Randonneurmöte 6. mars (onsdag)

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Randonneurmöte 6. mars (onsdag)

Inläggav Daniel Ridings » 19-02-28 10:07

NB .. vi har gått över till första onsdagen varje månad istället för första torsdagen. Vi vill inte krocka med andra aktiviteter i klubben.

Ni är välkomna till klubblokalen 6. mars, kl. 18, för att delta i randonneuerernas månadsträff. Vi träffas första onsdagen i månaden. Det har varit första torsdagen tidigare, men vi vill inte ha ett schemakrock med klubbens andra aktiviteter.

Mötena är informella utan krav på agenda. Vi har haft olika tema såsom belysning, berättelser om speciella lopp och liknande. Nybörjare är mycket välkomna för att ställa frågor och få råd om hur man kan genomföra olika lopp.

Vårt första lopp är en 20-milare 13. april. Det handlar om en behaglig runda som aldrig tar oss långt hemifrån. Den går några mil söderut till Veddige, Horred, Sätila, Hindås och sedan hemåt.

Kom gärna och ställ frågor!

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Re: Randonneurmöte 6. mars (onsdag)

Inläggav Christian Behre » 19-03-01 07:09

Det är några som tänker smyga igång med Vänersborgs Brevet 200 km 2 mars. Start kl. 08.

https://www.facebook.com/events/2378389412174101/

För egen del blir det nog den här inofficiella 20-milaren: https://www.openrunner.com/r/4208494
Jag startar troligen kl. 07 hemifrån, 15 min från startplatsen.

Haka på om ni inte vill släppa lucka i säsongsstarten!

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Re: Randonneurmöte 6. mars (onsdag) cykeltransport

Inläggav Daniel Ridings » 19-03-05 07:59

Tja, smyga och smyga ... i ganska många år har jag åkt årets första brevet med Åke från Trollhättan och nu Vänersborg. Åke har en tradition att cykla årets första brevet på en obeskrivlig vällastad MTB med rejäla dubbdäck. Det finns inte en chans att jag skulle kunna göra honom sällskap annars, så jag passar på.

Det var en backig rackare. Första och sista 5 milen, dvs, nästan halva brevet, var platt eller rullande. Men däremellan hade Johan klämt till med bra mycket backar. Vi åt ett litet mellanmål i Fengersfors. Ca 100 m efter kontrollen började en mycket kännbar backe. Magsäcken gjorde anspråk på blodomloppet och pulsen rusade iväg efter ett par kilometer. Annars kunde jag konstatera att all inomhusträning under vintern har gett ett gott resultat.

På lördag åker jag bort i två veckor, lite drygt. Så det var min sista chans att få in ett pass dessförinnan. Lite väl kallt var det ibland och man blev glad för backarna om de kunde ge lä från vinden. Den var också påtaglig, från fel håll.

https://www.strava.com/activities/2187563491

Martin sitter i styrelse nu och han kommer till mötet, om än lite försenat. Han vill gärna få frågor om styrelsearbete och också frågor att föra fram till styrelsen. Det här kan vara en återkommande punkt.

Vi behöver snart klart besked om hur många det är som är intresserade av att han sin cykel transporterad till Paris. Vi har två möjligheter: 1) Samarbeta med en annan klubb, men då blir det begränsade platser åt oss eller 2) sköta transporten i egen regi, men många fler platser. Så vi behöver räkna huvuden.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 19-03-07 11:31

Mötet behandlade ungefär det som vi sa i förväg.

Stefan Gunnarsson berättade om långtgående planer för cykeltransport till Paris. Stefan och Ulf kommer att samarbeta med Örebrocyklisterna och vi räknar med att kunna få ca 15 platser för cyklister på västkusten. Det finns ett par namn med frågetecken, men annars ser det ut att bli fullbokat inom kort. Så om ni inte har hört av er, gör det. Det kommer att vara möjligt att lämna en dropbag till bilen som man kan komma åt i Loudeac, även om man inte använder tjänsten för cykeltransport.

Preliminärt pris: 1.500 kr för cyklar (möjligen en rabatt för HCK:are) och 200 kr för dropbag. Mer info senare.

Aina berättade om en satsning som ska göras på nordiska permanent med början 2020, efter PBP. Permanent lopp är mycket likt brevetlopp. Ibland kallas brevetlopp för "kalenderlopp", dvs lopp vars datum bestäms i oktober, rapporteras in the ACP i Paris och finns därefter i den globala kalendern. Allt är fastspikat.

Permanentlopp finns alltid. Man kan köra en bana när man vill, med vissa inskränkningar. En sådan inskränkning är att man måste meddela banans ansvarig ca en vecka i förväg så att kortet kan göras i ordning. Vanligtvis kör man exakt som ett brevetlopp, men eftersom det handlar om lopp som inte är kopplade till ACP i Paris, har den ansvariga frihet att ändra bestämmelser, om man vill.

Men att loppen inte körs i ACP:s regi har konsekvensen att de inte kan räknas som kvalificeringslopp för PBP, till exempel, och de inte kan användas som ett underlag för en Superrandonneurmedalj (som utfärdas av ACP). I gengälld finns det tankar på att upprätta en nordisk meritordning som plåster på såret. Tanken är att att det ska finnas alla distanser i Norge (som är drivande), Danmark (som redan har ett välutvecklat permanentupplägg), Sverige och Finland.

Vi kom in på vår 600 som ska starta från Mölndal i början av juni (1/6 om jag minns rätt, utan att titta). Vi har två fina banor men jag har bestämt att vi kör en bana som Christian har lagt. Den kommer att presenteras på hemsidan när den har gjorts om till samma format som alla våra andra banor. Det andra alternativet är också bra, men det planerades med tanke på övernattning i Hjo. Den helgen är Kristihimmelfärdshelgen och alla rum och stugor, precis alla kring Hjo är redan bokade. Det får bli en annan gång eller under ett annat regi.

Det var det ...

Daniel

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 19-03-08 13:04

Jag lägger ut Brevet 600 km Söder med start 1 juni, i Openrunner. Detta för att presentera den sannolika bansträckningen. Då kan ni även planera in eventuell övernattning och boka den.
Så småningom blir det en RideWithGPS-fil också.

Jag kommer att testköra banan antingen 21-23 mars eller 4-6 april, beroende på väder och humör. Startar då efter jobbet kl. 17. Någon som vill haka på i rofyllt tempo? Det blir då två övernattningar efter 12 resp 42 mil, sannolikt.

Brevet 600 km S, HCK 2019

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 19-03-10 11:43

ag lägger ut Brevet 600 km Söder med start 1 juni, i Openrunner. Detta för att presentera den sannolika bansträckningen. Då kan ni även planera in eventuell övernattning och boka den.
Så småningom blir det en RideWithGPS-fil också.

Något som kan motivera att vi avviker från vår GPS-standard ...

Istället för att lägga tid på att rita om den i RideWithGPS ...

OpenRunner är främmande för de flesta som använda elektroniska system för sina kartor. MEN ... ACP använder det, så det kan vara bra att känna till det. Men då skulle jag helst se att "mertiden" lades på att stycka upp banan på samma sätt som ACP gör. Då menar jag att man stycker upp banan i kontroller, att man ha en separat bana till varje kontroll. Du kan kanske fundera på det.

Daniel

Återgå till "Senaste nytt"