Vinterserien Januari-etappen

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

Vinterserien Januari-etappen

Inläggav Christian Behre » 16-12-19 11:08

"Life is the spare time between practice", stod det på en t-shirt jag hade på 80-talet. Då pysslade jag en del med triathlon och fixstjärnorna då hade extrema träningsmängder, 8-12 tim/dag. Under jul- och nyårshelgerna ägnar sig även randonneurer åt "life", men snart därefter är det åter till "practice"!
Trettondagen viker vi åt att ta oss an Västkustens Runts bana. Det har varit en tradition sedan arrangemanget startade, att klubben just denna dag sänder ut en förtrupp bestående av randonneurer i vintermörkret. Ännu är årets VKR-banan inte offentliggjord, så startplats och bansträckning får presenteras framöver.

Nytt datum: 28 jan!

Start: Circle-K, Backadal kl. 08.00. Där vi startar våra Brevetlopp norrut. Ändrad startplats!

Bana 12 mil

Tillägg för 16 mil

Väl mött!

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Maria Brorsson
HCK-medlem
Registrerades: 16-11-09 12:09

Re: Vinterserien Januari-etappen

Inläggav Maria Brorsson » 17-01-05 12:27

Om det är pudersnö ovanpå is imorgon också så kommer inte jag. Kyla fixar jag men jag har inga dubbdäck, vågar inte.

Ser fram emot att få vara med nästa gång!

Cyklade en kort bit igår och det var otäckt...

Vad är det värsta vädret ni Randonéeer varit ute i?? :)

//Maria Brorsson (ny medlem i klubben)

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 17-01-06 19:22

Intresset för trettondags VKR har varit svalt, endast jag och Christian har verkat sugna, nu verkar det som om det finns i alla fall åtminstone en till som ser tjusningen med vintercykling, hoppas att Maria dyker upp en annan gång.

Christian drog i väg på annat äventyr och jag tyckte att det var för kallt. Med andra ord så var ingen av oss vid starten i morse.
Var ute en sväng nu i eftermiddags, körde bland annat på vägarna uppe i Svartedalen. Dubbdäck rekommenderas starkt, vissa bitar är ren vinterväg med packad snö, gissar att VKR sträckningen norr om Ucklum ser ungefär likadan ut, ömsom barmark, ömsom snö.

I morgon ser prognosen ut att innehålla en del snö så då tänker jag inte köra för långt men kanske att jag gör ett försök på VKR på söndag, skriv gärna i tråden om det finns intresse, annars kan det för min del bli lite flexibelt med starttid och distans, kanske bara provar banan norr om Kungälv.

Jag förstår inte riktigt frågan om dåligt väder, det är alltid bra väder när vi är ute.....Daniel Ridings kan kanske berätta mer om dåligt väder, har för mig att han fick lite duggregn på sig på någon tur förra året, Daniel var det inte så att du fick punktering samtidigt?

Åke

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 17-01-07 19:07

Åke Haraldsson skrev:Jag förstår inte riktigt frågan om dåligt väder, det är alltid bra väder när vi är ute.....Daniel Ridings kan kanske berätta mer om dåligt väder, har för mig att han fick lite duggregn på sig på någon tur förra året, Daniel var det inte så att du fick punktering samtidigt?

Åke

Ja du Åke ... att jag klarade 20-mil i månaden förra säsongen beror på ett par andra saker än bara envishet. Jag bestämde mig inte i förväg när jag skulle åka, utan väntade alltid på hygglig prognos. Sedan att mitt omdöme för "hygglig prognos" lämnar ett och annat att önska är en annan sak.

I slutet av januari förra året fanns ett litet fönster i slutet av månaden. Den visade sig innehålla rätt mycket regn och blåst, men det var plusgrader iallafall. Men jag hade inte mycket till val. Jag körde en kortare variant av vår 300S, Sätila, Horred, Holsjunga, Svenljunga ... och har man väl passerat Horred, fanns inte många alternativ till att bara fortsätta. Värst var det i Svenljunga men där kunde jag åtminstone komma in till Björn Bagare och värma upp mig.

Jag tänkte på dig dessa dagar och hoppades att du skulle ställa in. Vissa av backarna runt i Svartedalen är inte att leka med. Man kan alltid gå uppför dem om det är snö och is, men sedan den långa sträckan ned till Hjärtum kan vara rent av farligt utan tillgång till broms . Brrr... Gott att du kom på andra tankar. Januarimånaden är mycket ung. Det hade varit förargligt att råka ut för något med farligt väglag.

Men jag längtar ut, det gör jag. Snart .... ljuset kommer tillbaka ...

Daniel

Maria Brorsson
HCK-medlem

Inläggav Maria Brorsson » 17-01-13 00:30

Min gräns går vid -12 och is, klev upp förra fredagen och tittade ut, tittade på termometern och bestämde mig för att göra något annat!

Lite regn är inte dåligt väder tycker jag. Så omdömet för hygglig prognos verkar jag kunna stämma in på :)

Om det är plusgrader (eller bra vägar vid kanske -2) så är jag med lösdag 4e februari från Circle K, Joléngatan 1. Absolut!

Jag är angelägen att få testa långrundor, aldrig gjort det och vill väldigt gärna överleva min första Vättern.

/Maria Brorsson

Maria Brorsson
HCK-medlem

Inläggav Maria Brorsson » 17-01-13 00:39

[/quote]

Ja du Åke ... att jag klarade 20-mil i månaden förra säsongen beror på ett par andra saker än bara envishet. Jag bestämde mig inte i förväg när jag skulle åka, utan väntade alltid på hygglig prognos. Sedan att mitt omdöme för "hygglig prognos" lämnar ett och annat att önska är en annan sak.

[/quote]

Sen misstänker jag att det är den inställningen man får ha, envishet alltså. Jag gav fasen i att köpa ett busskort och cyklade till jobbet i nästan alla väder förra året. Då var det 14 km enkel väg. Tanken är att göra det samma men halva sträckan och orka köra långsträckor istället några gånger under våren.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 17-01-13 10:49

Maria Brorsson skrev:Sen misstänker jag att det är den inställningen man får ha, envishet alltså. Jag gav fasen i att köpa ett busskort och cyklade till jobbet i nästan alla väder förra året. Då var det 14 km enkel väg. Tanken är att göra det samma men halva sträckan och orka köra långsträckor istället några gånger under våren.

Vi har några långa sträckor inplanerade på våren. Hoppas vi får ditt sällskap!

Daniel

Anna-Lena Kilborn Arvérus
HCK-medlem
Registrerades: 14-08-05 19:56

Inläggav Anna-Lena Kilborn Arvérus » 17-01-18 23:24

Hej!

Anmälde mig precis till SBS. 7 månader kvar, så det borde man väl fixa!? Planerar att köra första 20-milaren 1 april.

Daniel, min mobiltel dog för ett par månader sedan och med den alla kontakter. Kan du skicka ett sms, in case of gps-problems :lol:

Åke, tack för medaljen. Hade nästan glömt att jag körde ett lopp i somras. Det var nog inte så bra, hade bara cyklat långrundor i 5 veckor innan och kroppen kändes slut lång tid efteråt. Annat upplägg i år :wink:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 17-01-19 13:36

Anna-Lena Kilborn Arvérus skrev:Hej!

Anmälde mig precis till SBS. 7 månader kvar, så det borde man väl fixa!? Planerar att köra första 20-milaren 1 april.

Jag har skickat ett SMS nu, Anna-Lena. Kul att du hör av dig. Jag vill också köra 1/4. Vi kan ha sällskap. Om någon annan läser detta som vill köra, men inte vill köra hårdare än vad som krävs för att hålla sig varm, haka gärna på :-)

Daniel

Jan Bengtsson
HCK-medlem
Registrerades: 13-04-05 08:34

Inläggav Jan Bengtsson » 17-01-19 23:10

Jag har som mål att köra 1/4 om jag får tillräckligt med träning, bygger upp mitt knä just nu men det ser bra ut på lördag satsar jag på en 6-7 mils runda i lugnt tempo.
Villken typ av cykel är lämpligt att köra med? racer, långfärdshoj? vad tar man med sig ?något särskilt eller det vanlig, slang kläder efter väder något att dricka och äta.
Janne B

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 17-01-23 21:36

Då gör vi ett nytt försök lör 28 jan, kl. 8.00. Västkusten Runt 16 mil är det som gäller!

Nytt datum: 28 jan!

Start: Frihamnen kl. 08.00.

Bana 12 mil

Tillägg för 16 mil

Väl mött!

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 17-01-24 19:28

Anna-Lena Kilborn Arvérus skrev:
Åke, tack för medaljen. Hade nästan glömt att jag körde ett lopp i somras. Det var nog inte så bra, hade bara cyklat långrundor i 5 veckor innan och kroppen kändes slut lång tid efteråt. Annat upplägg i år :wink:

Tack själv,det var ju du som cyklade så den har du gjort dig förtjänt av.
Kul att du siktar på SBS. Jag har kört loppet två gånger om du vill ha några tips. Det kan även vara så att vi ses vi starten.

Åke

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 17-01-24 19:28

För övrigt siktar jag på att köra på lördag.

Åke

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 17-01-25 12:42

Christian, vad tror du om att starta på Statoil Backadal istället för Frihamnen så att man kan komma in i värmen om man är lite tidig till start. Kaffe och bulle innan man drar är ju även det en tradition som är värd att bevara.

Åke

Användarvisningsbild
Lars Wessing
HCK-medlem
Registrerades: 15-03-29 01:56
Kontakt:

Inläggav Lars Wessing » 17-01-25 15:54

Har ingen bra vintercykel, men det kanske kan gå ändå? Det jag har att välja på är en vanlig linjecykel med 28mm sommardäck, eller en tung och klumpig MTB med dubbdäck. Funkar det med någon av dem tro (beror väl på vädret gissar jag)? :?:

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 17-01-25 19:09

Lars Wessing skrev:Har ingen bra vintercykel, men det kanske kan gå ändå? Det jag har att välja på är en vanlig linjecykel med 28mm sommardäck, eller en tung och klumpig MTB med dubbdäck. Funkar det med någon av dem tro (beror väl på vädret gissar jag)? :?:

Allt beror ju som du säger på vädret. Jag kommer att komma med min dubbdäcksMTB och jag kommer att bli förvånad om Christian inte dyker upp med en motsvarande cykel.
Kom på din MTB och testa, banan går att korta enkelt om man tycker att det går för tungt.

Åke

HCK-medlem

Inläggav Anna-Lena Kilborn Arvérus » 17-01-25 22:35

Jag kommer på lördag med en tung mountain bike, så får vi ser hur det går. Max 12 mil för mig.

Tala gärna om var ni träffas dagen innan. Jag bor närmast Frihamnen, men kaffe och bulle är gott.

Åke, jättegärna tips om SBS. När man inte vet något går det inte heller att ställa frågor.

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 17-01-26 18:04

Önskemål om att vi startar på Circle-K, Backadal. Där vi startar våra Brevetlopp norrut. Då gör vi så! Kl. 08.00.

Användarvisningsbild
Christer Stjernblom
HCK-medlem
Registrerades: 15-06-15 13:21

Inläggav Christer Stjernblom » 17-01-27 15:38

Hej!
Jag kommer till K-Circle i Backa!
Har dok inga dubbar men kör ändå, har gått fint i vinter.
får se hur länge jag åker med.
Med vänlig hälsning
Christer Stjernblom

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Inläggav Martin Bergström » 17-01-27 16:35

Jag kommer imorgon, lite nervöst med en första långrunda efter "den stora smällen".
Jag tar vintercykel med dubbdäck, men jag lämnar vimpel och stödhjul hemma!

Kul att vara tillbaka igen!

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 17-01-27 17:46

Gott, då är vi minst fem i morgon, det är inte så dåligt för att vara januari.

Stödhjulen har du ju lovat mig Martin så dom vill jag inte att du använder, vill inte ha slitna grejor.

Väl mött i morgon.

Åke

Användarvisningsbild
Lars Björkman
HCK-medlem
Registrerades: 08-09-27 22:14

Inläggav Lars Björkman » 17-01-27 22:50

Möter kanske upp i morgon nånstans mellan Kungälv och Stenungsund.
"Jag äter hellre själv än ser mina barn svälta"

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem

Inläggav Christian Behre » 17-01-29 13:34

Sex cyklister till start för VKR-inspektion 2017 = Vinterserien januari-etappen. Jalle och Christer S sällade sig till de lite mer ärrade randonneurerna Åke, Martin, Christian och Anna-Lena. Ytterligare en hakade på i Jörlanda, Lars B.
Åke, som är rädd om sin hoj, släpade med stora kättinglåset på ~13 kg. Själv nöjde jag mig med ett litet. Ståldubb på flera håll, ryggsäck likaså.

Mestadels torra vägar, lätt vind, ett par minusgrader och en stund på eftermiddagen in mot Kungälv även solsken!

Faktiskt ett par nya vägavsnitt för mig. Men vänstersvängen mot Svartehallen på backkrönet efter Ucklum, borde nog bytas mot svängen mot Svenshögen några km längre fram, där det är betydligt bättre sikt. Sedan kan vi gott, som Lars Björkman gjorde med oss igår, leda cyklisterna in på vägminnet mellan Ljungskile och Backamo. En km gammaldags (snäll) pavé, tror jag skulle vara ett minnesvärt inslag på VKR 2017. Men det är klart, det skulle kräva några extra flaggvakter där.
Backarna upp mot Hjärtum är STYGGA! Förvisso lättare att ta sig an utan ståldubb och kätting, men de kommer också att bli en snackis efter loppet.

Tre av oss svängde av mot Västerlanda för att inspekterade 12-milsbanan. Får se om det kommer någon rapport därifrån också.

Tack för gott sällskap igår!

HCK-medlem

Inläggav Anna-Lena Kilborn Arvérus » 17-01-30 21:50

Jag är glad att ni andra cyklade med mountain bikes, ståldubbar, kättingar, ryggsäckar och korgar med staplade mackor, så att jag orkade hänga med er ända till Spekeröd. Det var roligt med ert sällskap!

Det blev snabbt kyligare efter Ucklum, med frostvita träd och isfrusen sjö var det plötsligt vinter och kallt om fötterna. Åke, visste du att du har en väg uppkallad efter dig på sträckan Ucklum-Västerlanda?

Var väldigt sugen att stanna en lite längre stund i Handelsboden någonstans mellan Västerlanda och Diseröd, där det bjöds på kaffe och semla, men nöjde mig med att äta resten av min kalla pannbiff & äggmacka från Cirkel K i Spekeröd, inhandla en chokladbit och tina upp min vattenflaska. Den krossade isen skulle passat bättre i ett glas single malt whiskey än i min vattenflaska faktiskt.

Det gick ju bra med smala racing-däck också, tack var torra vägbanor. Inga vurpor och inga punkor resten av turen. Att göra en så lång tur redan i januari känns bra inför fortsatta säsongen. Skall försöka hålla igång det nu, så att jag inte behöver börja om från början i mars-april.

Hoppas vi ses snart igen!

Ps. Var hemma halv 3, innan det blev mörkt (Ovanligt. Fast det var nog svårt att köra fel denna gång. Mest rakt fram)

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 17-01-31 18:13

Anna-Lena Kilborn Arvérus skrev:
Det blev snabbt kyligare efter Ucklum, med frostvita träd och isfrusen sjö var det plötsligt vinter och kallt om fötterna. Åke, visste du att du har en väg uppkallad efter dig på sträckan Ucklum-Västerlanda?

Det visste jag inte men det var på tiden....

Skönt att höra att det inte blev några fler punkteringar. Jag skildes från de andra i Kungälv strax före 15:00 så vi var en liten bit efter dig.
Ses i februari.

Åke

Återgå till "Randonée/Långdistansträning"