BRM 400/600 km Söder lördagen 2015-05-23

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

BRM 400/600 km Söder lördagen 2015-05-23

Inläggav Åke Haraldsson » 15-02-20 13:50

Tid Lördagen 2015-05-23
Plats STATOIL, Fässberg
Start 07:00
Betalning av startavgift senast 06.45, kontant eller Swish
Swish 0709-857511
Maxtid BRM 400 27 timmar
Maxtid BRM 600 40 timmar
Banor Se nedan
Twitter #brmgbg
Instagram #HisingensCK #brmgbg

BRM 400 SS

Kontrolltider för 400 SS

400 SS noter

Karta: 400 SS på Openrunner

Turistkarta Falkenberg

Cykelkarta Halmstad

BRM 600 S

Kartan på OpenRunner
Kontrolltider 600S
Noter 600 S

Alla avstånd, kontrolltider och audaxtider för kontrollerna är nu uppdaterade, men inte audaxtiderna mellan kontrollerna. De är lite för sena (ca 20 minuter, förmodligen). NU är Audax-tiderna rätt angivna!

Anmälningsinformation

Ni kan anmäla er här: Anmälan till brevetlopp 2015

Ni kan se alla föranmälningar här: Föranmälda till brevetlopp 2015

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Re: BRM 400/600 km Söder lördagen 2015-05-23

Inläggav Åke Haraldsson » 15-05-10 21:05

23:e maj var det bestämt att vi skulle starta de två distanserna från den norra startplatsen. 400 km börjar och slutar via Marieholmsbron som är stängd pga byggnation mellan 18/5 och 22/6 varför vi kommer att flytta starten till Statoil Fässberg.
Det kommer alltså att bli 400/600 söder i stället för 400/600 norr.

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 15-05-20 06:13

Äntligen är kartan för BRM 600 S alltså klar. Jag och Daniel har valt att lägga om den lite efter Båstad, då vi anser att väg 15 Laholm - Halmstad knappast är bra för cyklister. Jag körde där i mörker och regn 2014 och trots en mestadels bred vägren kändes det obehagligt.
Därför har vi valt mindre vägar och cykelbana Båstad - Halmstad. Bitvis kallas den Cykelspåret, kanske omskyltad till Kattegattleden. Vi har inte kört den sträckningen själva, så en liten osäkerhetsfaktor finns det ju. En kort sträcka på grusväg blir det nog, men troligen inte mer än 200 m. Sannolikt kör ni här i dagsljus på söndag morgon frukostboostade och i fågelkvitter, så det blir förhoppningsvis med ett leende på läpparna!

60 mil är ett äventyr! Det kan kännas motigt att ge sig av norrut, när man vet att man skall ända ner till Båstad i söder innan man är på hemväg. Men sträckningen mellan Ljungskile och Trollhättan är vacker! Efter lunch i Vårgårda är det dags för backar till Fristad och Dalsjöfors, där det sedan blir nerför till middag i Svenljunga. Därefter börjar skogarna i kvällningen och snart är det dags att hitta natthärbärge. Fegen, Hyltebruk eller Simlångsdalen är mina förslag, där det sistnämnda kan vara ett bra val. Hotell Tallhöjden rekommenderas för sköna sängar och god frukost. Tänk på att milen den andra dagen går långsammare, men målet är öppet till kl. 23, så det är sällan någon hets.
Andra dagen börjar då med sträckans sista uppförsbacke innan man kommer ut på slätten mot Laholm och Båstad - där sista biten kan vara nog så jobbig om det blåser västligt. Berätta där vad ni håller på med, så får ni härligt självförtroende av de tappade hakor som svarar er! Sedan rullar ni lätt hemåt på nämnda småvägar och är snart i Halmstad.
Falkenberg och Varberg ger sedan möjlighet till ytterligare energipåfyllning. OBSERVERA att jag just ändrade sträckningen lite mellan dessa orter! Totaldistansen minskade 603-599,5 km, så ni får ta ett ärevarv när ni kommer i mål för att bli godkända.
Mellan Varberg och Fjärås kan man sedan njuta av naturen på fina småvägar - nåja, Väröbacka-Frillesås går på gamla riksvägen.
Efter Kungsbacka driver hemlängtan er mot mål och åter i Fässberg får ni kliva av cyklarna och sträcka på er av stolthet (stelhet?)!

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-20 06:26

Jag tror att Christian menar 599,5 och inte 559,5 ... så långt ärevarv ska det inte behöva bli.

Det ser ut att bli vackert väder. Jag kommer att sköta starten och är där tidigt. Ni ska vara på plats senast 6.45 om ni har föranmält er och kortet är klart, tidigare annars, eftersom det inte kommer att finnas ett färdigt kort.

Vi blir klara med noterna under dagen/kvällen. Jag är ganska nöjd med vår lösning mellan Båstad och Halmstad. Jag hoppas ni blir det. Vi åker så mycket som möjligt på Kustvägen och det säger en del. Det blir fint.

Hmmm ... funderar på att åka själv.

Daniel

Användarvisningsbild
Uli Kappes
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-02-17 23:25

Inläggav Uli Kappes » 15-05-20 09:15

För att komma upp till 600 km föreslår jag att man cyklar några ärevarv i sista rondellen eller att man cyklar nedför Balltorpsbacken och i rondellen vid Astra Zeneca vänder för att ta backen upp till Balltorp och därefter vänder tillbaka igen nedför backen. :) :) :)
Rettenbachferner 2.803, Passo dello Stelvio 2.758, Col du Galibier 2.645, Timmelsjoch 2.509, Umbrailpass 2.505, Grossglockner 2.504, Passo della Novena 2.478, Col du Gd St Bernard 2.473, Furkapass 2.436, Col de Granon 2.413, Flüelapass 2.383.

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-05-20 09:29

Vi kommer att ha en hemlig kontroll med stämpling när du kört tillbaka uppför Balltorpsbacken!

Användarvisningsbild
Richard Fairall
Registrerades: 11-03-23 09:17
Kontakt:

Inläggav Richard Fairall » 15-05-20 12:34

Vill du\ni ta ärevarv föreslår jag Gundabacken, 400m lång 11,3% snitt lutning :)

https://www.strava.com/segments/4974781
The harder you work, the harder it is to surrender

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-21 16:59

Christian påpekade att Ginstleden och Cykelspåret får ett nytt namn: Kattegattleden.

Banan följer den på långa sträckor mellan Båstad och Halmstad (hela vägen) och banan och leden sammanfaller igen norr om Halmstad. Banan avviker från leden ibland, men skyltarna kan användas för att komma till och genom Varberg så nära kusten som möjligt. Här är lite information om den:

http://www.halland.se/sv/kattegattleden

Daniel

Edit: När jag ritade upp banan i BaseCamp, blev den exakt 600 km, så vi kan ta det lugnt i sista rondellen.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-22 07:20

Jag tar starten imorgon och det lutar åt att jag kör själv. Jag har inte cyklat en meter sedan förra 60-milaren, så jag tar det som en träningspass. Jag är också nyfiken på den nya vägen mellan Båstad och Halmstad.

Jag har bytt ut bakhjulet. Det har gett mig många problem. Det vill bara inte sitta rakt. Jag märkte att lagren i Hope-navet var lösa igen och misstänker navet. Jag har horisontella "drop-outs" i bakgaffeln och axeln, som inte är ett enda stycke på Hope-nav, glider ur läge efter varje backe som kräver lättaste växel. Nu har jag bytt till pålitligt Shimano 105 och en quick-release, av stål, från 80-talet. De röda hjulen är snygga, men de får stanna hemma.

Jag ska träna att äta rätt också.

Ska testa lite annorlunda kläder (är trött på att se ut som en mamil nu när jag inte längre är medelålders), mindre väska än förra 60-milaren, men mer medhavd mat.

Vi har fått ett 2-dagarsfönster med ganska fint väder.

Christian har redan berättat om de fina vägarna. Den här är en vacker runda, helt klart.

Jag har inga kort hemma och ska hämta några idag. Jag är tacksam om så många som möjligt anmäler sig på förmiddagen om ni tänker åka. Den är inte bindande, men jag har hellre ett par kort över, än ett par kort för få.

Betala gärna till Åkes Swishkonto även om det är jag som sköter starten.

Ses imorgon!

Daniel

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-05-22 19:55

Ni är ju alla mer eller mindre rutinerade randonneurer, som skall köra långt i helgen. Men om ni inte har kört något på morgnarna i veckan som gått, så vill jag nämna att det har varit rejält kallt. 3-5°C och en riktigt kall vind, trots att den ibland har kommit från söder. Jag har i stort sett haft vinterkläder på mig.
Men det skall ju bli varmare under dagarna och även solsken och nerförsbackar, så det blir förhoppningsvis ett njutbart äventyr!

Lycka till!

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-05 22:41

Inläggav Aina Illiano » 15-05-22 20:32

lägenheten ser ut som en cykelbutik. Cykelprylar i alla hörnen och så får det nog se ut om man förbereder sig för något så stort som en 60 mila. Just nu snurrar ordet VARFÖR i huvudet men det är väl bara att anta att om vi klarar det så har vi svaret.

Kyla som Christian beskriver låter inte kulmen bättre att veta så nu blev det stora väskan med extrakläder

Ses imorgonbitti men tro inte att jag kommer vara talbar :shock:

ciao Aina
Pain is temporary, pride is forever - NYC marathon 2010

Kristian Lindgren
Registrerades: 04-01-23 23:58
Kontakt:

Inläggav Kristian Lindgren » 15-05-25 10:53

Soligt men inte varmt. Perfekt start på en sextimilare. Sidvind upp till Ljungskile, sedan en del medvind över till Dannike. Vi stötte på Uli på ett par kontroller; åt middag tillsammans i Svenljunga. Han skulle sova i Laholm, och vi insåg att vår plan att sova ute inte längre var så attraktiv. Så vi bokade hotellrum i Båstad. Och tur var det. Under natten sjönk temperaturen till ca 5C, och vi kände oss trötta. 2.40 kom vi fram och njöt av en varm dusch innan sängen. Gedigen hotellfrukost 7.15, och sedan iväg vid 8. Seg sid- och motvind drog ner tempot, och Kristian hade ryggfileer som protesterade. Så Eva fick dra. I Falkenberg hittade vi inget fik men till slut fann vi nya centralgrillen som serverade bl a hemgjort potatismos. Rekommenderas! I Varberg vände vinden mot syd och vi kunde spurta hem. Noterna fungerade ypperligt! Väldigt fina sträckningar på cykelleder! Tack för det!

Kristian och Eva

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-25 17:00

I lördags hade vi 9 som startade och 9 som kom i mål.

400: Kristian Hallberg, Daniel Levin och Henrik Stefansson. Tro mig, det var uppiggande att se deras glada hälsning och heja-på rop när vi träffade dem i Hillared. De var på väg norrut och vi var på väg söderut. Kul att se ett sammansvetsat gäng innan skogen slukade upp oss i sin kyla några timmar senare.

600: Eva och Kristian Lindgren, Uli Kappes, Aina Illiano, Gary Nee och jag. Vi sista fyra höll ihop i stort sett hela andra dagen. Jag låter Aina berätta om våra strapatser. Aina och Gary blev nu Super Randonneurer för första gången. Det är en prestation. Jag hoppas de har fått lite distans till kampen och kan njuta av det. Alla blev super randonneurer på det här. Grattis alla!

Jag hade väldigt tur i oturen och fick en kännbar läxa till varför ACP kräver reservlampa. Min reservlampa åkte ut ur väskan i sista stunden.

När jag kom nedför backen in till Trollhättan hur jag hur något slog i raskt takt på framskärmen. Lampfästet hade vibrerat så mycket att det höll på gå av. Shellmacken hade inget, inte ens en skiftnyckel att låna ut, men Trollhättans startplats, OKQ8 hade gott om verktyg. Jag kunde binda fast lampan så att fästet höll fram till Vårgårda där jag skruvade loss den och satte den på Surlys gaffel. Surly har många fästen som man inte brukar använda, men vilken tur att de fanns. Det kunde ha slutat tråkigt.

Gaffelmonterad lampa

Dina föraningar om temperaturen slog rätt, Christian. Ainas termometer visade -2 när vi var på väg mellan Svenljunga och Hyltebruk. Även med vinterkläder var det obehagligt kallt i den vinden som blåste.

Det är roligt att höra att noterna fungerade och den banan vi valde, som ger prioritet till små lugna vägar, uppskattas. Jag tyckte själv att vägen mellan Båstad och Halmstad var helt rätt. Den skulle fungera även för cyklister som kör non-stop eftersom den passerar så nära Eurostop att man kan lätt sticka av, stämpla och sedan fortsätta igen.

Så trötta som vi var igår var det tacksam med så lite trafik som möjligt.

Edit:

I Vårgårda, medan jag höll på fixa med lampan, kom jag på att det faktiskt var min bröllopsdag. 38 år.

Jag skickade en SMS.

Daniel

Användarvisningsbild
Aina Illiano
HCK-medlem
Registrerades: 09-04-05 22:41

Inläggav Aina Illiano » 15-06-03 23:49

Sent om side kommer en rapport från superrandonneurskan (finns säker bara i maskulin form).

Målet var att cykla 40 mil första dagen, sova i Laholm för att sedan cykla till Båstad och stämpla. För första gången startade vi ihop med alla andra. Tidigare har vi inte varit klara i tid. Tempot var helt ok men jag behöver värmas upp innan jag kan dra på och när vi kom till Gbg centrum och jag stannade för rött ljus hann gänget försvinna iväg. Gary och jag cyklade ensamma och kände oss både starka och vid gott mod. Vi träffade på Daniel i Ljungskile men han låg före oss och hade fikat klarat. Nästa gång vi träffade på honom cyklade vi ihop.
Det var fin cykling visserligen lite vind men jag var så glad att det inte regnade.
Vi låg bra till i tiden. Åt vid varje stämpling så att vi skulle ha energi till nattens cykling. På höjderna innan Ätran blev det kallt och vi var inte klädda för så låga temperaturer. Vi började frysa och sedan var det stört omöjligt att återfå värmen. Med kylan kom trötthet och motivationen att cykla vidare var mycket låg.

I Ätran förstod vi att våra planer måste ändras så nu blev nästa mål Hyltebruk. Väl framme där var det bara att konstatera att allt i byhålan var stängt men medan Daniel letade efter någon som kunde intyga att vi varit på plats i tid gjorde Gary ett försök att öppna upp ett stängt hotell. Tro det eller ej men han lyckades så vi fick komma in och sova några timmar. Nu fick vi tänka till för vi var tvungna att hinna till Båstad och dit var det 8 mil. Efter 2,5 tim sömn gav vi oss iväg kl 05.15 (Daniel lämnade redan 04.30). Vi hade några smörgåsar med oss som vi försökte äta i farten.

Helt energilösa cyklade vi i kant/motvind in mot Båstad och då hade vi bestämt att vi tar oss till Halmstad och bryter där. Strax innan Båstad dyker Uli upp och ser bara så fräsch ut efter 8 tim sömn.
Vi fikade och plötsligt hittade vi även Daniel.

Från och med Båstad höll vi alla 4 ihop till Gbg. Jag flyttade fram min strategi att ta tåget hem så länge att plötsligt var vi i Mölndal.
Cyklingen från Båstad var inte lätt då kroppen var trött men oerhört mycket lättare än natten i Ätran.

Det jag vet nu är att kylan tar hårt på mig vilket är konstigt då jag utan problem åker skidor i -25.
Det är oerhört mycket lättare att cykla 4 än 2
Trivsamt prat och pepping håller humöret uppe
Kattegattleden är en succé
Grekiska maten i Varberg är jätte god och att cykla med Moussaka i magen gick bra

Slutligen har Gary och jag anmält oss (med lite hjälp från Åke) till PBP men vi får se om vi verkligen startar.

Stort tack till alla ni som jobbar så hårt för att göra noter, kartor mm mm
Superstort tack till Uli, Daniel och Gary som peppade mig i mål

By the way så har jag fortfarande några skavanker kvar men som sakta läker.

Superrandonneurskan Aina
Pain is temporary, pride is forever
Pain is temporary, pride is forever - NYC marathon 2010

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 15-06-04 14:08

Det var härligt att se dig stolt som en tupp efter genomförd Superrandonneur-serie! Tänk vad stolt du skulle vara om du klarade PBP! Den chansen försitter du om du inte startar och gör ett allvarligt försök. Och det är i år det gäller.
Sätt dig med kartan och lek dig i tanken längs banan. Hur långt det är till kontrollerna, vilken tid på dygnet, när det kan vara bra att planera sovstopp etc. Bär med dig dessa tankar varje dag, så är du snart i Paris på startlinjen.

Och det hade varit väldigt intressant att läsa en så´n här berättelse om din upplevelse i Normandie och Bretagne!

Kristian Lindgren
Registrerades: 04-01-23 23:58
Kontakt:

Inläggav Kristian Lindgren » 15-06-04 23:05

Grattis till en storartad insats, Aina! Starkt jobbat! Speciellt att komma igång efter natten och att skjuta fram det tänkta avbrottet...

Kristian

Återgå till "Brevetlopp"