En 20-milare i månaden ...

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Martin Bergström
HCK-medlem
Registrerades: 13-03-18 20:24

Re: En 20-milare i månaden ...

Inläggav Martin Bergström » 15-12-04 14:05

Det blir ingen cykling för mig imorgon.
Mycket annat att göra och vädret ser INTE bra ut!
Martin

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-12-19 22:30

Jag drog ut idag och det var tufft. Dels var det väntat (jag har inte cyklat en meter sedan förra 20-milare) och dels var vinden och regnet ettrigare än väntat. Det regnade nästan hela tiden och vinden ... tja, den var som den var. Allt som allt var det juli väder, fast mörkare ... och varmare.

I backarna efter Sätila (hemvägen) gick något i vänster pedalen sönder. Jag vågade inte ta i för mycket med vänster benet efter det. Jag stannade 2-3 gånger för att kolla att det inte var skon (klossen), att pedalen inte höll på skruva ut sig, att vevarmen satte ordentligt. Förmodligen gick lagret sönder. Jag är nu för trött för att gå ut i garaget och gräva i det. Jag kom hem, iallafall. Det fanns stunder jag tvivlade på det.

Det är inte så att jag är glad för att jag har gjort det ... men jag är väldigt glad för att jag inte längre har en 20-milare i december framför mig.

https://www.strava.com/activities/452905706

Martin Bergström
HCK-medlem

Inläggav Martin Bergström » 15-12-20 19:14

Bra jobbat Daniel! men nu är vi tre i denna exklusiva tok grupp!
Idag körde Christian o jag. Det var milt men blåsigt.

Christian mötte upp kl 06.30 i korta byxor- japp, kläder efter väder, +9 grader, men han har inte "hunnit" plocka bort dubbdäcken sedan kallsäsongen (läs, i somras). Själv körde jag på vinter cykel med sommardäck. (och långbyxor).

Banläggaren (Christian) hade dragit banan på en grusväg mellan Bollebygd och Seglora, redan efter 50 m, klagade Christian över banläggaren, då var det bara ca 9950 m kvar med grus. Däcken bara sögs fast i den blöta, ställvis mjuka vägen. Jag tror inte att Christian lägger några banor på grus framöver- Hurra!
Christian skulle också klaga på sin mekaniker (jag tror att det är Christian som är Christians meck) som int bytt till sommardäck. Christian pustade o sa: - För smala däck på PBP och för tjocka däck nu, puh....

Dagens HJÄLTE: Christian som cyklar 200 km på dubbdäck!

Då var även decembers 20 milare klar, genomförd på självaste Hjulafton (infaller sista helgen före den mer etablerade Julafton)

God Jul och Gott Nytt År, vi ses på vägarna under 2016!
Nästa utmaning, 200 km i Januari!

Martin

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 15-12-20 20:41

Se där, se där ... ni är inte solskenscyklister i alla fall.

Grattis! Det är skönt att ha det gjort, eller hur? Jag känner den vägen mellan Seglora och Bollebygd. Det finns en variant som leder bort till Borås längs den också. Man kan plocka upp den redan längs vägen mellan Hyssna och Seglora. Lite grus skadar inte. Dubbdäck på blött grus är att ta i, men, men.

Jag hade tre grussträckor. Inga av dem lämnade några direkta intryck. Även blötta var de fasta och slätta. Vänta ... den sista, mellan Fritsla och Seglora gjorde intryck. Den vägen hade några "potholes", men jag minns att jag tänkte "det gör inget. Det är uppåt och på gränsen till brant nästan hela vägen. Det är ingen som får upp farten här."

Jag körde mer eller mindre som 30-milaren: Horred, Öxnavalla, Torestorp, miniatyrhus, Öxabäck, Holsjunga där jag tog 154 iallafall. Jag insåg att det var en enda chansen att få medvind.

Jag åt lunch i Svenljunga och fortsatt mot Sexdrega, på banvallen. När den korsade vägen, stannade jag på vägen istället för att fortsätta mot Sexdrega. Efter någon kilometer svängde jag av för att ta mig till vägen mellan Sexdrega och Roasjö. På kartorna ser den vägen suspekt ut, men den är nyasfalterad. Efter Skepphult finns det en lång, lång, slakmota, påminner lite om vägen tillbaka till Carhaix från Brest. Lång och rak. Det kändes som krönet ville aldrig komma.

Jag körde på vintercykeln (Kona) med Schwalbe Durano (28mm). Jag har två par Schwalbe Winter (dubbat), 35mm och 42mm om någon vill köpa. De har använts mindre än 5 mil. Jag har bestämt mig för att aldrig cykla med dubbdäck. Jag har inte så mycket emot dubbdäck i sig, utan underlaget som kräver dubbdäck. Så om förhållanden kräver dubbdäck, har jag bestämt mig för att inte cykla. Då behöver jag inte dubbdäck. 400 kr paret.

Jag träffade inga svältande katter den här gången, så maten räckte hela vägen: ostsmörgåsar, kokta ägg och två flaskor Fortimel. Jag bytte tröjan och handskar (som var genomdränkta) i Svenljunga. Möjlighet till värme fanns i Horred (där drack jag kaffe på Bilisten), Öxabäck (Handlar'n har öppet till 19 eller 20 på kvällen, man jag stannade inte), Svenljunga, Fritsla, Sätila. Jag stannade bara i Horred och Svenljunga (Björn Bagare).

Flyger till Chicago imorgon. God jul alla!

Fortsätter det fina vädret är jag inte främmande för att köra Jönköpings 20-milare 9/1.

Daniel

Martin Bergström
HCK-medlem

Inläggav Martin Bergström » 16-01-02 22:37

Nu är vi i Januari!
Vilka är intresserade?
Min första möjlighet är helgen 9, 10/1.
Är det någon som hänger på?
Martin

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-01-03 11:54

Jag är hemma från Chicago, men nu är det jag som har diverse grejor i huvudet och lungorna. Min benägenhet att tycka synd om mig själv lämnar en självdiagnos på lunginflammation eller influensa. Om det trots allt visar sig vara en vardaglig förkylning, är jag kanske "up to snuff" ... jag skulle inte räkna med det. Lunginflammation, influensa och jet-lag är lite väl mycket att klara av på några dagar.

God fortsättning!

Daniel

Åke Haraldsson
HCK-medlem
Registrerades: 08-06-19 18:18

Inläggav Åke Haraldsson » 16-01-04 18:04

Jag är sugen men dras med en efterhängsen förkylning så jag är tveksam, kommer inte att köra om jag inte helt och hållet blivit av med hostan jag haft i tre veckor.

Åke

Martin Bergström
HCK-medlem

Inläggav Martin Bergström » 16-01-08 14:15

Det blir ingen 20 milare i helgen, lite väl mycket vinter tycker jag.
Vi får se fram emot mildare väder och ljusare dagar!

Martin

Martin Bergström
HCK-medlem

Inläggav Martin Bergström » 16-01-14 11:43

Det får bli inomhus cykling även denna helg. Jag tror på värme och 20 mil senare i Januari!

Martin

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-01-17 14:14

Martin Bergström skrev:Det får bli inomhus cykling även denna helg. Jag tror på värme och 20 mil senare i Januari!

Martin

Ja, det var det värsta vad kallt det var idag.

Jag vet att jag har sagt att jag inte cyklar på dubbdäck, men abstinensen gör att jag har tänkt om. 700-40 Schwalbe Winter (dubbat) sitter på en cykel nu. De vägar bly. Det ser ut att bli kallt hela veckan, men lördag ser humant ut. Jag siktar på lördag, 23/1, dubbat. Min plan är att köra 200 S (den som går igenom Källsjö). Jag tror att det blir hyfsat med värmestugor. Varberg till Horred kan vara lite magert, men jag minns en ICA-butik i Kungsäter, Bilistern i Horred, ICA eller något annat i Fjärås. Det bör kunna gå.

Vi får se ... det är planen i alla fall.

Daniel

Martin Bergström
HCK-medlem

Inläggav Martin Bergström » 16-01-20 20:53

Daniel,
Du är redan en HJÄLTE. Tänker du köra trots all snö som kom nu????
Källsjö har fått 30 cm!
Om SMHI har rätt skall det slå om till + grader på söndag, sen blir det mildare och västliga vindar, får hoppa satt det stämmer.
Jag cyklar inte på lördag.
Hoppet står till sista helgen i januari!

Martin

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-01-21 13:40

Matitn,

Hjälte är jag INTE, och vill inte vara det heller. När jag skrev, trodde SMHI att vädret skulle slå om redan idag (på torsdag) och jag räknade med att vägarna skulle vara ok på lördag. Men nu blev det som det blev.

Jag avvaktar. Om vädret verkligen slår om (SMHI skjuter upp det, dag för dag, allteftersom tiden går), tar jag kanske en ledig dag nästa vecka. Nackdelen ser ut att vara att vinden tilltar samtidigt som temperaturen går upp.

Jag vill ha runt 0 som kallast.

Daniel

Martin Bergström
HCK-medlem

Inläggav Martin Bergström » 16-01-21 23:17

Daniel,
Du är inte bara hjälte, du är dessutom klok.( Som avgår från cykling i detta vädret)
Vi avvaktar till sista helgen i januari, så får vi se om det är cykelväder då.
Vi får hoppas på mildväder under nästa vecka!

Martin

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 16-01-27 18:11

De senaste åren har vi försökt att köra den långa VKR banan runt trettonhelgen. I år har det ännu inte blivit någon VKR för randonneurerna på grund av förkylningar och kasst cykel väder. Skall det bli något i januari så är det inte mycket att vinka på så vi gör ett försök på söndag 31/1. Långa VKR är ju från och med i år inte lika lång som tidigare, ca 215 km mot ca 275 på den gamla sträckningen.

Start från Statoil Backadal kl 07:00 söndag 31/1. Hittills är vi tre intresserade, jag kommer att köra på vintercykeln med dubbdäck så för min del kommer det att gå långsamt, rullsnitt på 22- 25 km/t.
Vädret kommer att vara avgörande för om jag kör eller ej, 21 mil i regn i januari är jag inte sugen på, håll utkik i tråden för att se om det blir någon organiserad runda eller ej.

Välkomna.

Åke

Martin Bergström
HCK-medlem

Inläggav Martin Bergström » 16-01-27 19:47

Jag är en av dom 3 som är lockad.
Vädret ser nu, onsdag em, rätt så lovande ut. +2-4 grader, västlig vind och inget regn.

Martin

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-01-29 11:20

Jag vet inte om jag är en av de tre, men jag planerar att köra en 20-milare nu på söndag också.

Men jag vet att jag inte kan hänga med ungarna och jag är till och med lite feg, så jag kör den södra 20-milaren vi har: Varberg, Åkullaleden österut, Rolfstorp, Skällinge, Nösslinge, Källtorp, men från Källtorp fortsätter jag österut 5-6 km istället för att ta av norröver. Jag forstätter norröver när jag kommer till skylten Gunnarsjö, innan man kommer till Fagered. Gunnarsjö, Kungsäter, Horred och hemåt.

Jag förlänger lite efter Källtorp eftersom jag startar hemifrån istället för Statoil vid Fässbergsmotet.

Det är inte så värst många värmestugor, men det ska inte vara så värst kallt heller.

Vi kan skicka bilder till varandra. :-)

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-01-31 21:29

Det var jobbigt. Jag begränsa mig till det än så länge. Jobbigt.

https://www.strava.com/activities/483013223

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-02-01 09:20

Nu är jag lite piggare.

Det var tufft igår. Banan håller god standard, men det gjorde inte min fysisk kondition. Det är något man ska tänka på när man kör den banan och det är att det inte finns så många platser att få mat. Varberg är det enda som kan erbjuda varmmat. När jag körde 200SS tidigt på säsongen förra året, så hoppade jag över mat i Varberg och det tog ut sin rätt. Den här gången gjorde jag inte det. Jag minns att Jonas B ångrade att han inte plockade på sig en extra hamburgare bakfickan.

Det var mycket tveksamt på morgonen. Det fanns isfläckar här och där men jag hoppades att soluppgången skulle ta hand om dem. Det som oroade mig mest var vägen mellan Lindome och Snipen som har har ett par långa utförsbackar. Det blev inget som helst problem. Blåsten var så kraftigt, direkt motvind, att jag aldrig behövde röra bromsen.

Men hela vägen ned till Varberg var en kamp, en kamp med en kall vind. Det finns sällan något mellan havet och banan som skyddar mot vinden. Jag hoppades det skulle vara begränsat till just den sträcken. Efter Varberg går banan öster ut. Men den sträckan ... det var kämpigt.

Eftersom jag startade hemifrån och inte på Statoil, förlängde jag banan vid Källsjö. Jag fortsatte österut 6 km till en väg med skylt "Gunnarsjö 18", någon kilometer innan man kommer till Fagered. Just det där "18" kändes inte gott. Att det bara klättrade upp och upp och upp i 15 kilometer var direkt nedslående. Det är ingen slakmota utan som Lygnern runt, fast med mycket tättare mellan backar som är mycket längre och brantare.

Där försvann matplaneringen. Jag räknade med McDonalds, 2 ostsmörgåsar och 3 flaskor Fortimel. Väl framme vid Horred var jag däckad. Jag hade gömt cykeldatorn långt tidigare. Jag visste precis var jag var och jag behövde inte någon nedslående påminnelse om hur mycket var kvar.

Ungefär då ringer man svärmor och börjar tjafsa om hur man inte ska cykla i mörkret. Det var inget samtal jag kände för just då ute i kylan. Jag svarade för att man aldrig kan veta om en 89-åring ringer för att hon behöver hjälp. Hon ringde tillbaka flera gånger efter Horred, men då svarade jag inte.

De sista 4-5 milen var en kamp. Varje tramptag krävde ett mentalt och fysiskt fokus.

Det här avspeglar snarare mitt fullständigt förfall i form, inte banan i sig. Jag kör inga fler 20-milare utan att ha några stycken Lygnern runt och 10-milare bakom mig.

Tack Åke! Dina uppmuntrande SMS var avgörande.

Daniel

Åke Haraldsson
HCK-medlem

Inläggav Åke Haraldsson » 16-02-01 10:02

Jag, Martin bergström och Magnus Lindström träffades på Statoil enligt ök strax för 7:00. På vägen från Kungälv till Backadal kunde jag konstatera att det på sina ställen var rejält halt och då mina två kamrater fick den informationen valde de att vända hemåt med sina odubbade däck. Enligt smsuppgift fick Magnus markkänning strax efter det att de lämnat macken.

Jag vände ensam norrut med ambitionen att köra hela banan men vägen över Skogome bort till Säve och vidare till Kungälv var mer spännande än vad jag var sugen på, blankis och hård sidvind, så jag åkte hem istället. Satt sedan hemma och följde Daniel avundsjukt via sms, Daniel måste varit trött för han var avundsjuk på mig som fick dammsuga...

Nu har jag bommat 20 milaren både i december och januari men nu är det februari och dags för nya tag, VKR banan skall köras snart.

Åke

Martin Bergström
HCK-medlem

Inläggav Martin Bergström » 16-02-02 22:47

Daniel,

Kämpe, Hjälte, Envis- Du är oerhört stark!
Du är BÄST!!

Vi tävlar inte mot klockan, vi har större (längre) utmaningar som Randonneurer- och du är ett föredöme.

Martin

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-02-06 19:44

Ahhh ... how soon we forget ...

Funderar på att ge mig ut imorgon. Det blir min "decemberbana", men jag tror att jag följer Christians förslag och ta den motsols, för att slippa väg 156 i mörkret. Det kanske inte blir mörkt så tidigt nu, som i december, men det kan vara lite kul att köra åt andra hållet ändå.

https://ridewithgps.com/routes/11105053

Jag är inte 100% säker, men min fru är på bio hela dagen och solen ser ut att komma fram lite. Nästa helg är det årsmöte och klubbfest och prognosen ser inte bättre ut ändå. Inspirerad av diverse PBP-filmer och verklighetsflykt ...

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-02-07 06:51

Ok, nu är jag 100% säker (på att jag startar ...).

Jag tror att det finns två SPOT med i HCK:s budget för i år. SPOT är en "tracker". Den jag har skickar ut min position var femte minut så att min fru, framförallt, kan se att jag rör på mig och inte står stilla länga väg 156 eller 154 eller liknade. Den ritar inte upp vart man ska, utan var man har varit. Men med 5 minuters rapporter, så kan man följa med.

Om jag stannar (typ vid en kontroll) kan jag trycka på en knapp "OK" och det skickas ut en epost eller SMS (eller till Facebook, Twitter) eller allesammans med ett "OK" meddelande.

Den kommer inte att röra sig förrän någon halvtimme och SPOT lagrar ett spår i en vecka, så just nu står den stilla och man ser förra veckans spår. Men så snart jag börjar röra mig, kan ni följa med på en Google Map.

http://tinyurl.com/p2mbjq5

Lindome, Norra Hällesåkervägen, Ubbhult (kanske, längtar inte efter den långa utförsbacken om vägunderlaget är blött), Hulta, Sätila, Hyssna, Seglora, Fritsla, Skepphult, Roasjö, grusväg mot Svenljunga, cykelbanan in till Svenljunga, Revesjö, 154 till Holsljunga, Öxabäck, Torestorp, Horred och hemåt.

Det är samma väg som länken i föregående inlägg.

Nu ska jag göra i ordning mina smörgåsar och sticka iväg.

Trevlig helg!
Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-02-07 20:18

Sådär ... det kändes bättre den här gången. Förra veckans runda var lite nedslående, så jag ville ut igen så fort som möjligt.

https://www.strava.com/activities/488249154

Stundtals jobbigt. Vinden var som vinden kan bli ... ganska kraftigt och byigt. Men sista 4 mil var med så gott som medvind, nu när jag körde medsols. Det fanns en tanke med att köra medsols och det lönade sig.

Men det kändes fortfarande tungt. Får hoppas på att det blir lite bättre för varje gång.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 16-02-07 21:10

Jag tycker inte att ni som har "bommat" någon månad ska lägga så stor vikt med det. Vi ska ju köra "i månaden" och det är många månader kvar.

Jag föreslår att under säsongen att en längre distans inte får ersätta en 20-milare. En 20-milare ska det vara. Då blir vi fler som bommar nu och då.

Möjligen ska Åke och kompani får dispens för juli.

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 17-09-12 09:41

Jag ska försöka köra en 200 km runda (minst) i månaden igen. September är avklarat i och med att jag körde HCK:s brevet 9/9. Det beror lite på, men jag har anmält intresse för Milslukarens 400 km 30/9. Den startar i Lund. Vi får se.

Jag kommer inte att gå ut med datum mer än någon dag i förväg, annat än 13:e helgen som av tradition är öronmärkt för VKR. Annars kommer jag att avvakta någorlunda humana väderförhållanden. Nästan allt under 0 temperaturmässigt är inte längre humant. Jag satsar på distanserna, inte vinterkörning.

I görligaste mån kommer jag att använda transport till arbetet i Odense. Från Grenå till Odense är det 210 km.

Annars tittar jag lite på:

200 S Fritsla-Bollebygd 201 km
200 S Rolfstorp-Torestorp-Sätila 201 km
Svenljungarundan 205 km

På sikt vill jag få in partiet som börjar mellan Källsjö och Fagered upp till Gunnarsjö.

Alla mina start är beräknade från Lindomestation.

Det är tveksamt att jag kör med dubbdäck. Väderförhållanden som kräver dubbdäck är per definition inte humana.

Daniel

Återgå till "Randonée/Långdistansträning"