BRM 400/600 km Norr lördagen 2015-05-09

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Re: BRM 400/600 km Norr lördagen 2015-05-09

Inläggav Martin Bergström » 15-05-07 22:19

Underbart att höra allt försnack. Nu är vi snart iväg. Det blir andra gången för mig på denna 60 milare. För två år sedan var det en fantastisk upplevelse, jag trodde då att det var fysiskt omöjligt att cykla så långt- men det går ju! Nu får vi hoppas på bra väder, trevlig sällskap vet jag att det blir.
Vi ses på lördag!
Martin

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-06-09 17:43

Inläggav Jonas Birgersson » 15-05-07 23:10

Daniel Ridings skrev:Inne i Ed finns SEB med Bankomat, men SEB har ofta sina bankomat inomhus; många gånger i ett förhall, som man kan komma in till även om banken har stängt. Jag vet inte hur det är i Ed.

Det finns en bankomat på Storgatan 25 som har öppet dygnet runt så det borde funka, om man mot förmodan skulle vara där före kl 8.

Magnus Lindström
HCK-medlem
Registrerades: 09-06-01 22:49

Inläggav Magnus Lindström » 15-05-08 10:42

Hej

Jag sitter fortfarande med ett jätterum i Gustavsfors helt själv. Pris per person är 200 kr+sängkläder 50 kr och frukost 100 kr. 3 platser lediga.

MVH
Magnus

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare

Inläggav Jonas Birgersson » 15-05-08 20:22

Jag inser fakta, lite otränad och ont i rygg och nacke är inte bästa utgångsläget för en 600 km. Står över imorgon och kör 27 juni istället.

Ha en riktigt trevlig runda!

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 15-05-08 22:09

Jonas, undrar om du är den ende kloka i gänget. Regn och rusk lär det bli.

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 15-05-10 20:36

Stundtals kändes det som om det hade varit klokt att stanna hemma för det var inte mysigt hela tiden.

Åkte ihop med Martin, Per och Stefan. Jag och Martin lämnade de andra två i samband med en punktering strax efter Uddevalla men i Ed var vi åter tillsammans, tappade sedan Stefan igen, så när vi vände i Charlottenberg var vi bara tre.
Mestadels lättmedvind uppåt byttes ju såklart i motsatsen när vi vände söderut. Efter en liten stund kom regnet och vi blev snabbt blöta och kalla. Jag hade som plan att köra nonstop men när vi var tillbaka i Årjäng så var inspirationen som bortblåst, det kändes inte heller helt säkert att fortsätta genom natten, blöt och kall utan möjlighet att hitta skydd och värme på många mil.
Jag och Martin hittade ett rum på hotellet i Årjäng som vi delade på. Nio timmar efter det att vi kom till Årjäng så lämnade vi samhället torra och någorlunda utvilade. Dock var vi inte torra särskilt länge för det regnade redan när vi åkte. Det blev misär i några timmar, i Ed stod det +5,1 på den skylt vi vägen vilket kanske förklarar varför det var svårt att hålla värmen även när vi cyklade. Regnet slutade någonstans i ingenmansland mellan Ed och Uddevalla och vi fick långsamt upp värmen i kroppen. Vinden var i ryggen i stort sett hela vägen så sista tio milen blev helt ok, 15:30 stämplade vi på Statoil och kunde där konstatera att Stefan stämplat 25 min före oss, tråkigt att inte ha sällskap när vi ändå är så tätt ihop.

Nu har jag i alla fall kört alla distanserna inför PBP så nu kan jag slutföra min anmälning och det känns rätt gott.

Åke

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-05 22:41

Inläggav Aina Illiano » 15-05-10 21:04

Åke Haraldsson skrev:Stundtals kändes det som om det hade varit klokt att stanna hemma för det var inte mysigt hela tiden.
Nu har jag i alla fall kört alla distanserna inför PBP så nu kan jag slutföra min anmälning och det känns rätt gott.

Åke

STORT GRATTIS Åke, Stefan och Martin. Så grymt bra jobbat även om jag varit lite nöjd med att sitta i soffan och jobba med VKR/HR när jag hört hur ni haft det. =D> =D> =D> =D> =D>

Håller nu tummarna på att det kommer fler rapporter snart (har väntat hela dagen på att den första skall komma)
Pain is temporary, pride is forever - NYC marathon 2010

Stefan Flink
Registrerades: 07-07-25 15:23

Inläggav Stefan Flink » 15-05-11 08:19

Det här måste väl ha varit en värdig 60 milare...?

I backarna efter Uddevalla fick jag en punka. Åke och Martin hade sagt att de ville köra så de fick fortsätta. Tack till Per som hjälpte mig och det blev ett kort stopp. "Lungt och fint nu så hinner vi ikapp dom" sa Per. Min hjärna tog bara in "hinna ikapp" även om jag vet hur fel det var. Körde på i alltför högt tempo och när vi kunde se ryggarna på dom så dämpade det inte mig direkt. Några km innan Ed insåg jag vad jag höll på med och släppte Per.

I Ed var vi samlade igen men jag orkade inte hålla deras tempo utan de fick rulla. Kändes på ett sätt skönt att kunna styra sitt eget tempo när det var så backigt. Men det skulle bli många mil själv.

Checkar in i Gustavsfors och det verkar ok ställe när man är varm...

7km innan Charlottenberg möter jag Per, Martin och Åke igen. För mig blir det ett längre stopp på Statoil i rondellen för lite "mat". Ner mot Årjäng kommer de andra en och en och till slut gruppen med Behre. Kändes skönt att se de andra och det är ju en fördel med out-return att man faktiskt ser varandra vilket man inte gör annars.

22 ca är jag tillbaks i Gustavsfors och ska sova. Fönstret står öppet på rummet så det är säkert inte mer än 10 grader inne. Varm dusch hjälper föga och jag snor 2 filtar från sängar som inte används för att öka värmen. Somnar men vaknar 2 ggr under natten för att gå på toa. "Bra då är jag inte uttorkad" tänker jag. Stackars Åke och Martin som är ute och cyklar i denna natt...

5 ringer klockan och jag rullar iväg i kalla och blöta kläder. Kan verkligen inte rekommendera Alcatraz för andra randoneurer. Kanske hade de en bra frukost. Jag stannade inte för att smaka. På cykeln fick jag snabbt upp värmen och det kändes bra. I Ed var det stängt så en bilist som tankade fick agera kontrollant. Hoppas det är ok i dagens 4-kantiga tillvaro. Här började min värsta sträcka. Malande upp och ner och ändlösa (vackra skulle Martin ha sagt) vägar. Var på väg att ge upp men förmådde mig inte till att banga. Det ljusnade när jag kom närmare Uddevalla. Nu fick jag ett sms från Per som var i Ed. Min enda tanke var att "då kan han gå in och värma sig på macken".

Uddevalla, Stannade på Mc och åt. Hade inte ätit riktig mat (om nu det kan kallas så) sedan Charlottenberg. Sedan kort sträcka till Ljungskile och ett kort stopp. Min svåger hörde att jag var på väg och mötte mig så vi hade sällskap ett tag. Kul att prata med någon. Efter fästningen i Kungälv körde jag fel och trodde rutten skulle över Säve. GPS:en sa inte till förrän på toppen av backen vid Rödbo. Men jag slapp ju motvinden (som ni var påtaglig) ut till Säve.

Stämplade och packade in cykeln i bilen (min fru körde). När vi rullade ut på E6:an norrut så såg jag två lycra män i neonjackor som verkade bekanta. Jag tänkte "det är nog en hägring som Behre pratat om" och återvände till min chipspåse.

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare

Inläggav Jonas Birgersson » 15-05-11 08:48

Vilken bragd ni har gjort som tog er igenom denna 60-milare i regn och kyla. Verkligen imponerande av er alla!

Skönt att det verkar ha gått bra för de flesta. Stort grattis till er som nu är superrandonneurer!!!
Själv ångrar jag inte en sekund att jag stannade hemma, hade inte tagit mig igenom dessa 60 mil...

Magnus Lindström
HCK-medlem

Inläggav Magnus Lindström » 15-05-11 10:31

En vecka efter en 40 milare där jag körde solo och kände mig bra hela rundan så var det altså dags. 60 mil är ju inte så mycket längre :).

Planen denna gång var att försöka att köra med andra, lite trött på ensamheten. På vägen ut var vi väl 8 man som körde ihop. När vi stannade i Udevalla så stannade 6 och 2 körde vidare. Det tog oss nästan 30 mil att komma ifatt den tid som de sparade här. Efter första stämplingen så vek Behre in på en cykelbana och jag beslutade snabbt att köra ut på vägen enligt gps spåret. Med mig fick jag Kari. Det blev de finaste milen på hela rundan. Vi kör på samma sätt, snabbt nerför och lugnt uppför, så det flöt på bra. Några mil senare tappade Kari någonting och vände tillbaka, då kom det andra gänget ifatt.

Regnet började för våran del strax innan Gustavsfors, där vi checkade in på Alcatraz och dumpade lite mat. Sen regnade det länge, länge. När vi mötte de tre första så känndes det lite motigt, de hade ju kört drygt 10 mil mer än oss vid samma tidpunkt. Men ändå skönt att se andra.

Vid vändningen i Charlottenberg var det party. Charlottendagarna hette det visst. Skumt att efter timmar på cykeln genom mörk skog komma in i en småstad med ett jättelikt choppingcenter och massvis av raggare som cruisade fram och tillbaka. Macken vi skulle stämpla på var stängd och det stod massvis av folk, vaklter och poliser. Tydligen hade det varit lite för mycket hålligång där. Vi tog oss till hotellet för kaffe och stämpling och fick där veta att grillen var öppen. På grillen fick man inte komma in utan skulle stå utanför. Med en vän stämma och sorgsna ögon lyckades dock Daniel övertyga dem om att vi fick komma in.....Och ta med vårs cyklar in. De berättade att de normalt sett stänger 9, men att de just idag som enda dagen på året hade öppet sent. Vi fick en stor kladd potatismos, köttbullar, sås och lingonsylt. Sen var det bara att vända hem de 8 milen till Gustavsfors och vårt natthärbärge. De sista 2 timmarna ökade regnets intensitet rejält och man var bra frusen när man kom till det ouppvärmda vandrarhemmet.

Efter 3,5 timmars sömn och en god frukost så lämnade jag Alcatraz som siste man. Vid ett toalettstopp i Gustavsfors träffade jag den första av mina medcyklister, som jag slog följe med till stäplingen i ED. Där träffade jag de andra 5 som lämnat vandrarhemmet strax innan mig. Det blev en hamburgertallrik och sedan upp på cykeln igen. Jag körde om Kari och hans följe efter ca 2 mil och fortsatte att mata på själv i min egen takt. Det var här någonstans på vägen som jag började få magknip och halsbränna, inte allt man stoppat i sig har varit nyttigt i det långa loppet. När jag kom till Uddevalla var jag inte ett dugg sugen på att äta så jag tog det inte alltför kloka beslutet att köra vidare utan att äta. Det straffade sig riktigt snabbt. Redan i klättringarna efter Uddevalla var jag riktigt trött och slak. Sista milen mot Ljungskile var riktigt jobbiga och jag höll knapp styrfart. Min gräns var nådd och den låg vid dryga 9 mil cykling helt utan enegiintag, bra då vet jag det :). I Ljungskile träffade jag alla de övriga cyklisterna som jag slått följe med till och från och tvingade i mig lite mat. Jag lämnade först av alla för jag tänkte att de skulle komma ikapp. Men av någon anledning kom krafterna tillbaka mer än jag vågat att hoppas på. Strax norr om Kungälv blev jag omkörd av en liten klunga på 6 man. De kännde till att det var 600 brevet på gång och vill gärna hjälpa till. Jag klungsurfade med dem i dryga 2 mil och det gick fort....Riktigt fort. När jag lämnat dem i Kungälv så var det ju bara en liiten bit kvar. , men det var motvind och tråkiga vägar så det känndes som en evighet. Jag träffade Åke på vägen och snackade lite snabbt i ett rödljus om dagen. Stämplade Statoil kl 19:27, trött, men glad.

MVH
Magnus

Adam
HCK-medlem
Registrerades: 15-04-16 16:33

Inläggav Adam » 15-05-11 17:54

Another fantastic brevet from HCK, complete with interesting weather and exciting nightlife with the local cruisers in Charlottenberg. :lol:

See you all in Paris for a beer. =D>

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-11 20:12

Glad you enjoyed the brevet, Adam. Put in a good word for us among your friends. Looking forward to that beer in Paris! The rest is in Swedish, but I might rewrite it in English and put it on my blog.

Ewa kommer hem efter jobbet. Jag ligger på soffan.

Ewa: Hur var din dag?
Jag: You’re looking at it.

Förra gången jag körde den här rutten, 2013, regnade det rejält på oss ända upp till Charlottenberg och en bit tillbaka till Årjäng. Ösregnade. Men det var också 9 grader varmt. Inte den här gången.

Läxan: mat. Jag kommer till det.

I Ljungskile blev det lite backuppvisning på väg till Uddevalla och det var inget jag hade lust med, med över 50-mil kvar av resan, så jag berättade för Christian att jag tänkte ta detta i min egen takt och gjorde så. Många stannade för att äta i Uddevalla men jag hade mat i fickorna så jag körde vidare med Fredrik ett litet tag. Fredrik ville komma till Gustavsfors vid 1-tiden och undrade om det var realistiskt. “Ja,” svarade jag, om du inte släpper med mig. Han drog iväg och jag fortsatte i samma takt. I Ed strålade vi ihop igen, men jag och Fredrik hade precis ätit färdigt när de andra kom, så jag körde iväg.

Det kändes helt ok. Jag snurrade lite i Gustavsfors i fall de andra skulle komma men sedan blev det kallt, tyckte jag och fortsatte. Här gjorde jag ett allvarligt misstag att inte ha hamstrat mat.

I Årjäng stannade jag på pizzerian och beställde lasagne. Jag var där längs vägen som man måste köra förbi i lite över en timme, men ingen kom, så jag körde vidare.

Det var lite uppiggande att lämna Årjäng. Jag visste att jag skulle kunna heja på Åke, Martin, Per, Stefan Fredrik och Adam. Mycket riktigt kom Åke, Martin och Per ungefär där jag hade räknat ut. Jag är inte smart, men det var runt samma ställe jag träffade Åke och Martin i 2013. Man ser en stark lampa i fjärran som kommer närmare och närmare och man försöker gissa vem det blir.

Fredrik och jag stannade för att växla några ord. Han berättade att Statoil var stängt på grund av ett slagsmål, men att man kunde köra ett par hundra meter fram till en grillkiosk. Man fick inte komma in, men man kunde få varm mat. De hade öppet till 2.

Adam såg jag inte. Vi träffades igen först i Ed, nästa dag. Han berättade att han satte på Statoil och såg hela slagsmål från sin stol. Det började när han var där. En del berusade människor och plötsligt fick den ena kille knytnävslag rätt i ansikte som bröt näsan … och det var bara början. Han såg Thon Hotel över parkeringen och valde hotellet istället för det iskalla regnet och bitande vinden. Han kom i säng vid 21 tiden, låg vaken längre än vad han ville medan han gjorde diverse matematiska uträkningar med kontroller och båten till Danmark kl. 18.30. Cyklade iväg kl. 5 och allt gick efter planen.

Vi stämplade på hotellet, men det fanns ingen mat. Tjejen i receptionen tyckte synd om oss och kom ut med en fruktkorg och kaffe kunde jag få, vill jag minnas. Men inte mer.

Vi kom till kiosken och där var det high-life. Det var inte så konstigt att de inte ville släppa in någon. När vi kom fram, 6 stycken, så såg jag hur hon bokstavligen tappade hakan. Hon trodde inte sina ögon. Fredrik hade dragit en historia om att ha cyklat från Göteborg och nu skulle han tillbaka. Det trodde de inte på. “Din kompis är långt före”, sa hon. Vi var halvfrusna, blötta och hungriga. Jag frågade så snällt jag kunde om vi fick komma in. Hon sa “ja”, men la till “det får ni inte berätta för honom. Vi trodde han hittade på och han fick inte komma in.” Först nu trodde hon att det var sant. Att det verkligen fanns stollar som cyklade från Göteborg till Charlottenberg i regnet och sedan cyklade hem.

Ja, vi brukar stämpla i Statoil, men de har stängt ...

Brukar??!!

Hon märkte att vi var lite oroliga för cyklarna som stod kvar ut bland festandet och det var hon som föreslog att vi tog in dem.

In med 6 cyklar, mängder med mat, köttbullar och moss, Pucko från förrådet istället för kylan.

Jag lovade att skicka ett vykort.

Jag klarade mig till Årjäng på maten, men de 24 km från Årjäng till Gustavsfors var kämpiga. Regnet var så kallt att jag började få ont i pannan av kylan. Vandrarhemmet var marginellt varmare än utomhus.

Kvart över fyra, ungefär, kom vi i säng. Christian och jag har en förbannad inbyggd väckarklocka som vi lyckades ställa om till “somna om”, men kl 6 var det meningslöst. Så en och en halvtimme sömn blev det.

Här var mitt största misstag. Att planera matintaget för en dagstur, upp till 400km, är enkelt. Men en övernattning på ett ställe utan frukost förrän ganska sent, ställer andra krav.

Att komma in på kvällen med energiförrådet tomt och sedan cykla iväg på morgonen utan mat förrän efter 6 - 7 mil … det straffar sig, och det gjorde det.

När man lämnar 172 för att ta 164 till Ed, där var det stopp. Jag kom fram till Ed och hann hälsa på alla förutom Åke och gänget, men kroppen var annorlunda. Den hade gått i försvarsläge och inget jag gjorde kunde få upp pulsen igen.

Jag hade pulsklocka på mig. Första dagen var jämt fördelat mellan fettbränning och nästa nivå, för min klocka, 70-79%. Sedan var det 1 timme och 45 minuter över 80%.

Andra dagen var det ingenting över 80%, 38 minuter i zonen 70-79% och resten, 12 timmar och 30 minuter, under 60%. Jag kunde trampa, men inte anstränga mig. Jag tog några backar så hårt jag kunde ut ur Ljungskile: 59%. Den sista jobbiga backen till Spekeröd (?) : 61% som högst, men bara en mycket kort stund.

Jaha, tänkte jag. Nu är det fettbränning och inget annat. Fett har jag och fett vill jag gärna få mindre av, så detta får tar den tiden det tar. Det gjorde det och jag kom in runt 21.

Jonas Johansson
Registrerades: 10-01-23 13:02

Inläggav Jonas Johansson » 15-05-11 22:13

Daniel - en riktig storyteller.

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-05-11 23:31

Då har jag kört den här Brevet-klassikern ytterligare en gång - och varje gång får jag nya erfarenheter.

90-talets höjdare var Calle Annerängs oförglömliga mekande i en lång uppförsbacke mellan Bengtsfors och Billingsfors. Det slutade med att vevarmarna stod "kvart i tre", när han skulle ge sig iväg. Skrattet ekar fortfarande i Värmlandsskogarna!
00-talets starkaste minne var kraschen jag har berättat om tidigare i tråden. Det var härligt att vara i sådan form att kunna jaga 24-timgränsen några gånger. Jag lyckades dock aldrig hålla mig vaken hela vägen.
10-talets erfarenheter är ungefär som nybörjarens. Att leta efter ett sätt att klara strapatserna på bästa sätt. Förutsättningarna är nya med sjunkande fysisk kapacitet och insikten att även psyket har sina begränsningar. Det är intressant att uppleva, men knappast njutbart. Annat som inte är njutbart är att komma regnvåt, frusen och hungrig ur skogarna och hamna i ett raggarkaos i Charlottenberg.

Men, något som alltid fascinerar är att man kan återhämta sig efter att ha varit nere i källaren, alltså gått tom på kolhydrater. Detta trots att en i gruppen yttrat att "vi är inte ute på Brevetrunda, utan en gourmet-runda!" Efter Årjäng var jag tom på kraft men köttbullarna i Charlottenberg måste ha varit dunder. Jag insåg dock att jag måste köra efter mina egna förutsättningar, då jag knappast hade några reservkrafter. Jag och Lars Pennman parkörde så i regnet till Gustavsfors. Väl där uppdagades det att huset inte var uppvärmt! Vi kom från +3° och spöregn och in till kanske +10°, så visst var det varmare...

Jag kröp ner under täcket med halvblöta strumpor och en dito undertröja. Efter en timme vaknade jag och faktiskt var de då torra. Men samtidigt hade klockan blivit 05 och då brukar det vara hög tid för mig att gå upp. Omöjligt för mig att somna om.
Nu hade vi dock kommit överens om avresa kl. 08. Insåg att det var bättre att göra lite nytta, så jag åt ett middagsmål till och torkade lite klädesplagg i ugnen!
När vi gav oss iväg hade vi vägarna och regnet för oss själva. De som igår delade 172:an med oss, raggarna och rådjuren, hade fått nog av det blöta och låg nu på örat.

Lasse Pennman och jag hade en rätt trivsam tur ner över Bengtsfors - Billingsfors - Ed - Lerdal mot Uddevalla. "Men vänta nu, här var vi inte igår..." Varje annan dag på året hade jag njutit av ett par mil med härliga backar. Nu fick vi vända och köra samma väg tillbaka och den grädden på 60-milamoset hade jag kunnat vara utan.

Kanske var det orsaken till att jag efter Ljungskile åter hamnade i källaren, trots spagetti Bolognese. Resten av vägen till mål låg jag som en dragg bakom Karis bakhjul. Förvisso rullade Lasse och Mats Landin också bakom hela vägen hem, men Kari var obändig och hade inget emot att dra.

Idag har jag haft ledigt från jobbet för att återhämta mig. Först nu ikväll är jag någorlunda mig själv. Jag hade inte klarat att köra ytterligare 60 mil idag. Men det är 96 dagar kvar till PBP.

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-05-12 15:10

Jo, en sak till!
På väg in till Charlottenberg hade gänget bråttom, så jag hamnade 150 m bakom på den rätt trafikerade och mycket mörka väg 61. Det enda som syntes i bilstrålkastarnas sken var cyklisternas baklysen. Inte en enda reflex lystes upp! Alla hade reflexvästar och de flesta reflexband om vristerna. De sistnämnda skymdes antagligen av omkringvarande cyklister. Reflexerna på västarna är ju riktade mot helikoptrar och det körde de inte med i Värmlandsskogarna.

Ni får gärna ta efter och sätta på en reflexlapp som hänger ner på rumpan! Den syns.

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 15-05-12 18:20

Det har varit mycket snack om mat och jag funderade på vad jag stoppade i mig egentligen eftersom jag inte hade något ”riktigt” matstopp på resan.

Jag hade gjort i ordning en laddning med pannkakor som jag hade i bakfickan, gissar att det var ca 7 st. Dessa käkade jag mer eller mindre i farten under lördagen. Efter Uddevalla drog jag i mig 500 g risgrynsgröt och i Årjäng unnade jag mig en grillad med bröd och räksallad. När vi vände upp mot vinden efter Charlottenberg sörplade jag i mig ytterligare 500 g gröt och åter i Årjäng käkade jag två korvar och mos denna gång toppad med västkustsallad. Sista pannkakan gled ner innan jag gick och la mig på hotellet. Under dagen åt jag även 3 bars och drack 4 flaskor Fortimel.
Vi hade fått varsin frukostpåse med två mackor som åts upp innan vi stack på söndag morgon. På vägen ner mot Ed lyckades jag få i mig två medhavda mackor.
I en sandlåda en bit efter ED hade jag gömt lite mat. Där käkade jag en portion potatissallad med köttbullar och en halv påse gifflar. I Ljungskile åt jag resans sista korv med bröd, lyxade till det med gurkmajonäs. Jag kan ha missat någon liten munsbit någonstans men jag tror att jag fått med allt. När vi lämnade Årjäng hade vi totalt 41 min stopp tid, i Charlottenberg ökade vi på med 10 min så det har inte funnits mycket tid över till att äta något som jag nu glömt.

Förutom en stadig frukost åt jag alltså;
7 pannkakor
2 ”korvar” med risgrrynsgröt
2 korv med bröd
2 korv med mos
3 bars
800 ml fortimel
4 smörgåsar
250 g potatissallad och köttbullar
½ påse med gifflar

När jag ser det så här så tänker jag att jag måste ha glömt något för det är inte några jättemängder med tanke på att det rör sig om nästan 1,5 dygn och 600 km vilket gör nästa konstaterande ännu märkligare. Jag väger mig varje morgon och vet vad min snittvikt över veckan är, de två mornarna efter loppet har jag vägt 700 g mer än vad jag gjorde i snitt under veckorna innan loppet, jag har alltså gått upp ca ett halvt kg trots att jag ätit normalt sedan jag kom hem.

Behre, du som är läkare och allt, kan du förklara hur den ekvationen går ihop?

Åke

Magnus Lindström
HCK-medlem

Inläggav Magnus Lindström » 15-05-12 20:02

Det är tydligt lite olika fokus på genomförandet. Jag har hellre riktiga matstopp och snålar in på sovtiden än tvärtom. Jag gissar att du åke sov åtminstonde 3 timmar mer än jag. Tid som jag lade på olika resturanger.

Idag kollade jag lite på årets resultat. Just nu är det bara 6 personer i hela sverige som är färdiga super ranndonneurer. Samtliga var med på denna 600 och samtliga är hckare. Jag njuter av att vara exclusiv i några dagar till.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Inläggav Martin Bergström » 15-05-12 20:36

Rapport från Lyxcyklisten!

Jag hade glädjen at åka med Stefan, Per och Åke. Det kändes bra till en bit efter Ed, sen var jag bara en belastning, Per och Åke drog mej vidare till Årjäng, Charlottenberg och åter till Årjäng- JÄTTE tack, nu vet jag hur det är att gå i väggen! Det var kallt och tungt, jag har en gammal kompis som myntat uttrycket "lägsta acceptabla komfortnivå"- vi var långt under den!
I Årjäng kände jag mej som en svikare -Jag stannar här, letar upp ett hotell rum. Åke "-kolla om dom har ett dubbelrum." vi har ju cyklat natt ihop, men inte delat rum. Jag tror vi fick 7 timmars sömn, det är lyx i dessa sammanhang!

Lärdomar: Ät, ät och ät. Jag tyckte att jag skötte mig, men det tog slut. Jag kom hem med 500 g Ris gröt- Varför?
Nu kan jag definitivanmäla mig till PBP- härligt, jag trodde inte PBP var inom räckhåll när jag våren 2013 gav mej ut på min första 200 km Brevet. Tack alla som stöttar i detta- detta är riktigt häftigt!

Nästa utmaning blir Melfatr 24 timmar sen Jotunheimen Super Randonné, det finns plats för fler- häng på.

Martin
PS
Konstigt att vara klar med Brevet loppen innan det hunnit bli varmt, nu gäller det att träna på. Jag ser fram emot att se er alla i Paris.
DS

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 15-05-12 21:53

Magnus Lindström skrev:Det är tydligt lite olika fokus på genomförandet. Jag har hellre riktiga matstopp och snålar in på sovtiden än tvärtom. Jag gissar att du åke sov åtminstonde 3 timmar mer än jag. Tid som jag lade på olika resturanger.

Idag kollade jag lite på årets resultat. Just nu är det bara 6 personer i hela sverige som är färdiga super ranndonneurer. Samtliga var med på denna 600 och samtliga är hckare. Jag njuter av att vara exclusiv i några dagar till.
Med vänlig hälsning,
Magnus

"God mad, mycke mad och mad i rättan tid". Klart att du prioriterar att äta, du är ju skåning :wink:

Jag släckte lampan 21:25 och då hade Martin snarkat i flera minuter, 7 timmar senare ringde klockan. Sömn är bra och mat är bra. En lagom mix är nog att föredra.

Härligt att vara en av de sex exklusiva Hckarna.

Åke

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-05-12 22:59

Åke!

Ett snabbt överslag ger att din meny innehåller 6500 kcal, säg 7200 kcal med föregående frukost. Du bör förbruka 500-600 kcal/tim, dvs det räcker 12 tim om du ligger på 80 % av max. MEN det gör du ju inte, utan på 60-70 % av max och då kör du på en blandning av kolhydrater och fett. Fettet fanns till viss del i det du åt och till viss del taget från det som finns lagrat i kroppen. Så kanske skulle det här intaget räcka 20 tim.

Låg du på rulle i 6 av dessa timmar fick du kanske 2 tim till på dessa kalorier. Det ger en körtid på 22 tim. 7 tim i sängen och 2-3 tim i depåer. Där har du dina 32 tim.

Christian

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 15-05-13 07:57

Christian.

Jag tror mig veta att vi inte räknar procent av max på riktigt samma sätt. Jag räknar att maxpuls =100% och vilopulsen är 0%. 50% av max blir då hälften av differensen mellan max och vilopuls + vilopulsen.

Enligt den principen så ligger jag inte riktigt så högt som 60-70% vilket förklarar varför jag går upp i vikt. Antingen får jag äta mindre, ta längre förningar eller cykla fortare. Fast om jag kör fortare så är jag också klar tidigare så det kanske tar ut varandra? Är det så att det går åt en viss mängd energi att transportera x kg en viss sträcka oavsett tiden?

Åke

Magnus Lindström
HCK-medlem

Inläggav Magnus Lindström » 15-05-13 11:46

Åke Haraldsson skrev:
"God mad, mycke mad och mad i rättan tid". Klart att du prioriterar att äta, du är ju skåning :wink:

Åke

Hehe, men i Skåne säger man Möe mad :). Jag är ju en äkta Hisingsbo, inte Skåning. Men en del av min historik går inte att tvätta bort. En stor del av min identitet försvinner under 90 kilo. Det gör mig till "En kanonkula nerför" citat CB.

MVH
Magnus

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-05-13 15:56

Ja, att förflytta 75 kg Åke 600 km kräver lika många kcal oavsett hur fort det går.
Men att göra det på kortare tid kräver högre effekt, dvs kcal/tim vilket också kan mätas i Watt.

Men att gå från att bränna 400 kcal/tim till 800 kcal/tim är inte lätt. Det kräver en helt annan motor. Den förstnämnda tuffar på i en skön blandning av att förbränna kolhydrater och fett och kan rulla så länge vi pytsar in lite pasta emellanåt. Och sover då och då.

Den som eldar 800 kcal/tim går enbart på högoktaniga kolhydrater och kräver extra trimmat avgassystem så att inte den slaggar igen av mjölksyra och andra äckliga nedbrytningsprodukter. Den kräver också att det finns en muskulatur med mycket blodkärl, enzymer och mitokondrier och det kan man inte köpa på Biltema utan snarare på Genbanken. Givetvis har en sådan motor tränats både under många intervallpass och långa distansmil.

Återgå till "Brevetlopp"