Muttern kvar på ventilen?

Johannes Westström
Registrerades: 10-09-08 21:14

Muttern kvar på ventilen?

Inläggav Johannes Westström » 11-01-22 17:54

Jag undrar om man skall behålla muttern på ventilen (racer)? Alltså, den mutter man skruvar på för att hindra ventilen från att åka in i hjulet. Det är nämligen så att jag brukar skruva åt den med jämna mellanrum, men om den bara sitter där (löst igen) gör den ju ingen nytta eller?

Nu har jag köpt nya hjul :) och tycker inte den passar in över huvud taget. Så vad jag undrar är hur ni andra gör?

Kan tillägga att det är ett par fulcrum racing 3 hjul jag har nu 8)

//Johannes

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Ola Sundberg
HCK-medlem
Registrerades: 04-05-18 18:56
Kontakt:

Inläggav Ola Sundberg » 11-01-22 18:59

De som har dem kvar brukar bli retade av de andra. 8) Jag vet själv då jag har ett par hjul där ventilerna vibrerar och låter om jag inte har dem kvar.

//Ola
Vinnare och bestämmare av mållinje av de flesta spurterna under fri fart till Snipen!
the Oltre movie

Användarvisningsbild
Emil Gildebrand
Registrerades: 09-05-01 16:32
Kontakt:

Inläggav Emil Gildebrand » 11-01-22 19:16

Det är väl som med rakade ben och vita strumpor, "respekt för sporten".

Är slangen helt tom tycker iaf jag att den hjälper till att hålla ventilen stilla när man börjar pumpa. Åas är det inte kul att få punktering och muttern är det enda som hindrar en från att få loss slangen, det är inte alltid så lätt att få grepp om den med kalla blöta fingrar...

Johannes Westström
Registrerades: 10-09-08 21:14

Inläggav Johannes Westström » 11-01-22 23:14

När säsongen börjar kommer jag nog köra utan muttrar. Så får vi se hur det går. Min uppfattning är att dom är överflödiga på en racer.
På några av mina vanliga cyklar kunde dock ventilen sitta riktigt snett ibland, men då körde man ju runt med... typ en bar i däcken också.

Återgå till "Teknik"