PBP - eftersnack

Moderator: Moderatorer - Randonneur

Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Inlägg: 297
Registrerades: 04-01-06 22:35

PBP - eftersnack

Inläggav Christian Behre » 11-08-26 19:42

Sitter pâ ett hotell i Paris dagen efter PBP 2011. Har just ôgnat igenom trâden med rapporter under loppet. Fôrutom de officiella rapporterna med passertiderna verkar det ju ha varit snâlt med just rapportering frân oss cyklister. Antagligen har de flesta gjort som jag; valt bort allt som inte var absolut nôdvândigt fôr att klara av strapatserna genom Bretagne och Normandie.
Jag kommer vâl att plita ner en berâttelse om mina upplevelser âven denna fjârde gâng; men det drôjer lite. Lite kort kan jag dock nâmna att jag nu ett och ett halvt dygn efter mâlgâng har klarnat till sinnet efter 14 tim sômn, tredubbel frukost, lunch och middag. Konstigt nog har jag inte ont nâgonstans! Är bara trôtt i kroppen. Annat âr det med diverse rumpor och andra kroppsdelar hos nâgra av de andra randonneurerna.
Njuter gôr jag ocksâ av att vara nôjd med att ha genomfôrt PBP fôr fjârde gângen. Visst fick jag ândra en del av planeringen under vâgen; men ledorden "Njut av stunden!" och "Kôr inte sômnig" hôll jag mig till och jag har nog aldrig lidit sâ lite under ett PBP som denna gângen. Detta trots ett fullstândigt skyfall frân 14 till 45 mil!

Jag vet inte sâ mycket om de andra HCK:arnas upplevelser, dâ jag sov bort torsdagen efter mâlgâng och sedan âkte in till centrala Paris till min fru och dotter. Men vi lâr nog fâ hôra frân dem - och som sagt det kommer nog mer frân mig ocksâ!

Tack fôr stôdet frân hemmaplan!
Senast redigerad av Christian Behre 11-08-29 19:29, redigerad totalt 1 gång.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Ola Sundberg
HCK-medlem
Inlägg: 1612
Registrerades: 04-05-18 18:56
Ort: Småland, men bor i Majorna
Kontakt:

Inläggav Ola Sundberg » 11-08-26 19:59

Jag ser fram emot din berättelse! En av dina tidigare jag läst fick mig att bli sugen på att köra för några år sedan. En stund efter läsningen tog jag dock mitt förnuft till fånga och trivs nu med att läsa om era strapatser istället för att köra själv... 8)

Bra jobbat!

//Ola
Vinnare och bestämmare av mållinje av de flesta spurterna under fri fart till Snipen!
the Oltre movie

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Kjell Bengtsson
Inlägg: 616
Registrerades: 03-12-27 15:44
Ort: Hisings-Kärra
Kontakt:

Inläggav Kjell Bengtsson » 11-08-27 10:50

Kan bara hålla med Ola efter att ha läst dina texter om tidigare PBP så fick nog jag insikten att det inte var något för mig iallafall. Ser dock fram emot en berättelse om årets etapp när du hunnit samla dig :-)
Mvh Kjell ;-)
.:www.kjellbengtsson.se:.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Inlägg: 365
Registrerades: 07-09-12 20:46
Ort: Lindås
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 11-08-27 16:55

Hej allihop!

Jättekul att se alla inlägg under loppet. Kom hem imorse tillsammans Sofia, Jonas och Janne efter en natts körning från Paris.

Micke Karlsson frågade mig vid middagen efter målgång vad som laggt sig på minnet. Två starka upplevlser var att i lätt duggregn cykla nerför en ca 20 km lång backe mot Brest i beckmörker med Åke hack i häl tillsammans med ca 10 talet andra åkare. Våra lampor med energi från navdynamoerna lyste upp natten så att det gick att hålla bra fart. Det kändes som en flock Hyenor som jagade sitt byte som för oss var BREST.

Morgonen efter cyklade Åke, Janne, Eive, Ygwe och jag uppför samma backe i dimma som la sig på oss och höll vår kroppstemperaturer på en behaglig nivå. Backen avslutas med en rondell där vinden sakta sveper fram på hög höjd. Det kändes precis som att bestiga en bergstopp i våra svenska fjäll. En oerhört skön känsla att tillsammans känna att alla orkade klättra lugn och metodiskt 20 km efter mer är 60 körda mil.

PBP var en underbar upplevelse tack vare säkert uppemot ca 800 mils förberedelser.

PBP gänget kommer återkomma med mer eftersnack när "dimman" lättat i skallen.

:D Stefan

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Lasse Hidfors
HCK-medlem
Inlägg: 138
Registrerades: 04-01-23 00:22
Ort: Torslanda

Inläggav Lasse Hidfors » 11-08-27 19:17

Hej pa er

Sitter har 2 mil fran starten, stallet heter Pallisau.
Igar var vi ute och at pa en restaurang, bredvid oss sitter 8 personer och pratar engelska. Tankte inte sa mycket pa det foran en av dem gick pa toa och hade en PBP troja pa sig, jag gick fram till dem och fragade var de kom fran. De var fran Irland och vi pratades vid. En av dem mindes mig fran Dreux och han sa att jag var helt skogstokig dar. Jag forklarade for honnom att jag somnade minst 20 ggr de sista 3 km innan Dreux och att jag var radd att jag skulle kora pa nagon eller skada mig sjalv.
De halsade sa gott till alla oss svenskar.
Har sovit mycket det sista dygnet och borjar piggna till nu.
MVH Lasse H.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Tony Bergqvist
Inlägg: 70
Registrerades: 05-02-23 02:16
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inläggav Tony Bergqvist » 11-08-30 17:32

[quote="Ola Sundberg"]Jag ser fram emot din berättelse! En av dina tidigare jag läst fick mig att bli sugen på att köra för några år sedan. En stund efter läsningen tog jag dock mitt förnuft till fånga och trivs nu med att

hej ola ! hoppas vi får se dej i paris 2015????

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Tony Bergqvist
Inlägg: 70
Registrerades: 05-02-23 02:16
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inläggav Tony Bergqvist » 11-08-30 17:36

:D :D Och ett stort tack till alla som trodde på mej ett stort tack
MVH:::...Tony :lol:

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Pär Lindén
HCK-medlem
Inlägg: 171
Registrerades: 06-01-13 13:06
Ort: Fräntorp i Göteborg

Inläggav Pär Lindén » 11-08-31 14:14

Jag bröt 2007 pga ett dåligt knä. Det berodde egentligen inte på att jag körde för hårt 2007, men den här gången körde jag ändå väldigt försiktigt uppför för att så långt som möjligt minska risken för skador. Mitt mål var bara att ta mig runt, och jag ville inte på något sätt riskera det målet. Det fick för min del till konsekvens att jag precis som Christian egentligen inte hade ont någonstans efter loppet. Annars var det jobbigare mentalt än vad jag räknat med, vilket i sin tur i huvudsak berodde på att jag inte fick någon sovplats i Charix utan hänvisades till att sova på golvet utanför toaletten i serveringen. (Vilket innebar noll timmars sömn) Totalt sov jag bara ca tre timmar, men ägnade kanske fyra fem timmar ytterligare åt att försöka sova. Detta är något jag inte riktigt är nöjd med såhär efter loppet. Om jag skall köra PBP igen är det antingen i 80-timmars gruppen, eller så skall jag fixa sovplats på egen hand i förväg. Den mest positiva upplevelsen är alla entusiastiska och positiva människor som hejade på oss utefter vägen och bjöd på kaffe, vatten, dricka, godis och allt vad det var. Även alla positiva och hjälpsamma människor i kontrollerna skall ha ett stort tack. Det mest negativa för min del hänger ihop med vad jag uppfattar som ineffektiv organisation. (Serveringskön i Brest...brist på sovplatser) Detta stal mycket tid och tvingade mig att köra mer trött än nödvändigt.
"Other forms of transport grow daily more nightmarish. The bicycle alone remains pure at heart." Iris Murdoch: The red and the green.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Ingmar Nilsson
Inlägg: 8
Registrerades: 10-01-16 21:04
Ort: TYGELSJÖ

Inläggav Ingmar Nilsson » 11-08-31 17:18

Hej på er alla.
Nu är det en vecka sen vi rulla in i Paris. :D Det var väldigt trevligt för vi var många svenskar mot slutet.
Den stora höjdpunkten var att Tony fullföjde detta lopp :lol:
Ett stort grattis till dig från oss alla.
8) Ha det bra

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Inlägg: 258
Registrerades: 06-06-09 17:43
Ort: Utby

Inläggav Jonas Birgersson » 11-09-10 14:26

Här kommer Sofia och Jonas rapport från 2011 års PBP.

Vid registreringen i våras valde vi, i motsats till de flesta andra, att starta kl 05:00 på måndagsmorgonen (84-timmarsgruppen). För oss var det inget alternativ att starta på söndag eftermiddag/kväll då vi inte är några nattcyklister och det i Frankrike är mörkt (läs svart) från kl 21:30 till 06:30 när PBP körs. Vi gjorde upp en tidsplan där vi skulle cykla tillsammans hela vägen, sova rejält på nätterna och komma i mål efter 68 timmar sent på onsdagsnatten. Vi skulle då ha torsdagen som reservtid om problem skulle uppstå längs vägen.

Kl 03:00 ringde klockan och lite sömniga dukade vi upp en frukostpicknick i hotellobbyn. Vi åt och förberedde oss tillsammans med den mycket erfarne PBP-deltagaren och randonneuren Christian Behre. Vi tre var de enda från HCK som inte startade på söndagseftermiddagen/kvällen. Allt flöt på och kl 04:59 gick starten och det var ÄNTLIGEN igång. Efter bara 100 meter stod den fantastiska HCK-klacken mitt i rondellen och lättade upp humöret med flaggor och hejaramsa ”Heja Sverige friskt humör…”. Detta levde vi på länge och njöt när vi hörde några amerikaner säga till varandra ”What was that?”. Nu vet de hur man hejar på svenska!

De första 14 milen flöt på fint, speciellt när det efter ett par timmar också började bli ljust. Vi var en grupp på 40-50 personer som höll bra fart på relativt lättcyklade vägar. Efter 14 mil kom det första regnet och vid nästa kontroll, efter 22 mil, vräkte regnet ner. Nu började motgångarna för förutom regnet började jag få problem med värk i ländryggen som tilltog mer och mer. Det blev ett par extra pauser och till slut fick det bli voltaren och liniment för att mildra besvären. Vi tappade här lite mot planen och när vi började få in flytet igen tilltog regnet på nytt och kompletterades med åska. Kulmen kom i Tinteniac efter 36 mil då vi efter ett middagsstopp skulle ge oss ut igen men fick stanna kvar vid kontrollen då åskan slog ner i närheten och fick belysningen att blinka och larmet i byggnaden att tjuta. Ingen gav sig ut i det piskande regnet och åskovädret så vi bestämde oss för att ta en halvtimmes powernap i matsalen i förhoppning om att det värsta regnat över. När vi vaknar ser vi att regnet slutat och också att vår vän Behre som vi sett vid varje kontroll hade gett sig iväg i skymningen. Vi rullade så sakteliga iväg i mörkret och vår plan var att vi skulle till Loudeac (45 mil) innan första natten. Himlen blev strax stjärnklar ovanför oss och med 5-10 blixtar i minuten i horisonten framför oss blev det en behaglig cykeltur. Sofia funderade på att sova några timmar på en åker men jag ville absolut hålla mig till planen att komma till Loudeac först. Den fina stjärnklara nattcyklingen byttes dock snart ut mot en mera skrämmande sådan när hällregnet återkom och vi tog oss fram i mörkret med bromsar som inte tog i utförslöporna och slalomkörning mellan baklysen.

Halv två rullar vi till slut in i Loudeac för efterlängtad vila. Vi tog in på kontrollens sovsal med väckning klockan sex. Förhoppningen att få en återhämtande vila byttes dock under natten ut mot ett fruset uppvaknande i den råa luften och med kall luft som strömmade upp under ”sängen”. Sofia sammanfattade första dygnet med ett enda ord – misär!

Den andra dagen blev omedvetet en nyttig återhämtningsdag för att orka med fortsättningen. Vi lämnade Loudeac direkt och tog frukost i St Nicolas efter 44 km. Utbudet var inget vidare så frukosten bestod av 2.5 baguette med marmelad och en skål kaffe respektive juice. Sträckan till Carhaix gick långsamt men väl där träffade vi på många bekantingar. Åke, Stefan och Janne hade varit ute i Brest och var nu på väg hemåt efter diverse problem på vägen. Strax efteråt ser vi att Eive och Yngve också är där så vi tar oss en pratstund med dem också. Förutom dessa HCK:are såg vi också tjejerna från Trollhättan. Kul med kända ansikten men lite tungt att de redan varit ute vid Brest och vänt medan vi hade dessa backiga 18 mil kvar. Tror det var Eive som frågade ”tycker ni att det har varit backigt hittills?”. Jo, det tyckte vi ju, och inte så oväntat kom då svaret ”det är INGET mot vad det är ut mot Brest”.

På vägen ut till Brest stannade vi i den jättemysiga byn Sizun där torget och restaurangerna runt omkring detta var fullt av PBP-cyklister. Här blev det lunch på en ”riktig” restaurang, stek med ris och äppelpaj till efterätt, helt klart rundans bästa måltid. Därefter åkte vi ut till Brest, fotade oss vid bron (eftersom vi hört att man ska göra det) och började köra hemåt igen. I det här läget kände vi oss väldigt kvarglömda eftersom vi hade mött de allra flesta cyklisterna tidigare på dagen när vi fortfarande hade flera mil kvar ut till vändpunkten.

Bara halva loppet kvar och vi ökade nu farten. Upp för berget på 350 meters höjd igen och njuta av utsikten för att sedan köra ner till Charhaix och äta middag. Tanken var att vi skulle hinna förbi Loudeac och komma till Tinteniac innan natten men då klockan hade passerat ett när vi kom till Loudeac tog vi in i samma sovsal som natten innan. En liten besvikelse att vi bara kom 33 mil mot planerade 42 mil den dagen men kanske var det behövligt för att orka med den tredje dagen.

Visan upprepade sig med kall och rå natt varpå vi under natten snattade ett par extra filtar från tomma sängar intill för att inte ligga och skaka tänder. 3 timmars sömn blev det innan vi stack iväg igen och nu hade vi 45 mil kvar till Paris men det började mindre bra. Redan efter en mil missade vi i mörkret skyltar om att vi skulle svänga vänster och fortsatte istället rakt fram. Efter några kilometer kör en lastbil upp jämte oss, vevar ner rutan och börjar prata något om ”route”. Jaja, han önskade nog bara trevlig tur tänkte vi och fortsatte. Strax efter stannar han sin lastbil och kliver ut med kartboken i handen och stannar oss. Han undrar om vi kör PBP och lyckas då informera oss (som inte förstår franska) om att vi är på villovägar. Mycket pedagogiskt visar han på kartan var PBP går och hur vi skulle svängt lite tidigare. Vi vände tillbaka tacksamma över denna vänlighet hos chauffören och efter 8 km i onödan var vi på jakt efter cyklister igen.

I gryningen ser vi fler och fler cyklister men inte på vägen utan snarare vid sidan av den. De har tagit sig en välbehövlig paus och ligger och sover i diken, på murar, bänkar osv. En fantastisk syn och vi kommer ihåg att Thomas W berättat om just detta under någon av våra cykelturer. Vi ökar takten och känner oss pigga i benen och försöker pinna på så gott det går. Väl i Fougeres träffade vi återigen på svenska bekantingar, Uffe Lindgren, Behre, Marie Inkanen med flera. Här får Sofia en uppmaning av Marie att ”nu måste du hålla ut, tre av nio svenska tjejer har brutit”. Det är nu 309 km kvar till mål, bara en Vätterrunda vilket känns helt överkomligt!

Nu flöt cyklingen på riktigt bra och vi hann påbörja backarna efter Mortagne innan mörkret föll. Väl uppe för de backarna blev det platt transportsträcka till sista kontrollen i Dreux. Det blev race i hårt tempo i mörkret tillsammans med Fredrik från Bålsta och en svans efter oss med omkörda cyklister som hängde på.

De sista 6,5 milen in mot mål kändes långa men till slut var vi ändå tillbaka i Saint-Quentin-En-Yvelines och vi förberedde oss på målgång. Tanken var naturligtvis en tydlig målbåge med målfotografering och medalj. Men men… på PBP är livet inte så glamoröst. Man rullade över en matta och så var man tydligen i mål. Ingen medalj, inget foto… Medaljen kommer tydligen hemskickad efter några månader.

Så här efteråt är vi jättenöjda. Vi höll nästan vår tidsplan (illustrerande graf finns här), vilken var ganska optimistisk, och klarade därmed maxgränsen med marginal. Förutom de första 15-20 milen hade vi ingen draghjälp utan körde på i vårt tempo och lyckades hålla ihop hela vägen. Eftersom vi var lite långsamma på vägen ut till Brest fick vi köra på och tog därför kortare tid på oss hem än vad vi körde ut på. Dessutom hade vi inga allvarligare fel med cyklarna än att växlarna inte var rätt justerade. Vinden var inte mycket att tala om och om det blåste åt något håll så var det medvind. Regnet kunde vi förstås varit utan och det blev inte många soltimmar under rundan men det kanske var lika bra det med tanke på att det var en tuffare och backigare runda än vi någonsin kunnat ana. Kul också förstås att träffa alla underbara cyklister, både HCK-are, andra svenskar men också cyklisterna från resten av världen.

Tack Stefan för körningen ner till Paris, hoppas alla varningslampor slocknar när du lämnar in bilen på service. Man blev nästan lite orolig ett tag när det dök upp nya varningslampor. Och Janne, imponerande att sova i sträck hela vägen från Paris till Göteborg. Något nytt slags rekord kanske?!?!

På torsdagskvällen satt vi runt middagsbordet och sprudlade med tankar på saker som man borde veta innan man kör en PBP (värt att tänka på till 2015).
1. Tejpa rumpan ordentligt. Man kan få rejält elaka sår annars.
2. Lär er sånger med många verser utantill. Att sjunga på cykeln när man är trött är lysande, men det är en fördel om man kan texterna ordentligt.
3. Kolla upp nummer till lokala taxiföretag., man vet aldrig vad som händer. Eva Lindgren
har en utmärkt lista.
4. Se till att ha bra supportrar för varje sms eller hälsning genom andra cyklister betyder ALLT. Vi fick höra av andra cyklister i HCK att nu sitter de hemma och kollar oss. Fantastiskt!

Christian Behre träffade vi på många gånger och ätandes vid varje depå. Han var lite intresserad av vår baguette-diet som vi använde oss av och efterfrågade en lista. Så här kommer Jonas matlista som tog honom runt de 123 milen:
5 lagade mål mat
1 dessert
8 bananer
8 halva skinkbaguetter
9 bars
6 snickers
3 croissant
2 gel

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Lars Björkman
HCK-medlem
Inlägg: 201
Registrerades: 08-09-27 22:14
Ort: Stenungsund

Inläggav Lars Björkman » 11-09-10 17:37

- Kul att få höra eran resumee av loppet och av denna otroliga bedrift. Är nyss hemkommen från en dyblöt runda ner till Varberg i sällskap med bl.a Randonneur Gunnarsson i storform. Frös så jag skakade vid hemkomst, men att beklaga sig över detta känns i jämförelse närmast löjligt.
- Har med spänning följt eran framfart var och varannan timme via BeGe:s Excelfil.
- Återigen ett STORT GRATTIS till dig och Sofia samt till de andra Randonneurerna i HCK. :D

/Lars

PS. Jonas, du åt väl inte upp allt det själv utan delade med dig till Sofia :shock:
"Jag äter hellre själv än ser mina barn svälta"

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Kjell Bengtsson
Inlägg: 616
Registrerades: 03-12-27 15:44
Ort: Hisings-Kärra
Kontakt:

Inläggav Kjell Bengtsson » 11-09-10 18:11

Härlig läsning Jonas :lol:
Mvh Kjell ;-)

.:www.kjellbengtsson.se:.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Roger Byvald
HCK-medlem
Inlägg: 230
Registrerades: 08-08-14 17:57
Ort: Kungsladugård

Inläggav Roger Byvald » 11-09-10 20:34

Bra rapport Jonas,och tack,för nu vet jag vad jag inte kommer göra :lol:
Vilket jäkla lopp,grymt är bara förnamnet.
Byvald

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Inlägg: 365
Registrerades: 07-09-12 20:46
Ort: Lindås
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 11-09-10 20:52

Super berättelse. Mina minnen från PBP turen känns inte alls så tydliga som du beskriver era. Under hela denna veckan och förra veckan har jag somnat runt 21 varje kväll och börjar känna mig utsövd efter vår tur i Frankrike först nu.

Jag tycker det är fantastiskt att ni näst intill nådde ert tidsmål. När man är så trött som man är under PBP så rinner ju gärna timmarna iväg på små enkla saker som skall fixas. =D>

Tack Stefan för körningen ner till Paris, hoppas alla varningslampor slocknar när du lämnar in bilen på service.


Bilen är reparerad. Att varningslamporna lyste berodde bara på att ABS avkännare hade lagt av. En bra grej att lägga till till nästa färd till PBP är att köra med nyservad bil.

:D Stefan

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Mikael Carlsson
HCK-medlem
Inlägg: 106
Registrerades: 07-06-05 23:27
Kontakt:

Inläggav Mikael Carlsson » 11-09-11 11:26

Sofia och Jonas
Kul att läsa en så bra och för många som funderar på PBP mycket lärorik redogörelse/Berättelse. Bra!
mc

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Elisabet Hedenbergh
HCK-medlem
Inlägg: 262
Registrerades: 06-08-19 16:59

Inläggav Elisabet Hedenbergh » 11-09-11 21:38

Imponerande ni som har fullföljt det här loppet! Kul att läsa om . Hade varit kul om ni som körde , vid ett medlemsmöte eller likn, berättar och visar lite bilder. Fast man kanske inte fotar på vägen.. :)
Elisabet

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Suzanne Gadd
HCK-medlem
Inlägg: 2408
Registrerades: 04-04-06 16:46

Inläggav Suzanne Gadd » 11-09-12 06:11

Tack Sofia och Jonas för en välskriven PBP upplevelse =D>

Spännande att läsa om vad som hände bakom siffrorna som supportergänget
sympaticyklade gentemot!

Snackade han ,alltså Aarnseth, i sömnen någon gång mellan Paris-Göteborg eller var han för trött undrar sovkompisen i rum 20 i Laholm :?:

Suzanne

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Sofia Birgersson
HCK-medlem
Inlägg: 340
Registrerades: 09-03-31 10:09
Kontakt:

Inläggav Sofia Birgersson » 11-09-12 13:28

Suzanne Gadd skrev:Snackade han ,alltså Aarnseth, i sömnen någon gång mellan Paris-Göteborg eller var han för trött undrar sovkompisen i rum 20 i Laholm :?:

Suzanne


Han sa inte så mycket men varje gång tjejen i GPS:en sa någonting flög han upp i ett jehu. Jag som satt i baksätet var livrädd för att få en smocka och satt tryckt mot bildörren :?

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Stefan Englund
HCK-medlem
Inlägg: 60
Registrerades: 08-12-16 18:46
Ort: Hisingen

Inläggav Stefan Englund » 11-09-12 15:38

Tack för alla härliga rapporter från årets PBP. Skulle verkligen vilja köra nästa gång!

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Inlägg: 258
Registrerades: 06-06-09 17:43
Ort: Utby

Inläggav Jonas Birgersson » 11-09-12 21:45

Sofia Sandberg skrev:
Suzanne Gadd skrev:Snackade han ,alltså Aarnseth, i sömnen någon gång mellan Paris-Göteborg eller var han för trött undrar sovkompisen i rum 20 i Laholm :?:

Suzanne


Han sa inte så mycket men varje gång tjejen i GPS:en sa någonting flög han upp i ett jehu. Jag som satt i baksätet var livrädd för att få en smocka och satt tryckt mot bildörren :?


Dessutom hörde man ett yrvaket "Är vi hemma nu?" så fort vi stannade för att äta eller tanka. Men vi gillar dig Janne :D

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Inlägg: 297
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 11-09-13 13:30

Härlig berättelse Jonas & Sofia!
Ni verkar ha haft koll på läget både före, under och efter loppet, då era minnesbilder tycks vara tämligen klara.
Vissa saker verkar som att alla PBP-cyklister måste uppleva själva för att bli införstådda med, t.ex. hur tuff banan är och hur mörkt det är på nätterna. Och det här med antiklimax när man går i mål.

Jag återkommer såsmåningom med min berättelse; filar på den då och då, men har haft en del annat att göra. Skall dock offentliggöra mitt födointag, som vid jämförelse med ditt, Jonas, kanske väcker en och annan fundering. Man bör beakta att vi nog är ganska lika i längd och vikt, jag är 191 cm och väger 78 kg.

16 lagade mål mat
8 portioner soppa
8 desserter
20 bananer
2 baguetter + en och annan brödbit till maten
8 bars
4 bullar/wienerbröd (Har vi bättre hemma!)
10 Coca Cola, 33 cl
~20 L vatten

På detta tog jag mig runt i god vätskebalans, men med sannolikt ett vikttapp på ca 4 kg, då jag fortfarande låg 2 kg back vid hemkomsten fyra dagar senare.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Christian Behre
HCK-medlem
Inlägg: 297
Registrerades: 04-01-06 22:35

Inläggav Christian Behre » 11-09-13 20:42

Glömde ju mina energidrycker Ensure Plus, 6 st à 2 dl, vilket motsvarar ytterligare 3 middagsportioner.

Tillsammans blir det ca 20 000 kcal. Man bör räkna med frukosten två tim före start, kanske 500-600 kcal.

Det blir knappt 7000 kcal/dygn, vilket blir 300-400 kcal/tim på cykeln - har inte räknat ut effektiv cykeltid än. Men 500-600 kcal/tim förbrukar jag allt under arbete.

Således saknades 3000-5000 kcal/dygn, som fick tas från lagrade depåer i kroppen.

Kanske fanns 2000 kcal i muskelglykogen vid start. Sedan lite glykogen från levern, samt 0,5 kg fett/dygn = 4500 kcal. Så det stämmer med ett par-tre kilos viktnedgång och kanske en liter back i vätska vid målgång. Vilket i sig förklarar att sista dygnet/halva dygnet gick långsamt, då man knappast kan komma över 60-70% av max prestationsförmåga med fettförbränning (tillsammans med sömnbrist).

Återkommer kanske när jag har räknat lite på Jonas matsedel...

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Stefan Gunnarsson
HCK-medlem
Inlägg: 365
Registrerades: 07-09-12 20:46
Ort: Lindås
Kontakt:

Inläggav Stefan Gunnarsson » 11-09-13 20:58

Hej!

Jag har gjort min summering av färden i min PBP mind map som jag använde som checklista innan färden.

Alla som cyklat PBP vet att det krävs en massa planering och testning av detaljer på cykeln, utrustningen, din träning mm. Kanske kan denna listan vara till inspiration för alla som skall cykla PBP eller hänga med på våra Randoneur turer.

http://db.tt/kQEjrnq

:D Stefan

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Jonas Birgersson
HCK Motion Ledare
Inlägg: 258
Registrerades: 06-06-09 17:43
Ort: Utby

Inläggav Jonas Birgersson » 11-09-13 22:45

Intressanta beräkningar Christian!

Christian Behre skrev:Återkommer kanske när jag har räknat lite på Jonas matsedel...

Gör gärna det. 193 cm och ca 76 kg tror jag att du kan räkna på. Jag vägde mig varken före eller efter men det känns som att jag inte tappade vikt nämnvärt i alla fall.

Intressant uppdatering av din mind-map Stefan. Mycket användbar för de som vill testa på detta äventyr 2015.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Gabor Kugler
HCK Motion Ledare
Inlägg: 799
Registrerades: 08-05-05 17:14
Ort: Ungern/Gamlestan

Inläggav Gabor Kugler » 11-09-14 16:10

Kul att läsa om era äventyr! Här kan man kolla in sina idoler med bilder o allt.
Mr 40266,1 & 42270,1 8)

Dela med dig på Facebook eller Twitter:



Återgå till "Paris-Brest-Paris"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster