Mekkväll?

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Mekkväll?

Inläggav Daniel Ridings » 16-08-25 08:13

Jag har en idé om att det kan vara trevligt med ett anspråkslöst träff runt grillen eller linsgrytan.

Det var åratal sedan, men jag har bestämt mig för att försöka bygga hjul igen. Bakfälgen på min Kona från 2009 har sett bättre dagar. Jag beställde hem fälg och ekrar från Rose (DT Swiss R460 ... som kan ta bredda däck).

Då slog det mig att vi kunde träffas runt tema "mekkväll" någon gång i september. Min fru påpekar att det inte behöver vara på en helg, annars var jag inne på efter 200 km den 10/9.

Tanken är att vi träffas utan att förbereda alltför mycket. Jag har ett mekställ om någon vill byta vajer, kedjan, bromsklossar, styrlinda ... vem vet. Vi ska ha något att pila med bara eller någon att skratta åt när han missar placering av den första ekern och måste börja om.

Alla är välkomna. Det skulle vara kul om även de som inte har cyklat brevetlopp ville komma för att höra lite mer om verksamheten.

Låter det som en gångbar idé?

Daniel

Edit: Något för alla, även Solmaz

https://1drv.ms/i/s!AvhETy6ybXuao2hW3HRQD7XwL1W0

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Fredrik Akerman
HCK-medlem
Registrerades: 15-03-30 22:04

Re: Mekkväll?

Inläggav Fredrik Akerman » 16-08-25 11:10

Kul initiativ! =D>

Användarvisningsbild
Lars Wessing
HCK-medlem
Registrerades: 15-03-29 01:56
Kontakt:

Inläggav Lars Wessing » 16-08-25 11:53

Jag skulle behöva byta höljen och vajer på min gamla cykel. Tror att ja kanske kan klara av det själv, men är tacksam om det finns någon som kan kolla så att jag gör rätt. Några bra verktyg har jag inte heller. Med andra ord låter det som en utmärkt ide! Sedan är bara frågan vad det är för delar jag måste köpa, till Chorus från 1999?

Användarvisningsbild
Fredrik Akerman
HCK-medlem

Inläggav Fredrik Akerman » 16-08-25 13:11

Varjerset och en dremel. Har en vajertång, men blir finare snitt på höljen med dremel eller vinkelslip. Blir lätt att man klämmer ihop hela höljet när man kapar den. :)

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 16-08-25 16:39

Strålande idé Daniel, jag är med.
Hoptryckta höljen kan man fixa med en spik.

Åke

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-08-26 15:52

De beställda fälgarna, ekrar och Shimano dynamonav kom idag. Så jag är klar ... nu gäller det bara att hitta en bra tid. Det ska kunna gå. Av någon anledning kommer mina tankar alltid tillbaka till en torsdagkväll men det är utan någon som helst anledning, så alla andra passar mig fint också.

Det får vara en vecka med jämnt veckonummer (vecka 36, 38, 40, 42 osv). Jag är i Danmark varannan vecka.

Jag beställde dynamonav från Shimano därför att det är lika bra som SON Classic (SON 28) och kostar en tredjedel. SON Delux är ett snäpp vassare än båda, (lättare och något mindre rullmotstånd), men priset avgjorde i det här fallet. Så mycket lättare och så mycket mindre rullmotstånd är det inte fråga om. Kona väger en del ändå och detta är tänkt som min vintercykel (september till juli).

Jag beställde DT Swiss R460 fälgar därför att de inte är tunga (460 g, ungefär som Mavic CXP 33) och därför att de är något breddare, vilket gör att man kan ta breddare däck. Kona har alltid varit min vinter- och Danmarkscykel och då har jag lite breddare däck. Mavic rekommenderar max 32mm däck på CXP33. Jag är lite nyfiken på däck som Anders på Veloform har, Panaracer Pasela 622-38. Jag satte ett par på min frus cykel. De är bredda, men inte speciellt tunga och framförallt, inte stumma.

Som baknav tar jag navet från det gamla hjulet från Kona.

Jag har läst att Campagnolo har aldrig så lite mindre fäste (hål) för växelkabeln. Någon skriver att man kan få in kabelhuvudet från en Shimanotyp av vajer, men huvudet kan kila fast och vara svår att få ut. Det är ingenting jag vet av egna erfarenheter, men det är aldrig fel att använda äkta Campagnolo vajer ändå. Inget man kan köpa över disken någonstans i närheten (kanske Veloform), så man ska nog förbereda lite i förväg.

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Re: Mekkväll? 6/10

Inläggav Daniel Ridings » 16-09-30 05:56

Det är kanske kort varsel, men det är inget formellt möte ändå, så jag hoppas det går.

Intresserade är välkomna på torsdag 6/10 kl. 16 - 20. Om ni har något speciellt, flagga gärna för det i förväg. Jag har själv en del verktyg, men inte allt och om ni behöver en ny vajer eller något, kan det vara bra att ha med sig. Skriv bara vad de handlar om, så kan vi ta det därifrån. Jag tänker mig en nivå lite som vi erbjuder inför VKR och HR. Vi har gjort en del där, så det är inte bara att pumpa upp däcken.

Vädret ser ok ut. Jag kan ordna något att äta, men då är jag tacksam att få veta hur mycket det handlar om.

Inget bindande, bara ett tillfälle att träffas och tjata lite.

Daniel

Edit: Man kanske ska skriva "var": Bräckavägen 17, Lindome.

Användarvisningsbild
Fredrik Akerman
HCK-medlem

Inläggav Fredrik Akerman » 16-09-30 07:50

Jag får stå över. Men kul idé! :)

Återgå till "Senaste nytt"