Äldre Shimano 105

Erik Löderstedt
Registrerades: 08-09-10 22:17

Äldre Shimano 105

Inläggav Erik Löderstedt » 08-09-11 13:48

Har en äldre racer, ca. 6 år gammal. Med tempo styre från den förra ägaren, då han byggt om den. Växlarna sitter på styret där fram, så kallat grip shift om jag inte har fel.

Jag kör nästan aldrig med detta själv (inte så förtjust i det), bara det vanliga racer styret. Det är så att jag skulle vilja bygga tillbaka. Som sagt så är det lite äldre, och 8 växlat, men allt sitter kvar, bromshandtagen osv. Så jag skulle behöva ett par delar bara utgår jag ifrån.

Vart/hur hittar jag till dessa delar... någon som har kanske? :) Shimano själv säljer väl knappast det nu.. eller..

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Peter Takacs
Registrerades: 05-09-30 16:53

Inläggav Peter Takacs » 08-09-11 15:07

vad är det du behöver?
Sitter original handtagen kvar och det är STI (kombinerad broms och växel) så är det bara att dra om vajrarna.

Vet inte när 105:an var 8-delad men min gamla racer köpte jag 2002 (6 år sedan) och då var alla grupper tiagra och uppåt 9-delade vilket jag inte kan minnas att det då skulle vara en nyhet.
Förvara alltid deo och liniment åtskilda :'(

Erik Löderstedt

Inläggav Erik Löderstedt » 08-09-11 19:30

STI kombinerad.. hm, jag tror det (?), så dålig på tekniken. Jag tror det är orignial handtagen som sitter på. Står Shimano 105 överallt :)

Jag tog några foton med min mobilkamera, hoppas det duger.
För det verkar ju har suttit något där under.. är ju typ små hål

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Peter Takacs

Inläggav Peter Takacs » 08-09-11 22:01

Tycker de ser ut som rena bromshandtag typ dagens BL-400/BL-600. Dvs inget integrerad växelsystem. Finns det ingen ingång för vajermontering på andra sidan av det fotograferade handtaget och det inte går att fjädra in armen mot centrum av styret så är det inget du kan bygga om till STI.

Helt nya handtag som behövs eller ny växelgrupp.

Erik Löderstedt

Inläggav Erik Löderstedt » 08-09-12 21:08

Jo.. det verkar vara ett par vanliga, efter mer inspektion. Hittar ingen igång för vajer. Hade verkligen hoppats.. (eftersom det står Shimano 105 överallt, på växlen, drevet, bromsarna osv) att jag kanske bara skulle behöva den där svarta lilla "spaken" som sitter i bromshandtaget, .

Tack för hjälpen Peter.

Men då har jag en ny fråga, hehe :)

Eftersom jag inte har någon lust på att byta ut drev, osv. Har kollat på webben, de flesta 105 STI är 9 eller 10 delat, vilket inte skulle funka för mig, om man inte skulle kunna ställa in dom på något sätt (?) så det passar mina 8'a växlar. Jag hittade SORA STI reglae, 2/8-växlat, vilket var perfekt.. då är frågan.. skulle det funka? Eller är det så att reglaen och växlen inte kommer överens då. Är lite frustrerad nu.. :)

Användarvisningsbild
Peter Takacs

Inläggav Peter Takacs » 08-09-15 10:37

Är inte 100% säker så jag vågar inte råda utan att ha tittat. Bor tyvärr inte i Gbg men det finns massa andra kunniga i klubben.

Men OBS om du skaffar en Sora så blev de 9 växlade 2008.

Användarvisningsbild
Jesper Johansson
Registrerades: 07-04-23 19:23

Inläggav Jesper Johansson » 08-09-25 10:49

Sora 8-del skall fungera.
Om du får tag på ett nio-delat system så är det bara att byta ut kasseten i bak mot en 9-delad, säg 400:- extra. JAg skulle rekomendera det.
Ett av de större problemet med STI-reglage enligt mig är att de är så förbannat dyra. Antar att de begagnade du hittat ligger runt 1000 kronor dvs 1/10 av en ok begagnad cykel.

Användarvisningsbild
Peter Takacs

Inläggav Peter Takacs » 08-09-25 11:36

Jesper Johansson skrev:Sora 8-del skall fungera.
Om du får tag på ett nio-delat system så är det bara att byta ut kasseten i bak mot en 9-delad, säg 400:- extra. JAg skulle rekomendera det.
Ett av de större problemet med STI-reglage enligt mig är att de är så förbannat dyra. Antar att de begagnade du hittat ligger runt 1000 kronor dvs 1/10 av en ok begagnad cykel.

Även annan kedja och växeltrissor mellan 8:a och 9:o delade.

Jag har för mig att det finns någon navskillnad på hjulet vid tidigare 8-delat. Vilket gör att enbart senare 8-delat är hjulnaven kompatibel med 9 och 10-delat.

Editerat:
Är uniglide och hyperglide systemen jag tänker på.
http://sheldonbrown.com/k7.html

Rolf Gustafsson
Registrerades: 08-04-02 09:43

Inläggav Rolf Gustafsson » 08-09-25 22:21

Peter Takács skrev:Även annan kedja och växeltrissor mellan 8:a och 9:o delade.

Jag har för mig att det finns någon navskillnad på hjulet vid tidigare 8-delat. Vilket gör att enbart senare 8-delat är hjulnaven kompatibel med 9 och 10-delat.

Editerat:
Är uniglide och hyperglide systemen jag tänker på.
http://sheldonbrown.com/k7.html

Kedja och trissor är inte så kinkigt. Jag kör just nu HG73 (Ultegra 9-delat) kedja till 7-delad kassett HG70 (Ultegra från stenåldern). 7-delat marknadsfördes på sin tid med en sk ultranarrow kedja. Växeltrissorna är ganska nya BBB Rollerboys (kompatibla med Shimano 7- och 8-delat samt Campa 8-, 9- och 10-delat). Funkar perfekt.

Användarvisningsbild
Aron Mathiasson
Registrerades: 05-11-06 17:16
Kontakt:

Inläggav Aron Mathiasson » 08-09-26 01:06

Om det är ett alternativ kanske du kan försöka få tag på begagnade ramväxlar till ett humant pris

Erik Löderstedt

Inläggav Erik Löderstedt » 08-09-26 15:18

Vilken fart på diskussionen det blev, trodde hela tråden var död, vart bara Peter svarade. Inte för att han var så dålig :)

Måste tacka för alla svar, har suttit och funderat ett tag på hur jag ska göra. Om man skulle köpa 9-delat, dvs. köpa 9 delade STI-reglage, plus en kasset, osv. Vilket blev ganska dyrt, när jag plusat ihop allt.

Så i slut ändan, blev det så att jag köpte ett par Sora STI reglage, 8-delat på nätet, helt nya för en tusing. Har inte hunnit montera på de än, det får bli i helgen, ser verkligen framemot detta.

Användarvisningsbild
Aron Mathiasson
Registrerades: 05-11-06 17:16
Kontakt:

Inläggav Aron Mathiasson » 08-09-26 17:35

så kan du kränga de överblivna delarna på http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=74622

Erik Löderstedt

Inläggav Erik Löderstedt » 08-10-02 20:10

Det funkar alldeles utmärkt! (med sora reglage dvs.) Var lite jobbigt och ställa in växlarna bara. Tack igen för all hjälp, kommentarer, tips.

Juan Manuel
Registrerades: 04-01-10 00:04

Inläggav Juan Manuel » 08-10-08 21:08

Erik Löderstedt skrev:Det funkar alldeles utmärkt! (med sora reglage dvs.) Var lite jobbigt och ställa in växlarna bara. Tack igen för all hjälp, kommentarer, tips.

Hej !
LIte sent om sider men ... det var tur att du inte köpte 9-delade kransar och reglaget. De hade inte passat på kasseten som var 8-delade från början utan du hade fått bytta "body" så det hade kostat några hundringar till.

Återgå till "Teknik"