Pannlampa

Pär Lindén
HCK-medlem
Registrerades: 06-01-13 13:06

Inläggav Pär Lindén » 06-11-08 02:08

Rasmus Olsson skrev:Ren idioti. Här är det fråga om att lagstiftningen anpassas till regelbundna lagöverträdelser. .

En gång i tiden skulle batteribelysningar vara typgodkännda för att vara lagliga - sedan ändrades detta - förmodligen pga av att de flesta struntade i om deras lampor var typgodkännda. Blinkande lampor kanske inte är lika bra som fast lysande - men det är bättre med blinkande lampor än inga lampor alls - det senare är också ganska vanligt.

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Inläggav Rasmus Olsson » 06-11-08 02:12

Tja, bättre än inget är det nog.

Men vore det inte bättre att satsa på en lite upplysningskampanj? Framför allt till butiker som säljer skiten...

Användarvisningsbild
Fredrik Granlund
Registrerades: 04-06-11 18:28
Kontakt:

Inläggav Fredrik Granlund » 06-11-08 07:41

Pär Lindén skrev:Mitt dilemma är att jag behöver en drifttid på åtminstone sisådär 7-8 timmar. 2-3 timmar räcker inte. Men jag har å andra sidan kanske inte heller behov av 20 W. 3W cirkus kanske skulle räcka funderar jag.

Lupine Edison är tuff... :-)
Läs gärna en recension av nämnda lampa.
Anyone can be fit. It's being hard that's hard. ;-)
Fredrik, för tillfället uppenbarligen varken i kajaken eller på cykeln :roll:

Användarvisningsbild
Fredrik Granlund
Kontakt:

Inläggav Fredrik Granlund » 06-11-08 07:46

Rasmus Olsson skrev:Fast blinkande lampor är faktiskt sämre än fasta lampor. Dels beror det på att andra trafikanter läser av synfältet och kan då råka titta på cyklisten just när lampan är släckt, mellan två blinkningar. Det gör att i snitt tar längre tid att upptäcka en cyklist med blinkande lampa. Dessutom är det mycket svårare för ögat att hålla koll på och förutsäga rörelsen för ett blinkande ljus när det är mörkt. Ett fast sken gör att man får en förutsägbarhet när man tittar på lampan.

Dessutom är blinkande diodlampor direkt farliga för personer med epilepsi eller med anlag för det.

En del argumenterar för att de sparar batterier när de kör med blinkande diodlampor men det argumentet är ju direkt fånigt med tanke på att "lampan" vanligtvis försvinner eller går sönder långt innan något batteri tar slut...

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Registrerades: 04-04-04 15:07
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 06-11-08 07:56

Pär Lindén skrev:Jag överväger faktiskt att bli kriminell......

Jag pratade med cykelpoliserna som brukar stå utanför mitt jobb. Vi kom fram till att det i princip kostar några tusen kronor varje gång jag använder min racer eftersom jag inte har ringklocka och jag gör en del mindre lagöverträdelser. :D
.

___O
-\ <,
(*) (*)

Egen hemsida / Foto

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 06-11-08 07:59

Fredrik Granlund skrev:Dessutom är blinkande diodlampor direkt farliga för personer med epilepsi eller med anlag för det.

Fast hang on a minute... Det är väl ändå "stroboskopeffekt" som nästan behövs för att trigga epelepsi? Jag ka ha fel, men har för mig att så är fallet. En lampa blinkar ju betydligt mer stilla än så...
.

___O

-\ <,

(*) (*)

Egen hemsida / Foto

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 06-11-08 08:13

Fredrik Granlund skrev:Dessutom är blinkande diodlampor direkt farliga för personer med epilepsi eller med anlag för det.

Ja, det har jag funderat över, men jag har inte kunskaper om medicin nog för att säga nåt om det. Vi har ju några medlemmar som är eller ska bli läkare. Nån kanske vet?

Lars Qvist
Registrerades: 05-04-12 19:22

Inläggav Lars Qvist » 06-11-08 11:45

Var lite trött när jag skrev 200 Hz! :(
Skall naturligtvis vara 200 blink/minut dvs 3,3 Hz

Jag ringde upp en kille på Vägverket och frågade varför man ville tillåta blinkande bakljus. Han hänvisade först till "harmonisering med Norge och Danmark" men efter en stunds diskuterande angav han att man efter studier av tester bla i Tyskland och olycksfall i Norge och Sverige kommit fram till att blinkande bakljus gav bättre säkerhet (vilket man tidigare inte ansåg!). En viss påverkan från cykelbranchen kunde nog anas!
Kravet är att ljuset skall kunna uppfattas från 300 m.

OBS! Blinkande framljus är inte tillåtet. Försöket i Göteborg går på dispens.

Att blinkande bakljus skulle framkalla epilepsi är nog synnerligen osannolikt. Det är framförallt intensiteten (tex disko-strobar) som kan ge den effekten.

Min egen erfarenhet av blinkande bakljus är positiv.
Man åker bil på en mörk landsväg. 200 m framför sig ser man bakljusen på en annan bil. 50 m efter denna bil ligger en cyklist. Har han fast bakljus så har man svårt att urskilja hans ljus från bilens. Vid blinkande bakljus märker man att något avviker från bilen.

Cyklar ganska mycket i Delsjön under vinterhalvåret. Många promenerande med hundar. Har hundarna en enkel lysdiod på halsbandet ser man dom väldigt sent. Har dom däremot blinkande lysdiod syns dom på långt håll.

Sen kan jag hålla med om att 25 blinkande bakljus framför sig på Vätternrundan är LITE irriterande.

Så för min del blir det blinkande bakljus även i fortsättningen.

Lars Q

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 06-11-08 14:15

Lars Qvist skrev:OBS! Blinkande framljus är inte tillåtet. Försöket i Göteborg går på dispens.

Det är inte tillåtet att köra utan ringklocka heller om man ska va sån... ;)
.

___O

-\ <,

(*) (*)

Egen hemsida / Foto

Pär Lindén
HCK-medlem

Inläggav Pär Lindén » 06-11-08 15:36

Fredrik Granlund skrev:
Pär Lindén skrev:Mitt dilemma är att jag behöver en drifttid på åtminstone sisådär 7-8 timmar. 2-3 timmar räcker inte. Men jag har å andra sidan kanske inte heller behov av 20 W. 3W cirkus kanske skulle räcka funderar jag.

Lupine Edison är tuff... :-)
Läs gärna en recension av nämnda lampa.

Jo...tuff..men huga vad dyr den är....

Användarvisningsbild
Fredrik Granlund
Kontakt:

Inläggav Fredrik Granlund » 06-11-08 20:20

Christer Hedberg skrev:

Fast hang on a minute... Det är väl ändå "stroboskopeffekt" som nästan behövs för att trigga epelepsi? Jag ka ha fel, men har för mig att så är fallet. En lampa blinkar ju betydligt mer stilla än så...

Njae, det finns folk på bl.a. Happy som har problem med de lampor som intet ont anande "puckon" använder blinkläget på idag.
Se t.ex. http://happymtb.org/forum/read.php/1/495662/496398

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 06-11-08 21:11

Där kom det fram en poäng till som jag själv inte hade tänkt på - att flera cyklister i "klunga" ger ett virrvarr av blinkande ljus som ögat hoppar mellan, så att det blir svårt eller omöjligt att hålla koll på en individuell cykel. Det kan till och med leda till att en bakomvarande trafikant uppfattar en serie slumpmässiga blinkningar som en rörelse i sidled, som kanske leder till en undanmanöver helt i onödan.

Jag kan bara se nackdelar med blinkande lampor (förutom då att blinkande lampor är bättre än inget, kanske...)!

Pär Lindén
HCK-medlem

Inläggav Pär Lindén » 06-11-09 12:57

Hej igen!

Jag hoppas inte ni tycker jag är grinig, men min fråga inledningsvis, och som jag sökte råd för, gällde lämplig pannlampa att fästa på hjälmen för extra hjälpbelysning vid mörkerkörning på landsväg - och inte blinkande vs fast baklyse. Är det någon som har något tips - utöver lupine då..

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 06-11-09 15:29

Ursäkta! :oops:

Har du kikat i Kadens, som jag tipsade om?

Användarvisningsbild
Fredrik Granlund
Kontakt:

Inläggav Fredrik Granlund » 06-11-09 19:08

Pär Lindén skrev:Jag hoppas inte ni tycker jag är grinig, men min fråga inledningsvis, och som jag sökte råd för, gällde lämplig pannlampa att fästa på hjälmen för extra hjälpbelysning vid mörkerkörning på landsväg - och inte blinkande vs fast baklyse. Är det någon som har något tips - utöver lupine då..

Det bistra svaret är väl att du inte får ha en bra pannlampa när du cyklar på landsväg. :-(
Om du vill vara lagvidrig så rekommenderar jag isåfall Mila, Silva eller hemmagjort.
Senast redigerad av Fredrik Granlund 06-11-10 00:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rasmus Hemph
Registrerades: 04-10-26 20:16
Kontakt:

Inläggav Rasmus Hemph » 06-11-09 23:05

Här är två olika fabrikat av pannlampor som det tipsades om på randonnörsmailinglistan nyligen:
http://www.danolite.com/
http://www.princetontec.com/products/index.php?id=2&type=1&use=0

Lars Qvist

Inläggav Lars Qvist » 06-11-10 00:31

För att vara mer konkret så gå in på Silva's hemsida.

http://www.silva.se/outdoor/index.htm

Dom har flera varianter på pannlampor av typ halogen, LED och halogen + LED.
Där finns spec på hur långt och hur länge de olika typerna lyser. Tänk dock på att för LED-lampor har halva räckvidden försvunnit efter en timme på högsta effekt, trots att brinntiden kan vara 10 timmar! Om du klarar dig med mindre effekt under större delen av cyklingen, så kan du ju alltid slå på hög effekt under kortare stunder. Några har även sparläge som funkar helbra vid kartläsning och fika!

Om pannlampa är lagligt eller inte beror på den polis som stoppar dig.
Gör du som jag och lyser honom i ansiktet på 2 meters håll med en 20 W halogenlampa så garanterar jag att han anser den som olaglig! :?

Lars Q

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 07-04-21 21:55

Jag gjorde ett första pannlampsexperiment idag. Resultatet blev riktigt bra om jag får säga det själv...

http://www.christerhedberg.se/2007/04/2 ... mpa-fixad/

Användarvisningsbild
Staffan Persson
Registrerades: 05-09-11 22:44

Inläggav Staffan Persson » 07-04-21 22:05

Från Christers sida:
...som är i Pansarkryssaren Potiemkim-klass men problemet med den belysningen är att den bra kommer lysa i färdriktningen...

I skogen är det helt tvärt om. Där använder man pannalampa för att se färdriktningen. Det är inte alltid hjulet pekar framåt, men det brukar huvudet göra.

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 07-04-21 22:19

Kan ingen konstruera en ljusstark men ultralätt runtomlysande lampa att ha på hjälmen, a la saftblandare? :D

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 07-04-21 22:59

Staffan Persson skrev:I skogen är det helt tvärt om. Där använder man pannalampa för att se färdriktningen. Det är inte alltid hjulet pekar framåt, men det brukar huvudet göra.

Jag hoppas slippa köra allt för mycket ute i skogen på PBP ;)

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 07-04-21 23:00

Rasmus Olsson skrev:Kan ingen konstruera en ljusstark men ultralätt runtomlysande lampa att ha på hjälmen, a la saftblandare? :D

Heja Rasmus!!! \:D/

Lars Qvist

Inläggav Lars Qvist » 07-04-21 23:13

När jag var ung och vacker :D och cyklade mycket i skogen så använde jag också 2 lampor - en på styret och en på hjälmen. Jag försökte med kardborreband men klistret på bandet höll inte mot hjälmskalet - lossade ganska snabbt. Jag gjorde då så att jag använde bandet som kom med pannlampan och satte fast lampan på hjälmen. För att inte bandet skulle glida av fixerade jag det med några små bitar kardborreband. Fungerade bra. Det gick snabbt att sätta på och ta av lampan. Kruxet var att få bandet att räcka runt hela hjälmen.
Ett problem med pannlampa är att det är lätt att lysa kompisen i ansiktet om man vänder sig mot honom - inte särskilt uppskattat!!!

Lars Q

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 07-04-21 23:15

Får kolla så det inte släpper. Men vid första anblicken verkade det sitta som berget.

Lars Qvist

Inläggav Lars Qvist » 07-04-21 23:25

Christer,
problemet med klistret är nog samma som den tejp som man använder för att klistra fast datorskärmar vid skrivbord (stöldskydd!). Om man drar relativt snabbt sitter grejorna som berget, men sticker man under en kil och sakta trycker in den mellan bordet och skärmen så lossar det hur lätt som helst. Jag hade ett liknande problem där lösningen blev att jag klistrade fast karborrebitarna med snabblim. Fungerade bra, men bitarna satt ju där dom satt!

Lars Q

Återgå till "Teknik"