MTB framväxelreglage till racer?

Tommy Andersson
Registrerades: 07-08-25 12:08

MTB framväxelreglage till racer?

Inläggav Tommy Andersson » 09-05-07 22:11

Hej,

Hjälper en kompis med hennes landsvägshoj som har några år på nacken. Problemet är att hennes 105 3-delade Sti reglage har gett upp så det går inte att växla. Bromsen funkar dock alldeles utmärkt och hon inte har lust att punga ut med 1500 för ett nytt reglage (vilket borde vara mer än hälften av vad hojen är värd).

Jag har försökt att hitta något begagnat men inte lyckats än dock lade jag märke till sist jag var på Biltema att de sålde en billig MTB växel (förmodligen från Shimanos lägsta MTB grupp) så min fråga är är det möjligt att använda denna för att få funktion på framväxeln igen?

Tacksam för alla svar.

//Tommy

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 09-05-07 22:21

Tyvärr drar framväxelreglage olika mycket vajer beroende på om det är landsväg eller MTB. Har man tur kanske det funkar hjälpligt, men förmodligen inte.

Dessutom ska man få fast det på styret, och landsvägsreglage är gjorda för styren som är ca 24 mm, medan MTB ligger på ca 22 mm.

Användarvisningsbild
Aron Mathiasson
Registrerades: 05-11-06 17:16
Kontakt:

Inläggav Aron Mathiasson » 09-05-07 22:54

går det inte att sätta på ett gammalt ramreglage för framväxeln, med alla fixiekonverterade cyklar i stan borde det vara enkelt att få tag på ett sånt för en spottstyver.

Tommy Andersson
Registrerades: 07-08-25 12:08

Inläggav Tommy Andersson » 09-05-10 09:23

Tack för tipsen,

Ja, ett ramreglage kanske kunde vara ett alternativ i värsta fall.

Återgå till "Teknik"