BRM 600/1000 km Torsdagen 2014-07-31

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

BRM 600/1000 km Torsdagen 2014-07-31

Inläggav Åke Haraldsson » 14-02-02 21:13

Brevet 600/1000 km

Tid:........Torsdagen 2014-07-31
Plats:.....Klubblokalen, Arvid Lindmansgatan 25
Start:.....07.00
Maxtid:...40/75 tim
Bana:......

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Re: BRM 600/1000 km Torsdagen 2014-07-31

Inläggav Daniel Ridings » 14-06-17 19:17

Nu är anmälan klar. Ni hittar den här:

Stängt

We are now open for registrations, use the link above.

Anmälda / Registered

The final route with a cue-sheet, GPX files, TCX files and controls will follow in due course.

Kortfattat: 1200 SEK, två övernattningar inklusive sängkläder, handduk, två frukostar, två kvällsmåltider och bagdrop. Det finns möjlighet att åka utan övernattning. Då är priset det vanliga 150/100 Kr, med och utan medalj.

Summary: 1200 SEK, two overnights including bedding, towel, two breakfasts, two evening meals and a bagdrop. There is an option to opt out of the "support" package (overnighting and meals). The price is the standard price for Sweden, 150/100 SEK, with or without a medal.

När du betalar, skriv första två bokstäver i ditt för- och efternamn och distansen i meddelandefältet. I mitt fall: DaRi 1000

When you pay, please write the first two letters of your first and last names and the distance in the message field. In my case it would be: DaRi 1000

Betala 1200 SEK till kontohavare Åke Haraldsson Nordea 3127 10 11 549
Please pay 1200 SEK to the account holder Åke Haraldsson, Nordea Bank account nr 3127 10 11 549. IBAN/BIC details:

IBAN: SE0430000000031271011549
BIC: NDEASESS

Daniel

Edit: Added bank details here as well.
Senast redigerad av Daniel Ridings 14-08-12 12:12, redigerad totalt 2 gånger.
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Oscar Hellström
Registrerades: 13-07-02 08:01

Inläggav Oscar Hellström » 14-06-20 12:46

När är sista anmälan med resp. utan övernattning?

Vill gärna känna på formen på Milslukarens 60-milare 28 Juni innan beslut fattas.

Oscar

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-06-20 16:54

Oscar,

Sista dagen? Det kom aldrig upp när jag pratade med Åke. Det är beroende dels av antal sängplatser (29 garanterat) och dels av när vi ska betala fakturan till vandrarhemmet, men det är inte förrän mitten av juli. Så då har tid att känna av formen.

Vi ses (vid starten :-) ) den 28:e

Daniel

Edit: utan övernattning ... då är väl sista dagen för att anmäla sig någon dag före den 31:a. Det enda som behövs i det fallet är att vi plockar fram ett brevetkort.
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-06-22 08:37

If any of our non-Swedish participants are reading this, don't be discouraged. These pictures serve more to illustrate why we probably will not be taking these roads. They are not a description of the final route, but a description of the preliminary route that turned out to have gravel, not "paved road", as it was described in Open Street Map.

This is where the gravel road that Bror warned us about starts. It's about 10 km long.

Turning east off the asphalt road from Bullarebygden/Klageröd

The gravel looks like this:

Start of the road

It is mostly fresh gravel, at times so deep that there are no wheel tracks to ride in. In fact, "at times" is the wrong way to put it. About 80% of the time would be more correct.

The other 20% look like this:

The best part of the road.

I could live with the road if the 20% were the rule, not the exception. But anyone with delicate sidewalls on their tires and low pressure, will get a flat, possibly a ruined tire. It's not sharp gravel, like Denmark, but Murphy's law reigns.

There's an alternative way to Hedakas, two actually. One is to continue straight east from Bullarebygden and take a road into Hedakas from the north. They other is to continue down to Hällevadsholm and come into Hedakas from the south.

Daniel
---

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-07-03 20:08

I got the control points from Åke and have made a preliminary spreadsheet with opening and closing times.

Controls for BRM 1000 Göteborg

Controls with several more milestones

Daniel
Senast redigerad av Daniel Ridings 14-07-25 08:36, redigerad totalt 4 gånger.
---

Carl Lundin
HCK-medlem
Registrerades: 13-04-08 11:40

Inläggav Carl Lundin » 14-07-17 19:41

Då vi redan kört en RM1200 (för en månad sedan, Mile Failte 1200) kommer vi inte att vara med på 100-milaren.
Lycka till ni andra och ha en god tur!
Carl och Solmaz

Bild

Bror Nilsson
HCK-medlem
Registrerades: 05-05-24 23:43

Inläggav Bror Nilsson » 14-07-19 21:37

Hej.
Vad är det för 600km brevet som går 31/7?
hittar ingen info om det.
/ Bror

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-07-20 08:35

Hej Bror,

Det är samma bana som gick igår, den norra upp till Charlottenberg och tillbaka. Du kan hitta stämpeltiderna och kartor i det här inlägget:

viewtopic.php?f=192&t=12049#p114052

Säg till om du tänker köra det, så ser vi till att du har ett brevetkort vid starten. Men har du tid, är det säkert lika enkelt med 1000km. Övernattningar är ordnade och dagsetapperna är ungefär det samma plus du får lite sällskap. Jag har inte sett tecken på att någon annan ska köra 600.

Daniel
---

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Route BRM 600/1000 km Torsdagen 2014-07-31

Inläggav Daniel Ridings » 14-07-21 14:34

Här kommer lite information om rutten. Jag börjar med dag 1. Det finns mindre justeringar (kanske) till dag 2 och dag 3.

Here comes a little info about the route. I'll start with day 1. It's possible that we might make slight adjustments to days 2 and 3.

Hela första dagen / the whole first day
Hela andra dagen / the whole second day
Hela tredje dagen / the whole third day

Hela rundan / The whole route

Trollhättan
Borås

Här finns vägvisningar.

Here are some directions.

Vägvisningar / Directions D 1
Vägvisningar / Directions D 2
Vägvisningar / Directions D 3

Vägvisningar sammanslagna / Combined directions

Jag kan inte göra något åt vägvisningarna. Om ni inte tycker om dem, släng dem bara. De sista 2-3 km kan vara nyttigt att ha när man ska ta sig in till Trollhätten och är trött.

Jag can't do anything about the way the directions look. They are generated automatically. The last 2-3 km might be useful when you're trying to get though Trollhättan to the B&B late in the day.

De som vill ha en rutt (inte ett spår) till sin Garmin GPS, säg till. Jag har lagt upp rutter, en rutt till varje kontroll, alltså tre rutter första dagen. Man måste veta vad man gör när man använder rutter iställer för spår. Jag har skrivit om det någon annanstans, så jag går inte in på det här. Det är så här jag använder GPS. Jag har aldrig använt något från RideWithGPS eller GPSies.

For those who would like routes (not tracks) for their Garmin GPS, let me know. I have created three routes for the first day, one route to each control. This is the way I use GPS. I have never used anything that was created on the net.

Daniel
Senast redigerad av Daniel Ridings 14-07-25 08:35, redigerad totalt 4 gånger.
---

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 14-07-23 14:25

Av praktiska skäl så kommer anmälan att stänga på söndag 2014-07-27 för de som vill bo på vandrarhemmet. För de som vill köra loppet som ett vanligt Brevet lopp utan service går det bra att anmäla sig senast kvällen innan start.

Åke

Stefan Flink
Registrerades: 07-07-25 15:23

Inläggav Stefan Flink » 14-07-23 18:25

Hej,
Finns det någon mer info om hur bagdrop ska ske. Är det vid start på torsdag eller annan dag och när får man den tillbaka.
Undrar också om ni kan berätta om hur middag och frukost funkar och om det är fasta tider eller när man vill.

Stefan

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 14-07-23 22:21

Stefan Flink skrev:Hej,
Finns det någon mer info om hur bagdrop ska ske. Är det vid start på torsdag eller annan dag och när får man den tillbaka.
Undrar också om ni kan berätta om hur middag och frukost funkar och om det är fasta tider eller när man vill.

Stefan

Väskan lämnas på morgonen innan start. Thomas Westlund kommer att ta hand om den och transportera den till Trollhättan så att den finns på vandrarhemmet när ni kommer dit. Thomas kommer att finnas på plats i Trollhättan och visa oss tillrätta under hela loppet. Tanken är också att man skickar ett sms med position till Thomas, tex vid stämpling, Thomas lägger sedan ut informationen på forumet så att det går att följa loppet. Thomas behöver ju också ha lite koll på när cyklisterna förväntas anlända.

Middagen är portionsförpackad och värms i micron när det passar att äta den, någon tid behöver alltså inte passas.
Vi bor i vandrarhemmets filial, Stenvillan, dock kommer frukosten att serveras i Gulavillan som ligger ca 1 km från Stenvillan. För oss cyklister serveras frukosten kl 06:00, 07:00 är den öppen för övriga gäster och det går att äta fram till 10:30 (tror jag) om man vill sova lite längre.

Andra natten har samma upplägg som den första, maten värms i micron när det passar, frukost kl 06:00 osv.
När alla har kommit iväg tredje dagen så kommer Thomas att packa ihop och åka tillbaka med väskorna till starten som nu är målet och där kommer du att få tillbaka din väska, viktigt att hålla kontakten med Thomas så att han vet när cyklisterna kommer.

Thomas når man på: 0706-791066

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 14-07-25 08:46

Det ser ut som att somliga browsers inte uppdaterar sig när man kommer till forumet, utan visar upp en cache. Det gör att somliga inte ser uppdateringar om jag skriver i ett befintligt inlägg istället för att skriva ett nytt.

It looks like some browsers don't reload these pages unless someone writes a new message. They just show an older, cached, version. So I am forcing an update. You can do it yourself (force an update) but you'll have to figure it out for yourself. Different browsers do it differently. As a rule, the "smarter" your phone, the dumber your browser is.

Här är läget:
Situation now:

Controls

Controls for BRM 1000 Göteborg

More detailed controls

Dessa kan användas med befintliga kartor i handeln för att hitta vägen.
This one can be used with readily available maps in bookstores in order to find your way.

Controls with several more milestones

Rutten / The route
Hela första dagen / the whole first day
Hela andra dagen / the whole second day
Hela tredje dagen / the whole third day

Hela rundan / The whole route

(Edit: they've been renamed, but the same links. Garmin didn't like long names; they conflicted and overwrote each other once on the GPS device)

Tätorter / Town maps
Trollhättan
Borås

Vägvisningar / Cue sheets

Vägvisningar / Directions D 1
Vägvisningar / Directions D 2
Vägvisningar / Directions D 3

Vägvisningar sammanslagna / Combined directions

Jag beklagar, Daniel L. Jag missade din genväg. Jag upptäckte det imorse, men jag vill inte ändra i kartorna och vägvisningar nu. Det var inte meningen och jag trodde att jag fick med det, men när jag gjorde iordning den detaljerade kontrollista, upptäckte jag att jag tog fel. Vi får några höjdmeter ändå och om vi kör detta igen, kommer det absolut med.

Den största delen av rutten går på Norstedts Västra Svealand Blad 2 99 SEK

En liten del, längst i söder, söder om Sexdrega, finns på Norstedts Södra Götaland Blad 1 99 SEK

The majority of the route can be found on Norstedts Västra Svealand Blad 2 99 SEK

A small segment in the south, south of Sexdrega, can be found on Norstedts Södra Götaland Blad 1 99 SEK

Daniel

PS: Tvinga era browsers att göra "refresh / reload" när ni kommer till den här tråden.

Edit: La till länkar till kartor från Norstedts.
Senast redigerad av Daniel Ridings 14-07-30 07:38, redigerad totalt 1 gång.
---

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

GPSies : BRM 600/1000 km Torsdagen 2014-07-31

Inläggav Daniel Ridings » 14-07-28 05:51

Här är länkarna till GPSies istället för RideWithGPS, om det hjälper. Jag använder varken det ena eller det andra.

Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dagarna 1-3 samlat

GPSies har hittat ett sätt att korta ned dag 1 med 2 km. Jag har inte fingranskat det.

Daniel

Edit: Om ni fick problem, försök igen. Jag har kortat ned namnen. Långa namn kan inte Garmin hantera.
Senast redigerad av Daniel Ridings 14-07-30 07:31, redigerad totalt 1 gång.
---

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Routes / rutter : BRM 600/1000 km Torsdagen 2014-07-31

Inläggav Daniel Ridings » 14-07-28 07:52

För de som vet skillnaden mellan rutt och spår ... för de som vet hur man hanterar sin GPS :-)

https://www.dropbox.com/sh/354ld4tbt44m ... q-YTH-JlDa

Dessa är rutter. De _börjar_ på den platsen som finns i namnet och de slutar på nästa kontroll (som då blir början för nästa rutt).

For those who know what they are doing :-) These are routes, not tracks. The starting point of the route is in the name. They will route you from control to control.

De använder kartan: Openfiets Map för Skandinavien.

http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe (EU2014_N).

They use the logic built into Openfiets Map. They might or might not work with other maps.

Det är dessa jag använder.

These are what I use.

Daniel
---

Användarvisningsbild
Thomas Westlund
Registrerades: 04-01-04 00:24

Inläggav Thomas Westlund » 14-07-29 15:49

Hej alla,
Lite information

Vandrarhem övernattning
Någon gång efter sex på torsdag morgon kommer jag till klubblokalen för att lasta ert bagage. När alla cyklister har lämnat bagage och klubben kör jag upp till Trollhättan och STF vandrarhem Stenvillan på Staafsgatan 12. Där jag lastar av det.

Jag gör ingen rumsfördelning utan kommer att fördela rummen allt eftersom ni kommer fram. Hänsyn tiil Aina och Lotta kommer att tas. Om ni skickar ett SMS en timma innan ni når Trollhättan och Stenvillan och har märkt det med ert namn kan jag ställa in ert bagage på rummet. Cyklarna förvaras inomhus i källaren under natten.

Vid framkomsten finns mat som värms i micro, lättöl, ramlösa, cola, kaffe eller te att tillgå. Frukost på morgonen erhålls mellan 06:00 och 10:00 i Gula villan Tingvallavägen 12.

Man behåller samma rum till fredag natt. På lördag morgon är jag tacksam om ni packar era väskor så jag kan lasta väskorna i bilen för transport till Göteborg och klubblokalen. Där kommer de att finnas för avhämtning.

Jag kommer att vara nåbar hela tiden på nummer 0706 791066. Tyvärr har jag ett par kontantkort registrerade på mig, de gäller inte bara 0706 791066.

SMS (gäller även de som inte övernattar)

För att intresserade skall se hur när ni har passerat de olika kontrollerna och att jag skall få en uppfattning när ni kommer fram till Trollhättan och målet i klubblokalen tänkte vi att ni skulle skicka SMS till ovanstående nr. Minimum är att man skickar mig ett SMS när man stämplar, men även gärna om man ändå stannar upp av någon orsak. SMS:et bör innehålla plats, vem man är och vilka som cyklar i samma grupp. Det vore också bra om jag kunde få SMS en timma innan man kommer till Trollhättan (de som övernattar) och en timma innan målgång (alla) det sista om man anser sig ha tid men underlättar. Dom som inte övernattar kan också gärna tala om när ni stämplar i Trollhättan med SMS.
Jag kommer att lägga ut på hemsidan under denna rubrik (ämne) och på Facebook (Hisingens CK) när, var och vilka som passerar stämpelplatser och andra ställen allt eftersom SMS:en anländer till mig.

Vi ses torsdag morgon
Thomas

PS. Skicka mig gärna ett SMS med ert namn redan nu då vet jag vem som har nr så och vilka som läst detta. DS
It´s never to late to try

Användarvisningsbild
Sofia Birgersson
HCK-medlem
Registrerades: 09-03-31 10:09
Kontakt:

Inläggav Sofia Birgersson » 14-07-30 21:58

Lycka till alla randonneurer!

Ska bli spännande att följa er på forumet och kanske se vissa av er ute på vägarna :lol:

/Sofia

Användarvisningsbild
Thomas Westlund

Inläggav Thomas Westlund » 14-07-31 14:52

Rapport 1 kl 12:40 2014-07-31 från
1000 km brevet efter funktionärens hämtning av mat, transport, hitta rätt i Stallbacka mopedens hemstad och problem att få igång internet.

07:00 startade deltagarna från Hck lokal Arvid Lindmansgatan på Hisingen.

Första stämplingsplatsen Skärhamn 75 km (9:12-12:00) passerades

9:22 av Åke Haraldsson, Bengt Sandborg, Jenny Westerlund, Bo Rosenqvist, Martin Bergström, Per Stenbäck, Henrik Eliasson, Jan-Erik Berggren, Anders Ådahl samt någon ej namngiven (Christoffer Jensen?).

9:39 av Lotta Carlander och Ulrika Möller

9:40 av Eva och Kristian Lindgren

9:41 av Christian Behre, Peter Ranefjärd och Jonas Birgersson.

Hogstorp 14,6 km

11:50 Åke Haraldsson, Per Stenbäck, Bo Rosenqvist, Martin Bergström, Jan-Erik Berggren samt Christoffer Jenssen söker skydd för regn och äter korv

12:06 Anders Ådahl, Henrik Eliasson, Bengt Sandborg och Jenny Westerlund

Användarvisningsbild
Thomas Westlund

Inläggav Thomas Westlund » 14-07-31 16:00

Rapport 2 Brevet 1000 km Hisingens CK 20140731 15:00
Hogstorp

13:20 Daniel Ridings äter, Ulrika Möller och Lotta Carlander lär ha åkt iväg 13:05 likaså Behre Ranefjärd och Birgersson.
13:45 Aina Illiano, Gary Nee, Lotta Nilsson, Mats Landin och Kaj från Tyskland äter på Simons värdshus

13:48 Rikard Hult och Magnus Carlholt framme ihogstorp
Håby norr Munkedal
13:21 Eva och Kristian Lindgren äter köttbullar.
Tanumshede
13:47 Åke Haraldsson, Jan-Erik Berggren Martin Bergström, Per Stenbäck, Bo Rosenqvist samt Christoffer Jenssen äter.
15:39 Behre Ranefjärd och Birgersson har ätit en andra lunch.

Riksgränsen 230 km 13:49-22:20
15:18 Per Stenbäck
15:19 Åke Haraldsson

Användarvisningsbild
Thomas Westlund

Inläggav Thomas Westlund » 14-07-31 19:34

Rapport 4 18:23
Riksgränsen 230 km 13:49-22:20
17:15 Lotta Carlander och Ulrika Möller
17:26 Rikard Hult och Magnus Carlholt
17:30 Daniel Ridings samt Anders Ådahl (Anders kör solo)
18:15 Aina Illiano, Gary Nee, Lotta Nilsson,
Hedekas
17:22 Åke rapporterar vi sex fyller på vätska. Antar att de sex är Åke Haraldsson, Jan-Erik Berggren Martin Bergström, Per Stenbäck, Bo Rosenqvist samt Christoffer Jenssen. Samtliga bör då också passerat Riksgränsen.
18:01 Stefan Flink fikar

Användarvisningsbild
Thomas Westlund

Inläggav Thomas Westlund » 14-07-31 21:26

Rapport 5 21:10
Samtliga utom tre har nu passerat Riksgränsen enlig de rapporter jag fått in.
Hedekas
19:02 Sandborgh, Hektor, Mölleborn, Jenny Westerlund och Henrik har anlänt. 77 km kvar till Trollhättan.
20:00 Behre, Ranefjärd och Birgersson efter fin middag!

Rapport 6 21:20
Trollhättan
20:15 Jan-Erik Berggren , Per Stenbäck
20:30 Åke Haraldsson, J Martin Bergström, , Bo Rosenqvist samt Christoffer Jenssen
21:15 Stefan Flink
Åke och Per fortsätter.

Användarvisningsbild
Thomas Westlund

Inläggav Thomas Westlund » 14-08-01 08:23

Rapport 7 1/8 kl 8:20
Under natten har samtliga deltagare anlänt till Trollhättan och övernattarna till vandrar hemmet. De sista kom till Stenvillan kl 2:00. Först körde de förbi den för man tyckte inte den liknade ett vandrarhem. Även andra tyckte att det var lite svårt hitta.
Distansen börjar skörda sina offer en som ätit något olämpligt, en vars växel handtag slutat fungera och en som helt enkelt tappade sugen.
Runt sju hade alla resterande övernattare lämnat Trollhättan.
Av övriga rapporterar :
Eva och Kristian L att de var i Lidköping kl 5 efter att ha spenderat en del av natten i en busskur.
Åke H stämplade 06:05 i Hjo.
Jan Erik kom till Gula Villan vid sju tiden och tänkte hänga på Stockhlomsgänget.

Användarvisningsbild
Thomas Westlund

Inläggav Thomas Westlund » 14-08-01 10:46

Rapport nr 8 10:35
Nu börjar fler rapporter dugga från bl.a.
Lidköping
0:29 Per Stenbäck tänker sova (ledsen Per att jag missade dig i förra rapporten)
8:31 Martin Bergström, Bo Rosenqvist , Christoffer Jenssen och Stefan Flink.
8:40 Rikard Hult och Markus Carlholt
9:07 Christian Behre
9:22 Lotta Carlander och (Ulrika Möller?)
9:27 Jonas Birgersson
9:30 Daniel Riding
Hjo
6:05 Åke H.
Falköping
9:10 Åke H äter frukost och tar paus från motvinden

Användarvisningsbild
Thomas Westlund

Inläggav Thomas Westlund » 14-08-01 14:15

Rapport 9 14:10

Dom flesta cyklar vidare, en cyklist bröt dock i Varnhem. Där det finns en intressant klosterkyrka, har nog inget samband?
Lidköping
11:28 Aina, Gary, Lotta och Mats
Skövde
12:36 Eva, Kristian och Behre fikar
Hjo
11:31 Martin Bergström, Bo Rosenqvist , Christoffer Jenssen och Stefan Flink
11:25 Per Stenbeck
13:01 Lotta och Ulrika stämplat
13:04 Marcus och Rikard äter Capricciosa. Och är rädda för motvinden hem
13:39 Jonas stämplar.
13:45 Kaj från Hamburg äter och mår bra
14:00 Eva, Kristian och Behre