Dax för BRM 600

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Uffe Lindgren
HCK-medlem
Registrerades: 10-06-13 20:27
Kontakt:

Dax för BRM 600

Inläggav Uffe Lindgren » 13-06-19 22:16

Hade tänkt att cykla 29/6 , sedan drar det ihop sig mot SBS.

I denna tråd finner du länkar till Karta och GPS spår

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Re: Dax för BRM 600

Inläggav Daniel Ridings » 13-06-19 23:32

Jag tänkte också köra den här och, i bakhuvudet, även den som går veckan efter. Jag märker att nya distanser är pest första gången och att de går mycket smidigare andra gången, när man vet vad som kommer.

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Inläggav Martin Bergström » 13-06-20 14:10

Nu blir jag inspirerad!
Daniel, två x 600 km på 9 dagar!! Imponerande!
Nu blir det Midsommar så återkommer jag i nästa vecka om jag kan hänga på 29/6.
Martin

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-06-20 14:36

Det är egentligen inte imponerande, Martin. Jag gör det för att jag saknar rutin. Jag ligger långt efter när det gäller att kunna planera rätt och vet vad som komma ska. Så jag gör det för att jag är "grön" :-) Men egentligen gör jag det för att jag tycker om det. Hoppas vi ses!

Daniel
---
Motionslopp är för dem som vill låtsas att de tävlar, brevetlopp är för dem som vill låtsas att de inte gör det.

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Inläggav Martin Bergström » 13-06-20 16:37

Daniel,
Det är inte många som klarar av det du gör, det är imponerande!
Jag jagar luckan i almanackan- det är klart att vi ses!

Martin

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-06-22 07:06

Nja, Martin, om det inte finns många som klarar det jag gör så är det för att deras barn inte har flyttat ut, som mina har gjort. Det är i och för sig imponerande att få ett gäng tonåringar ut ur huset (välmående) :-)

Det är tänkbart att det blir ytterligare en ny erfarenhet ovanpå allt annat ... regn. Jag köpte en regnjacka. Inte den jag skulle vilja cyklar timvis i, men det är svårt att lägga ut stora pengar på en jacka om man inte är säker på vad man vill ha. Jag vill helst ha en med "ventiler" som man kan öppna under armarna och lite varstans. Men de är sällsynta när det gäller jackor man kan plocka av hyllan. Cykelmagneten hade en Pearl Izumi ... men den var inte speciellt lättvikt och jag är inte säker på att den kan packas ned till en liten form ... kostade runt 2000. Det är inget jag springer ut och köper om jag inte är bergsäker på att det är den jag vill ha.

Köpte en AGU Condom (så heter den faktiskt) på XXL för 499. Vi får se ... Hittills har min taktik varit att ha en ylle undertröja. Den värmer även om den bli våt och sedan har jag haft bara en vindjacka ovanpå. Men ska man vara ute så länge som 600km så duger det nog inte.
---

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-06-24 20:27

Fick en chans att prata lite med Bo i går, innan hans vevparti gick sönder. Varken han eller jag har kört 600km i brevetformat och famlar lite i mörkret. Bo pratade om att köra hela sträckan i ett streck, undrade, snarare, om det var en tänkbar strategi. Jag visste att jag inte skulle göra det. BeGe har pratat om att handla lite och lämna av saker i Årjäng (vandrarhem? bed-and-breakfast?), cykla norrut och sedan ha allt på plats när man övernattar i Årjäng.

Jag läser andra berättelser om hur Christian gömde frukost i skogen på väg upp så att han skulle ha något att äta på vägen ner.

Också igår, i regnet, när Stefan hade vägen förbi Grindsmossen där HCK fikade, berättade han snabbt om en regnjacka som var så stor att man kunde använda den som sovsäck med en tunn fleece inuti ...

Man hör ... det finns olika sätt att klara detta.

Själv skulle jag vilja komma så långt söderut som möjligt. Jag har inte ambitionen att klara hela resan i ett streck, men jag misstänker att man mår ... lite avslaget ... när man vaknar om man stannar för att sova. I det fallet skulle jag vilja ha så lite som möjligt kvar på resan ... 20 mil, kanske?

Om jag utöver mer disciplin vad gäller att stanna, ... så borde jag kunna komma mycket längre på 20 timmar än vad jag har gjort. Sover då ett par timmar och sedan hemåt.

Hur tänker ni andra? Kan inte ni som har gjort detta förrut berätta lite om hur det har gått för er, hur ni har sovit om ni inte övernatter i Årjäng?

Om 6 timmar, lite drygt, går starten för Gold Rush Randonnée ... hoppas Christian slipper regnet och framförallt hoppas jag att han slipper ett våg vägunderlag nedför den hemska berget (som han ska upp och över igen på hemvägen). Det kan vara läskigt.
---

BeGe Olsson
Registrerades: 04-01-10 12:10

Inläggav BeGe Olsson » 13-06-25 00:29

Hej Daniel!

Skall försöka ge svar på några av dina frågor tankar.
Eftersom området är glest befolkat finns det inte mycket service att få utmed vägen speciellt inte nattetid. Därför brukar de som vill köra utan att stanna placera ut "mat och dryck" i skogen på vägen upp för att sedan hämta upp det när de återvänder under natten.
Jag tror att en övernattning i Årjäng efter 362 km är bra SBS träning.
På vägen upp köper du de förnödenheter som du behöver (bl a mat och dryck som du skall äta innan du går och lägger dig) och lämna kvar dom på övernattningsplatsen. För att vara säker på att få ett rum boka i förväg. En dusch och några timmars sömn gör underverk.
Nu har du 81 km till nästa kontroll i Ed som du skall passera senast 12:30. Om du lämnar Årjäng 07:30 har du 5 timmar till Ed. Det gäller att göra upp en plan i förväg för att slippa ta en massa beslut på vägen om övernattningar och matinköp.

LYCKA TILL
BeGe

PS Kör den södra rundan den 6/7 DS

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-06-25 05:35

Är det möjligt att avslöja den stora hemligheten om vad "vandrarhemmet i Årjäng" heter? Jag hittar inga vandrarhem i Årjäng. Den närmaste jag hittar ligger ca 12 km bort.

http://www.vandrarhemskartan.se/Årjäng

(kan inte länka till den. Länken har svenska bokstäver och det går inte. Skriv Årjäng i sökfältet när ovanstående länk tar dig dit)

Jag råkade över en b&b som ligger _i_ Årjäng. Är det den som menas?

Jag hittar ett vandrarhem i Gustavsfors.

http://www.varmland.se/arrangement/4700

Jag har en känsla av att andra har en annan budget än mig. Best Western i Årjäng, 993 kr för en dusch och brödbit ligger lite utanför vad jag vill lägga ut :-)

Jag tar med det minimala för att kunna sova stående, lutad mot en gran.

Tack!
Daniel
---

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 13-06-26 12:35

Jag är inbokad på Karl XII Källare (Årjäng), i ett dubbelrum. För mig, kostar det 440. Om någon annan kommer, kostar det 330 per man (med frukost). Dusch i källare.

Nu finns det bara ett dubbelrum kvar (med toalett och dusch i rummet). Den kostade mer, mellan 700 och 800, minns inte exakt,

Vill ni dela rummet med mig för att få ned priset, uppge mitt namn och prata om cyklister när ni ringer och bokar:

0573-101 56

Daniel
---

Återgå till "HCK:s brevetlopp"