BRM 300 km SÖDER - Lördagen 3 aug 2013

Moderator: Moderatorer - Randonneur

BeGe Olsson
Registrerades: 04-01-10 12:10

BRM 300 km SÖDER - Lördagen 3 aug 2013

Inläggav BeGe Olsson » 13-07-01 23:45

Brevet 300 km Söder CCW, 3/8

Tid:........Lördagen den 3 aug
Plats:.....STATOIL, Fässbergsmotet, Mölndal
Start:.....07.00
Maxtid:...20 tim
Bana:......STATOIL Mölndal- Åbro- Lindome- Kungsbacka- Åsa-
................Varberg(norra)/Trönninge/Tofta- Lindberg- Skällinge- Källsjö-
................Älvsered- Mårdaklev- Dannike- Borås- Seglora- Sätila- FJÄRÅS-
................Kungsbacka- Släp kyrka- Snipen- Hovås- STATOIL Mölndal
.

Karta o GPS spår finns i kalendern
Länk till kalendern

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Oscar Hellström
Registrerades: 13-07-02 08:01

Re: BRM 300 km SÖDER - Lördagen 3 aug 2013

Inläggav Oscar Hellström » 13-07-02 08:05

Jag kommer, sista distansen i serien. Dessutom blir det trevligt att cykla på nya platser.

Några orter står med fet stil och några med ännu fetare. âr det korrekt uppfattat att det är stämpling på de i ännu fetare stil: start/Varberg/Mårdaklev/Borås/Fjärås/Mål?

BeGe Olsson
Registrerades: 04-01-10 12:10

Inläggav BeGe Olsson » 13-07-05 00:29

Det är rätt uppfattat Oscar!

Kontrollernas "öppettider" ser i tabellen och vid de "röda pilarna" på kartan

Välkommen
BeGe

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-07-29 22:40

Jag kör. Jag köpte nya hjul från Rose och vill köra in dem. Jag tar det som ett snurra-på-benen-pass. Jag vågar inte köra 600 km så nära SBS.

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Oscar Hellström

Inläggav Oscar Hellström » 13-08-05 14:27

Tack för i lördags, hoppas alla hade en fin tur. Här är dagen ur mitt perspektiv.

Vi var väl 5-6 man som startade på 30-milaren, en liten stund efter 7 efter att ha vinkat farväl till 60-milagänget.
Jag var inställd på en dags fakircykling i högt tempo, men även Jan var sugen på att åka fort så han hängde på. På väg mot Varberg satt jag och lurade på om det inte kunde vara gott med en coca-cola, trots att det fortfarande bara var morgon. Väl på Statoil var det dock kö men när Jan lyckades få en tjej bakom kassan att stämpla våra kort trots att vi stod sist i kön hade jag inte mage att snika in någon cola... så vi hoppade upp på cyklarna igen vid 9.20-tiden.

Kort efter Varberg insåg vi att vi hade olika fart i den kuperade terrängen så med 23 mil till mål blev jag ensam i front. Medan jag forcerade backe efter backe satt jag och klurade på om det inte kunde vara gott med en cola i Mårdaklev. När jag ramlar in på golfklubben för stämpling kl 11.15 finns det för all del ett kylskåp med kalla drycker, men ingen cola. Medan jag förklarar för mannen i receptionen (som uppenbarligen aldrig tidigare sett en randonneur) varför jag plåtsligt dyker upp sveper jag en festis, fyller flaskorna med vatten och susar iväg.

Nu var det medvind. Eftersom jag hade ambition att cykla snabbt visste jag att det måste läggas lite distans på det lättåkta stycket, så jag kör så det ryker upp förbi Svenljunga, vänster i Dannike och ner mot Borås. Kl 13.30 stövlar jag in i spelbutiken vid utfarten av stan och utöver coca-cola (äntligen!) kompletteras matsäcken med en påse bilar.

En dryg mil efter Borås märker jag till min förskräckelse att jag redan tömt en av mina nyfyllda flaskor. Inser att det kan bli tufft nu och mycket riktigt kommer här turens två jävligaste mil. Det är igen kuperat och vinden har vridit mot sydväst så man får inte längre något gratis. Proppar i mig rikligt av det jag har i fickorna och flaskorna och resonerar att det får bära eller brista. Behövs ett extra stopp så får det bli så.

Men den extra energin i kombination med ett litet regn gör att jag kan ta mig till Fjärås med hedern i behåll. Snabb stämpling igen och det ser nu väldigt bra ut att kunna cykla under 10 timmar. Regnet är nu lite mer ihållande men vid det här laget är det bara skönt. Trampar på med all den sista energin och det känns som det går fort. Med 1mil kvar, dvs omkring Hovås får jag dock punka på bakhjulet. Regnet både ger och tar, tydligtvis. Upptäcker till min fasa att min pump är trasig, den läcker! Lyckas dock laga den med hjälp medhavd eltejp och får pumpat däcket hyfsat. Efter detta lilla stopp kniper det att nå under 10 timmar men jag kör som om jag har stulit cykeln. Ett rödljus vid Sisjömotet tar en evighet men till sist blir det grönt och jag kan spurta mot Statoil och stämpla ut på 10 timmar blankt (eller 9:58 enligt Garmin).

Efter att ha pustat ut rullar jag tillbaka till min gode vän i Askim där räkor, kräftor och öl dukats fram. En fin dag.

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-09-12 20:46
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 13-08-05 18:47

Grattis Oskar, fint jobbat på den backiga sträckningen och i stort sett ensam.

:D Stefan
Med vänlig hälsning, Stefan Gunnarsson 0721508427 :D

Oscar Hellström

Inläggav Oscar Hellström » 13-08-06 13:06

Tackar! Det var en värdig avslutning på min första brevet-serie. 200 och 400 cyklade jag från Malmö och 600 från Köpenhamn. Man kommer runt :)

Återgå till "HCK:s brevetlopp"