Svetsa aluminiumram?

Henrik Andersson
Inlägg: 15
Registrerades: 07-01-22 10:46
Ort: Hagen

Svetsa aluminiumram?

Inläggav Henrik Andersson » 07-08-09 18:27

Hej,


Jag är förmodligen HCKs tyngsta medlem med 115-120kg fördelat över 195cm. Jag befinner mig just nu på Rhodos med familjen på semester, dit jag också tog med mig cykeln. Men den åtta år gamla Colnago VIP2000-ramen i storlek 65 (tror jag) höll inte riktigt för min vikt tillsammans med alla stigningar här. Den gick rakt av vid svetsfogen i staget mellan vevpartiet och bakdrevet på drevsidan.

Min fråga till er är: Finns det någon specialist som kan svetsa ihop ramen på ett bra sätt igen? Eller är det bara att kasta den? Jag gillar verkligen ramen annars, den är vridstyv och väldigt skön att cykla på.

Om det inte går att laga, vilken ny ram skall jag skaffa? En som håller för det moment som min kropp producerar. Skall det vara stål, aluminium, titan eller kolfiber? Vilket fabrikat? Vilken typ? För mig är det mindre intressant med några hundra gram hit eller dit. Mera intressant är vridstyvhet och hållbarhet.

(De allra snyggate ramarna är nakna kolfiberramar utan grafik med aeroprofil tycker jag. Är en sådan lämplig för mig?)


/Henrik Andersson

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Ola Sundberg
HCK-medlem
Inlägg: 1612
Registrerades: 04-05-18 18:56
Ort: Småland, men bor i Majorna
Kontakt:

Inläggav Ola Sundberg » 07-08-09 19:19

Magnus Bäckstedt som antagligen är den som väger mest i Pro tour-cirkusen körde på en titan-ram när han körde med Bianchi-cyklar. Anledningen skulle vara att de aluminium/kolfiber-ramar Bianchi gjorde inte var tillräckligt vridstyva/starka för honom. Vad han kör på för typ av ram nu när han kör med Cannondale-cyklar vet jag inte.
Vinnare och bestämmare av mållinje av de flesta spurterna under fri fart till Snipen!
the Oltre movie

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Användarvisningsbild
Göran Fredriksson
HCK Motion Ledare
Inlägg: 291
Registrerades: 06-04-21 12:14
Ort: Hisingen

Inläggav Göran Fredriksson » 07-08-09 23:38

Det är nog ingen ide att svetsa din ram. Förmodligen har din ram gått av pga utmattning och då är det riska att du har begynande skador på fler ställen.

Har du någon kompis som syslar med röntgen av svetsfogar så skulle man kanske kunna se om det finns fler skador pgång.

Utmattningsskador på välanväda cyklar är inte helt ovanligt.


Hoppas att du inte skadade dig när ditt kedjestag brast.

Göran

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Henrik Andersson
Inlägg: 15
Registrerades: 07-01-22 10:46
Ort: Hagen

Inläggav Henrik Andersson » 07-08-11 08:40

Hej,


Nej, jag skadade mig inte. Däremot cyklade jag med staget av i två timmar i 35-graders värme. Jag befann mig mitt ute i ingenstans och när jag bad en taverna ringa efter en taxi fick de beskedet att alla var upptagna. Det krävdes en del vilja kan jag lova. Svajig cykel där växlarna hoppade och där jag inte visste om den skulle brista på fler ställen.


/Henrik

Dela med dig på Facebook eller Twitter:


Lars Qvist
Inlägg: 210
Registrerades: 05-04-12 19:22
Ort: Trädgårdsstaden

Inläggav Lars Qvist » 07-08-13 00:54

Svetsa eller inte svetsa är svårt att svara på.
Cyklar byggda i aluminium tillverkas av olika typer av legeringar. Vissa legeringar svetsas utan efterbehandling. En sådan alu-cykel blir ganska klumpig och har ingen fördel framför en bra stål-cykel. Dock kan man ofta enkelt efter-svetsa dessa typer av aluminium. Andra typer av aluminium måste värmebehandlas eftersom aluminiumet förändras vid svetsning och måste "återhärdas". Cannondale-cyklar är ett typiskt exempel på denna typ. Att efter-svetsa dessa cyklar leder ofta till problem eftersom metallen runt den nya svetsen förändras.
Vilken typ av aluminium Colnago använde sig av för 8-9 år sedan vet jag inte, men de flesta tillverkare hade stora problem när man började bygga cyklar i aluminium.
Vridstyvheten i en ram hänger inte så mycket ihop med vilken typ av material man har i ramen utan mer med hur stor diameter man kan göra på ram-rören. En Cannondale-ram är oftast väldigt styv men har tunnt gods i rören och stora rör!

Lars Q

Dela med dig på Facebook eller Twitter:



Återgå till "Teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst