Däckval Racer

Rolf Gustafsson
Registrerades: 08-04-02 09:43

Inläggav Rolf Gustafsson » 09-09-04 21:48

Tidningen Tour (tour-magazin.de) har gjort ett nytt däcktest till septembernumret. Samma testmetod som förut.

Trots att de testat 12 däck från de största tillverkarna kan man räkna med kritik för att de testat fel modeller. Vi kan också redan nu enas om att de förmodligen är jäviga, för ett större, tyskt märke hade lägst rullmotstånd. Värdena låg i samma region som förut, mellan 30 W och 50 W vid 35 km/h, för en totalvikt på 85 kg (inklusive cykel och alla tillbehör).

Tour argumenterar också för att det är mängden gummi och gummiblandningen som avgör rullmotståndet. De hävdar att Contis senaste lansering (har såklart inte börjat säljas i Sverige än) GP 4000 RS är väldigt lika GP 4000 S, bara med tunnare slityta från leverans.

Det jag själv möjligen kan anmärka på är att de kör testerna i en traditionell testrigg som består av en (förmodligen) ganska slät rulle som däcket rullar på. Jag såg ett test för länge sedan där man testat på slät respektive grov asfalt, resultaten blev liknande men rangordningen mellan olika tillverkare ändrades något. Andra tidningar hävdar också att vävens täthet mätt i TPI (threads per inch, ligger normalt mellan 100 och 300) är avgörande.

För att reda ut det här föreslår jag ett utrullningstest, med några av de intressanta märkena. Det skulle också vara intressant om man kan se om nerslitna däck rullar lättare än nya.

Vi behöver
1 cyklist, gärna tyngre och som kan rulla rakt och med bra balans tills cykeln stannar.
1 cykel. Är nog inte så noga, men bör vara i bra skick så att inte lagerfriktion, sneda fälgar, bromsbelägg som tar i, etc. påverkar.
1 set däck (2 st) av varje modell som ska testas
Slangar. Jag skulle vilja använda en lättare slang typ supersonic (50 g) eller Schwalbe light weight (65 g). Tour körde med en 99 g - slang, ganska grova grejer.
1 liten kulle med efterföljande plan raksträcka på ett par hundra meter (gärna med grov asfalt av den typ vi oftast cyklar på)
Krita. För att markera punkten där respektive cykeln stannar.
1 måttband.

Sen är det bara att köra igång. Vi bör försöka hitta ett vindskyddat ställe, det bör heller inte regna. Vi bör också köra varje modell minst tre gånger och ta ett medelvärde. Kanske med olika cyklister (dock samma trio för alla modellerna). Vi bör också köra ett referenstest igen på slutet, för att se att inte förhållandena (temperatur, vind, etc.) ändrats och för att se att testet ger konsekventa resultat. Det gör vi genom att köra testet för första däckmodellen en gång till, sist. Vi bör också pumpa däcken till exakt samma tryck. (Man skulle kunna argumentera för att däcken ska pumpas till sitt respektive max men jag tror få i praktiken kör med det.)

Med risk för att mina egna preferenser lyser igenom kan jag ställa upp med de här däcken (alla i dimension 622x23):

Ett par GP 4000 (ett nytt, svart och ett ganska fräscht, gult)
Ett par GP 4000 S (väl inslitna)
Ett par GP 4000 S (nya, beställda men inte levererade ännu)
Ett par GP Supersonic (nya)

Vilka däck vill ni testa? Lämpligt datum för testet? Det lär ta nån dag att köra igenom alla däcken, de måste monteras på samma par hjul för att vi ska vara säkra på att inte andra faktorer spelar in.

Som en av de större klubbarna i riket ser jag det som vår plikt att genomföra det här testet. Vi är skyldiga vetenskapen och cyklingen det helt enkelt.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Mina conti höll 526 mil

Inläggav Björn Larsen » 10-06-12 12:49

Bild
Tycker dessa continental GP 4000 hållt bra. Jag får ihop det till cirka 526 mil. Alltså dubbelt så långt som de där Michelin Pro 3 S. Nu är jag nere på väven och upptäckte även en spricka på sidan. Kan vara lite svårt att se på bilden men det jag pekar på är en spricka.
Bild
Jag är även nere på väven. Skillnaden här och på Michelin är att jag på dessa däck får sprickor i gummit som, så småningom, blir till sådana här hål. Är annars rätt nöjd. Kanske lite mer rullmotstånd än Michelin men jag har inte haft en enda punka eller några andra problem med dessa.
En annan skillnad mot Michelin är att jag har bättre fäste och spinner inte loss med dessa på slät asfalt i uppförsbacke. Tycker även det är bättre fäste på vått underlag.
Jag rekommenderar dessa däck.
Mvh Björn

Rolf Gustafsson
Registrerades: 08-04-02 09:43

Inläggav Rolf Gustafsson » 10-10-10 20:29

Gerard Vroomen: "In general, I think everybody should be riding wider tyres all the time..."
http://www.cyclingnews.com/features/cervelo-testteam-get-testing-in-belgium
(Länken refererades i senaste Bicycle Quarterly - en utmärkt publikation.)
mvh/Rolf

Återgå till "Teknik"