Knäbesvär och läktid

Johan Pedersen
HCK-medlem
Registrerades: 11-04-29 15:08

Knäbesvär och läktid

Inläggav Johan Pedersen » 11-08-19 10:44

Hej på er!

Härom veckan var jag hos en sjukgymnast och fick beskedet "totalt cykelförbud" då mitt knä är överansträngt. Nu vilar jag 7 dagar i veckan vilket gör mig galen, samt att jag gör mina övningar (cirkulationsträning) hemma och på jobbet.

Min fråga till er är om ni har någon erfarenhet av liknande problem och hur länge ni väntade innan knät var cykeldugligt igen?

Jag förstår att det kan ta sin lilla tid och jag gör så gott jag kan för att påskynda läkprocessen, men satan vad trist det är att se alla cykla omkring medan jag får stå vid vägkanten och knyta ihop näven i frustration :)

/Johan
I am Specialized.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Ulrik Thelin
HCK-medlem
Registrerades: 07-04-26 18:59

Inläggav Ulrik Thelin » 11-08-19 11:10

Min erfarenhet är att det är bäst att vila och läka för att sen komma igen, det går ganska snabbt. Man tappar mer mentalt än fysiskt, enligt min mening.

Jag förlorade hela 7v, februari och nästan hela mars pga lunginflammation, det gick bra att komma igen efter det.

Det kan vara bra att lyssna på doktorn, men även att ta råd av en läkare med erfarenhet av idrottsskador. Jag har fått bra hjälp av ortopeter på IFK kliniken på Carlanderska.

/Ulrik

Johan Pedersen
HCK-medlem
Registrerades: 11-04-29 15:08

Inläggav Johan Pedersen » 11-08-19 11:41

Ulrik Thelin skrev:Min erfarenhet är att det är bäst att vila och läka för att sen komma igen, det går ganska snabbt. Man tappar mer mentalt än fysiskt, enligt min mening.

Jag förlorade hela 7v, februari och nästan hela mars pga lunginflammation, det gick bra att komma igen efter det.

Det kan vara bra att lyssna på doktorn, men även att ta råd av en läkare med erfarenhet av idrottsskador. Jag har fått bra hjälp av ortopeter på IFK kliniken på Carlanderska.

/Ulrik

Jag hör dig Ulrik! Skall ta mig till Calanderska för att få ett utlåtande där också, nu har jag bara varit förbi Sport Rehab. Tycker de är bra men det är aldrig fel att lyssna på andra inom ämnet.

Det som påverkar mig mest är just men mentala biten. Känns som jag tappar massor, men så är det självklart inte.

Tack för informationen.
I am Specialized.

Jan Bengtsson
HCK-medlem
Registrerades: 13-04-05 08:34

Re: Knäbesvär och läktid

Inläggav Jan Bengtsson » 17-05-13 10:05

Gå inte på för hårt, 2015 fick jag gå i 5 månader, 2016 blev det bara 5-6 veckor innan jag försiktigt började köra lite på spinningcykel. Tror inte du får bättre besked hos olika läkare men däremot kan jag rekommendera Carlanderskas fysiorehab.
Janne B

Återgå till "Fysiologi"