En 20-milare i månaden ...

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Daniel Ridings
HCK-medlem
Registrerades: 10-03-22 07:54
Kontakt:

Re: En 20-milare i månaden ...

Inläggav Daniel Ridings » 17-10-09 15:02

Som jag hade hoppats på, prickar jag in 20-milaren den här månaden med pendling till kontoret. I och med att det är 210 km till kontoret, så blir det 2 20-milare, eftersom jag ska hem också.

Det lär regna en del imorgon i Danmark. Det är faran med att bestämma sig när det är vackert väder hemma. Min fru ställer upp på att jag ska köra en 20-milare i månaden, men hon är glad om jag kan göra det på en vardag, så att vi har helgerna för oss själva.

Jag använder spotwalla. Banan ligger uppe, men ingenting kommer att röra sig förän kl. 11.30 (ca) imorgon, tisdag. Den finns under mina "public trips" (offentliga turer):

Aktuella turer

Daniel

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 17-11-02 11:16

Så är vi där ... november. Jag vet inte riktigt vad ungarna har för sig, men eftersom det ser ut att bli plusgrader på lördag (om än lite fuktigt) så ger jag mig ut.

Vinden kommer att vara från sydväst, så det bestämmer lite över mitt val av bana. Just nu lutar det åt:

Lindome - Varberg - Rolfstorp - Nösslinge - Kungsäter - Torestorp - Skene - Hajom - Fotskäl - Sätila - Lindome (201 km) med lite medvind då och då.

South

Det borde finnas möjlighet till kaffe i Varberg, kanske Kungsäter (ICA: iskaffe), Skene och Sätila.

Det andra jag funderade på var Svenljungarundan (205 km), men det blir mest sidvind och möjlighet till mänsklig värme och omtanke bara i Svenljunga och Sätila.

Jag sticker ut tidigt. Jag vill hellre börja i mörkret och cykla in i dagsljuset än tvärtom.

Handsken är kastad, ungar.

Daniel

Användarvisningsbild
Uli Kappes
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-02-17 23:25

Inläggav Uli Kappes » 17-11-03 15:41

Daniel,

var du tvingen att skriva det här. :x Jag, som var på väg ner till källaren för att packa ner min ögonsten i den stora cykeltransportväskan för min färd till Spanien på tisdag.

När tänkte du ge dig av?

Uli
Rettenbachferner 2.803, Passo dello Stelvio 2.758, Col du Galibier 2.645, Timmelsjoch 2.509, Umbrailpass 2.505, Grossglockner 2.504, Passo della Novena 2.478, Col du Gd St Bernard 2.473, Furkapass 2.436, Col de Granon 2.413, Flüelapass 2.383.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 17-11-03 19:08

Uli,

Jag är nog dåligt sällskap. Jag planerar att sticka ut mellan halvfem och sex. När jag kände hur det var imorse vid den tiden fick jag frossa. Men det var klar himmel i natt och nu är det mulet, så det blir förhoppningsvis inte frost imorgon bitte.

Njut i Spanien ... fick jag välja ... så ...

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 17-11-03 19:54

Detta borde börja röra sig imorgon bitte ...

200 S Lindome, Varberg, Rolfstorp, Kinna, Lindome

Användarvisningsbild
Uli Kappes
HCK Motion Ledare
Registrerades: 05-02-17 23:25

Inläggav Uli Kappes » 17-11-03 22:00

Jag startar nog vid 8 tiden hemifrån och cyklar samma bana.
Rettenbachferner 2.803, Passo dello Stelvio 2.758, Col du Galibier 2.645, Timmelsjoch 2.509, Umbrailpass 2.505, Grossglockner 2.504, Passo della Novena 2.478, Col du Gd St Bernard 2.473, Furkapass 2.436, Col de Granon 2.413, Flüelapass 2.383.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 17-11-04 05:46

Jag har ändrat min lite jämfört med den allra första banan: 1) tillbaka till den vanliga vägen genom Varberg (Hästens torg) och en sväng genom Kinna (för matens skull). ...

Ingen frost ... alltid något ...

Du är snabb. Du kommer kanske i kapp mig om jag slarvar i Varberg och stannar för länge. Så här gjorde vi första året. Jag som är långsammare sticker ut före andra, så träffas vi längs banan en liten stund.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 17-11-04 20:33

Det är så, så skönt att ha 20-milaren för november bakom sig, när man vet att framför sig finns bara kyla, mörker kanske frost ...

https://www.strava.com/activities/1261040989/overview

Banan var rätt fin. Det fanns tre ställen man kunde stanna, äta och värma upp. Det var inte så kallt, så det sistnämnda var inte ett problem.

Varberg, Kinna och hem igen.

Jag hade gjort om banan lite för att kunna ta in på McDonalds i Kinna, men när jag cyklade genom Skene såg jag 2-3 ställen där man hade kunnat stanna, en asiatisk restaurang och en grillkiosk. Jag hade inget minne av dem från tidigare, så jag ville inte våga något på en helgdag, som gårdagen var.

Första delen till Varberg var slitsamt i motvind men det var tidigt och jag var utvilad. Andra tredjedelen, från Varberg till Kinna, behövde inte slita med vinden men från Kungsäter till Torestorp var det klassisk PBP-körning. Uppåt. Inte brant, men uppåt hela tiden, i ganska många kilometer.

Det är också uppåt när man lämnar Varbergsvägen mot Hajom. Hela sista tredjedelen var lite trögt. Man fick trampa för att komma nedför backarna mellan Hajom och Fotskäl. Det känns aldrig kul. Sista tredjedelen var vinden tillbaka.

Vägbanan var blöt hela tiden men jag fick inte nämnvärt med regn på mig. Jag hörde smattrande mot vindjackan ett par gånger, men aldrig så mycket att jag blev blöt.

Jag var nöjd med att komma hem och glad för att jag inte har novembers 20-milare framför mig. :-)

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Registrerades: 04-01-06 22:35

25 nov 2017

Inläggav Christian Behre » 17-11-24 19:29

Motivationen räcker nog inte för 20 mil imorgon, men jag har tänkt mig en lugn och varierad färd på både asfalt och grus, för att stundtals komma ifrån upptrampade vägar. Detta naturligtvis på breda dubbdäck.
Om jag kör ensam startar jag runt kl 08. Om någon vill haka på kanske jag kan rucka på tiden och vid önskemål även vägvalet, vilket ju även kan göras under resans gång.

http://www.openrunner.com/index.php?id=8137670

Backarna har bara till uppgift att ge skydd för motvinden.

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Re: 25 nov 2017

Inläggav Daniel Ridings » 17-11-25 20:42

Christian Behre skrev:Backarna har bara till uppgift att ge skydd för motvinden.

Tack Christian. Det fungerade fint. Jag kände inget problem med vinden. Ibland kände jag att backarna var väl lite överdimensionerade för uppgiften, men, men ...

Tack igen. Det var en riktig fin runda som jag inte hade hittat på själv.

Daniel

Daniel Ridings
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Daniel Ridings » 17-12-22 11:09

Daniel Ridings skrev:Detta borde börja röra sig imorgon bitte ...

200 S Lindome, Varberg, Rolfstorp, Kinna, Lindome

Tja, motivationen ligger i botten, så jag orkar inte hitta på en ny bana. Då får det bli samma som november. I morgon (23/12) börjar den här röra sig.

Återgå till "Randonée/Långdistansträning"