Skärmar till racer

Användarvisningsbild
Martin Rådbo
Registrerades: 07-07-18 22:07
Kontakt:

Skärmar till racer

Inläggav Martin Rådbo » 08-07-02 15:43

Jag vill skaffa skärmar till racercykeln. Har följande krav:

1. Hyfsat lätta att montera av/på då de bara skall användas under träningsrundor när det regnar.

2. Skall skydda mig själv

3. Skall skydda bakomliggande cyklist från värsta sprutet, alltså skall bakskärmen gå ganska långt ner och ev. får jag komplettera med lså kallad "kompislapp"längst ner också.

Cykeln har vanliga 28 tums "racerhjul", tunna och med väldigt lite plats mellan däck och gaffel/ram, troligen omöjligt att få igenom någonting där. Dessutom helt i avsaknas av skruvhål eller andra fästen för tillbehör.

Jag såg en variant där man drar fast stödstagen med en sorts gummiband runt gaffel / bakre stag men tyvärr var den modellen svindyr och bakskärmen var alldeles för kort bakåt.

Tips mottages tacksamt. Måste vara fler än jag som gått i dessa tankar.
// Martin

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Björn Larsen
HCK-medlem
Registrerades: 04-08-04 10:23
Kontakt:

Inläggav Björn Larsen » 08-07-02 16:05

Det finns flera olika. Har själv använt dessa platsskärmar du sätter på sadel och styrstolpen. Typ

denna för bakhjul>>> och denna för framhjul>>> detta är BBB så dessa bör gå att få på sportsson.

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Re: Skärmar till racer

Inläggav Rasmus Olsson » 08-07-02 17:51

Martin Rådbo skrev:Cykeln har vanliga 28 tums "racerhjul", tunna och med väldigt lite plats mellan däck och gaffel/ram, troligen omöjligt att få igenom någonting där. Dessutom helt i avsaknas av skruvhål eller andra fästen för tillbehör.

Är du villig att meka lite, så kan du såga ur mitten av skärmen just där den inte får plats mellan ramen och däcket. Då skyddar den där det behövs, och ramen tar stänket i mitten i stället för skärmen. Är skärmen helt av plast, så är det rätt enkelt att såga i dem.

Kanske funkar det att köpa nån meter gummilist och trä på runt den sågade kanten så att det lättare sluter tätt mot ramen?

Ulrik Thelin
HCK-medlem
Registrerades: 07-04-26 18:59

Inläggav Ulrik Thelin » 08-07-02 19:26

Hej

Har dessa:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r&Visn=Std

265 kr 35mm breda. Har fungerat bra i vinter, kräver en del justering innan man hittar rätt montering.

Hoppas det hjälper.

/U

Återgå till "Teknik"