BRM 400/600 km Norr lördagen 2015-05-09

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

BRM 400/600 km Norr lördagen 2015-05-09

Inläggav Åke Haraldsson » 15-02-20 13:54

Tid: Lördagen 2015-05-09
Plats: STATOIL, Backadal
Start: 07:00
Betalning av startavgift (150kr med medalj eller 100kr utan) senast 06.45, gärna med Swish
Swish 0709-857511 (Åke Haraldsson)
Maxtid: 400 km 27 t, 600km 40 t
Bana: 400 km OpenRunner
Noter: BRM 400 NÖ (PDF)
Kontrolltider (400km)
Bana 600 N första halvan RideWithGPS
Bana 600 N andra halvan RideWithGPS
Noter 600 N noter
Rättelse vid 370 km ... vänster, inte höger
Kontrolltider (600km)
Twitter #brmgbg samma för Instagram

Anmälningsinformation

Ni kan anmäla er här: Anmälan till brevetlopp 2015

Ni kan se alla föranmälda här: Föranmälda till brevetlopp 2015

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Re: BRM 400/600 km Norr lördagen 2015-05-09

Inläggav Åke Haraldsson » 15-05-03 13:56

600 km, längre blir det inte i år i Hcks regi. 600 km är långt men på den här distansen kan man till skillnad från 400 km ta sig en liten lur på något lämpligt ställe. Många väljer att sova i Årjäng på hemvägen, dit är det ca 37 mil, andra kör vidare till Gustavsfors, ytterligare 20 km söderut. Maxtiden 40 timmar gör att när man startar 7:00 på lördagen så behöver man inte vara i mål förrän 23:00 på söndagen, vilket gör att man hinner sova några timmar, avnjuta en god hotell frukost och sedan lugnt och fint cykla de 23 milen som återstår av turen.
Kollade prognos tillhandahållen av yr.no för Uddevalla på lördag. Man får ju räkna med att den är ganska trubbig så långt innan men om den håller så kommer vi att få fina förhållanden, svaga vindar i ryggen (åtminstone bitvis) och uppehåll.

För egen del så brukar jag köra hela distansen i ett svep så att jag är hemma igen någon gång på söndag morgon/förmiddag. John blund kan komma och pocka på uppmärksamhet frampå småtimmarna och då kan man ju alltid ta en paus i någon busskur. Med nuvarande nattemperaturer så kommer det upplägget att bli ganska svårt, svettiga kläder och två minus är ju bara halvmysigt, varför jag funderar på att boka boende enligt upplägg ovan.

Hur tänker ni andra som tänker köra angående sov paus, var någonstans och hur länge.

Samma tid, 7:00 på lördagen, finns det återigen chans att köra 400 km. Även denna gång går rundan från vår norra startplats, mestadels fina vägar bort till Tenhult och via Vaggeryd hem igen.

Jag kommer att finnas på Statoil från ca 6:30 för att sköta starterna, att komma i tid, ha jämna pengar eller Swish uppskattas som vanligt.

Åke

Stefan Flink
Registrerades: 07-07-25 15:23

Inläggav Stefan Flink » 15-05-03 16:53

Jag har bokat in mig på Alkatraz i Gustavsfors.
http://www.alcatraz-se.com/Swedish/contactform.html
Åke, går det bra att stämpla där eller måste det vara i Årjäng?

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 15-05-03 17:13

Sedan en tid tillbaka är jag extremt fyrkantig så det är Årjäng som gäller. Lätt att stämpla på macken när man passerar.

Åke

Magnus Lindström
HCK-medlem
Registrerades: 09-06-01 22:49

Inläggav Magnus Lindström » 15-05-03 23:30

Jag har bokat in mig på ett familjerum på Alcatraz, skulle enligt uppgift vara det sista rummet. Årjäng var också ytterst svårt att hitta något i. Karl XIIs källare är avregistrerat som bolag och Best -Western är fullbokat.

Om det är någon som vill köpa in sig på några av de 3 lediga sängarna på Alcatraz så går det bra. PMa mig, först till kvarn gäller.

MVH
Magnus

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 15-05-04 10:05

Vi är ytterligare fyra som planerar sovstund på Alcatraz: Christian Behre, Kari Martens, Mats Landin, Daniel Ridings. Har hyrt två 2-bäddsrum. Kan bli en cosy kväll framför brasan! Nja, snarare ramlar vi in på småtimmarna för en kort lur och frukost.
Men jag har inte sett samma väderprognos som Åke...

Den här rundan är en HCK-klassiker med anor i alla fall från 90-talet (1990-talet). Många historier är upplevda utmed dessa vägar genom Dalsland och Värmland. Förvisso är den numera lagd längre västerut mellan Uddevalla och Billingsfors men för övrigt kan man ana många cykelspår i asfalten.
Vi har skrämt slag på harar, rävar, älgar och raggare mellan Årjäng och Koppom. Och träffat norrmän i Morokulien (när vändplatsen låg där) och i Charlottenberg. Snikit in på festival i Årjäng och lagat punkteringar och skruvat ur vevlager i backarna kring Gustavsfors-Bengtsfors.
Ett otal hallucinationer har visat sig kl. 01-05. Det har varit flygande orientaliska mattor och vägbana som har veckat sig som en böljande ocean. Hagel, ösregn, med- och motvind har vi upplevt. Och fina soluppgångar!
Inga är de busskurer som inte har fått härbärgera sömniga randonneurer mellan Bengtsfors och Uddevalla. Hur det är med busskurer på vägen över Dals Ed vet jag dock inte. Jag har slutat att försöka sova i annat än sängar. Nåväl det har väl blivit en nap på asfalten, när kompisen har lagat punktering, men i år är det säng i Gustavsfors som gäller.

Sedan höll jag på att glömma att det har hänt tråkigheter utmed vägen också. Det var på den här rundan jag blev påkörd på 90-väg lite norr om Färgelanda 2002. Det var vid midnatt. Försök att göra allt för att göra mörkerkörningen säker: mycket reflexer och belysning, kör i grupp och kör inte sömnig.

Väl mött på lördag!

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-04 19:05

Christian Behre skrev:Ett otal hallucinationer har visat sig kl. 01-05. Det har varit flygande orientaliska mattor och vägbana som har veckat sig som en böljande ocean.

Jag vet att en randonneur ska klara sig med det som finns det hands och helst plocka till sig mat på vägen för att slippa frakta så mycket omkring med sig, ... men Christian ... de där röda svamparna med vita prickar man hittar när man gömmer sin frukost i skogen på ditvägen för att kunna äta på tillbakavägen ... de där svamparna ska man inte äta. Man kan få just en sådan reaktion som du beskriver ovan.

Nu finns noter och GPS-stöd. Om Christian hinner med OpenRunner, kan vi lägga upp det också. Men egentligen är det bara att köra ut via Tuve/Säve, kör upp till rondellen i Charlottenberg och sedan kör tillbaka.

Med tanke på de varierande väderprognoser, läs noterna vid 148 km. Det börjar med en skön utförsbacke där man får upp mycket fart, och vägen svänger lite hit och dit. Efter den sista svängen är man helt plötsligt på en bro gjord av träplankor. Om det är fuktigt, kunde det lika gärna vara blankis. Styr rakt, glöm allt vad broms heter tills man har kommit över bron. Man hinner bromsa in efter man har klarat bron.

Nya däck har kommit. De jag hade på 40-milaren är nästan blanka. Jag klarade mig, men det var nervöst hela tiden.

Förra gången jag åkte den här, regnade det och regnade rejält och konstant, i 13 timmar. Hittills ser allt fint ut i jämförelse med det.

Daniel

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-05-04 19:13

BRM 400 N är på begäran ändrad på slutet. Denna gång kör vi Landvetter - Furulund - Partille.

Användarvisningsbild
Uli Kappes
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-02-17 23:25

Inläggav Uli Kappes » 15-05-04 20:58

Tack Christian. Det känns mycket säkrare på en gång.

Det saknas sluttiden för Audax för 400 km. Skulle du kunna lägga till den. :) :) :)
Rettenbachferner 2.803, Passo dello Stelvio 2.758, Col du Galibier 2.645, Timmelsjoch 2.509, Umbrailpass 2.505, Grossglockner 2.504, Passo della Novena 2.478, Col du Gd St Bernard 2.473, Furkapass 2.436, Col de Granon 2.413, Flüelapass 2.383.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-04 21:45

Uli Kappes skrev:Det saknas sluttiden för Audax för 400 km. Skulle du kunna lägga till den. :) :) :)

Kvart i ett, Uli, nåväl ... 00.46

Jag har skrivit in det nu.

Fredrik Lindgren
Registrerades: 14-09-25 01:15

Inläggav Fredrik Lindgren » 15-05-05 00:41

Hej!
Jag är ju ny här, ska försöka cykla 60 mil nu till helgen. Har också bokat säng på Alcatraz. Vi ses på lördag morgon.

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-05-05 14:14

Uli! Annars hade du ju kunnat lägga till Härkeshult-Jonsered till din meritlista med alptoppar!!!

Adam
HCK-medlem
Registrerades: 15-04-16 16:33

Inläggav Adam » 15-05-06 18:37

Looks like you'll have the Englishman visiting again.

See you all there for the 600.

Magnus Lindström
HCK-medlem
Registrerades: 09-06-01 22:49

Inläggav Magnus Lindström » 15-05-06 20:16

Adam...will you need a room in gustavsfors for a quick sleep? If so, please send pm to me.
Br
Magnus

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-05 22:41

Inläggav Aina Illiano » 15-05-06 21:07

Lycka till i helgen. Gary och jag kommer tänka på er. Vi försöker oss på 60 milan den 23 istället så denna helgen tar vi några lugna rundor istället.

Lägg gärna in någon kommentar i HCK fb för er som har det. Alltid kul att följa hur det går för er.

Kämpa på =D> =D> =D>
Pain is temporary, pride is forever - NYC marathon 2010

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-07 07:19

Uli, hittar du själv från Landvetter (Partillevägen), Furulund, Partille och sedan tillbaka till Statoil? Det gör du förstås. Du är den enda som har anmält dig till 400 och jag bara undrar om det är nödvändigt att lägga ned tid på att skriva om noterna från Landvetter. Just nu går de via Härkeshultsvägen.

Engelska för Adams skull ...

Right now it looks like at least 4 rooms are booked in Gustavsfors, right around 390km. Magnus has booked a family room with four beds, three are available. Christian Behre, Kari Martens, Mats Landin and I have two rooms with four beds, all occupied at the moment, but there is a possibility that one might be available. After Ed, we're out in the country and I can't remember any sheltered busstops. They won't turn up until Uddevalla, probably.

I'm not sure what Magnus' room costs. The two that Christian Behre booked cost 200 SEK a bed.

I'm not sure what Fredrick has (welcome Fredrick!).

Those staying or using Gustavsfors as a touch-base, can leave things there on the way up, that they want to have on the way home.

The weather looks great on Saturday. Late Saturday and Sunday look like they might offer som PBP-training to trim in our abilities to cycle in various atmospheric conditions. Perfect. I have one jacket I haven't tested yet.

I've ruled out Showers Pass. It is dark (black, need a vest over it) so there's no ventilation and it gets very clamy. Forget anything you ever read about jackets that "breathe". They don't. I wouldn't pay extra for for one because of a claim like that. For vents, yes. For material that breathes, no.

I have a Craft with zipped ventilation outlets that I used on the 400km. It works well, but it has elastic down at the hands and doesn't ventilate at the cuffs very well (at all). It has a light net lining that seems to pull moisture (sweat/condensation) away from my body. I like that. I'm kind of considering just cutting some outlets at the cuffs.

The one I'll test this weekend is a Diadora. Vents like the Craft, cuffs like the Showers Pass, but no inner lining.

The Craft and Diadora are bright green with reflectors.

Saturday looks good.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

STF-Backadal

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-07 07:53

Here are some suggestions:

http://ridewithgps.com/routes/7793022

http://ridewithgps.com/routes/7793033

http://ridewithgps.com/routes/7793039

If RideWithGPS is showing OSM "cycle", choose, in the upper right hand corner just plain "OSM". The bikepaths and the route have the same color, which makes it hard to discern.

Two go by way of Götaälv bron and one takes a railway/bike path bridge over the water. All will work and all have to pass the mess around the central station, so whatever looks easier ...

Daniel

Adam
HCK-medlem
Registrerades: 15-04-16 16:33

Inläggav Adam » 15-05-07 09:05

Thanks Magnus and Daniel,

I'll be making full use of Swedens wonderful allemandsret and sleeping under the stars/rain/bus shelter/somewhere else near Årjäng @ 360km on the return.

That leaves me a 250 km roll back to the Frederikshavn ferry for 18:20 and the ride back home.

Adam

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-07 09:41

Adam skrev:I'll be making full use of Swedens wonderful allemandsret and sleeping under the stars/rain/bus shelter/somewhere else near Årjäng @ 360km on the return.

That will work.

Personally, I'd take a long hard look at the playground on the edge of Årjäng, as you are leaving, and consider sleeping under a slide or in a tunnel, if it is raining. On your left when you come though the first time, on your right as you pass through the second time. Plenty of trees to take shelter under otherwise.

On your way through the first time, ICA will be open and you'll see it on your left when you come to the round-about. It's a food store, in case breakfast matters.

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-06-09 17:43

Inläggav Jonas Birgersson » 15-05-07 10:22

Jaha, även jag försöker mig på denna 600 km, har gått bra två gånger innan men då har jag haft bra draghjälp och fler mil i benen.

Min plan är att köra på och ta en lur först i Bengtsfors, checkar in på vandrarhemmet Silverlake på vägen upp.

Vad gäller om man inte skulle hitta något ställe som har öppet vid stämpling, är det ok med bankomatkvitto?

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-07 10:34

Jonas Birgersson skrev:Vad gäller om man inte skulle hitta något ställe som har öppet vid stämpling, är det ok med bankomatkvitto?

Åke säger att han numera är fyrkantig, så det måste vara detta som gäller:

For unmanned checkpoints where no means of getting a stamp is available (arrival in the middle of the night for example), the rider may either (1) mail in a postcard with the checkpoint information (time, date, full name of the rider, and the rider's club affiliation) to the brevet organizer; or (2) write into their brevet card identifying information from a predetermined landmark or sign at the checkpoint also noting the time and the date of passage. When the rider mails a postcard, the rider should mark his brevet card in the space provided for the checkpoint: PC, with the time and date the postcard was sent. The organizer has the discretion to determine which option is to be allowed for a given checkpoint.

Nu ska du också se till att ditt vykort kommer till Åke senast på tisdag, för det är då han måste rapportera in tiderna :-)

Skämt åsido (the above was a joke, Adam). Det finns en mack i Årjäng och mellan Årjäng och Ed kommer du att ta paus ändå, så när du kommer till Ed, är det inget problem.

I Ljungskile finns Shellmacken på andra (västra) sidan motorvägen som har öppet 24-timmar. Sedan är du i mål.

Det finns modernare alternativ till vykort (Twitter, en bild på Instagram ... på min Spot tracker kan jag trycka en knapp och det skickar information om var jag är och klockslag till Facebook och Twitter).

Åke kommer väl på något :-)

Daniel

Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Registrerades: 06-06-09 17:43

Inläggav Jonas Birgersson » 15-05-07 12:14

Det gäller att plocka med sig ett vykort då för att köpa ett om inget ställe har öppet lär ju också vara svårt :shock:

Nåja, det löser sig. Finns det tips på ställen att trilla in på en söndagsmorgon i Ed? Hittar ingen bemannad mack och jag antar att gästhuset inte är early birds?

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-07 12:43

Ja, det ser lite ödsligt ut i Ed. Kanske en bild på din cykel som lutar mot något markerat i Ed? Skylten till "Dalslands Moose Ranch" som finns där i närheten? Skicka det till Åke med SMS så ser han klockslaget?

Annars kan du följa det andra alternativet som ges i reglerna. Du beskriver något du ser där på ditt kort med klockslag osv. Själv tycker jag en bild via SMS är ganska enkelt och tydligt.

Daniel

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-05-07 14:34

COOP inne i Ed (dvs 1-2 km från rutten) skall vara öppet 08-21 på sön. Skall också finnas en OK/Q8 vid landsvägen, men den är inte bemannad, i alla fall inte på natten. Kanske du kan få ut ett tankkvitto eller nå´t där.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-07 16:06

Jonas Birgersson skrev:Det gäller att plocka med sig ett vykort då för att köpa ett om inget ställe har öppet lär ju också vara svårt :shock:

Vykortet måste, förstås, ha poststämpel från den orten som är aktuellt :-)

Inne i Ed finns SEB med Bankomat, men SEB har ofta sina bankomat inomhus; många gånger i ett förhall, som man kan komma in till även om banken har stängt. Jag vet inte hur det är i Ed.

Återgå till "Brevetlopp"