Klädbidrag.

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Användarvisningsbild
Styrelsen
Styrelsemedlem
Registrerades: 04-12-01 23:58

Klädbidrag.

Inläggav Styrelsen » 11-04-21 17:00

Styrelsen har beslutat att lämna ett klädbidrag till de cyklister från klubben som startar i Paris- Brest-Paris.

Bidraget är på 600:-/person och är tänkt att användas för inköp av en tröja.

Som motprestation krävs att man ställer upp som funktionär vid något av klubbens arrangemang, först och främst vid Hisingen runt.

Styrelsen.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Registrerades: 07-09-12 20:46
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 11-04-22 20:51

Hej!

Jag har anmält att hjälpa till och beställt tröja. Hur får man till bidraget?

:D Stefan

Pär Lindén
HCK-medlem
Registrerades: 06-01-13 13:06

Inläggav Pär Lindén » 11-04-26 15:00

Om man som jag och Josephine har hand om starten av de södergåeende brevetloppen, räknas det så som att ha ställt upp som funktionär vid något av klubbens arrangemang?
"Other forms of transport grow daily more nightmarish. The bicycle alone remains pure at heart." Iris Murdoch: The red and the green.

Användarvisningsbild
Kjell Bengtsson
Registrerades: 03-12-27 15:44
Kontakt:

Inläggav Kjell Bengtsson » 11-04-26 15:47

En liten fråga då ?
Vad får de andra i klubben som ställer upp men som inte cyklar PBP ?
Mvh Kjell ;-)
.:www.kjellbengtsson.se:.

Pär Lindén
HCK-medlem

Inläggav Pär Lindén » 11-04-26 16:14

Jag tycker egentligen att det är en lite märklig princip att ställa motvillkor så som här är fallet. Det kan vara så att man av olika mer eller mindre goda skäl inte kan ställa upp som funktionär. I en ideell förening som HCK bör dock någon slags likabehandlingsprincip gälla. Man måpste ställa sig frågan om klubben skall stödja cyklister som kör PBP (eller något annat) eller om det är de som kör PBP (eller något annat) som skall stödja klubben. Föreningens främsta syfte torde vara att bedriva verksamhet för klubbens medlemmar. Hisingen Runt kan sett ur det perspektivet inte vara det huvudsakliga syftet med klubben. Vilket är det huvudsakliga syftet med det nu aktuella bidraget?

Det kan för övrigt noteras att en ideell förening enligt svensk associationsrätt definieras som en sammanslutning, som bland annat kan syfta till att främja sina medlemmar ekonomiskt.
"Other forms of transport grow daily more nightmarish. The bicycle alone remains pure at heart." Iris Murdoch: The red and the green.

Användarvisningsbild
Eive Wallman
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-14 17:36

Inläggav Eive Wallman » 11-04-27 11:20

Pär Lindén skrev:Jag tycker egentligen att det är en lite märklig princip att ställa motvillkor så som här är fallet. Det kan vara så att man av olika mer eller mindre goda skäl inte kan ställa upp som funktionär. I en ideell förening som HCK bör dock någon slags likabehandlingsprincip gälla. Man måpste ställa sig frågan om klubben skall stödja cyklister som kör PBP (eller något annat) eller om det är de som kör PBP (eller något annat) som skall stödja klubben. Föreningens främsta syfte torde vara att bedriva verksamhet för klubbens medlemmar. Hisingen Runt kan sett ur det perspektivet inte vara det huvudsakliga syftet med klubben. Vilket är det huvudsakliga syftet med det nu aktuella bidraget?

Det kan för övrigt noteras att en ideell förening enligt svensk associationsrätt definieras som en sammanslutning, som bland annat kan syfta till att främja sina medlemmar ekonomiskt.

Men vänta lite nu Pär.... :shock:
Om klubben sponsrar medlemmar så måste väl pengarna komma in från någon aktivitet... I HCKs fall så är denna aktivitet Hisingen Runt. Jag tycker att man kan ställa motkrav för att få bidrag, annars kan man faktiskt betala kläderna själv. Vad kravet skall vara är upp till styrelsen, men jag tycker INTE att man skall få saker bara för att man finns till :shock:

Dock kan jag förstå åsikten att man representerar HCK när man kör PBP i HCKs namn, men det är väl därför som man överhuvudtaget blir berättigad till tröjbidraget (kanske svaret på Kjells fråga).. :?

/Eive 8)

Pär Lindén
HCK-medlem

Inläggav Pär Lindén » 11-04-27 12:24

Nä, Eive, du missförstår mig. Men jag uttryckte mig nog lite otydligt.
Vad jag menar är att jag inte tycker att man skall blanda ihop olika syften och principer.

1. Om man vill ge ett bidrag i någon form till dem som ställer upp som funktionärer under t.ex. Hisingen Runt så tycker jag att man skall ge det oavsett om de deltar i PBP, är med i race eller i något annat.

2. Vill man stödja dem som deltar i PBP med ett bidrag skall man göra det oavsett, enbart på den meriten att man deltar i PBP. Samma sak med andra i klubben man vill stödja.

Som det är nu stödjer man vissa av de som är funktionärer, nämligen de som kör PBP - å andra sidan stödjer man bara vissa av de som kör PBP, nämligen de som är funktionärer. Detta skapar en grogrund för kritik. Bengtsson ovan är en av dem som reagerat.

Nä, Eive, man behöver inte ge bidrag till någon bara för att de finns till, men man kan ju om man tycker det är lämpligt ge bidrag till medlemmar som uttövar någon särskild aktivitet - t.ex. om medlemmen tävlar eller, som i det härfallet, deltar i PBP. Dessiutom bidrar man till klubben bara genom att köra och betala för Brevetloppen. Klubben är ju trots allt till för att främja medlemmarnas intresse.

Sedan kan man också invända, att om Hisingen Runt är den aktivitet som gör det ekonomisk möjligt att stödja medlemmarna, då misstänker jag att Hisingen Runt också är klubbens stötrsta ekonomiska risk. Det leder över till andra frågor som kan diskuteras i sammanhanget, men det vore att föra den här diskussionen för långt just nu och just här.

Användarvisningsbild
Kjell Bengtsson
Kontakt:

Inläggav Kjell Bengtsson » 11-04-27 20:37

Eive Wallman skrev:
Dock kan jag förstå åsikten att man representerar HCK när man kör PBP i HCKs namn, men det är väl därför som man överhuvudtaget blir berättigad till tröjbidraget (kanske svaret på Kjells fråga).. :?

/Eive 8)

Är mot prestationen att man under PBP har tröjan på sig?
Eller räcker det med att man "bara" är anmäld och startar loppet. För det är ju rätt vanligt att man gör egna landströjer som man cyklar PBP loppet i om jag inte är fel informerad?

Men jag kanske aldrig skulle ställt frågan för det är ju ingen i styrelsen som sagt något eller kommenterat det. :oops:

Jag kan heller inte se var årsmötesprotokollet finns :roll:
Mvh Kjell ;-)

Användarvisningsbild
Kjell Bengtsson
Kontakt:

Inläggav Kjell Bengtsson » 11-04-28 11:58

Tack till Sofia som lagt in protokollet från årsmötet.
Mvh Kjell ;-)

Pär Lindén
HCK-medlem

Inläggav Pär Lindén » 11-04-28 12:09

Kjell Bengtsson skrev:
Eive Wallman skrev:

/Eive 8)

Är mot prestationen att man under PBP har tröjan på sig?
Eller räcker det med att man "bara" är anmäld och startar loppet. För det är ju rätt vanligt att man gör egna landströjer som man cyklar PBP loppet i om jag inte är fel informerad?

Men jag kanske aldrig skulle ställt frågan för det är ju ingen i styrelsen som sagt något eller kommenterat det. :oops:

Jag kan heller inte se var årsmötesprotokollet finns :roll:

Den PBP tröja som har tagits fram är en "landslagströja", dvs den är
gemensam för alla från Sverige som kör PBP och det framgår inte om man är medlem i HCK, eller i Fradrikshof eller i CK Distans, t.ex.

Jag tycker att tanken att man får bidraget för att man "representerar" HCK är befängd, Skall man ge ett bidrag är det väl för att stödja de medlemmar som vill köra PBP?

Användarvisningsbild
Eive Wallman
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-12-14 17:36

Inläggav Eive Wallman » 11-04-28 12:56

Lugn och fin nu Pär....
Att du tyckte det jag sa var befängt får stå för dig, jag skulle kunna välja att ta illa vid mig men gör inte det :twisted:
Att man representerade HCK var bara en spekulation, men jag tycker att HCKs styrelse skall strunta i att sponsra PBP tröjan. Det finns ingen anledning att sponsra något som medlemmarna tycker är tokigt.

/Eive 8)

Pär Lindén
HCK-medlem

Inläggav Pär Lindén » 11-04-28 13:25

Ingen behöver ta illa vid sig. Jag har bara en uppfattning om vad en ideell förening är för något och vad som är syftet med den. Fundera över vilken av följande två alternativa frågeställningar som bäst stämmer med ändamålet för en ideell förening:

Ett bidrag skall ges till medlemmar.
1. Styrelsen frågar sig - på vad sätt kan bidraget till medlemmen bäst gagna klubben?
2. Styrelsen frågar sig - på vad sätt kan bidraget till medlemmen bäst gagna medlemmen.

Jag anser att den sista utgångspunkten bör vara den självklara. Därför anser jag att frågan om att "representera" klubben i sammanhanget är en irrelevant utgångspunkt för styrelsens beslut. Kanske borde jag skrivit just irrelevant istället för befängd, eftersom befängd kan uppfattas som mer sårande. Ber om ursäkt i så fall.

Observera att jag har inte argumenterat mot tröjbidrag eller någon annan form av bidrag. Jag har inte skrivit något om att bidraget som sådant är "tokigt". Jag argumenterar mot principerna för hur bidraget i det här fallet motiveras, eller snarare den oklara motiveringen, och mot de villkor som ställts upp. Jag anser att detta är en principiellt viktig fråga för klubben, och är givetvis giltig i alla liknande situationer, inte bara i det här specifika fallet.

Många som kör PBP lägger ner väldigt mycket tid på träning och kör brevetlopp var och varannan helg. Har man då dessutom familj, kanske man vill ägna tiden med den istället för att vara t.ex. flaggvakt på Hisingen runt. Dessutom går det faktiskt ett brevetlopp dagen innan Hisingen runt, och då kanske man inte vill gå upp i ottan och vara funktionär. Vad jag vill peka på med dessa exempel är att det kan finnas goda skäll som klubben bör acceptera när medlemmar inte känner att de kan eller vill ställa upp som funktionärer. Det bör dock enligt min mening inte leda till att man mister bidrag från klubben, om klubben beslutar att stödja deltagare i t.ex. PBP. Bidrag bör alltså vara generella till sin natur.

Man kan naturligtvis ha en annan uppfattning än mig. Man kan till exempel anse att alla bidrag bör förenas med villkor om motprestationer. Då är det givetvis viktigt att ALLA medlemmar som får bidrag avkrävs likvärdiga motpresattioner. Är det så idag? Hursomhelst tror jag, att en sådan hålling skulle göra mer skada än nytta, eftersom den skulle kunna förstöra den "ideella andan" i klubben. Jag ställer upp som funktionär och ansvarar för starten av alla södergående brevetlopp. Jag har aldrig ens tänkt tanken att jag skall ha ersättning för detta. Inte heller tittar jag snett på andra som inte är funktionärer. Jag gör detta ideellt för medlemmarna i klubben och för verksamheten.

Användarvisningsbild
Styrelsen
Styrelsemedlem

Inläggav Styrelsen » 11-04-29 09:42

Hisingens CK är en ideell förening. Det innebär att ingen som deltar som funktionär vid Hisingen Runt får någon som helst ersättning. Undantaget är personer i Hisingen Runt-kommittén som lägger ner många timmar av sin fritid för att få evenemanget att fungera, dessa personer får ett symboliskt arvode. Det man som medlem får tillbaka är en fungerande klubb med hemsida, forum, klubblokal, ledarledda rundor etc etc.

Klubbens licensierade cyklister har sedan ett antal år tillbaka fått ett klädbidrag motiverat av det stora slitage kläderna utsätts för samt att man genom att synas i klubbens färger vid tävlingar gör reklam för klubben. För att få ta del av bidraget har det hela tiden krävts en motprestation.

Att ca 40 cyklister från HCK kommer att starta i världens största randonneurlopp tycker styrelsen är fantastiskt och styrelsen vill gärna uppmärksamma detta på något sätt, i detta fall genom att ge ett bidrag till den så kallade "landströjan".
För att uppnå just den likabehandlingsprincip som efterfrågas krävs samma motprestation som för tävlingscyklisterna.

Den demokratiskt valda styrelsens enhälliga ståndpunkt i frågan är alltså att ingen (med några få undantag) får någon ersättning när man jobbar som funktionär. Vill man äska pengar/söka bidrag kommer det alltid att krävas en motprestation vid klubbens enskilt största inkomstkälla eller liknande arrangemang.

Styrelsen

Pär Lindén
HCK-medlem

Inläggav Pär Lindén » 11-04-29 10:17

Men då återstår ändock svaret till min iledande fråga. Vad räknas som ett "liknande arrangemang"?

Användarvisningsbild
Styrelsen
Styrelsemedlem

Inläggav Styrelsen » 11-04-29 14:06

Styrelsen återkommer i frågan efter nästa styrelsemöte, 11-05-16.

Styrelsen

Användarvisningsbild
Styrelsen
Styrelsemedlem

Inläggav Styrelsen » 11-08-07 22:10

Styrelsen har beslutat att motprestationen för att få klubb-bidrag till PBP-tröjan är deltagande som funktionär vid Hisingen Runt (HR).

HR är klubbens stora arrangemang och det är med stolthet vi läser goda recensioner men detta kräver ett stort funktionärsarbete. Det är också HR som är klubbens största inkomstkälla och med hjälp av dessa pengar kan vi sponsra aktiviteter av olika slag.

Styrelsen uppskattar engagemanget hos medlemmarna som vi kan läsa på forumet och uppmuntrar till fortsatt engagemang. Vill ni vara med och diskutera fram riktlinjer till kommande år är ni välkomna att skicka pm till någon i styrelsen så arbetar vi vidare med detta tillsammans.

För er som vill ha tröjbidraget läs under denna tråd hur ni går till väga.

/Styrelsen

Återgå till "Senaste nytt"