men det jag har lärt mig har inget att göra med att jag var tvungen att bryta.

Jag förberedde mig. Jag visste att det skulle regna. Däcken som satte på hade väldigt många skärskador och av erfarenhet, vet jag vad som händer med sådant när det regnar. Jag letade, men jag hittade ingen super glue hemma. Jag brukar plocka av däcken, gå runt hela slitbanan och droppa in en liten, liten mängd super glue för att stänga skadan. Men jag hade inget hemma.

Så jag plockade av från en annan cykel så gott som nya Panaracer Pasela PT (som tydligen inte längre är kevlar eller aramid). Dessa i TG (Tour Guard) använder jag alltid i Danmark och Danmark kan erbjuda påfrestande underlag för däck, typ sylvassa flintsten som ligger som kross på banor.

Jag hade ylleundertröjor, tre stycken, Showers Pass regnjacka, Rain legs, tre par handskar, lite verktyg, en slang, en reparationsask med lappar och klister, en reparationsask med självhäftande lappar. Dessa senare använder jag för att sätta på insidan av däcket när jag får punktering. Det brukar kunna hålla bort skräp från att komma in via hållet.

Vad gäller farten, så ville jag komma till Vårgårda i audaxtid. Då skulle jag hinna med McDonald's innan de stänger. Kom jag dit i tid (130km) tänkte jag ta resten av resan som det kom. Bollebygd och Alingsås hade kontroller som hade öppet 24-timmar om dygnet och det var ingen risk att jag skulle komma till Nödinge för tidigt. En lugn resa för att känna av hur det är att börja sent, cykla genom natten och ta reda på vilka demoner det är som smyger runt i mörkret.

Planen höll fint fram till 110km, lite för Magra. Bara två mil kvar till McDonald's.

Det regnade och nu blåste det med en kall motvind. I mörkret såg jag hur det plötsligt gnistrade på vägbanan. Glas! Inte bara en bit glas, utan en helt remsa, ca 2 meter bred, som löpte över hela vägbanan.

Blixt snabbt ned med handen på framdäcket, men jag hörde hur bakdäcket tappade luften direkt. Framdäcket fick en pysspunktering som blev en hel punktering när jag plockade ut glasbiten.

Jag upptäckte efteråt, att det fanns två remsor med glas över banan med ca 10 meters avstånd. Jag upptäckte något annat ... kommer det till.

Vad göra? Ut med pannlampan, upp och ner med cykeln, av med hjulen. Det regnade det blåste.

Framhjulet hade en slang av märket Schwalbe. Bakdäcket hade Continental. Bakslangen gick inte att reparera. Jag kunde bara inte få lapparna att fastna, med frusna, blötta händer. Glasbiten som satte i däcket var en rejäl bit. Den skar upp ett hål på ett par millimeter. Bakhjulet fick ta den extra, helt ny slang (Schwalbe).

Framhjulet fick jag slita med länge, men jag fick lappen att fastna till slut. Allt som allt var det ca 1 och en halvtimme sittande vid vägkanten, i regnet, i mörkret.

En bil stannade till, men körde iväg när han/non såg att jag inte var död och höll på meka med cykeln. En Securitasvakt stannade och ville vara säkert att jag inte behövde hjälp. Jag berättade om glaset .. "du ser det om du kör fram några meter. Det täcker hela körbanan." Han körde fram, gick ut ur bilen och började försöka soppa bort det från vägen. Då körde han fram några meter till och jag hörde hur han svor. Då hade han hittat den första jag körde i. Där blev han länge, rensade vägbanan, ringde ett par samtal, blev klart irriterad. Det var när han upptäckte att det fanns två separata strängar med glaskross över vägbanan.

I alla fall, efter ca 1:45 fick jag ordning på slangarna. Continental fick jag plocka ut, lappa, plocka in, pumpa upp, och sedan upprepa hela proceduren ett par gånger. Den ville bara inte.

Jag pumpade upp däcken och cycklade iväg. Jag skulle missa McDonald's, men ... jag var på vägen igen.

Efter någon 100 meter körde jag över den hittills okända tredje fält med glaskross. Blixt snabbt kastade jag av cykeln och förde handskan över däcken ordentligt. Jag gick igen däcken med lampa. Det såg ut att klara sig.

Svängde till "Vårgårda 17", körde igenom och ut ifrån Magra och kände hur bakdäcket, men den splitternya slangen, kändes svampigt.

Jag var bara någon halv kilometer utanför samhället och bestämde mig för att gå tillbaka, med bakhjulet uppe i luften. Det fanns gatubelysning, kanske det finns en busskur ... och det fanns. Någon halvtimme senare cyklade jag iväg. Glad för busskuren för att det blåste upp till storm och kraftig regn stundtals. Funderade faktiskt på att lägga mig och sova där. Klockan var nu halvtre. Men jag skulle behöva cykla därifrån ändå, så jag kunde lika göra det nu.

I Vårgårda hittade jag ett par unga killar sittande i sina bilar vid Statoil och pratade om livet. Jag fick en av dem att skriva på mitt kort, 30 minuter före maxtid. Statoils vatten- och luftskåp var låst med hänglås. Jag var nästa slut på vatten och Bollebygd var 7 mil bort, men en hel del backar emellan. Jag gav mig iväg och noterade att jag hade glömt hur långa backar det var mellan Vårgårda och Fristad. Inte brant, men jag hade svårt att skaffa större marginaler till maxtid. Hittade en kyrka med vatten utomhus efter ett par mil. Nu såg allt ljusare ut, även bokstavligt talat. Jag såg inte solen, men jag hörde fågelkvitter.

Jag drack en flaska Fortimel under förhoppningen att den skulle komma ut i systemet i tid för backarna mellan Fristad och Sandared. Det gjorde det. Jag tappade inget mot maxtiden, men nu kom känslan av sömnbrist. Jag hade ett par mikroskopiska nickningar. Den sista skrämde slag på mig, vilket också gjorde att jag piggnade till.

På plattan mellan Sandared och Bollebygd tog en långvarande dipp slut och jag trampade glatt på. Jag tänkte hela tiden på en stor stark kopp kaffe på Statoil. Jag skaffade större och större marginaler till maxtid, vilket jag ville ha med tanken på backarna upp till Ödenäs, över till Alingsås.

4 km från Bollebygd kände jag att bakdäcket blev svampigt. Kastade mig av cykeln, fick av hjulet och däcket. En ny glasbit hade ätit sig in i det gamla hållet i däcket och tagit sig igenom lappen jag hade satt på insidan av däcket.

Jag hade inga reparationslappar kvar. Slutade med bilden ovan.

Men vad lärde jag mig?

Just sabotage på vägbanan kan man inte göra så mycket åt. Att ta nya däck när det regnar är det man kan göra. Jag borde ha haft flera reservslangar. Det hade gjort att jag kunde ha sparat tid. Jag kunde ha bytt slang och låtit bli att reparera skadade slangar tills jag kom inomhus vid en kontroll. En miss, kanske, men då hade jag haft mindre mat med mig.

Sömn ... Det var riktigt jobbigt runt kl 6 på morgonen. Klarar jag verkligen 90-timmars upplägg för PBP ... att köra ett helt dygn utan sömn, med start på kvällen. Att köra ett helt dygn med start på morgonen, det tror jag jag kan göra. Jag gjorde det under Malmös 60-milare förra året. Ingen fart att tala om, men jag trampade framåt.

Det här med kvällsstart får jag verkligen fundera på.

Regn. ... Inget fungerar för mig, inga regnkläder, alltså. Jag svettas / bygger upp så mycket kondens, att det kan kvitta med regnkläder. Det där med material som andas är strunt. Kanske för svampplockare, men inte för cyklister. Jag har en svart Showers Pass och när man dra över en reflexväst, täpps alla ventilationsfickor till. En billigare Craft regnjacka i "lime green" fungerar mycket bättre. Den har så mycket reflex och rätt markerad färg att jag kan klara mig utan västen och ventilationen fungerar som det ska. Men jag tycker om min väst ... jag ser hur bilarna reagerar. Det är betryggande.

Rain legs kan också kvitta. Jag blir så blöt innefrån och när det slutar att regna, kommer inte luften åt att torka upp. Jag är inne på att låta det regna och låta fartvinden torka upp. Jag har stänkskärmar, så det blir bara regn, inte vägsprut också.

Malmö har en 40-milare med kvällsstart, men förmodligen går det för sent för mig. Man måste ha bestämt startgrupp för PBP innan den körs, tror jag.

Ni som har kört PBP ... hur många timmar tar ni för 100-mil PBP och 100-mil Örebro? Kan man använda Örebros tider som måttstock?

Jag har redan 2 30-milare i år, så det gör mig inte så mycket att det inte blev 3. Jag fick många erfarenheter som jag är tacksam för, och några funderingar att göra med tanke på att köra ett dygn med kvällsstart.

Håller mig nog till Continental 4-seasons. Dessa "hippa" kultdäck imponerar inte på mig. Åkkänslan, helt klart "ja", fast där vinner Gran Bois över Pasela.

Vad lärde jag mig under loppet?

Det skiter sig ibland.

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 15-04-26 19:34

Daniel en så´n natt! Man kan förbereda sig väldigt noga, men vid ett sabotage av det här slaget har man inte mycket att sätta emot.

Gällande reservslangar på Brevetlopp och PBP finns det flera varianter. En av HCK:s randonneurer på 90-talet hade aldrig med sig slang eller lagningsgrejor. "Jag får aldrig punktering och jag kan inte byta slang." Han körde två PBP.
Jag brukar ha med tre reservslangar. Då klarar man en dubbelpunka, t.ex. av glaskross och har ändå en reservslang kvar. Lagningslapparna tar jag inte fram i regn eller mörker utan fixar lagningarna på lämpligt ställe längre fram. Men hur jag hade klarat av det du råkade ut för vet jag inte...

Regn. Jag har haft olika perioder i min randonneurkarriär. Min första 60-milare någonsin tvingades jag bryta efter 15 mil. Det regnade. Jag hade köpt ett par jättefina Helly Hansen regnbyxor. Jag fattade ingenting, men efter ett par timmar i regn var jag helt slut. När jag kom hem förstod jag varför, hade gått ner 4 kg! På 15 mil.
Efter det körde jag i vanliga lösa lycraben i regn under 15-20 år.
De senaste 7-8 åren har jag svängt tillbaka. Försöker hålla mig så torr som möjligt, så länge som möjligt. Skärmar för att rädda rumpan från saddle sores. Regnjacka med ventilation i sidorna. Har prövat avklippta Gore-tex-ben som löper utanpå skoöverdragen. Hindrar att regn rinner längs benen ner i skorna. MEN det blir för varmt och svettigt även om jag kör riktigt långsamt.
Rain-legs är det senaste jag har prövat. Fungerar riktigt bra när det bara är några plusgrader. Men är det varmare blir det, som du säger, svettigt. Funderar på att göra dem smalare, så att mer av benen kommer åt fartvinden (och regnet...). Jag letar alltså också fortfarande efter en riktigt bra lösning.

Sömnighet. Det finns de som kör 80-90 mil på PBP innan de tar sin första sovpaus. Ja, en del kör ju hela distansen och klarar det på 48 tim. Jag betvivlar att det sker odopat. Du lärde dig kanske igår var din gräns går. Jag har flera gånger misslyckats med att köra 24 tim non-stop. Så på 60-milare och PBP på 2010-talet har jag planerat in sovstopp från 00-02 och 4-5 tim framåt. Så på PBP kan det nog bli 84-tim gruppen för min del (start kl. 05).

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 15-04-26 20:40

Daniel.

Hade jag förstått hur illa det var när jag fick SMS av dig när jag själv satt och gjorde min preregistrering till PBP så hade jag satt mig i bilen och kommit upp till dig, så hade vi löst det helt enligt de regler som finns.
Positiva erfarenheter att ta med är att det knappast kan bli värre...

Åke

Stefan Flink
Registrerades: 07-07-25 15:23

Inläggav Stefan Flink » 15-04-26 20:51

Daniel,

Tråkigt att höra. Var det bara du som startade eller hade de andra passerat innan sabotören var framme.
Man blir så arg när man hör sånt här.

Har inga bra tips om kläder. Det jag lärt mig är att alla är olika och tycker saker funkar olika bra.

Jag funderar som du på val av starttid och det var bra att höra hur du resonerar. Tack

Stefan

Daniel Levin
Registrerades: 13-04-12 20:32

Inläggav Daniel Levin » 15-04-26 22:03

Trist Daniel,
man skall ju planera för allt, sägs det. Men detta får ändå falla utanför vad "allt" inrymmer.
Regnklädesdiskussionen har jag inte mycket att tillföra till, regnkläder funkar inte för mig. Blir helt kokt. Har en showers pass-jacka som funkar ok, men med reflexväst blir det bastu och jag kroknar. Bäst funkar väst även i regn, och ett torrt ombyte. Men då blir det mycket packning. I år har jag tänkt köra lättare. Har inte löst den ekvationen än.
Funderar också på det där med startgrupp till PBP. Körde inte 100-milaren förra året så jag har ju en vecka till att fundera. Vacklar mellan 90 (eftersom det är första gången) och 84 (då jag tycker det verkar bättre att starta tidigt på morgonen och köra in i nästkommande natt, och sova när det är mörkt).
Sen är det ju frågan om däcken. Har kört grand bois extra leger i flera år (42 mm/650b) och aldrig fått en punka, trots lättviktsslangar, regn, grusvägar och annat. Nu med samma däck fast 28 mm / 700C har jag redan fått flera i år.
Ja, ja. Får fundera vidare.

Starkt jobbat av dig i alla fall, Daniel,
allt gott,
/d

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-04-27 08:52

Christian ... egentligen fick jag inte lära mig var min gräns går i helgen. När jag hade svängt ut från Sandared, kom en uppåt period tillbaka och allt såg bra ut och plötsligt kändes inte Alingsås så långt bort. Det var väldigt retligt med den sista punkteringen. Jag funderade om inte jag kunde be min fru att komma till Statoil med slangar, med jag såg framför mig att hon skulle få med sig felslang, mtb med bilventil, och tyckte inte att hon skulle känna att hon tog fel. Jag går tillbaka till flera slangar. Förra året var det alltid tre. I år har det varit två, men i helgen fick den andra utgå och en spanska tortilla tog dess plats.

Av erfarenhet från Malmö vet jag att jag kan cykla 26-27 timmar. Jag skulle nästan säga "non-stop" 31 timmar, men jag sov 28 minuter på en parkering i solen utanför Ängelholm. Men det var start på morgonen. Rent psykologiskt känns en kvällsstart kämpigare. Hela natten och sedan dagen. Det kanske går med en "power nap". Jag får "låna" en "Do not disturb" skylt från nästa hotellövernattning och hänga på cykeln.

Jag har just beställt 4 stycken Conti 4-Seasons 28mm från CycleComponents. Ingen annan har dem på lager. De är rätt ok om man inte pumpa i för mycket tryck. Continentaldäck tenderar att kännas "hårdare", men de klarar av ett lägre tryck också.

Stefan, jag var ensam igår. Min första teori var att Trollhättan hade åkt sin 30-milare tidigare på dagen och gett någon en briljant idé, men Trollhättan körde en 40-milare igår och jag tror inte att den går förbi Magra ... hmm, när jag skrev det, gick jag och kollade. Deras 40-milare passerar Stora Mellby och Vårgårda. Magra ligger emellan. Min teori kan hålla ändå. Jag ska nog höra mig för hos Jan-Erik.

Nu minns jag inte om jag skrev det redan, men jag tyckte att min batterilampa från XXL (808 eller något sådant) var mycket bättre i mörkret än motsvarande dynamolampan, trots att B&M lampan ska ge 80 lux. Möjligen får jag vinkla upp den lite mer, men får akta mig för att vinkla upp det för mycket. Mötande bilar har då synpunkter.

Lezyne handpump kan jag rekommendera. Jag har den här, fast utan manometern:

Lezyne

Det går inte fort, men jag kunde få in det trycket jag ville ha. Jag önskar att jag saknade erfarenheter för att rekommendera en pump.

Detta är något jag vill göra om. Det räcker nog inte en enda gång för att träna upp nattkörning. Men ska det vara "natt", får jag göra det snart. Dagsljuset blir längre och längre (inga klagomål, bara ett konstaterande).

Återgå till "Brevetlopp"