Campagnolo broms- och växelreglage

Användarvisningsbild
Jarl Törnkvist
HCK-medlem
Registrerades: 08-09-24 08:46

Campagnolo broms- och växelreglage

Inläggav Jarl Törnkvist » 09-07-30 09:48

Hej!

På min cykel sitter Campagnolo Record broms-/växelreglage (för 10-delat) som har börjat kärva.

Eftersom nya Record-reglage kostar ganska mycket har jag på internet försökt hitta några till ett lägre pris, men det verkar svårt. Jag hittade ett ställe men de meddelade att det inte går att få tag på några nya Record eller Chorus genom deras inköpskanal som jag utgår från är generalagenten för Campagnolo. Det de däremot kan erbjuda är serien Centaur istället.

Är det någon som har koll på skillnaden i kvalitet på Centaur jämfört med Record alt. Chorus?
HLS
Jalle

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Fredrik Granlund
Registrerades: 04-06-11 18:28
Kontakt:

Re: Campagnolo broms- och växelreglage

Inläggav Fredrik Granlund » 09-07-30 10:41

Jarl Törnkvist skrev:Hej!

På min cykel sitter Campagnolo Record broms-/växelreglage (för 10-delat) som har börjat kärva.

Är det verkligen reglagen som börjat kärva? Har du rengjort dem?
När bytte du växel- och bromsvajrar och/eller vajerhöljen senast?

Om det slutar med att du vill ha nya 10-delade Chorus- och/eller Recordreglage så kan CykelCity hjälpa dig. Annars blir det billigare om du beställer utomlands. Ebay är ett bra ställe att leta på.
Anyone can be fit. It's being hard that's hard. ;-)
Fredrik, för tillfället uppenbarligen varken i kajaken eller på cykeln :roll:

Användarvisningsbild
Ola Sundberg
HCK-medlem
Registrerades: 04-05-18 18:56
Kontakt:

Inläggav Ola Sundberg » 09-07-30 12:11

En bra sak med Campa (det enda! :wink: ) är att man kan plocka isär och laga reglagen. Jag har gjort det med ett par gamla Velocereglage för några år sedan. Sprängskisser hittade jag på campas hemsida och reservdelar beställde jag på Marker scandinavia i Danmark. De är både snabba och serviceinriktade. (En gång frågade jag i en cykelbutik på Mölndalsvägen vad de skulle ha för en specifik del (delens nummer hittade jag i sprängskissen) för att slippa beställa från Danmark. Efter en vecka återkom de med ett pris typ 10 ggr högre än det danska... :shock: )

Det finns även filmer på Youtube som visar hur man gör. Det är inte lätt men går!

//Ola
Vinnare och bestämmare av mållinje av de flesta spurterna under fri fart till Snipen!
the Oltre movie

Användarvisningsbild
Jarl Törnkvist
HCK-medlem

Inläggav Jarl Törnkvist » 09-07-30 15:48

Tackar för infon.

Det är till bakväxeln som det kärvar. Jag bytte vajrar och höljen inför årets Vätternrunda men det hjälpte inte så det borde vara något med reglaget. Jag har inte rengjort det så har jag tur kan det vara orsaken.
HLS

Jalle

Mikko Pietilä
HCK-medlem
Registrerades: 08-04-25 13:02

Inläggav Mikko Pietilä » 09-09-10 09:47

Hej Jalle,

Min Campa Chorus bakväxel kärvar ibland. Speciellt om jag kört mycket i regn. Jag tror (iallafall i mitt fall) att det är själva växlaren som kärvar. Om jag smörjer växeln så försvinner problemet. Jag kanske ska nämna att när den kärvar så är det bara när man ska till mindre klinga (större växel). Det är som att fjädern i växeln orkar inte trycka ut den p.g.a kärvande leder.

MVH//Mikko

Användarvisningsbild
Jarl Törnkvist
HCK-medlem

Inläggav Jarl Törnkvist » 09-09-10 12:20

Hallå Mikko!

Efter en massa rundringning så fick jag kontakt med Racerdepån i Falköping. Jag hade själv gissat att felet måste sitta i broms- och växelreglaget och de tyckte att jag skulle skicka in reglagen så att de kunde titta på dem.

Om jag minns rätt så byttes någon fjäder i båda reglagen och dessutom något "kugghjul" i reglaget för bakväxeln, förutom rengöring. Nu fungerar allt klockrent igen!
HLS

Jalle

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 09-09-10 18:15

Ola Sundberg skrev:en cykelbutik på Mölndalsvägen

Fniss... 8)

Återgå till "Teknik"