Vinterserien - februarietappen

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Vinterserien - februarietappen

Inläggav Christian Behre » 17-02-09 23:46

Vi gör ett försök att klämma några mil till helgen. 12-15 mil. Banan är inte spikad, men kom till start och överraskas!
Troligen kommer vi till Alingsås på halva vägen.

Start: Circle K, Söderleden, lördag 11 febr, kl.08.00.

Tänkbar bana: Vinterserien, februari-etappen

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Re: Vinterserien - februarietappen

Inläggav Martin Bergström » 17-02-10 12:30

Jag kommer!

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 17-02-12 13:09

Lördagsmorgon. God frukost. Cykeln kollad igår och i ordning. Har fungerat bra under veckan sedan byte av växelvajern fram. När jag hämtar morgontidningen brukar jag dock se efter så att det inte är pyspunka.
-5°C, nordostlig vind, torrt. Skönt att ibland få krypa bakom och få lä, tänkte jag. Det tog minst en kvart att få på alla kläddetaljer: värmekuddar på ovansidan av framfoten, mjuka friigolitstavar i skorna för att (kanske) få till en skorstenseffekt/ventilation, en avklippt bit av en nätundertröja på vardera låret under lösbenen, värmekuddar på innersta vanten, näs- och kindskyddet av en modifierad dammskyddskåpa. Till det ryggsäck med vattenflaska, mackor, nödproviant och en torr undertröja.
Precis på väg ur källaren ringde telefonen. Martin meddelade att han är krasslig. Dagarna innan liknande besked av Åke, som haft sviter från infektion tidigare i veckan.

Cyklade makligt iväg till starten. Wienerbröd och choklad i väntan på de andra. Förstod snart att dessa valt att starta lite senare, så jag rullade iväg ensam österut. Mölndals Kråka har fått ny beläggning. Samtidigt har man jämnat ut de avsatser som tidigare fanns, där man kunde ta igen sig i två andetag innan nästa sektion anträddes. Nu är det jämn stigning. Dock inte på långa vägar så tuff som den ursprungliga Kråkan var. Den som fortsatte över järnvägen där den anslöt till Stensjögatan. Fundamentet finns kvar för att väcka förundran över forna cykelhjältar.
Utmed Stensjön i bitande sned motvind i gryningen. Även här en rest från svunna tider, pålarna till en brygga, vilka nu vågorna använde till att skapa isskulpturer av. Liknande fenomen en stund senare i Gröen (Landvettersjön), där för tiotalet år sedan en skogsdunge gled ner i vattnet och drog med sig en bit av vägen. Och även några mil längre fram i sundet mellan Östra och Västra Nedsjön i Hindås. Fortfarande bitande motvind, där endast uppförsbackarna gav skydd. Så i backen upp till Ödenäs fick jag själv bestämma hur mycket vind i näsan jag skulle ha. Och kilometern efter, den fram till kyrkan, blev således lika jobbig som hela motlutet hade varit. Paus i busskuren för energi och vätska.

I backen ner mot Edsås kände jag att min svansföring var en aning vinglig. Bakhjulspunka? Stannade och undersökte. Bra däckstryck, bakhjulet var fäst i gaffeln men ett litet glapp i lagret. Jaha, så känslig man kan vara att notera det. För kallt för att meka med det nu.
Halvvägs mellan Lygnared och Alingsås har jag börjat gå ifrån väg 180. Förvisso bred vägren på detta avsnitt, men tråkigt mycket trafik. I stället av vid Hjälmareds folkhögskola för parallella Sjuhäradsgatan, vilken sannolikt var infart från Borås en gång i tiden. Denna gång blev det en vansklig färd på ishalt underlag, men ståldubben och god balans fixade det utan missöde.

Under pausen på Max hamburgerrestaurang såg jag fram emot att få cruisa hem i medvind, få ta backen efter Hemsjö kyrka i god fart och sedan låta hemlängtan göra resten. De drömmarna grusades redan innan Östra/Västra Bodarne. Vinden hade bestämt sig att vara nyckfull resten av dagen, så det blev ett fortsatt slit. Hemsjö - Råbockekullen - Tollered var rena vinterlandskapet, så det var varsamt upp och försiktigt ner som gällde.

Ett ytterligare energiintag vid Hulanmotet och sedan hem över Jonsered - Björndammen - Öjersjö. 1400 höjdmeter på 13 mil på dubbdäck, hade krävt en del kalorier kände jag, när jag kom hem. Så det blev cykelvård, kroppsvård och en stunds slummer med katten. Och jag undrade hur långt de som startat senare hade kommit.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 17-02-12 19:32

Fint gjort, Christian. Jag undrade hur de backarna skulle vara. Snö och is är borta från vägarna runt sta'n, men så mycket traffik finns inte därute. Jag hade varit lite orolig även med dubbdäck. Men din MTB är en stabil häst.

Så typiskt det där med vinden. Men det kanske var du som skapade motvind. Var inte det du som förde vidare Leos tes: en duktig cyklist har alltid motvind.

Bra träning. Kör en 20-milare någon gång :-) :-) :-) :-)

Daniel

Anna-Lena Kilborn Arvérus
HCK-medlem
Registrerades: 14-08-05 19:56

Inläggav Anna-Lena Kilborn Arvérus » 17-03-05 13:09

Christian, jag cyklar gärna i snö lite kortare distanser med min mountain bike, som till jobbet och så, men inte så långa rundor. Så jag fick hoppa över er februari-etapp. Kallt var det också. Det krävs en del planering med kläder och annat, vilket jag inte är så bra på :lol:

Såg i HCK-kalendern att det var inplanerat en marsetapp igår 4/3. Förmodligen krockade det med cykelmässan (?), såg ingen info i forumet, men jag tänkte att jag kör en runda ändå.

Det blev 14 mil från Hisingen till Fjärås och runt Lygnern: Dit via Älvsborgsbron, Säröleden, från Billdal/Snipen Spårhagavägen till Lindome, vek av mot Anneberg och Lerbergsvägen vidare mot Fjärås centrum och Fjärås kyrka, vänstervarv runt Lygnern. Hem via Fjärås station och raka spåret förbi Kungsbacka, Lindome, Kållered på Gamla Riksvägen och vidare Mölndal och Göta älvbron.

5 grader när jag startade kl 8, så det var okej. Lite kallt regn ett par mil mellan Fjärås och Sätila, men det slutade som tur var så jag kunde torka igen.

Så nu är det snart dags för Brevet-loppen, ser att datumen är inlagda.

Hej så länge!

Återgå till "Randonée/Långdistansträning"