Ramgeometri, sittställning och aerodynamik.

Användarvisningsbild
Joakim Lindroth
Registrerades: 06-07-27 23:19

Ramgeometri, sittställning och aerodynamik.

Inläggav Joakim Lindroth » 07-05-11 10:56

Satt och spanade på le tour de France 06 och det slog mig rätt fort hur långa sadelstolpar alla skuttar runt på. Anledning känns uppenbar, dvs att få en bättre (mer framlutad) sittställning. Är det stor skillnad på ramgeometrin på "tävlings" ramar och "motions" ramar. Eller väljer man något mindre ram? Min ram känns iallafall väldigt tråkig då jag inser att det enda jag kan korrigera är en längre styrstam och den känns redan relativt lång (120mm). Resulterar det i att en djupare sittställning för mig betyder en ny ram?

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Ola Sundberg
HCK-medlem
Registrerades: 04-05-18 18:56
Kontakt:

Inläggav Ola Sundberg » 07-05-11 12:23

Det var egentligen flera olika frågor du ställer men när det gäller frågan om motions- och tävlingsracer blir svaret både ja och nej... Vissa modeller är mer motionsinriktade med lite mer upprätt sittställning och lite följsammare och mjukare ram. Däremot är det inte ovanligt att motionärer använder mer "tävlingsinriktade" racers.

När det gäller långa sadelstolpar beror detta på att många tillverkare gör s.k. kompaktramar, d.v.s. med lutande överrör och därmed ska ramen bli mer kompakt/liten och styv och också lättare. Detta är en sanning med modifikation då man får kompensera den mindre ramen med en längre (och tyngre) sadelstolpe och skall enligt vissa inte spara så mycket vikt.
T.ex. Trek har inte anammat detta och har ju trots detta vunnit ett antal tävlingar ändå och har också en del väldigt lätta styva ramar. Också Cannondale (som du själv har va?) har kvar en mer traditionell geometri.

Det man däremot genrellt kan säga när man tittar på bilder på proffsens cyklar är att många använder just långa styrstammar. Detta gör ju också att man kan få en mer framlutad sittställning. Däremot vet jag inte att en längre sadelstolpe skulle bidra till detta. Avståndet från sadeln ner till pedalerna måsta ju ändå vara desamma.

/Ola
Vinnare och bestämmare av mållinje av de flesta spurterna under fri fart till Snipen!
the Oltre movie

Lars Qvist
Registrerades: 05-04-12 19:22

Inläggav Lars Qvist » 07-05-11 13:17

Alltför långa styrstammar är lurigt!
Risken blir att trycket över framhjulet flyttas fram så långt att man får en vinglig cykel när man belastar styret. 120 mm tycker jag är max.
Vill man få en lägre sittställning kan man använda en styrstam som är vinklad neråt och på så sätt få ner styret.
Längden på sadelstolpen är nog en hel del mode.

Lars Q

Användarvisningsbild
Joakim Lindroth
Registrerades: 06-07-27 23:19

Inläggav Joakim Lindroth » 07-05-11 15:33

Vad finns det för alternativ att förbättra sittställningen? Såg att jag har en spacer under styrstamen, så där har jag ~1cm. Hur är det med vinklade styrstamar, tittat lite som snabbast på det och hittat 17graders lutning. Hur stor skillnad gör 17grader?

Borde kunna flytta bak sadeln för samma effekt. Men hur mycket vågar man flytta sadeln? Kan tänka mig att det ökar påfrestningen för knän om den flyttas för mycket.

Sedan vet jag inte hur många cm som behövs (fram/ner) för att öka vinkel på ryggen när man sitter i sadeln från snällare motions ställning till en mer aggresiv. Är det 2-3cm som behövs eller kanske >5-10cm? Skall se om jag kan hitta någon bild på hur jag sitter nu.

/Joakim

edit: Var sämre med bild, får försöka fixa något.
edit2: Blir inget med att flytta bak sadeln, den är redan så långt bak den kan komma...

Håkan Carlson
Registrerades: 07-04-10 11:52

Inläggav Håkan Carlson » 07-05-12 12:47

Lars Qvist skrev:Alltför långa styrstammar är lurigt!
Risken blir att trycket över framhjulet flyttas fram så långt att man får en vinglig cykel när man belastar styret. 120 mm tycker jag är max.

Maxlängden på styrstammen beror till stor del på ramens storlek, eller rättare sagt dess höjd.
Ju längre styrrör desto längre bak hamnar styret, då kan man oxå ha en längre styrtapp utan att styret hamnar för långt fram iförhållande till framhjulet.
Jag har tex en cykel med en 135mm styrtapp utan några som helst problem, men det är en 64cm ram

Bild
Stor bild:http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/H%C3%B6gersida_m_l%C3%A4ttviktshjul.JPG

Här är exempel på hur man kan förändra sin sittställning
Bild
Större bild: http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Sittst%C3%A4llning_1_o_2.jpg

och

Bild
Större bild: http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Sittst%C3%A4llning_3_o_4.jpg

Kommentarerna lyder (ungefär):
Bild 1 visar ett exempel på en kort och hög sittställning, kan fungera som en bra nybörjarsittställning
Bild 2 visar en sämre sittställning med styret för lågt och ryggen för mycket böjd (krum)
Bild 3 visar en sittställning som kan vara användbar för vana cyklister
Bild 4 visar en bättre sittställning som är ännu mer utsträckt. Denna sittställning har också den bästa aerodynamiska potentialen. Flytta även bak sadeln för att minska belastningen på händerna.

Återgå till "Teknik"