Raka hjul...

Användarvisningsbild
Joakim Lindroth
Registrerades: 06-07-27 23:19

Raka hjul...

Inläggav Joakim Lindroth » 07-07-11 23:12

Ja då har jag äntligen fått snygga upp min cykel lite (ny kedja/kasett/drev + trissor). Ny framväxel botade den tidigare väldigt tröga växlingen fram. Passade även på att byta bromsklossar och det var här jag insåg vad jag måste lära mig härnäst. Hjulen är något skeva (skulle gissa på nånstans mellan .5-2mm). Är det svårt att lära sig rikta hjul? Finns det någon/några i klubben som besitter sådana kunskaper och skulle vara inresserade av att sprida dem vidare? Kanske rent av finns bra litteratur i ämnet.

Kanske även skall passa på att fråga när det är kris? Dvs, hur orakt hjul vågar man cykla med utan att det skadar fälgen?

Hmm, skulle jag lära mig rikta hjul (och även senare bygga) så känns det som att jag börjar bli någorlunda duktig på att meka. Måste bara våga mig på att öppna naven/vevlager med, men det är en senare historia (if it's not broken, don't fix it...).

/Joakim

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 07-07-11 23:26

Nej, det är inte svårt alls. Har man allt man behöver ska det inte ta mer än några minuter att rikta upp det, om hjulet är "friskt".

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Återgå till "Teknik"