Hur man bygger en billig vintercykel...

Användarvisningsbild
Ola Sundberg
HCK-medlem
Registrerades: 04-05-18 18:56
Kontakt:

Hur man bygger en billig vintercykel...

Inläggav Ola Sundberg » 06-10-21 16:56

Som jag nämnt tidigare hade jag i år planer på att bygga en billig cross/hybrid-vintercykel. När då Cykelcity hade sin rea planerade jag att köpa deras Columbus Cyclo-x-ram. När jag väl fick tummen ur och gick dit var den naturligtvis slut... :cry:
Då fick jag se en annan ram som såg intressant ut: en Avanti Blade Comp. Detta är en hybridram med lite längre hjulbas än en crossram men å andra sidan har den fäste för skärmar och drickaställ.
Det fick helt enkelt bli en sådan....Sedan hem och inventera delar och beställa resten på Cyclecomponents.com (och efter detta vänta i typ en månad innan allt kom... :x ). Mål: inte för dyrt men inte heller för sunkigt. Skit i vikten...

Så här gick det till att bygga en billig vintercykel:
Bild
Ramen (med tillhörande gaffel) upphängd och redo för montering av olika saker.

Bild
Vevlagerhylsa (engelsk gänga)
Bild
Vevlager monteras (Fyrkants)
På med en massa litiumfett. Både hylsa och fett från Biltema :D . Detta var nog det enklaste momentet...
Bild
Vevlager på plats.
Bild
Vevparti (Bianchi Componenti). Det är en 53-39-utväxling på detta. Kanske inte det mest "cyclocrossiga", men jag har ju ändå tänkt att köra den mesta vinterträningen på vägar och inte i skogen...

Bild
Styrtapp...
Bild
...och styre med växelreglage (gamla Ultegra 9-delat som jag hade innan). Jag bytte till 10-delat på min Bianchi och fick dessa över. Detta är nog annars en av de dyrare delarna på en cykel (förutsatt att det inte sitter svindyra hjul på förståss...)
Bild
Sadelstolpe. En i sammanhanget svintung men samtidigt billig stolpe från FSA.
Bild
...och sadel (Fi´zi:k Pavé som jag hade från min Bianchi). En okej sadel som eventuellt byts ut senare...
Bild
Bromsar fram, cantilever.
Bild
Bromsar bak. Självklart skall det sitta canti-bromsar på en vintercykel...
Bild
En stycke växel fram...Den gamla från Bianchin, annars en inte alltför dyr del.
Bild
...och en bak. En billig Tiagra. Vi får se om den klarar en vinter i snö, slask och salt...

Bild
På med crossbromshandtag och dra vajrar och höljen. Om det nu blir halt eller att jag kör på stigar kan det vara bra att ha dessa. Beställde oversize då styret också var det. Det blev en del problem att montera dem då oversize-delen bara sitter precis vid infästningen och då skulle handtagen sitta för tätt. Detta var nog det klart svåraste momentet...

Bild
Kedja (efter kassetten naturligtvis). Kedjan är också mindre begegnad. Den satt på Bianchein men är knappt använd.

Bild
Nu var det bara krims krams kvar. T.ex. styrlinda...Grunnade på vit linda (som jag har sett på forumet är populär), men kom på att det finns en viss risk för nersmutsning under vintercykling så det blev svart.
Bild
...och skärmar. Självklart. De skall förlängas med "kompislappar".

Bild
Vändbara pedaler. Bra om cykeln skall användas med vanliga skor.

Bild
Hela cykeln
Bild

Innan jag bestämde mig för att bygga en cykel från scratch funderade jag på att köpa en färdig cross från Tyskland, men de hade höjt priset. Sedan fanns det funderingar på en Kona Jake och även på att modifiera en färdig hybrid. Till slut blev det ändå en ram med komponenter. Riktigt skoj att bygga en cykel faktiskt. :D (Nästa projekt blir en Single Speed-racer)

Priset hamnade på (exklusive delar jag hade) ca 4500-5000:-. Lägger man då till ca 2000:- för växelreglage och lite mer delar så får man en ganska billig vintercykel i alla fall...

/Ola
Vinnare och bestämmare av mållinje av de flesta spurterna under fri fart till Snipen!
the Oltre movie

Dela med dig på Facebook eller Twitter:

Användarvisningsbild
Ola Sundberg
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Ola Sundberg » 07-12-11 22:02

Här är vikten på min vintercykel (enligt Biltemas fiskvåg):
Bild

Härlig träning blir det...
Vinnare och bestämmare av mållinje av de flesta spurterna under fri fart till Snipen!
the Oltre movie

Användarvisningsbild
Martin Hertzman
Registrerades: 07-05-24 21:46

Inläggav Martin Hertzman » 07-12-11 22:12

Nice!

/Martin
*** Seconds count, second dont! ***

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo
Registrerades: 05-04-25 23:41

Re: Hur man bygger en billig vintercykel...

Inläggav Rasmus Olsson » 07-12-11 22:57

Tycker det var kul att vitbalanseringen i bilderna gjorde att det mesta drog åt celeste i färgtonen... :D

Ola Sundberg skrev:(Nästa projekt blir en Single Speed-racer)

Aha! Får man veta lite mer?

Du kan ju bygga en snuskigt lätt tempohoj när du slipper en fet kassett, dubbla drev fram, växelreglage, växlar och alla vajrar och höljen.

Vad har du tänkt köra på för utväxling?

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Registrerades: 04-04-04 15:07
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 07-12-11 23:11

Kul läsning Ola. Grattis till den nya cykeln!
.

___O
-\ <,
(*) (*)

Egen hemsida / Foto

Lars Qvist
Registrerades: 05-04-12 19:22

Inläggav Lars Qvist » 07-12-11 23:26

Flitig man! :D
Det som krånglat mest för mig på mina vintercyklar har varit wirar och baljor + bromsar. Normala wirer-höljen blir fulla av gunk (vatten,salt och smuts), speciellt i kröken vid bakväxeln. Goretexsystemet fungerar 3-4 vintrar utan problem.
Fälgarna slits mycket fort på grund av all sand. Ingen lösning där - kanske skivbromsar (dock lite overkill på en vinterhoj).
Jag har alltid haft raka styren på mina vintercyklar. Känner mig osäker nere i bocken.

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 07-12-11 23:41

Lars Qvist skrev:Fälgarna slits mycket fort på grund av all sand. Ingen lösning där - kanske skivbromsar (dock lite overkill på en vinterhoj).

Skivbromsar är det enda jag vill ha på en vinterhoj, och stadscykelhoj oavsett säsong, nu när jag kört med det på min singlespeed i ett halvår. Förutom att man sparar fälg, så är bromsförmågan (och bromskontrollen!) av en helt annan värld! Jag skulle vilja ha skivbromsar på alla cyklar! Nu kan jag äntligen bromsa så effektivt som jag alltid önskat. Helt underbart! För mig är skillnaden mellan skivbroms och fälgbroms som skillnaden mellan servolös broms och fullservo-ABS-broms på bilar.

Lars Qvist skrev:Jag har alltid haft raka styren på mina vintercyklar. Känner mig osäker nere i bocken.

Smaken är som baken... :D Jag känner mig nämligen väldigt otrygg med rakt styre (därav mina inlägg om bockstyre på terrängcykel i en annan tråd), förutom att jag får ont i handlederna och armbågarna. Valfrihet är trevligt! :)

Användarvisningsbild
Christer Hedberg
Registrerades: 04-04-04 15:07
Kontakt:

Inläggav Christer Hedberg » 07-12-11 23:53

Lars Qvist skrev:Flitig man! :D
Det som krånglat mest för mig på mina vintercyklar har varit wirar och baljor + bromsar. Normala wirer-höljen blir fulla av gunk (vatten,salt och smuts), speciellt i kröken vid bakväxeln. Goretexsystemet fungerar 3-4 vintrar utan problem.
Fälgarna slits mycket fort på grund av all sand. Ingen lösning där - kanske skivbromsar (dock lite overkill på en vinterhoj)..

Läge att ta bort wirehöljena och bromsarna kanske? ;)
.

___O

-\ <,

(*) (*)

Egen hemsida / Foto

Användarvisningsbild
Ola Sundberg
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Ola Sundberg » 07-12-12 07:35

Rasmus Olsson skrev:Tycker det var kul att vitbalanseringen i bilderna gjorde att det mesta drog åt celeste i färgtonen... :D

Ola Sundberg skrev:(Nästa projekt blir en Single Speed-racer)

Aha! Får man veta lite mer?

Du kan ju bygga en snuskigt lätt tempohoj när du slipper en fet kassett, dubbla drev fram, växelreglage, växlar och alla vajrar och höljen.

Vad har du tänkt köra på för utväxling?

Jag har inte kommit så långt med min single speed. Det står en gammal rostig Bianchi (vad annars :D )på balkongen som jag så småningom kommer att bestämma mig om den ska bli ombyggd. Det bästa är att jag redan har fått Celestefärgade (som inte riktigt passade på den nya hojen) höljen av Kevin.

/Ola
Senast redigerad av Ola Sundberg 07-12-12 08:31, redigerad totalt 1 gång.
the Oltre movie

Rasmus Olsson
Klubbmästare Tempo

Inläggav Rasmus Olsson » 07-12-12 08:27

Ola Sundberg skrev:Det bästa är att jag redan har fått Celestefärgade höljen av Kevin (som inte riktigt passade på den nya hojen).

Var han för kort? :wink:
(Kunde inte låta bli! F'låt!)

Användarvisningsbild
Ola Sundberg
HCK-medlem
Kontakt:

Inläggav Ola Sundberg » 07-12-12 08:32

Rasmus Olsson skrev:
Ola Sundberg skrev:Det bästa är att jag redan har fått Celestefärgade höljen av Kevin (som inte riktigt passade på den nya hojen).

Var han för kort? :wink:
(Kunde inte låta bli! F'låt!)

Det är inte första gången jag använder mig av syftningsfel i mitt skrivande. :oops:
the Oltre movie

Återgå till "Teknik"