Hur smala däck kan man ha på fälgen?

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Registrerades: 06-08-15 12:34
Kontakt:

Hur smala däck kan man ha på fälgen?

Inläggav Jens Ronnedal » 10-08-24 09:20

Min sambo har en cyclocross som hon skulle vilja ha så lättrullad som möjligt. Just nu sitter det grovt mönstrade däck som är 37x622. Hade nu tänkt att köpa slicks till den men vet inte hur pass smala däck man vågar köpa. Jag mätte yttermåtten på hennes fälgar och på fälgarna på min racer. Hennes var 21mm och mina 19mm.

Eftersom jag har 23'or på mina fälgar kan det stämma att man skulle kunna ha så smalt som 25'or på hennes? Vart går gränsen?

TPFH

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Emil Gildebrand
Registrerades: 09-05-01 16:32
Kontakt:

Inläggav Emil Gildebrand » 10-08-24 11:34

Vad är det för hjul/fälgar?

Minsta däckbredd varierar lite mellan olika modeller men 25-28mm borde fungera tycker jag.

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 10-08-24 12:40

Jag vet inte exakt vad fälgarna heter. Hittar inte direkt nån info när jag kikar på fälgarna heller. Det var därför jag hoppades på att det kanske kan finnas nån fingervisning för hur breda däck man kan ha i förhållande till hur breda fälgar man har.

Vet en annan som kört med 28'or på samma fälg utan problem. Frågan är bara hur lågt man kan gå.

Det är cykeln i denna annons jag pratar om iaf:

http://sportson.se/site/ilog/pdfform/sh ... id=443&ant

Användarvisningsbild
Roger Nilsson
Registrerades: 04-09-28 20:17

Inläggav Roger Nilsson » 10-08-24 16:21

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 10-08-24 16:52

Roger Nilsson skrev:http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width

Värt att påpeka två saker när man ska tolka tabellen.
1. Måttet för fälgen är innermåttet (i Jens inlägg nämner han yttermåttet - det kan skilja många millimeter!)
2. Tabellen är mycket konservativ, och det finns en del marginal åt båda håll.

Användarvisningsbild
Aron Mathiasson
Registrerades: 05-11-06 17:16
Kontakt:

Inläggav Aron Mathiasson » 10-08-24 17:00

Sen innebär det inte att smalaste däck ger minsta rullmotstånd.

Värt att väga in.

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 10-08-25 10:04

Har beställt 25'or till Sandra nu iaf så får vi se om dom passar och om hon rullar ifrån mej sen. =)

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 10-08-25 10:10

Det där kan inte stämma Roger. Menar jag har tryckt på ett par 19 mm däck på ett par 19 mm dur-ace fälgar någon gång på 80 -talet. Kanttråds däck. De höll inte många mil men det menar jag beror på andra saker. Just nu kör jag med Shimano RS30 o. RS20 19 mm och använder 23 mm Conti GP4000. De har hållt 560 mil förut. Enligt tabellen skulle jag bara kunna använda ner till 28 mm däck här.

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 10-08-25 10:36

Björn Larsen skrev:

Det där kan inte stämma Roger. Menar jag har tryckt på ett par 19 mm däck på ett par 19 mm dur-ace fälgar någon gång på 80 -talet. Kanttråds däck. De höll inte många mil men det menar jag beror på andra saker. Just nu kör jag med Shimano RS30 o. RS20 19 mm och använder 23 mm Conti GP4000. De har hållt 560 mil förut. Enligt tabellen skulle jag bara kunna använda ner till 28 mm däck här.

Som jag skrev tidigare, så är fälgmåtten i tabellen INNERmåttet på fälgen. Du har säkerligen mätt utsidan. Inte ens mina MTB-fälgar är mer än 17 mm på insidan!

Användarvisningsbild
Emil Gildebrand
Registrerades: 09-05-01 16:32
Kontakt:

Inläggav Emil Gildebrand » 10-08-25 10:40

Björn,

19mm inner- eller yttermått? Enligt Shimanos specifikation är innermåttet bara 15mm på RS30 och då skall det, konservativt räknat enligt Skägget, gå att använda 23-32 mm däck.

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 10-08-25 11:17

Emil Gildebrand skrev:Björn,

19mm inner- eller yttermått? Enligt Shimanos specifikation är innermåttet bara 15mm på RS30 och då skall det, konservativt räknat enligt Skägget, gå att använda 23-32 mm däck.

På fälgar räknar du alltid yttermåttet :wink:
Det som stod på den sidan Roger visade räknade yttermått.
Strunt samma. Jag menar du skall kunna klämma i ett par 25 mm däck på en 21 mm fälg. Såvida man inte specialdesignat den med tjockare aluminium eller annat.
Mvh Björn

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 10-08-25 12:02

Björn, tror du är ute och cyklar nu. Efter vad jag läst mej till så är det alltid innermåttet man mäter i. Den enda som mätt i yttermått är jag själv då jag var för lat för att ta bort däcket för att mäta.

På Sheldonbrown's sida står det: Rim width (interior)
kan inte tolkas på så många andra sätt än att det är innermåttet.

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 10-08-25 13:20

Yttermåttet är ganska meningslöst eftersom olika fälgkonstruktioner är olika tjocka. Vill man göra en fälg extra styv och dessutom ha god slitmarginal på bromsytan, så gör man fälgväggen tjockare. Men den tjockleken påverkar inte alls vilken däckdimension som är lämplig.

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 10-08-25 15:35

Nej och det är nog detta vad som är lämpligt, rekommenderat och så vidare man skriver om på alla dessa tabeller. Många skäller ju på mig för att jag kör med ett tryck på slangen som är högre än det rekommenderade. :wink: Det håller ju ändå. Undrar om det inte är så man skall tolka dem.

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 10-08-25 16:15

Det finns ju skäl varför det heter rekommendation. Det är ju inget som säger att det inte går. Bara att tillverkaren vet att sannolikheten för punktering ökar drastiskt om du har mer luft i än vad som rekommenderas.

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 10-08-25 16:18

Jens Ronnedal skrev:Det finns ju skäl varför det heter rekommendation. Det är ju inget som säger att det inte går. Bara att tillverkaren vet att sannolikheten för punktering ökar drastiskt om du har mer luft i än vad som rekommenderas.

Det som riskerar att ske är att däckets kanttråd inte klarar av att hålla emot trycket, så att det lossar och släpper ut slangen. Då kan slangen expandera fritt, och går sönder med en smäll. Sen slinker ibland slangen in igen, så att man inte ser vad som har hänt...

En pytteliten risk finns för att kanttråden håller, och att fälgen i stället buktar ut en aning och deformeras permanent.

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Kontakt:

Många saker spelar in

Inläggav Björn Larsen » 10-08-26 07:33

Jens Ronnedal skrev:Det finns ju skäl varför det heter rekommendation. Det är ju inget som säger att det inte går. Bara att tillverkaren vet att sannolikheten för punktering ökar drastiskt om du har mer luft i än vad som rekommenderas.

Jens, detta kan man diskutera länge. Varför jag måste ha extra tryck i mina slangar är på grund av att jag väger 20-30 kg mer än en "normal" cyklist. Har jag för lite tryck får jag genomslag och detta ökar också risken för punka, deformerade fälgar o.s.v.
Sedan är det skillnad på däck. Jag har förklarat förut att Michelin Pro3Race slirar när jag tar i för kraftigt i en brant uppförsbacke. Det sliter ju också däck. Vi hade en hiskelig diskussion om detta med däck på Däckval racer>>> förra året. Det jag kommit fram till är att Continental håller hyggligt bra till mig. Kanhända det finns andra däck som passar en lättare cyklist.

Användarvisningsbild
Jens Ronnedal
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Jens Ronnedal » 10-08-29 19:16

Har fått däcken vi beställde till Sandra's cykel nu. Och dom passade jättebra. Men nu vart det sån fart på henne att jag nästan inte hänger med. =)

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 10-08-29 23:19

Jens Ronnedal skrev:Har fått däcken vi beställde till Sandra's cykel nu. Och dom passade jättebra. Men nu vart det sån fart på henne att jag nästan inte hänger med. =)

Släpp ut lite luft ur däcken i smyg... 8)

Återgå till "Teknik"