BRM 400/600 km Söder 2015-06-06

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

BRM 400/600 km Söder 2015-06-06

Inläggav Åke Haraldsson » 15-02-19 22:20

Tid Lördagen 2015-06-06
Plats STATOIL, Fässberg
Start 07.00 alt. kl. 19.00 (lördag)
Betalning av startavgift senast 06.45 för båda starttiderna, kontant eller Swish
Swish 0709-857511
Maxtid BRM 400 27 timmar
Maxtid BRM 600 40 timmar
Banor Se nedan
Twitter #brmgbg
Instagram #HisingensCK #brmgbg

BRM 400 SS

Kontrolltider för 400 SS

400 SS noter

Karta: 400 SS på Openrunner

Vädret 400 SS 6/6

Turistkarta Falkenberg

Cykelkarta Halmstad

BRM 600 S

Kartan på OpenRunner
Kontrolltider 600S
Noter 600 S
Vädret 600 km (Thanks, Adam)

Anmälningsinformation

Ni kan anmäla er här: Anmälan till brevetlopp 2015

Ni kan se alla föranmälningar här: Föranmälda till brevetlopp 2015

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Re: BRM 400/600 km Söder 2015-06-06

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-25 21:13

Just den här dagen invigs Kattegattleden officiellt och vi använder den ganska mycket på hemvägen från Båstad. Det kanske blir lite fest längs vägen? Mycket nöje!

Adam
HCK-medlem
Registrerades: 15-04-16 16:33

Inläggav Adam » 15-05-31 11:11

The Englishman might come over for this one, but only if it's sunny and warm.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-05-31 14:45

Hmm ... what's sunny and warm for an Englishman? :-)

Actually, it looks pretty good. The wind is predicted to pick up, but by that time, it will be coming from the right direction. I think I'll do a version of the notes in English just to be safe.

Daniel

Användarvisningsbild
Uli Kappes
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-02-17 23:25

Inläggav Uli Kappes » 15-06-01 11:37

För er som söker boende i Laholm (vandrarhemmet är fullbokat) kan jag rekommendera Perslunds B&B i Lilla Tjärby strax norr om Laholm. Sträckan går nästan förbi huset. Hälsa från mig.

http://www.perslunds.se.

Lycka till på lördag,

Uli
Rettenbachferner 2.803, Passo dello Stelvio 2.758, Col du Galibier 2.645, Timmelsjoch 2.509, Umbrailpass 2.505, Grossglockner 2.504, Passo della Novena 2.478, Col du Gd St Bernard 2.473, Furkapass 2.436, Col de Granon 2.413, Flüelapass 2.383.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-06-01 15:04

Ok ... now THAT was impressive.

I wish the wind would go away, but local services are predicting slightly warmer, not much, but in the right direction.

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-06-04 09:05

Åke och Martin snurrar runt i Middelfart (24-timmarslopp, RAAM-kval) och Christian är nyfiken på en sträcka vi inte har kört förut mellan Jönköping och Borås/Fristad, så det blir jag som sköter "kansliet" nu på lördag.

Jag vill bara uppmärksamma att man kan välja starttid: kl. 7.00 eller kl. 19.00. Om ni väljer kl. 19, är det obligatoriskt att höra av er, så att ni får kort. Inga efteranmälningar på plats, alltså. Det gäller bara starttid kl. 19.

Om ni redan har anmält er till kl. 7.00, gör bara en ny anmälan till kl. 19.00. Jag kan lista ut vad som menas med dubbelbokningen.

Det ser hyfsat ut. Adam har tipsat oss om Weatherbagel och ni kan klicka på länkarna i första inlägget för att se prognosen för start kl. 7.00

400 loppet kommer att få motvind på första delen, men sedan med vind i andra hälften. 600 loppet kommer att få medvind, motvind och sedan medvind igen.

Adam, we've opened up for a starting time 19:00 as well. You can choose between 07:00 or 19:00, both times on Saturday. If you choose 19:00, I need to know. A note in the forum will do, or you can use the registration link in the first message above.

Looks ok. A bit windy, but you can see that on the link you tipped us about.

It's a nice ride. You've seen parts from the 400. This time you will be coming from the other direction. The "tip" of the route, Båstad, is diametrically opposed to what you saw in Charlottenberg. No cruisers in Båstad. Charlottenberg was a little "special".

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-06-06 08:33

Sju stycken kom iväg nu på morgonen. Jag hoppas alla får en fin tur.

Daniel

Anna-Lena Kilborn Arvérus
HCK-medlem
Registrerades: 14-08-05 19:56

Inläggav Anna-Lena Kilborn Arvérus » 15-06-09 09:47

Det blev en fin 40-runda i lördags, trots lite regn i början. Var nog första gången i år, efter den kalla våren, som jag fick sommarkänslor när jag cyklade utmed stränderna Varberg – Halmstad och kände doften av hav och tång.

Strax efter Falkenberg träffade jag på Jonas och Uffe. Jonas fick tyvärr ett ekerbrott och tog tåget hem från Halmstad. Vi lyckades inte hitta någon ny eker i Halmstad, trots invigningen av Kattegattleden och mycket cykelfolk i stan. Hade hoppats på någon Sportson-service. Tråkigt! Uffe och jag cyklade tillsammans resten. När vi kom fram till Svenljunga var klockan nästan 00.30. Pizzerian var öppen men bara för dryck, ej mat, men de startade ugnen och bakade pizza åt oss. Det var vi väldigt tacksamma för.

Någonstans i en stor skog i en lång skön nedförsbacke där vi fått upp lite fart, stod plötsligt en älg mitt i vägen och glodde på oss. Vi tjoade och viftade för att skrämma bort den, för man stannar inte i en lång skön backe när man fått upp farten. Den fattade vinken.

Ett par timmar hade jag stora problem att hålla mig vaken. Fastän jag slog mig själv i ansiktet och stod upp och cyklade, somnade jag nästan på cykeln och vinglade till ett par gånger. Läskigt! Men efter en kaffe+bulle och efter att ha fått sluta ögonen ett par minuter på Statoil i Bollebygd piggnade jag till och kunde slutföra i hyfsat skick i MOTVINDEN. Konstigt tycker jag att vinden vänder och blir till motvind där man själv just befinner sig.

Det tog ett dygn att ta sig runt. När jag kom hem 8.30 kom familjen upp till frukosten (som jag slapp laga). Åt stekt fläsk, potatis och ägg, liggandes i soffan. Skönt!

Resten av familjen har nog fått lite inspiration av mitt cyklande. Min man + 2 barn (14 och 9 år) körde Nationaldagsloppet familjerundan 2,5 mil i lördags. Har aldrig hänt förr. Kul!

/ Anna-Lena

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 15-06-09 19:00

En så´n utveckling, Anna-Lena! Var det sex veckor sedan du dök upp första gången på ett Brevet 200 km och du aldrig hade kört längre än 16 mil? Därefter har du klarat av Brevet 300 km, Västkusten Runt och nu Brevet 400 km! Du imponerar verkligen!

Joel93
HCK-medlem
Registrerades: 15-03-15 10:37

Inläggav Joel93 » 15-06-09 22:35

Mycket trevlig runda! Här kommer en liten rapport

Det var sju som startade ifrån statiol i en klunga med lite regn, som senare försvann. Innan Varberg lyckades jag få punka och klungan splittrades upp. Jag och min vän Jonatan bytte slang och åkte vidare in till Varberg, stämplade korten och skulle inhandla extra slang och nya cleats på fåglum butiken men det var stängt. Samtidigt insåg jag att det var punka igen vilket var otroligt tråkigt och jobbigt, funderade på att ta tåget om det inte gick att lösa.

Vi åt lunch på donken medans vi väntade tills team sportia öppnade. De hade inga nya däck så vi köpte en lite för stor slang och satte laglapp på hålet i däcket och tog bort en liten metallbit. Lagningen av hålet i däcket med punkakit höll väldigt bra hela vägen till Göteborg. Det var molnigt men inte kallt, lagom och vi körde vidare med karta och noter mot Halmstad.

Stressade som vi alltid brukar vara körde vi vidare mot Simlångsdalen i god fart. I det höga tempot tryckte jag i mig massor gels jag hade med mig som gjorde susen förutom illamåendet. Innan Hyltebruk när solen kom fram vågade vi kolla på klockan som var 17, och insåg att vi inte var tvungna att stressa lika mycket som innan.
Framme i Hyltebruk fyllde vi på i hemköp och jag kände mig väldigt dement. Sådär att man tror att man vet allt och är smart men i praktiken inte alls är det. Fjärde gången man vänder om för att ta 3 bananer istället för fyra inser man det. Eller när jag tog med godisskopan till kassan. Innan hade jag mer en dimmig känsla med tunnelseende när man öst på.

Otroligt bra och fina vägar och solen sken och vi körde till Svennljunga då mörkret kom. Vi försökte fixa stämpelkvitto på en mack men fattade inte hur vi skulle göra och gick till det lokala partystället. Fick en stark känsla av att det var en håla, samtidigt som jag tror min hemort är mycket värre på den punkten.

Mörkt var det när vi körde på banvallen och såg älg, grävling, ekorre, rådjur på vägen. Samt massor vägbommar som vi försökte inte krocka med då vi hade dåligt lyse. Resten av vägen till Borås drömde vi om att komma fram till max och avnjuta en burgare. Vi kom fram i mörkret till mcdonalds som var stängt och vi åkte in till ett annat i centrum i sällskap av 50 fulla ungdomar. Man kan tycka att fulla människor är konstiga, men vi var nog de mest udda fåglarna med våra cyklar vid vårat bord och lycra.

Slutet mot Borås gick långsamt då vi var extremt trötta i hjärnan men benen fungerade fortfarande. Stämpling i Bollebygd och vidare till mål. Tur att det inte var lika backigt som vid 30 milarn, då hade det varit mycket jobbigare. Det är jobbigt att cykla men det är på något sätt inom komfort zonen då kroppen vet vad som förväntas, inte för mycket ångest utan väldigt behaglig tur. Trötta men lyckliga vi in nästan ett dygn senare, häftigt att ha hållt på så länge. 40 mil avklarat, 60 mil härnast super randonneur nu kör vi!

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-06-10 06:30

Det känns som en viss tröst att det inte bara var jag som tyckte rundan var kämpig.

Grattis Anna-Lena. Jag visste du skulle klara det, och jag är glad att du fick sällskap av Ulf. Nu är du bara ett lopp ifrån en Super Randonneur. När jag började förklarade en av de erfarna, Uli, att 600 kan låta mycket, men 400 är kämpigare. På en 600 vet man att man kan stanna och sova. En 400 gör man utan paus.

Grattis till Joel och Jonatan också. Starkt att inte ge upp trots materialproblem. Jag har oftast lagningssats med mig. Det händer inte ofta att jag behöver laga en slang, men när jag får punktering sätter jag en lapp på insidan av däcket för att hålla bort skräp som kan etsa sig in genom hålet och ge nya punkteringar. Det hjälper inte alltid. Enkla lappar, självhäftande lappar, är rätt tunna och kan släppa igenom ändå. Jag fick stora problem med ett däck i slutet av förra säsongen. Bytte slang efter slang. Hittade inget skräp i däcket men eländet tog inte slut. Bettina hade med sig lappar från Park Tools som var avsedda för att laga just däck:

Tyre patches

När vi satte på en sådan på insidan, fick jag inga fler punkteringar. Nu cyklar jag inte utan sådana i väskan.

Jag ville känna av en kvällsstart. Jag ville cykla hela natten och sedan hela nästa dag. Ville, och ville ... men jag har förstått att jag måste göra det på PBP om jag kör 90-timmarsstart. Dessutom skulle jag hjälpa min dotter att flytta under dagen.

Under loppet av färden fick jag stora dubier om att jag ville köra PBP överhuvudtaget. Visst, jag har lagt ut för hotell och för resan, men jag kan begränsa skadan om jag dra mig ur redan nu, innan det blir flera utlägg. Att cykla ett dygn i en kraftig vind som man börjar uppfatta som en personlig, aggressiv motståndare är påfrestande för psyket.

När jag bestämde mig för att åka, blåste det inte mycket. Väl vid start stod flaggorna rätt ut och de kom aldrig ned under dygnet. Som Anna-Lena skrev, vände vinden alltid (nästan) till att vara en optimal djävul. Jag skriver "nästan". Mellan Östra Frölunda och Axelfors fick jag medvind ... i ca 10 av 400 km. 390 km var i kastvind och motvind. Den sista biten, från Dannike ända in till målet, var i direkt motvind. På backen från Gånghester till Borås, som brukar vara en vilosträcka med god fart utför, fick jag gå ned till minsta klingan fram för att ta mig ned. En gång kom en kastvind som var så stark att jag blev nästan stillastående. Då var jag nära till tårar.

Jag noterade något nytt. Svenska är inte mitt modersmål. Jag kan svenska och är rätt glad i språket, men det är inte mitt modersmål. Man brukar fråga folk som mig "På vilket språk drömmar ni?"

Men jag kan ytterst få svårdomar på svenska och använder de få uttrycken jag kan mycket sparsamt. Det låter aldrig rätt när någon som inte behärskar språket svär.

Jag svor. Och jag svor och spydde spott och spe över cykel, PBP och vinden.

Men jag kan inte många svordomar, så det blev ett begränsat antal tillfällen, men kärnfullt.

Jag hade inte tagit på mig vindskydd ned till Varberg och fick en våldsam frossa i Varberg på McDonald's. Jag bytte snabbt bort syntet som låg mot kroppen till ylle och fick inga fler problem med temperaturen. Syntet värmer inte när det är fuktigt.

Kämpade hela vägen till Halmstad med kraftig sidvind från havet. Jag hoppades på en lättare resa mellan Halmstad och Simlångsdalen, men vinden vände sig, eller var nyckfull. Hjälpsam var den inte iallafall.

Fyllefest i Halmstad med snälla poliser hjälpte mig förbi vägarbete i centrum till Eurostop. Lite livligt där också. Statoilmedarbetaren lät mig ta in cykeln så att jag kunde dricka kaffe och äta korv i lugn och ro. Klockan var halvfyra på morgonen.

Klockan var 7 när jag kom till ett stendött Hyltebruk. Inte ens en bilist jag kunde hejda och be om en utskrift. Men sedan såg jag en äldre, en gammal, kvinna (80-år), vid macken där vid korsningen som försökte få luft i sin cykeldäck med en bilpump. Jag erbjöd mig hjälpa. Hon övertalade hunden om att jag inte var farlig. Jag pumpade upp hennes däck med min pump och hon skrev på mitt kort. Hon kom till Hyltebruk från Danmark på 50-talet. Jag hade nästan slut på vatten och längtade efter kaffe, men räknade inte med att jag hade tid att följa med henne hem till sig några km bort. Det var ett mycket upplyftande möte som gjorde mig glad en god stund. Jag undrar om inte jag har träffat henne förut. Handstilen är svårläst, men telefonnummer går att läsa.

Jag hittade vatten på baksidan av byggnaden i T-korsningen i Fegen, huset mittemot, nära sjön. Kan vara bra att veta. Jag kommer att stoppa ned en nyckel till vattenutkast. Jag har en lätt, plast sådan.

Salladsbar på ICA i Svenljunga. Gott. Man köper det hektovis. Jag tog en stor laddning och stoppade det jag inte kunde äta i väskan. Jag fick inga problem med mat. Jag hade med mig 7 Fortimel och kom hem med 2. Jag gjorde som Uli och drack en varje gång jag stannade och för att bättre på en korv med mos på Statoil och en chokladmuffins på McDonalds (tål inte maten på Mac). Köpte två chokladkakor som gick åt mellan Statoil/Borås och Statoil/Fässberg.

Jag såg ett par rävar på mycket nära håll. Inga älgar, tack. Höll på nicka till i en utförsbacke in till Dannike. Då sken solen så jag la mig på gräset intill kyrkan. Jag satte larmet för 20 minuter och vaknade till ljudet av klockan och en orolig bilist "Är allt ok?". Människor är omtänksamma. Nästa gång jag är på hotell tänker jag sno skylten "Do not disturb" för att kunna hänga den på styret.

Det tog ett dygn och 18 minuter. Det kan hända att jag reviderar mitt fasta beslut att sluta med långdistanslopp. Men det får allt bli klarblå himmel, vindstilla och 20 grader.

HCK-medlem

Inläggav Anna-Lena Kilborn Arvérus » 15-06-10 20:55

Christian:
Tack för snälla ord. Jo det stämmer, den 1 maj hade jag aldrig cyklat längre än 16 mil. Det har varit jobbigt, men roligt också. Många nya upplevelser. Jag har också fått mycket hjälp av snälla HCK-are, som gjort allt lättare. Du lotsade mig runt mitt första Brevet-lopp, drog hela vägen så jag kunde ligga bakom i lä och slapp läsa noter och kartor. Du såg också till att jag kom ihåg att stämpla kortet överallt. Vem vet hur det gått annars?

På Västkusten runt var jag sist i fältet. De som körde servicebilen (vet inte vad de hette?) åkte med mig hela vägen från Trollhättan och hem, peppade och såg till att jag fick energi att ta mig fram i motvinden. När jag kom ut från industriområdet vid Frihamnen var det 7 min tills målet stängde. De körde jämsides och ropade och hejade hela vägen över bron där kastvindarna var som värst. När jag kom i mål 2 min innan det stängde stod några tappra jublande själar (Christian, Jonas, Aina ....) där och tog emot mig. Det var en härlig känsla, även om jag var rätt trött och lätt illamående.

Denna sista rundan, när jag körde med Uffe, var jobbig emellanåt. Men vi pratade bort mycket av tiden och hade roligt på vägen. Jag fick lyssna på många underbara historier om Uffes cykeläventyr. Ibland skrattade jag så jag höll på att köra av vägen. Jag hade varit inställd på att köra själv, men det var nog tur att jag stötte på Uffe och Jonas och hängde på dem. Att ha sällskap av någon positiv människa när det blir tungt och att man hjälper varandra att hålla humöret uppe gjorde allt mycket lättare

Så det har varit mycket smärtor, men också väldigt kul. Och det är väl det roliga man kommer ihåg, annars gör man inte om det igen? Ungefär som att föda barn.

Daniel:
Tack! Det känns otroligt skönt att ha klarat detta, visste inte själv om jag skulle orka runt. Jag har egentligen inget att relatera till, eftersom jag aldrig hållit på med långdistans förut. Har börjat cykla lite längre rundor de senaste tre åren, men 10-15 mil har jag räknat som långt.

Tack för tips om lagningslappar och nyckel till vattenutkast! Det ska jag tänka på att ta med mig.

Jo jag håller med dig om att det skulle vara skönt att cykla en långrunda i 20 grader, sol och vindstilla. Det längtar man efter nu. Men du ger väl inte upp tanken på PBP? Då kommer du nog att ångra dig sen. Vänta ett par dagar, så har du nog glömt det jobbiga. Det kanske blir vindstilla just de dagarna i områdena runt Paris/Brest. Då blir det en skön(are) tur.

/ Anna-Lena

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-06-12 05:42

Hej Anna-Lena,

Ge upp tanken är kanske inte rätt beskrivning. Jag har ett litet problem med PBP som kan vara min största motståndare: det har aldrig varit "min" tanke, utan jag gör det mer eller mindre för att alla säger att man ska göra det. Ungefär som Vättern. Det är något man ska göra.

Nu ska det sägas att jag aldrig har gjort Vättern. Jag anmälde mig förra året men dök aldrig upp. Jag tyckte allt omkring med transport, övernattningar osv var dels besvärligt, men dels började pengar rinna iväg. Jag tyckte helt enkelt det var värt besväret.

PBP är lite annorlunda. Dels kostar det inte mycket mer. Det tillkommer hotellnätter som man inte behöver på VR, men det är överkomligt. Dels handlar det om Frankrike, ett land jag kan tänka mig att åka till även utan allt ståhej runt om. Det är inte ofta man lockas att åka till Motala för skojs skull.

Ulf och jag pratade om detta förra året på Örebros 100-milare. Vi har nästan samma uppfattning. Han bestämde sig för att inte göra PBP. Jag pratade med honom vid starten i lördags.

Sedan finns några saker som talar för det. Min syster är i Paris vid den tiden och tänker heja på vid starten, ute vid en kontroll och vid mål. Min dotter åker till Paris för att se mig komma i mål (eller för att träffa min syster, förmodligen och hon passar på att smickra mig lite). Min fru menar att hon kan hitta på något annat i Paris även om jag inte är där. Stämmer nog. Men min dotter (nåväl alla barn) har ärvt min envishet, så jag får väl hålla stilen.

Jag anmäler mig nog idag. Men det blir inte med hjärtat, utan med "hjärnan". Det är det som kan vara ett problem. Det är kanske inte rätt motivation, att man följer med alla andra, som behövs när man ska gräva djupt för att ta fram reservkrafter. Å andra sidan blir det inte heller en stor besvikelse om man inte klarar det.

Får se om jag kan gå ned några kilo nu ... då blir det lättare.

Daniel

HCK-medlem

Inläggav Anna-Lena Kilborn Arvérus » 15-06-17 16:58

Hej Daniel,

Tråkigt att det inte är din tanke med PBP, men jag förstår hur du menar. Fast egentligen spelar det kanske ingen roll om det är med hjärnan eller hjärtat du bestämmer när du anmäler dig, det kan ju ändra sig på vägen. Motivationen kanske kommer senare när det väl är spikat. Så har det varit för mig ibland.

Men om du står vid starten och inte känner för det helhjärtat blir det nog kämpigt. Då får du väl se hela kalaset som en semesterresa med familjen. Frankrike kan vara trevligt att vara i på sommaren, äta grodlår och vitlökssniglar och dricka goda viner. Känner mig faktiskt en aning avundsjuk. (har inte prövat grodlår...)

/ Anna-Lena

Återgå till "Brevetlopp"