Biltemas vattenryggsäck - plastig smak?

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Biltemas vattenryggsäck - plastig smak?

Inläggav Rasmus Olsson » 07-04-20 00:36

Det finns väl några i klubben som har Biltemas vattenryggsäck, vad jag vet. Jag köpte en själv för nån vecka sen, men har knappt druckit ur den. Vattnet tar smak av plastpåsen på nåt sätt, och får en beskt plastig smak. Förmodligen försvinner det med tiden.

Och det är därför min fråga - försvinner den plastiga smaken med tiden? I så fall, hur lång tid/hur många användningstillfällen?

Som det känns just nu har jag bara köpt en ryggsäck i lagom storlek för cykling, inte en vattenryggsäck...

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Janne Eklund
Registrerades: 04-06-28 22:52

Inläggav Janne Eklund » 07-04-20 07:42

Hej

Jag känner några som har samma erfarenhet som du av plastsmak i de billigare varianterna. Dom har Camelbakk idag.. :wink:

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 07-04-20 08:08

Det är ganska konstigt ändå, eftersom det finns många material just för det ändamålet, som inte ger smak till innehållet. Får se hur jag gör. Camelbak är dyra, och med tanke på att man knappast kan använda en sån här påse mer än ett kort tag innan den är igenväxt av olika mikroorganismer, känns det onödigt att lägga ut många hundratals kronor på det.

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Registrerades: 04-04-04 15:07
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 07-04-20 11:01

Rasmus Olsson skrev:och med tanke på att man knappast kan använda en sån här påse mer än ett kort tag innan den är igenväxt av olika mikroorganismer, känns det onödigt att lägga ut många hundratals kronor på det.

Hallå Rasmus.
Du vet de där flaskorna i matbutiken som heter "Yes" och så? Det är det dom är till för ;)

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 07-04-20 11:10

Lite skamlös reklam för Camelbak:

The CamelBak's HydroGuard Anti-Microbial technology makes every sip safe by embedding an FDA-approved silver ion compound into the reservoir film and delivery tubes, which eliminates up to 99.99% of common bacteria and fungus inside the reservoir and tube surfaces. By embedding this technology into the reservoir and tubes, it is constantly working to protect your health.

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 07-04-20 11:37

Christer Hedberg skrev:Lite skamlös reklam för Camelbak:

The CamelBak's HydroGuard Anti-Microbial technology makes every sip safe by embedding an FDA-approved silver ion compound into the reservoir film and delivery tubes, which eliminates up to 99.99% of common bacteria and fungus inside the reservoir and tube surfaces. By embedding this technology into the reservoir and tubes, it is constantly working to protect your health.

Visst har jag diskmedel, men det är inget man ska ha nere i en sån säck - du kommer aldrig att lyckas med att få ut diskmedlet ordentligt igen. Blir bubbligt! :)

Dessutom är silver mycket giftigt och skadligt för miljön, så det ska man inte ha i närheten av vatten eller matvaror. Att sen FDA har godkänt det struntar jag i. Kvicksilver är mindre farligt än silver, tro det eller ej!

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 07-04-20 11:42

Har aldrig nånsin haft problem med bubblor när jag diskar mina camelbakar. Man får ju skölja uuuuuur dom vettu ;)

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 07-04-20 11:58

Bara att få ur vattnet är ett helt äventyr med påsen, och riktigt torr har jag aldrig lyckats få den, så att stoppa ner diskmedel känns inte så lockande...

Å andra sidan är den faktiskt en riktigt smidig ryggsäck, utan vattenpåsen, och rymmer ett par bananer, en rejäl pump och ett par extraslangar, så även om jag aldrig får ordning på vattensmaken, så är det fortfarande en trevlig pryl.

Användarvisningsbild
Janne Eklund
Registrerades: 04-06-28 22:52

Inläggav Janne Eklund » 07-04-20 12:10

Hmmm..

Illasmakande vatten.....svårt att göra rent.....svårt att tömma på vattnet.

Nu förstår jag varför det är en viss prisskillnad... :wink:

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 07-04-20 12:14

Jo, men Camelbak tar dubbelt betalt bara för märket också, naturligtvis. De börjar väl på runt tusenlappen, kan jag tro.

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 07-04-20 12:24

Rasmus Olsson skrev:Jo, men Camelbak tar dubbelt betalt bara för märket också, naturligtvis. De börjar väl på runt tusenlappen, kan jag tro.

Tror gör man i kyrkan. ;)
En Camelbak kostar från 310 kronor.

Bild
Biltemas: 149:-

Bild
Camelbak Hydroback: 310:-
Senast redigerad av Christer Hedberg 07-04-20 12:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Staffan Persson
Registrerades: 05-09-11 22:44

Inläggav Staffan Persson » 07-04-20 12:27

Rasmus Olsson skrev:Jo, men Camelbak tar dubbelt betalt bara för märket också, naturligtvis. De börjar väl på runt tusenlappen, kan jag tro.

Absolut inte. Du kan få en camelbak för 385kr på cyclecomponents. Något dyrare inne i stan. Jag vet inte hur de billigaste modellerna är men min camelbak (LOBO) har en stor öppning och är riktigt lätt att fylla samt att torka ur. Det är bara att hänga upp den med någon form av distans i. Den sista fukten kan man torka ur med lite rent papper.

Ett sätt att få rent sin vätskeblåsa är att använda Corega protesrengöringstabletter. De rengör och lämnar en fräsch mitsmak efter sig. Varuprover finns att beställa på http://www.corega.se/page8_2_feedback.asp

Staffan

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 07-04-20 17:51

Hmm, jaja, nu är den köpt så nu får jag leva med det. Har redan sprängt vårens budget med åtskilliga lusentappar, så jag får hålla mig i skinnet lite nu...

Användarvisningsbild
Fredrik Granlund
Registrerades: 04-06-11 18:28
Kontakt:

Inläggav Fredrik Granlund » 07-04-20 19:12

Jag rengör, eller rättare sagt desinficerar, med Jodopax. Den finns med mintsmak om man vill ha det... ;-)
Det är dock en fördel att skölja ur ordentligt...
Anyone can be fit. It's being hard that's hard. ;-)
Fredrik, för tillfället uppenbarligen varken i kajaken eller på cykeln :roll:

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 07-04-20 20:15

Tror inte det är lyckat att rengöra med såna medel. Vem vet hur det reagerar med plasterna...

Nåja, eftersom ingen verkar vara intresserad av att hjälpa till eller svara på mina frågor, utan bara förlöjliga, så kan vi väl avsluta den här diskusstionen?

Användarvisningsbild
Staffan Persson
Registrerades: 05-09-11 22:44

Inläggav Staffan Persson » 07-04-20 21:00

Jag har just skrubbat min camelbak-blåsa invändigt med en liten svamp och diskmedel. Inga som helst problem att få bort diskmedlet efteråt och nu skall vattnet smaka bra igen.

I morgon skall jag tävla i multisport; paddla, mountainbika och äventyrslöpa. ...i HCK-tröja såklart! :)

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 07-04-20 21:02

Staffan Persson skrev:I morgon skall jag tävla i multisport; paddla, mountainbika och äventyrslöpa. ...i HCK-tröja såklart! :)

Heja!!

Användarvisningsbild
Ann Höier
Registrerades: 05-05-16 17:35

Inläggav Ann Höier » 07-04-20 22:33

Rasmus!
Testa med att lägga i citronbitar i vattnet.
Citron är ett bra regnöringsmedel och ger en bra doft och smak.
Har testat med framgång testat detta på vanliga vattenflaskor som haft plast smak/doft och det har funkat mycket bra.

Ann

Lars Qvist
Registrerades: 05-04-12 19:22

Inläggav Lars Qvist » 07-04-20 23:33

Om jag inte har fel så är Kamelryggens behållare gjord av polyeten (samma som innerplasten i mjölkkartonger!). Köpte en ny Kamelrygg eftersom min gamla började bli sliten efter 10 års användning, bla har sonen använt den i fjällen och vid klättring (plus min cykling).
Jag har alltid använt Kamelryggens rengöringstabletter. Tabletterna består av klordioxid, som är ett desinfekteringsmedel som använts i reningsverk under mer än 50 år. Tar död på en del läbbigt otyg, tex legionella! Jag använder en tablett efter 10-15 "fyllningar".
För perfektionisten finns det en liten "galge" att köpa som man stoppar i behållaren när man torkar den!
Jag gör ren min genom att hälla i ungefär en tesked maskindiskmedel och fyller på 60-gradigt vatten, stänger locket och skakar kraftigt. Sköljer noggrannt (4-5 ggr) och hänger den sedan på tork (använder en liten plastbit för att spänna ut behållaren).
Det är en fördel att ha 2 behållare som man alternerar mellan.

Användarvisningsbild
Anne Mari Nedevska
Registrerades: 06-07-03 12:28
Kontakt:

Inläggav Anne Mari Nedevska » 07-04-21 08:12

Rasmus Olsson skrev:
Christer Hedberg skrev:Lite skamlös reklam för Camelbak:

Visst har jag diskmedel, men det är inget man ska ha nere i en sån säck - du kommer aldrig att lyckas med att få ut diskmedlet ordentligt igen. Blir bubbligt! :)

Dessutom är silver mycket giftigt och skadligt för miljön, så det ska man inte ha i närheten av vatten eller matvaror. Att sen FDA har godkänt det struntar jag i. Kvicksilver är mindre farligt än silver, tro det eller ej!

Bra att vara skeptisk till all denna antibakteriella hysteri som leder till överanvändning och multiresistens!

Jag har dock två frågor eftersom jag, i tron att silverjonerna i plasten inte är lika farliga som metalliskt silver, precis köpt en Kamelrygg.

1. Vandrar silverjonerna ur plasten sådär hursomhelst eller hur funkar den antibakteriella effekten... nån som vet? Jag tror att FDA har godkänt silverjoner till både förpackningar för mat och medicintekniska produkter såsom sårvårdsprodukter och det skulle vara trevligt att veta om de gjort nåt bra eller inte.

2. Är silverjoner lika miljöfarliga som silver (produktionsprocessen taget i beräkning)?

Lars Qvist

Inläggav Lars Qvist » 07-04-22 16:36

Anne Mari,
jag frågade sonen (som doktorerar i biokemi) om silverjoner.
Han menade att silver är en så ädel metall att den har relativt svårt att hitta på något otyg i förening med andra ämnen.
Han påpekade dock trenden att inkludera silverjoner i en massa prylar - tvättmaskiner, skor!!!, plåster, katetrar och slangar. Kunskapen om silvrets verkan vid utökad exponering är inte helt klarlagt, men det finns inget som i dagens läge indikerar att silver skulle vara farligt.
Min vattenreningsanläggning på landet använder sig av silver för att reducera järnhalten. Mängden silver som går ut i vattnet är knappt mätbar och ligger långt under gränsvärdet. Vi har ju käkat på silvertallrikar och med silverbestick (eller försilvrade) under många år!

Han skall kolla igenom institutionens databaser och höra sig för om det finns någon som vet mer!

Lars Q

Användarvisningsbild
Anne Mari Nedevska
Registrerades: 06-07-03 12:28
Kontakt:

Inläggav Anne Mari Nedevska » 07-04-22 16:49

Va snällt Lars!

Här är två skrönor vars sanningshalt jag inte kan verifiera men som jag hört å yrkets vägnar och som jag tror det kanske finns en gnutta sanning i:

• Romarna la silvermynt i sår för de trodde det skulle hjälpa såret på nåt vis.
  • Uttrycket "blått blod" lär ha kommit av ovan nämnda ätande på och med silver. Kungligheter åt väl jämt på silver och kanske påverkade det skulle ha gjort blodet mörkare

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 07-04-22 16:54

Uttrycket "blått blod" hänger nog snarare ihop med att våra vener ser ut att vara blåa när huden är blek. Arbetare var ute i solen och hade permanent bränna, medan adeln inte exponerades för så mycket solljus, och därför hade "blått blod".

Det är min teori. Jag vet inte hur det verkligen ligger till.

Lars sons uppgifter är lugnande, men samtidigt går de emot det våra egna miljöskyddsmyndigheter säger om silver. Vem ska man tro på, som DiLeva sjöng...

Lars Qvist

Inläggav Lars Qvist » 07-04-22 19:10

Att silver kunde ha en läkande effekt har nog varit känt väldigt länge. Sagorna sade att krigare bar silverharnesk för att skydda sig mot ond död!
Att man slängde silvermynt i brunnar hade kanske samma bakteriedödande verkan.

För att förtydliga vad jag skrev tidigare:
Man känner inte till att silver är skadligt för människan direkt.
Däremot har silvret egenskapen att det kan tränga igenom cellväggen hos bakterier och förstör då ämnesomsättningen hos bakterien som dör.
Bakterien, som är flexibel, utvecklar då en ny cellvägg som inte silvret kan tränga igenom. Nackdelen med detta blir då att den nya cellväggen ofta hindrar antibiotika att tränga in - bakterien blir resistent mot antibiotika!
I reningsverk använder man sig av bakterier för att bryta ner avfall. Om man tillför för mycket silver (som man förr gjorde genom silvret som frigjordes vid filmframkallning!) så utvecklade bakterierna silverresistens - och antibiotikaresistens!
Inom sjukvården misstänker man att silvret som används i ett antal produkter kan påskynda multiresistensen hos sjukhusbakterier! Därför använder man numera plåster med silver bara i vissa speciella fall (bla brännsår).

Dock....
Att använda en Kamelrygg tillför mycket lite silver till omgivningen. Skall vi vara bekymrade över silver bör vi inrikta oss på amalgamet i munnen.
Amalgamet består till ca 35% av silver (större resterande del är kvicksilver!). Silvret från amalgamet läcker ut i kroppen hela livet!
Gissningsvis får man 100-1000 gånger mer silver från amalgamet än från Kamelryggen.

Lars Q

Användarvisningsbild
Thommy Andersen
Registrerades: 06-05-22 16:00

Inläggav Thommy Andersen » 07-04-22 19:21

Hej alla vetenskapsmän

Så här skriver nationalecyklopedin om blått blod:

blått blod (sp. sangre azul), ett uttryck för adelskap som kan härledas till det medeltida Spanien, vars kastilianska aristokrati i jämförelse med t.ex. morerna utmärktes av påfallande blek hudfärg, vilket gav blodkärlen en tydligt blå framtoning.

Fil Dr Thommy :D

Återgå till "Teknik"